Onko tässä tilanteessa pakko ottaa vanhus asumaan meille, apua??!!!!!
Mahtavaa. Nyt on mahtavaa. Äitini on 82 v ja en tiedä miten tähän tilanteeseen ajauduttiin. Eli äitini sai eilen häädön maksamattomien vuokrien vuoksi.
Äiti ei itse soittanut minulta apua, ei osaa kertoa mihin on käyttänyt rahansa (väittää mm jonkun varastaneen ne) ja vuokraisäntä soitti lopulta minulle. Äiti kun itse ei alkanut järjestellä muuttoa.
Minähän sen äitini asunnon tyhjäsin eilen ja hain meille. Alkaa hermot mennä, kun prkle äiti ei tajua, että oma vikansa. Hokee mm kotiin menoa. Että hän haluaa kotiin.
Onko kunnalla velvollisuus majoittaa äitini johonkin? Väittivät kun soitin eilen, että heillä ei ole yhtäkään vapaata asuntoa. Eikä ole yksityisilläkään. Viime yönä äitini mm tunki sänkyyni itkemään ja tarrautui minuun, eli en kovin kauaa jaksa tätä!
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti en ymmärrä, kuinka huonossa kunnossa ja yksin vanhuksen pitää olla ennen kuin saa pysyvän hoitopaikan. Meillä on tuttava, 93 v, vaikeasti muistisairas, kulkee enimmäkseen pyörätuolilla, kun jalat eivät kanna. Hän on sukunsa viimeinen, ystävät ovat jo hautausmaalla.
Kotisairaanhoito käy, jos vanhus avaa oven. Jos hän ei kuule ovikelloa tai ehdi ajoissa ovelle, kukaan ei käy. Muuten on etäyhteyden varassa yksin kotonaan ja pelkää, että siihen mustaan laatikkoon ilmestyy taas joku outo naama kyselemään kuulumisia. Ilmeisesti kyseessä on joku etähoitaja. Vuodeosastolta laittavat aina takaisin kotiin heti kun vähän piristyy. Pahimmillaan vuodeosastolta on kotiutettu aamulla ja illalla vanhus hälyyttää apua, kunnon taas kaatunut. Silti hänet on luokiteltu liian hyväkuntoiseksi pysyvämpään hoitopaikkaan.
Kotisairaanhoidolla on yleensä vanhuksen kotiavaimet, mikseihän ko vanhuksen kohdalla?
Mutta muuten olen kanssasi samaa mieltä, vanhusten hoito on huonolla tasolla.
Edunvalvonta voi olla yksi mahdollisuus jos ei vuokrat masu ajallaan. Edunvalvonta sitten maksaa.
Tässä sinulle lisää kysymys- ja huutomerkkejä, jos sattuvat loppumaan: ?????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja vastaus: vie lähimpään laitokseen.
Vielä muistutus: älä provoa asialla, josta lukijat tietävät enemmän kuin sinä. Ei yksikään noin tomppeli kuin ap kykene vaativaan asiantuntijatyöhön. Tai ehkä joku autistinen matemaatikko, jolle yhteiskunta ja sen toiminta on jäänyt täysin vieraaksi, vaikka oman erityisalansa hallitsee.
Älkää nyt viitsikö ottaa noin tosissanne, aihehan on mitä tärkein. Noinhan monelle vanhukselle tulee käymään. Lapset ovat tiesmissä, ja suhteet ovat nuivat vuosien omituisen käytöksen myötä, ja oma aikuistuminen on kesken perheettömällä ikisinkulla. Muistisairauden ymmärtää vasta, kun tapahtuu jotain järkyttävää, mikä ei selity oikein muuten kuin sekoamisella tai dementialla. Ja siitäkin menee vielä vuosia pahimmillaan, ennen kuin ihmiselle järjestyy asianmukainen apu. Omaisella kestää todella pitkään päästä takaisin kartalle ja oppia elämään tilanteen kanssa, koska se pahenee nopeampaan tahtiin kuin ymmärrys hänellä kasvaa.
Ihan järkyttävää. Aloittaja ei voi tosissaan pitää normaalina, että terve vanhus tunkee samaan sänkyyn itkemään äitiään. Ja vuokranmaksu jne ei onnistu, kun kyseessä vuokranmaksu. Sydämetön aloittaja, käy sääliksi ajatus että joku pahasti dementoitunut vanhus on aloittajan armoilla:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Tuossa tilanteessa ennen uuden asunnon etsintää selvitetään, että mikä sitä äitiä vaivaa! On aika kyseenalaista, että voiko edes asua yksin. Onko diagnoosia?
