Sarjakusettaja-TV-sarja YleAreenalla!
Koko sarja tuli tänään katsottavaksi YleAreenaan. Olen nyt katsonut yhden jakson, ja voin sanoa, että on tosi koukuttava sarja.
Olisi mukavaa keskustella aiheesta täällä, mutta toivoisin, että keskustelu pysyisi asiallisena, ja ettei tulisi tuomitsevia kommentteja heitä vastaan, jotka rehellisesti tulevat kertomaan kokemuksistaan, joissa ovat tulleet huijatuksi.
Kuka tahansa voi joutua vastaavanlaisen manipulaation kohteeksi. Kyse on vain siitä, kuinka pian henkilö huomaa, että uuden tuttavuuden aikeet eivät olekaan olleet vilpittömät.
Surullisia tarinoita, mutta arvostan suuresti sitä, että huijauksen kohteeksi joutuneet tulevat kertomaan kokemuksistaan. Se on todellisen rohkeuden merkki.
Kommentit (379)
Tuo Roza kyllä vaikuttaa jotenkin tosi yksinkertaiselta ja lapselliselta. Ihan kuin joku 12-vuotias, joka elää jossain satumaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Roza kyllä vaikuttaa jotenkin tosi yksinkertaiselta ja lapselliselta. Ihan kuin joku 12-vuotias, joka elää jossain satumaailmassa.
En sanoisi, että Roza on yksinkertainen tai lapsellinen. Tietyssä määrin hän on sinisilmäinen ja varmaan johtuu siitä, että hän itse oli valmis panostamaan suhteeseen ja on taipuvainen uskomaan ihmisistä hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi, että Roza on yksinkertainen tai lapsellinen. Tietyssä määrin hän on sinisilmäinen ja varmaan johtuu siitä, että hän itse oli valmis panostamaan suhteeseen ja on taipuvainen uskomaan ihmisistä hyvää.
No kyllä mun mielestä tuo koko ajatusmaailma, puhetyyli ja sanavalinnat on ihan kuin jonkun pikkutytön suusta, joka ei oikein tajua tosielämästä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykö mistään ilmi suhteiden kesto? Ainakin yhden uhrin kaveri kertoo pidemmästä ajanjaksosta, koska yli kesä oli mennyt näkemättä, eli lähes vuosi ainakin 'yhdessäoloa'?
'Rosa' tuskin ehti ja pystyi 2kk aikana pystyy 100 000€ velkoja itselleen kasaamaan? Kertomuskin tukee pidempää suhdetta, olikovatko syksyllä tavanneet, vähnä ennen joulua tms ja suhde jatkui ainakin seuraavaan kesään?
Useinhan nämä suhteet jatkuvat vuosia, juuri tuon myllytyksen, sekasorron, kuumaa-kylmää-käsittelyn ja usko toisen muuttumiseen takia (breadcrumbing)
Heti sarjan alussa Roza kertoo, errä kahdessa (2) kuukaudessa Jimi aiheutti hänelle 100 000 euron laskun. Ett kyll mietityttää.
Kuinka näillä Rozaloilla on tileillä irrottaa parissa kuukaud
Yhteen laskettu summa eri ihmisiltä.
Kui tää keskustelu tällee tyrehty?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on äärimmäisen surullinen tapahtumasarja.
Mutta silti itselle tuli olo, että jossain vaiheessa oltiin kyllä ajoittain myös Jimin touhuissa mukana tietäen, että tehdään kyseenalaisia juttuja ja oltiin tietyllä tavalla rikoksissa myös mukana. Koska niin suurena haaveena oli raha, upeat talot, puitteet ja hienot autot, että ei tuossa kokoajan pelkän uhrin roolissa toimittu. Mutta kun hommat meni reisille, tekeydyttiin enemmän uhriksi, mitä oikeasti oltiin jotta omatkin petosyritykset tai petoksissa mukana oleminen saataisiin vedettyä syytteistä pois.
Joka tapauksessa uhreja varmasti ovat ja heille väärin tehty, eikä tarkoitus ole heidän tuskaa vähätellä, mutta jokin hieman haiskahtaa...
(Itse olen ollut myös manipuloivan ja väkivaltaisen ihmisen uhri, mutta jos toinen olisi tehnyt rikoksia, olisin ilmoittanut jo ensimmäisistä havainnoistani poliisille, vaikka itsekkin aivopesty suhteessa monelta osin olin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoja aukkoja tossa, esim Roza osti uuden Mersun 12000e Jimiltä, missä auto? Ja muitakin, miks tää viimeinen tyttö nieli sen, ettei sinne kylpylään sittenkään pääse? Anto jätkälle vaan lisää rahaa Rovaniemen matkaa???
