Onko tässä tilanteessa pakko ottaa vanhus asumaan meille, apua??!!!!!
Mahtavaa. Nyt on mahtavaa. Äitini on 82 v ja en tiedä miten tähän tilanteeseen ajauduttiin. Eli äitini sai eilen häädön maksamattomien vuokrien vuoksi.
Äiti ei itse soittanut minulta apua, ei osaa kertoa mihin on käyttänyt rahansa (väittää mm jonkun varastaneen ne) ja vuokraisäntä soitti lopulta minulle. Äiti kun itse ei alkanut järjestellä muuttoa.
Minähän sen äitini asunnon tyhjäsin eilen ja hain meille. Alkaa hermot mennä, kun prkle äiti ei tajua, että oma vikansa. Hokee mm kotiin menoa. Että hän haluaa kotiin.
Onko kunnalla velvollisuus majoittaa äitini johonkin? Väittivät kun soitin eilen, että heillä ei ole yhtäkään vapaata asuntoa. Eikä ole yksityisilläkään. Viime yönä äitini mm tunki sänkyyni itkemään ja tarrautui minuun, eli en kovin kauaa jaksa tätä!
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä aloitus voi olla totta... Mutta toisaalta olen kyllä törmännyt niin uskomattoman tyhmiin, tietämättömiin ja ymmärtämättömiin ihmisiin elämässäni, että ei mitään rajaa.
Jos tämä ap:n tilanne on todellinen, niin tarvitsette kumpikin hoitoa, äitisi ja sinä. Jos taas keksit omasta päästäsi koko jutun, niin vain sinä tarvitset hoitoa, ja äidistäsi en tiedä.
Niin, jos hänellä edes äitiä on.
Ei sinun ole pakko äitiä hoitaa. En minäkään aio, äiti kiusasi julmasti koko lapsuuden ja nuoruuden. Kun yritin keskustella asioista aikuisena, alkoi itkeä että minä olen sadisti kun valehtelen näin vakavista asioista ja syytän häntä. Osa äidin teoista täytti rikoksen tunnusmerkit, mutta en vienyt niitä koskaan eteenpäin. Mielestäni olin hyvin anteeksiantava ja armollinen häntä kohtaan.
Ilmoita sosiaalipäivystykseen, ettei äitisi osoite ole luonasi etkä aio hoitaa häntä vaan laitat ulos. Sieltä tullaan hakemaan ja joku paikka järjestyy, sekä tutkimukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viet äitisi päivystykseen ja ilmoitat, ettei pärjää kotona, eikä ole enää edes kotia mihin palata.
Ja ilmoitat myös, ettet hoida äitisi asioita, etkä majoita edes vähäksi aikaa. Poistut paikalta ja jätät äitisi henkilökunnan vastuulle.
Ihan saletisti löytyy sekä sossu, lääkäri ja katto pään päälle.
Tämä on hyvä idea, Kiitos! Eikai ne vain voi millään tapaa päästää äitiä sieltä vapaaksi, eihän? En todellakaan ota sitä enää meille. En jaksa.
Tänäänkin koko vtun aamun äiti puhunut, puhunut ja puhunut ihan koko ajan. Haluaa tietää, että miksei hän voi mennä kotiin, missä hänen vanhempansa ovat jne.
Kun kerroin, että äitini isä ja äiti ovat kuolleita, alkoi parkua ääneen huutamalla ja haukkui minut valehtelijaksi. Hoki sen jälkeen tunnin, että minä valehtelen j
Siis sinä menit kertomaan dementikolle, että hänen vanhempansa ovat kuolleita kun ihminen ei enää itse muistanut sitä? K*sipää ap, häpeä! Toinen ei muista sitä ja kuulee sen siis ns ensimmäistä kertaa ja myös suree ensimmäistä kertaa!
Dementikolle ei tarvitse kertoa tuollaista vaan tuollalsiet kysymykset ohitetaan. Esim "äitisi/isäsi ei ole nyt tässä, mutta minä autan sinua. Mennään ottamaan aamupalaa. Tulehan."
Jos idiootti menet möläyttämään tuollaisen pommin dementikolle (jolle se on uusi asia, että omat vanhemmat ovat kuolleet!) niin vähän empatiaa peliin! Silloin ap otetaan toinen syliin ja lohdutellaan. Sanomisia voi yrittää perua jne. Sulla on ap vielä paljon opittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viet äitisi päivystykseen ja ilmoitat, ettei pärjää kotona, eikä ole enää edes kotia mihin palata.
