Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
"Ei ole täällä helsingissä. Enimmäkseen äidit hoitaa poikien jalkapalloharrastukset. Englanninkielessä on sille ihan oma termi: Soccer Mom. Ja jopa tila-autoa kutsutaan Soccermom nimellä juurikin siksi että äidit kuskaa lapset harrastuksiin."
Johtuu siitä että noissa maissa naiset ovat enemmän lasten kanssa kotona joten heillä on aikaa kuskata lapsia. Meillä molemmat ovat yleensä töissä joten kuskaukset tekee se joka ehtii.
Ja oma kokemukseni on muuten myös pääkaupunkisudulta."
"Harrastukseen kuskaaminen ei ole sitä metatyötä."
Sen aikatauluttaminen omien töiden, lasten aikataulujen ja vaikkapa ruokailujen kanssa kyllä on. Ja kaikki muu joka siihen liittyy. Minäkin mietin monta vuotta aikanaan esim. minä päivinä kotona pitikään olla ruokaa jonka tekee vartissa jotta ehditään kuudeksi treeneihin. Kuskauksen onnistuminen siis riippui siitä että osasi katsoa mikä kaikki pitää olla valmiina että ehditään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuinka suuri osa nykyisiä elää tuollaista elämää? Mitä arvioisit?"
Aika harva. Tosin aika harva myöskään enää nykyään elää suhteessa jossa nainen hoitaa ihan kaiken ja mies vain makaa sohvalla. Ei sekään ihan niin iso osuus ole kuin moni tuntuu kuvittelevan.
Varmasti niinkin. Totuus kuitenkin on, että suuri osa avuoliitoista päättyy siihen, että nainen väsyy olemaan kokoaikainen huolenpitäjä. Se on myös malli, johon nuoret naiset eivät halua. Metatyöt ja kotityöt ovat perheissä suurelta osin hoivatyötä. Hoivan epätasa-arvoinen jakautuminen on suurin tasa-arvo-ongelmamme. Se vaatii sen työn uudelleenjakamista.
Se että nainen väsyy, ei tarkoita automaattisesti, että se olisi miehen syy.
Lue nyt tätäkin ketjua ja avaa silmäsi. Myös se, millä it
JA kuinkahan yleistä tuollainen on? Tämä palsta ei ole todellisuus eikä täältä voi saada tilastollisia faktoja tosielämän kotitöiden jaon suhteen. Keskustelua kyllä voi saada
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Isät hoitaa myös metatöitä omalla logiikallaan ja tavallaan. Esimerkiksi funtsaavat ja prosessoivat erilaisia kodin korjaustarpeita, lasten harrastuksiin liittyviä asioita ym.
Tavallisessa kodissa ei ole korjailtavaa ja naiset hoitaa yleensä lasten harrastukset.
Kun olen kaksi lasta hoitanut läpi urheiluharrastusputken niin kyllä siellä kentän laidalla, pelireissuilla ja joukkueen kokouksissa on paljon enemmän isiä kuin äitejä.
Riippuu hyvin paljon harrastuksesta. Tietyt urheilulajit vetää miehiä puoleensa, mutta harrastuksia on paljon muitakin.
Kyse oli kuitenkin havainnosta että miehiä näkee paljon lasten harrastuksiin osallistumisessa eikä se fakta ole mihinkään kadonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Isät hoitaa myös metatöitä omalla logiikallaan ja tavallaan. Esimerkiksi funtsaavat ja prosessoivat erilaisia kodin korjaustarpeita, lasten harrastuksiin liittyviä asioita ym.
Tavallisessa kodissa ei ole korjailtavaa ja naiset hoitaa yleensä lasten harrastukset.
Kun olen kaksi lasta hoitanut läpi urheiluharrastusputken niin kyllä siellä kentän laidalla, pelireissuilla ja joukkueen kokouksissa on paljon enemmän isiä kuin äitejä.
Poikien joukkueurheilussa varmaan näin, vaan eipä olekaan enää tyttöjen harrastuksissa, edes joukkueurheilussa. Sitten on ne muut harrastukset kuten tanssi, joka on all female panel omien kokemusten mukaan. Poikien joukkueurheilussa äidit vaikuttaa sitten varainke
Tuohan ei ole edes tutkitusti totta. Miehet (isät) osallistuu enemmän talkoihin ym tutkimusten mukaan urheilutoiminnassa.
291. Kyllä olen onnekas että on noin hyvä mies.
Miksi sitten naiset luettelevat ja suurentelevat asioita tänne? Samalla selittäen ettei mun omakotitalossa ainakaan tarvitse tehdä mitään.