No se auto ei tainnut olla oikeasri myynnissä, vaan jonkun toisen...
Auton rekistereistä voi saada selvän ihan tekstiviestillä kysymällä.
Ei kuule välttämättä saa. Esim minun autoni tietoja et saa tekstarilla.
Vierailija kirjoitti:
Onko Jimi jo tapettu?
Täh?? Miksi olisi tapettu?
Todella järkyttävää ja kylmäveristä. Pilattu tarkoituksellisesti nuorten ihmisten elämää vuosiksi. Koskaan varmaan kykene luottamaan normaalisti toiseen tuollaisen kusetuksen jälkeen. Tunne-elämään jääneet vauriot paranevat hitaasti kun toinen maalaillut yhteistä tulevaisuutta ja kotia ja sitten puristanut kaiken hyödyn irti mitä vain keksii ja ehtii.
Vierailija kirjoitti:
- Eikös tuo ole ihan näyttelijä tuossa joka puhuu Rozana.
--
Naiset on kai kautta aikain opetettu ymmärtämään ja näkemään viattomia vaikuttimia erilaisen epäilyttävän käyttäytymisen taustalla, etenkin miesten. Ja kun nykyään vielä puhutaan esim. autismista ja muista tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa ihmisen ulosantiin ja käytökseen, niin sitä on ihan pihalla siitä mitä merkkejä tulisi varoa ja mitä ei.
Se, että mies tuntuu latelevan kylmin silmin repliikkejä suoraan romanttisesta elokuvasta selitetään sillä, että hän sentään yrittää, kun miehet yleensä eivät osaa ilmaista tunteitaan lainkaan. Nykyaika on pelottavaa, kun kaikki luonnollisuus ja vaistojen antamat varoitusmerkit pitäisi osata monimutkaisesti järkeillä ja ohittaa. Ja sitten huomata, että vaisto oli sittenkin oikeassa.
- Viisas kommentti ja hyvää pohdintaa. Kiitos kirjoittajalle, laittoi miettimään syvemmin asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Eikös tuo ole ihan näyttelijä tuossa joka puhuu Rozana.
Käsitin myös etteivät uhrit tuossa ohjelmassa itse esiintyneet.
Kaikki muut olivat ihan oikeita henkilöitä paitsi Jimi
Vierailija kirjoitti:
-- Tuo Roza kyllä vaikuttaa jotenkin tosi yksinkertaiselta ja lapselliselta. Ihan kuin joku 12-vuotias, joka elää jossain satumaailmassa --
Minusta on vastenmielistä että rikosten uhrista etsitään vikoja ja selkeästi uhrina olleesta keksitään vaikka mitä ilkeää, tokko tuntematta edes henkilöä sen kummemmin kuin rikoksen uhrina.
Tässäkin rikollinen osasi taitavasti manipuloida ja puhua vedättäen nuorta ihmistä jolla ei mitään elämänkokemusta ole ehtinyt kertyä varsinkaan tuollaisista kriminaaleista. Jokainen järkevä tajuaa että uhri joutui rankan manipuloinnin uhriksi kun tuollainen iski näppinsä kiinni häneen ja alkoi kontrolloida hänen elämäänsä määrätietoisesti hyväksikäyttäen.
Jättäkää uhrit rauhaan ellette tajua tukea heitä, saati erota oikeaa väärästä, niin pitäkää edes päänne kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mun mielestä tuo koko ajatusmaailma, puhetyyli ja sanavalinnat on ihan kuin jonkun pikkutytön suusta, joka ei oikein tajua tosielämästä mitään.
Ai. Minusta hän kuulosti hyvin aikuiselta ja älykkäältä. Mutta siltä, että on varmasti elänyt hyvin turvaisaa elämää, liikkunut ympyröissä joilla ihmisillä on asiat kunnossa. Ajattelin tuota kuullessani, että olisipa minulla itsellänikin ollut tuon ikäisenä noin kypsät ja tasapainoiset haaveet ja odotukset potentiaaliseen kumppaniin tutustuessa. Itse olen tuntenut paljon ihmisiä, joilla on ollut elämänhallinnan ongelmia, päihderiippuvuutta ja taloudellista holtittomuutta, sekä ihan oikeasti rikollista elämää viettäviä, joten kadehdin sitä miten ns. hyvä hänen maailmansa vaikuttaa olleen ennen Jimin kohtaamista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut olivat ihan oikeita henkilöitä paitsi Jimi
Erikoisesti ilmaistu ohjelmassa, että tapahtumia oli tarkoituksella dramatisoitu. Ulkopuolisten identiteetin suojelun ymmärrän.
Hyvä että näistä tapauksista tehdään ohjelmia. Ehkä säästää jonkun elämän ajoissa.
Kyllä!