Ja ilmoitat myös, ettet hoida äitisi asioita, etkä majoita edes vähäksi aikaa. Poistut paikalta ja jätät äitisi henkilökunnan vastuulle.
Tämä on hyvä idea, Kiitos! Eikai ne vain voi millään tapaa päästää äitiä sieltä vapaaksi, eihän? En todellakaan ota sitä enää meille. En jaksa.
Tänäänkin koko vtun aamun äiti puhunut, puhunut ja puhunut ihan koko ajan. Haluaa tietää, että miksei hän voi mennä kotiin, missä hänen vanhempansa ovat jne.
Kun kerroin, että äitini isä ja äiti ovat kuolleita, alkoi parkua ääneen huutamalla ja haukkui minut valehtelijaksi
Ei ap kykene empatiaan. Eikä ottamaan toista siis syliin ja lohduttamaan. On sen verran tunnekylmä ja sosiopaattinen tapaus.
Ihmettelen kyllä suuresti ettei vuokranantaja ole tehnyt huoli-ilmoitusta tai ottanut teihin aiemmin yhteyttä jos vuokrat jääneet hoitamatta ja eikö yli 80 v. ihmisen vuokrat ja muut maksut jo hoidu automaattisesti tililtä? Millaisia välejä ihmisillä on ikääntyviin vanhempiinsa, kun eivät edes ota selvää ja huolehdi heidän laskujen, vuokran/vastikkeen hoidosta ja muista käytännön asioista? Jos ikäihmiseltä ei enää suju raha- ja muiden asioiden itsenäinen hoitaminen on aika hakea edunvalvontaa tai antaa edunvalvonta kunnallisen edunvalvonnan tehtäväksi jos omaiset eivät halua itse hoitaa. Vaikka vanhuus ja varsinkin omien vanhempien vanheminen pelottaa ja kenties älöttääkin eikä haluaisi itse osallistua läheisten vanhustensa elämään, niin aikuisen ihmisen tulee kuitenkin ottas itseään niskasta kiinni sen verraan, että pitää huolen jotta vanhus ja hänen asiansa tulevat jollakin keinolla hoidettua.
Epäilen että ei ole provo, koska ap osaa noin hyvin kuvailla äitinsä käytöksen. Tai sitten ap on joku todella ilkeämielinen tyyppi. Tällaisilla asioilla ei pitäisi vitsailla, vaan ap:n tulisi nyt viedä äitinsä hoitoon. Tulee mieleen oma mummoni, joka vaelsi öisin haluten kotiin ja pyytäen isältäni kyytiä (asuimme samassa taloudessa). Mummolla oli ongelmia aivoverenkierron kanssa, kohtausten tullessa taantui lapseksi. Äitini yritti rauhoitella ja laittaa häntä takaisin nukkumaan, jolloin mummo itki ja huusi. Aivan järkyttävää kuultavaa niin lapselle kuin aikuisillekin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä suuresti ettei vuokranantaja ole tehnyt huoli-ilmoitusta tai ottanut teihin aiemmin yhteyttä jos vuokrat jääneet hoitamatta ja eikö yli 80 v. ihmisen vuokrat ja muut maksut jo hoidu automaattisesti tililtä? Millaisia välejä ihmisillä on ikääntyviin vanhempiinsa, kun eivät edes ota selvää ja huolehdi heidän laskujen, vuokran/vastikkeen hoidosta ja muista käytännön asioista? Jos ikäihmiseltä ei enää suju raha- ja muiden asioiden itsenäinen hoitaminen on aika hakea edunvalvontaa tai antaa edunvalvonta kunnallisen edunvalvonnan tehtäväksi jos omaiset eivät halua itse hoitaa. Vaikka vanhuus ja varsinkin omien vanhempien vanheminen pelottaa ja kenties älöttääkin eikä haluaisi itse osallistua läheisten vanhustensa elämään, niin aikuisen ihmisen tulee kuitenkin ottas itseään niskasta kiinni sen verraan, että pitää huolen jotta vanhus ja hänen asiansa tulevat jollakin keinolla hoidettua.