Ei ole diagnoosia, on ihan terve. Tekee tämän vain tahallaan. En ala kauaa katsella, kun tuon ikäinen aikuinen kiukuttelee kuin kakara. Niitä vuokra rahoja ei osaa esim selittää, että mihin on käyttänyt. Ei ainakaan vuokraan.
Oikeasti. Äitini sai eilen täydelliset raivarit, kun en vienyt häntä takaisin kotiin. Kotiin, josta ihan itse hankki itselleen häädön. Ja mm tunkee sänkyyni nukkumaan, parkuu pari tuntia oikeasti ääneen ja haluaa (oman) äitinsä. Hohhoijaa, alkaa meno olla kuin eläintarhassa.
Ap
Hehehe..jos 82v niin luulisi tuohon ikään mennessä käyneen jonkun lääkärin tai h
Mihin seurantaan? Mun isä on 78v ja mietin mihin seurantaan hän joutuu lähivuosina. Asuu yksin omakotitalossa, ajaa autolla, kaataa metsässä puita ja tekee niistä polttopuita, käy lenkillä pyörällä tai kävellen, lukee kirjoja. Hänellä on useampi vanhempi sisarus joista jokainen hyvävointinen ja asuvat edelleen kotona eikä missään hoivakodissa.
Vierailija kirjoitti:
Soitin terkkariin. Äiti nukkuu, sai aika paljon rauhoittavia. Epäilevät vieläkin Alzheimerin tautia, testejä ei tehdä tänään rauhoittavien takia.
Menen huomenna sinne ennen 10 odottamaan lääkärin kiertoa, sain onneksi töistä vapaata. Kuulee lisää ja voin painottaa lääkärille tilanteen vakavuutta.
Jouduin ottamaan palkattoman vapaapäivän, en saanut saikkua. En ymmärrä, miksi äiti tekee tämän minulle? En usko itse mihinkään muuhun, kuin huomionhakuun. Mutta minulle äiti ei enää muuta, siitä pidän huomenna huolen.
Ap
Siis tuo palkaton vapaapäiväkö on sun suurin ongelmasi, kun oma äiti on tossa kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitin terkkariin. Äiti nukkuu, sai aika paljon rauhoittavia. Epäilevät vieläkin Alzheimerin tautia, testejä ei tehdä tänään rauhoittavien takia.
Menen huomenna sinne ennen 10 odottamaan lääkärin kiertoa, sain onneksi töistä vapaata. Kuulee lisää ja voin painottaa lääkärille tilanteen vakavuutta.
Jouduin ottamaan palkattoman vapaapäivän, en saanut saikkua. En ymmärrä, miksi äiti tekee tämän minulle? En usko itse mihinkään muuhun, kuin huomionhakuun. Mutta minulle äiti ei enää muuta, siitä pidän huomenna huolen.
Ap
Siis tuo palkaton vapaapäiväkö on sun suurin ongelmasi, kun oma äiti on tossa kunnossa?
Ei hänellä ole kuitenkaan äidin kanssa mitään tehtävissä. Ei missään nimessä pidä mennä ottamaan omaan kotiin! Omaishoitajuus on sellainen riesa ja risti varsinkin silloin, kun omainen on dementoitunut, että kaikki eivät osaa edes kuvitella.
Nyt on vaan löydyttävä äidille jostakin hoitopaikka, heti.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis sä kuvittelet, että ihminen joka jättää vuokrat maksamatta ja saa häädön, sekä saa raivareita ja jotain hysteerisiä useamman tunnin itkukohtauksia oman äidin perään, muistamatta tämän kuolemaa hakee vain huomiota? Siis nyt on jotain vialla. Miksi kyseenalaistat lääkärin mielipiteen? Äitisi tarvitsee apua ja tukea, sinulta ennen kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minulla on vaativa asiantuntija työ ja oma elämä. Äiti on ihan itse sotkenut asiansa eikä ota mitään vastuuta tilanteestaan.
Ap "
🤣😂😭🙊🙈
Kysy äidiltsi yhdyssanojen kirjoiutuksesta: asiantuntijatyö, vuokraraha yms.