Vaikka nuo miesten hommat ei olekkaan metatöitä. Jonkun ne täytyy tehdä.
En mä pääse viemään lasta kerhoon tai ostamaan hammastahnaa jos mies ei ole kolannut pihaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuinka suuri osa nykyisiä elää tuollaista elämää? Mitä arvioisit?"
Aika harva. Tosin aika harva myöskään enää nykyään elää suhteessa jossa nainen hoitaa ihan kaiken ja mies vain makaa sohvalla. Ei sekään ihan niin iso osuus ole kuin moni tuntuu kuvittelevan.
Varmasti niinkin. Totuus kuitenkin on, että suuri osa avuoliitoista päättyy siihen, että nainen väsyy olemaan kokoaikainen huolenpitäjä. Se on myös malli, johon nuoret naiset eivät halua. Metatyöt ja kotityöt ovat perheissä suurelta osin hoivatyötä. Hoivan epätasa-arvoinen jakautuminen on suurin tasa-arvo-ongelmamme. Se vaatii sen työn uudelleenjakamista.
Se että nainen väsyy, ei tarkoita automaattisesti, että se olisi miehen syy.
Lue nyt tätäkin ketjua ja avaa silmäsi. Myös se, millä it
Sitten kun ero tulee, niin mies itkee yksinäisyyttään, kun kaikki yhteydenpito ihmisiin on ollut naisen varassa. Mutta turhanpäiväistä toki juu.
"No soccer mom-konsepti istuu vähän heikosti Suomeen kun täällä noita pelkästään miehen tuloilla eläviä perheitä on aika vähän. Se on toki aika luonnollista että jos toinen vanhemmista jää pysyvästi kotiin niin hoitaa myös enemmän noita hommia."
Niin, tuohan on sellainen vähän halveksuva termi keskiluokkaisesta kotirouvasta, jonka päivän työ on kuskata lapsia kouluun ja harrastuksiin, ja lopun aikaat istuu sitten toisten kaltaistensa kanssa kahvilassa tai kynsisalongissa tms juoruamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikien joukkueurheilussa varmaan näin, vaan eipä olekaan enää tyttöjen harrastuksissa, edes joukkueurheilussa. Sitten on ne muut harrastukset kuten tanssi, joka on all female panel omien kokemusten mukaan. Poikien joukkueurheilussa äidit vaikuttaa sitten varainke
Kyse oli kuitenkin sen väitteen kumoamisesta että miehet eivät tee mitään ja naiset hoitaisivat harrastuksetkin lähinnä yksin. Itse sanoisin että juuri harrastuksissa miesten ja naisten vastuut jakautuvat kaikken tasaisimmin jos puhutaan siis lasten elämään liittyvistä asioista. Osassa perheistä ne hoitaa isä, osassa äiti ja osassa molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos olen sinkku. Teen mitä huvittaa kun huvittaa, ilman mitään metaitkua.
Ja sulla ei ylipäätään ole sillä lailla mitään tekemistä kuin lapsiperheen vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Totta, ihmisissä on oikeasti eroja siinä kuinka tehokkaasti he kykenee asioita suunnittelemaan ja hoitamaan ja kuinka jaksavia ylipäätään ovat. Toki sitä tehokkuutta ja rutiineita voi myös opetella, vaikkei se niin luontevasti sujuisikaan.
Eikä tämä ole sukupuolesta kiinni, osin kyllä motivaatiosta jotain hommaa kohtaan. "
Nykyään saaisi myös vaikka kännykkään hyvät työkalut metatöiden tehokkaaseen hoitamiseen jos vain haluaa. Kummallisinta on että moni osaa työnsä hoitaa hyvinkin tehokkaasti ja organisoidusti mutta jostain syystä se pakka hajoaa kotona täysin ja joku seuraavan viikon syömisten suunnittelu muuttuu vuoren kokoiseksi uraksi joka pilaa koko viikonlopun.
Jos on koko viikon töissä ollut tehokas ja organisoinut, haluaisi ehkä viikonloppuna rentoutua ja jättää organisoinnin jollekin toiselle.
Niin oishan se tosi kiva jos voisi tehdä noin. Mutta ei ole kovin reilua jos perheen toinen aikuinen on aina se "joku toinen", oltuaan ensin viikon tehokas ja organisoinut töissä ja/tai kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikien joukkueurheilussa varmaan näin, vaan eipä olekaan enää tyttöjen harrastuksissa, edes joukkueurheilussa. Sitten on ne muut harrastukset kuten tanssi, joka on all female panel omien kokemusten mukaan. Poikie
Niissä harrastuksissakin äideille tyypillisesti jää varusteista huolejtiminen, ilmoittautumiset, maksaminen sekä leipominen.