Ottamatta kantaa muuhun, niin et sä voi ihmistä pakottaa laittamaan laskujaan suoraveloituksella, vaikka tämä täyttäisikin 80 vuotta. Jotta voisit alkaa järjestellä toisen ihmisen asioita vastoin hänen tahtoaan, pitää olla ko henkilön edunvalvoja. Ja sellaiseksi päästäkseen tarvitaan jo lääkärinlausuntoja ja DVV:n päätökset. Mun isä täyttää ensi kuussa 95 vuotta ja olen kyllä hänelle sanonut, että olisi järkevää laittaa tietyt laskut menemään suoraveloituksena, mutta ei halua. En voi pakottaakaan enkä myöpskään itse niitä sinne laittamaan, kun ei mulla ole tunnuksia eikä oikeuksia isäni pankkitileille. Käyn pari kertaa viikossa hakemassa postilaatikosta hänen postinsa ja ainakaan vielä ei ole postin joukossa näkynyt mitään perintätoimiston kirjeitä, joten kaipa tuo osaa laskunsa maksaa edelleen. Pitkäaikainen naapurini on taloyhtiön hallituksessa ja jos isältä jäisi yhtiövastikkeita maksamatta, olen 99% varma, että naapuri ilmaisisi huolensa mulle ja mä sitten maksaisin ne omalta tililtäni siksi aikaa, kun saisi jonkun edunvalvonnan isälle. Sellaisen saamiseen kun voi mennä helposti yli puolikin vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Tuossa tilanteessa ennen uuden asunnon etsintää selvitetään, että mikä sitä äitiä vaivaa! On aika kyseenalaista, että voiko edes asua yksin. Onko diagnoosia?
Ei ole diagnoosia, on ihan terve. Tekee tämän vain tahallaan. En ala kauaa katsella, kun tuon ikäinen aikuinen kiukuttelee kuin kakara. Niitä vuokra rahoja ei osaa esim selittää, että mihin on käyttänyt. Ei ainakaan vuokraan.
Oikeasti. Äitini sai eilen täydelliset raivarit, kun en vienyt häntä takaisin kotiin. Kotiin, josta ihan itse hankki itselleen häädön. Ja mm tunkee sänkyyni nukkumaan, parkuu pari tuntia oikeasti ääneen ja haluaa (oman) äitinsä. Hohhoijaa, alkaa meno olla kuin eläintarhassa.
Ap
Terve ihminen ei tee tuollaista tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Tuossa tilanteessa ennen uuden asunnon etsintää selvitetään, että mikä sitä äitiä vaivaa! On aika kyseenalaista, että voiko edes asua yksin. Onko diagnoosia?
Ei ole diagnoosia, on ihan terve. Tekee tämän vain tahallaan. En ala kauaa katsella, kun tuon ikäinen aikuinen kiukuttelee kuin kakara. Niitä vuokra rahoja ei osaa esim selittää, että mihin on käyttänyt. Ei ainakaan vuokraan.
Oikeasti. Äitini sai eilen täydelliset raivarit, kun en vienyt häntä takaisin kotiin. Kotiin, josta ihan itse hankki itselleen häädön. Ja mm tunkee sänkyyni nukkumaan, parkuu pari tuntia oikeasti ääneen ja haluaa (oman) äitinsä. Hohhoijaa, alkaa meno olla kuin eläintarhassa.
Ap
Mutsillas o altzheimer
Täällä on jo ensimmäisellä sivulla moneen kertaan kerrottu aloittajalle, että hänen äitinsä käytös kertoo dementiasta/alzheimerista ja vaiva ei parane,ainoastaan pahenee kunnes kuolo korjaa. Ap sanoo, että ei ole muka mitään vikaa vanhuksella päässä ja silti valittaa,kun käytös on selvästi todella epänormaalia.
Millaisiahan tutkimuksia on alzheimerin/muistisairauden varalta lääkärissä äidille teetetty? Tuskin minkäänlaisia tai sitten niistä on jo aikaa. Heti sinne lääkäriin ja selität tilanteen yksityiskohtaisesti.
Aivan sairasta on myös se, että joku, joka työskentelee "vaativassa asiantuntijatyössä" on noin kylmä, epäempaattinen ja itsekäs. Selvästi palkkapussi antaisi myöten laittaa äiti myös hoivakotiin tai tilata joku ihminen käymään päivittäin huolehtimassa edes perusasioista,jos itsellä ei ole aikaa.