Opettele itse kirjoittamaan ennenkuin neuvot muita.🥴
Lääkärin mielestä ap:n äidillä on ilmeisesti alzheimer ja silti ap syyttää äitiään? Uskomatonta, miten julma ja empatia kyvytön ap on! Voi luoja, tuo ap:n syyllisyys vaan lisää vanhuksen ahdistustiloja:( Toivottavasti terkkarissa puuttuvat ap:n käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei hänellä ole kuitenkaan äidin kanssa mitään tehtävissä. Ei missään nimessä pidä mennä ottamaan omaan kotiin! Omaishoitajuus on sellainen riesa
Eihän täällä kukaan vaadi, että ap:n pitäisi kenenkään mielestä ottaa äitinsä luokseen asumaan. Moni on antanut neuvoja, että osastolle ja sieltä selvittävät jatkohoitopaikan. Tuo ap:n asenne omaa äitiään kohtaan on sitten monen mielestä kammottava.
Miksi te jatkatte näin ilmiselvän trollin ruokkimista?
Vierailija kirjoitti:
Miksi te jatkatte näin ilmiselvän trollin ruokkimista?
Oletko koskaan tavannut muistisairasta ihmistä? Aloituksen perusteella voi hyvinkin olla mahdollista, että on alzheimer. Oireet täsmäävät.
Haluaisin vielä lisätä, että äiti itse mokasi asiansa. Hän jätti omat vuokransa maksamatta ja itki sitten, että tahtoo kotiin. Äiti ihan itse mokasi, eikä pyytänyt edes häädön takia apua.
Minä sain hävetä ja kärsiä, kun vuokranantaja soitti minulle, että häätö on edessä nyt. Ja mitään ei äiti ollut tehnyt, ei pakannut eikä hommannut uutta asuntoa.
Minä tyhjäsin ja siivosin asunnon ja samaan aikaan sain kuunnella äidin hysteeristä riehumista. Hän kun viimeiseen asti kieltäytyi lähtemästä mihinkään kodistaan.
Ja minä olen koko ajan ollut se paha ihminen, kun olen vääntänyt rautalangasta, ettei kotia enää ole ja että äitini vanhemmat ovat kuolleet. Nukkua en ole saanut, kun äiti änkesi parkumaan sänkyyni.
Vaati melkein huutaen minua perumaan sanani vanhempiensa kuolemasta. On alkanut tuntua, että tuo yksi yö riitti. Luojan kiitos äiti on nyt terkkarissa. Minulle hän ei ole enää tervetullut. Esittää vain, koska on itsekäs. Minulla on kuitenkin vaativa asiantuntijatyö ja omakin elämä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin vielä lisätä, että äiti itse mokasi asiansa. Hän jätti omat vuokransa maksamatta ja itki sitten, että tahtoo kotiin. Äiti ihan itse mokasi, eikä pyytänyt edes häädön takia apua.
Minä sain hävetä ja kärsiä, kun vuokranantaja soitti minulle, että häätö on edessä nyt. Ja mitään ei äiti ollut tehnyt, ei pakannut eikä hommannut uutta asuntoa.
Minä tyhjäsin ja siivosin asunnon ja samaan aikaan sain kuunnella äidin hysteeristä riehumista. Hän kun viimeiseen asti kieltäytyi lähtemästä mihinkään kodistaan.
Ja minä olen koko ajan ollut se paha ihminen, kun olen vääntänyt rautalangasta, ettei kotia enää ole ja että äitini vanhemmat ovat kuolleet. Nukkua en ole saanut, kun äiti änkesi parkumaan sänkyyni.
Vaati melkein huutaen minua perumaan sanani vanhempiensa kuolemasta. On alkanut tuntua, että tuo yksi yö riitti. Luojan kiitos äiti on nyt terkkarissa. Minulle hän ei ole enää t
Siis menitkö sä k*sipää selittämään ilmeisesti pitkälle edennyttä alzheimeria sairastavalle ihmiselle, että tämän vanhemmat ovat kuolleet? Ei vttu. Ei dementikkolle puhuta noin! Ei mikään ihme, että äitisi on levoton. Sinä ap ahdistat häntä!
Ap on joko trolli tai autistinen tonokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaati melkein huutaen minua perumaan sanani vanhempiensa kuolemasta. On alkanut tuntua, että tuo yksi yö riitti. Luojan kiitos ä
Vuoden idiootti palkinto on myönnetty, empatiakyvytön ap saa sen! Dementikko kyseessä ja oma lapsi kehtaa kiusata.