Isät kuskaa kun heille kertoo minne ja milloin ja hengaa kentän laidalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu hyvin paljon harrastuksesta. Tietyt urheilulajit vetää miehiä puoleensa, mutta harrastuksia on paljon muitakin.
Kyse oli kuitenkin havainnosta että miehiä näkee paljon laste
Niin, se on yhtä hyvä fakta kuin se, jos minä omien lasten harrastuskuskausten perusteella sanoisin että ei miehiä näe juuri koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin varsinkin sillä syyllä, että niitä on vähän ja harvoin, osalla ei ollenkaan? "
Tai sitten ne hoituvat ilman mitään meteliä joten et edes huomaa niiden olemassaoloa?
Tuo liittyy meillä minun tekemiini asioihin, ei miehen. Mies kyllä tekee ison numeron joka liikahduksestaan.
Miehellä oli esimerkiksi tapana motkottaa, että hän yksin täällä siivoaa ja minä vain sotken. Kunnes jouduin onnettomuuteen, enkä oikeasyi pystynyt yhtään siivoamaan muutamaan viikkoon. Kämppä räjähti totaalisesti jo viikossa ja lopulta jouduin palkkaamaan kaksi siivoojaa koko päiväksi raivaamaan pahimmat ryönät.
Tuo on teidän parisuhteenne ongelma eikä millään tavalla kerro sitä että kaikki muut Suomen miehet olisivat yhtä typeriä.
Muutenkin ihmetyttää se into millä tällekin palstalle tullaan melkein ylpeilemään miten laska, typerä ja saamaton ukko onkaan tullut otettua eikä vieläkään ole edes tajuttu erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli kui
Sano vaan 4 lasta harrastanut. Ihan jokaisessa on ollut äijät kuskina enemmän.
Lajit jalis, taitoluistelu, partio, sirkus. Todella isolla prosentilla miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikien joukkueurheilussa varmaan näin, vaan eipä olekaan enää tyttöjen harrastuksissa, edes joukkueurheilussa. Sitten on ne muut harrastukset kuten tanssi, joka on all female panel omien kokemusten mukaan. Poikie
Kyllä, poikien joukkueurheiluissa on varmastikin näin. Puolet lapsista on kuitenkin tyttöjä ja joukkueurheilulajien lisäksi on vaikka mitä muita harrastuksia, joissa tämä ilmiö ei näy.
Itse luotsaan kutosluokkalaisten leirikoulutoimikuntaa. Siihen ei kuulu yhtäkään isää. Yksikään isä ei ole myöskään ilmoittautunut yhteenkään vapaaehtoishommaan. Yhtäkään kommenttia ei ole tullut yhdeltäkään isältä, ei varmaan edes kommenttien peukutuksia vanhempien wa-ryhmässä.
Se osallistuminen on niin valikoivaa. Jos sattuu olemaan oma harrastuslaji kyseessä, niin silloin omistautuminen voi olla todella intensiivistä, kiitos (edes) siitä.
"Isät kuskaa kun heille kertoo minne ja milloin ja hengaa kentän laidalla."
Äiditkin tulevat vanhempainiltaan kun heille Wilmassa kertoo milloin pitää tulla ja sitten he hengaavat siellä kuuntelemassa opettajaa.
Niin, ja tämä oli sitten sarkasmia. Toivottavasti sinunkin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli kuitenkin sen väitteen kumoamisesta että miehet eivät tee mitään ja naiset hoitaisivat harrastuksetkin lähinnä yksin. Itse sanoisin että juuri harrastuksissa miesten ja naisten vastuut jakautuvat kaikken tasaisimmin jos puhutaan siis lasten elämään liittyvistä asioista. Osassa perheistä ne hoitaa isä, osassa äiti ja osassa molemmat.
Varmasti näin on ainakin, jos harrastuksen hoitamiseksi lasketaan lähinnä se kuskausosa.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos olen sinkku. Teen mitä huvittaa kun huvittaa, ilman mitään metaitkua.
Kyllä se hammastahna sultakin loppuu... Muista seurata sen kulumista. Entä hintavertailut? Joulukorteista kiittäminen? Sukulaisiin yhteydenpito? Muistatko pestä ajoissa ne pyykit mitä tarvitset seuraavana päivänä?
Etkö ole oppinut mitä kaikkea metatyö pitääkään sisällään?
"Niin, se on yhtä hyvä fakta kuin se, jos minä omien lasten harrastuskuskausten perusteella sanoisin että ei miehiä näe juuri koskaan."
Eipä oikeastaan.