Eutanasiapiikki olisi apn kaltaisen mielestä varmasti hieno muutos lainsäädäntöön. Edunvalvontaan tai sitten ostat palveluita yksityiseltä. Kaikkea se leipä elättääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kerroin, että äitini isä ja äiti ovat kuolleita, alkoi parkua ääneen huutamalla ja haukkui minut valehtelijaksi. Hoki sen jälkeen tunnin, että minä valehtelen ja äitinsä ja isänsä hakevat hänet pois. En jaks
Ei sairaalat ole vankiloita. Tottakai sieltä pääsee jossain vaiheessa pois. Mikään ei sen sijaan pakota sinua majoittamaan ketään joka ei ole huollettavasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tiliotteista näet mihin rahat on käytetty ja näet sen, onko ne joku varastanut.
Tämä aloitus tuntuu nyt hieman keksitylle. Ensinnäkin hänellä on ollut aikaa järjestellä muuttoa, koska hänellä on ollut irtisanomisaika vuokra-asunnosta. Sinä aikana kunta olisi järjestänyt hänelle asunnon. Vai salasiko hän siis häädönkin?
Jos ihminen ei ymmärrä, että hänet on häädetty, eikä mitään omaa kotia enää ole, hän on sairaanhoidollisen avun tarpeessa. Hänellä on muistisairaus.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että ei ole provo, koska ap osaa noin hyvin kuvailla äitinsä käytöksen. Tai sitten ap on joku todella ilkeämielinen tyyppi. Tällaisilla asioilla ei pitäisi vitsailla, vaan ap:n tulisi nyt viedä äitinsä hoitoon. Tulee mieleen oma mummoni, joka vaelsi öisin haluten kotiin ja pyytäen isältäni kyytiä (asuimme samassa taloudessa). Mummolla oli ongelmia aivoverenkierron kanssa, kohtausten tullessa taantui lapseksi. Äitini yritti rauhoitella ja laittaa häntä takaisin nukkumaan, jolloin mummo itki ja huusi. Aivan järkyttävää kuultavaa niin lapselle kuin aikuisillekin.
Ei tarvitse viedä hoitoon, vaan ilmoittaa terveyskeskukseen/sos. päivystykseen, että vanhus on jäämässä ulos ensi yöksi. Hätämajoitus järjestyy, usein sairaalan päivystyksestä ja sielä selvitellään lääkärin tarve ja jatkot.
Mono kirjoitti:
Vaikea tilanne kieltämättä.
Vaikuttaa kuitenkin siltä, että äiti on niin huonossa kunnossa, että asiaan kannattaa lähteä hakemaan ratkaisua lääkäriltä.
Alzheimer tms mitä niitä alalajeja onkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pahalta muistisairaudelta. Etkö ole ollut äitiisi yhteydessä ollenkaan viime vuosina??
Emme ole paljoa tekemissä. Viime aikoina äiti välillä soitellut, kun pelkää jne ihan ihme juttuja. Olen antanut sen höpöttää puhelimeen, samalla tehden omiani ja välillä myötäillen. Mm asunnossa kuulemma kävi paljon porukkaa, äiti jopa t*pettiin (juu, väitti näin ja ei tajunnut ettei voisi sen jälkeen minulle soitella) venäläisten toimesta. Yms.
Ja äiti ei edes itse kertonut minulle häädöstä. Äidin vuokranantaja joutui selvittämään numeroni ja pyysi minua hakemaan äidin tavaroineen. Yli 6 kuukauden vuokrat maksamatta.
Ap
Äitisi ei ole terve!
Miten on hoitanut tähän asti pankkiasiansa?
Minkähän alan asiantuntija on tämä ihminen, joka ei osaa kirjoittaa ja toisaalta, hän ei ymmärrä ihan arkipäiväisiä asioita eli sitä, milloin ihminen on sairas ja tarvitsee apua. Pelottava ajatus, jos tällainen on jollakin alalla asiantuntijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tiliotteista näet mihin rahat on k
Siis sinusta äitisi on itsekäs? Wtf?
Miten te jaksatte lähteä näin huonoon trollaukseen...
Sinänsä paska aihe vitsailla. Toivon ap:lle paskaa ovista ja ikkunoista. Oppisi keskenkasvuinen miettimään aihevalinnan paremmin, kun elämän realiteetit läiskisivät oikealta ja vasemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tiliotteista näet mihin rahat on k
ap. lopeta vai että kipaisitte äsken päivystyksessä? Että noin nopsaan selvisi diaknoosi, kukaan ei usko että sinulla on äidistäsi mitään hajua. Mietin vain miksi moista soopaa?
Soita ambulanssi.