Professori tyrmää ison osan adhd-diagnooseista
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten nämä joilla oli keskittymisvaikeuksia jo ennen somea ja sovelluksia?
Mulla oli, jo kasarilla. En usko, että mulla silti oli mitään ADHD:ta, vaan olin itse opettanut itseni sellaiseksi koheltajaksi, sen edesauttamana, etteivät vanhempani osanneet opettaa mulle pitkäjänteisyyttä ja mielihyvän lykkäämistä, vaan sallivat impulsiivisen koheltamisen. Ihan hyvin ennen älylaiteaikaa pystyi myös esim. pakenemaan kuivia koulutunteja fantasiamaailmaan, piirtelemään vihkoon kuvioita, suunnittelemaan mitä tekisi koulun jälkeen, tai vaan päänsä sisällä raivoamaan kuinka inhottaavaa on että tässä maassa lapsia pakotetaan tällaiseen kidutuslaitokseen :D Vapaa-ajalla roikuin jossain ulkona kaverien kanssa, harrastukia aloitin ja lopetin levottomasti, tein ties mitä kolttosiakin kun oli tylsää.
Kyllä varmaan nykykriteerein olisi varmaan ADHD:ta ainakin epäilty käytökseni perusteella. Vilkas temperamentti kieltämättä olin, mikä aiheutti omat vaikeutensa koulun penkeillä istumiseen, mutta kun oli pakko, opin hallitsemaan temperamenttiani vähitellen iän kanssa, ja koulukapinallinen opiskeli lopulta maisteriksi asti. Se vaati vain sen, että lopulta oma tahto päätyi siihen, että mä haluan elämässä asioita, joiden saavuttamiseksi on pakko oppia tekemään niitä tylsiä juttuja kapinoimisen sijasta. Ja että on pakko tosiaan tehdä asioita, vaikka mieli olisi halunnut vain ikuista "huvipuistoa" työn sijaan.
En siis mitenkään väitä tässä etteikö oikeita ADHD:ita olisi olemassa, sellaisia jotka ei tosiaan laillani vaan omalla päätöksellä pystyisi kasvattamaan itsestään rauhallisempaa ja keskittyvämpää, mutta väitän että osa niistä 16% diagnosoiduista voi olla tämänkin tapaisia.
Vierailija kirjoitti:
ADHD-lääkkeet ovat stimulantteja, jotka vaikuttavat monesti samantyyppisesti kuin amfetamiini tai kokaiini. Niistä moni on luokiteltu huumaisaineiksi. Tämä ei ole mikään mielipidekysymys eikä urpologiikkaa, vaan empiirisesti tarkastettava fakta. Niillä on monilla suuri väärinkäyttöpotentiaali, eikä niitä saa siksi myöntää päihdeongelmaisille ADHD-potilaille. Ne eivät vaikuta kuitenkaan annoskoon ja vaikutusmekanisminsa takia yhtä nopeasti eikä voimakkaasti, kuin huumausaineena käytettävä amfetamiini. Puhdasta amfetamiiniakin on k
Urpolokiikka näyttää jatkuvan. "Amfetamiini vaikuttaa samantyyppisesti kuin amfetamiini". Kuka olisi uskonut?
Ne stimulantit on joko metyylifenidaattia tai amfetamiinia. Hiton noloa esittää tuollaista mutuilua ja perustella sitä muka tutkimuksilla. En tarvi mainitsemiasi tutkimuksia että tunnen miten MF tai amfe vaikuttaa. Ei tarvi muutkaan lääkityt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten nämä joilla oli keskittymisvaikeuksia jo ennen somea ja sovelluksia?
Mulla oli, jo kasarilla. En usko, että mulla silti oli mitään ADHD:ta, vaan olin itse opettanut itseni sellaiseksi koheltajaksi, sen edesauttamana, etteivät vanhempani osanneet opettaa mulle pitkäjänteisyyttä ja mielihyvän lykkäämistä, vaan sallivat impulsiivisen koheltamisen. Ihan hyvin ennen älylaiteaikaa pystyi myös esim. pakenemaan kuivia koulutunteja fantasiamaailmaan, piirtelemään vihkoon kuvioita, suunnittelemaan mitä tekisi koulun jälkeen, tai vaan päänsä sisällä raivoamaan kuinka inhottaavaa on että tässä maassa lapsia pakotetaan tällaiseen kidutuslaitokseen :D Vapaa-ajalla roikuin jossain ulkona kaverien kanssa, harrastukia aloitin ja lopetin levottomasti, tein ties mitä kolttosiakin kun oli tylsää.
Kyllä varmaan nykykriteerein olisi varmaan ADHD:
Tässä on hyvä esimerkki nepsypiirteisen ja nepsyn erosta. Jälkimmäisessä oireilua ei kyllä saa kuriin vain päättämällä, ainakaan niin, etteikö se aiheuttaisi valtavia muita haittoja. Ja nykyään et pääsisi edes tutkimuksiin. Jotta julkiselle pääsee tutkimuksiin, tulee arjessa olla merkittäviä haittoja. Jos on päässyt maisteriksi vain päättämällä, tuskin edes yksityiseltä saisit rahallakaan diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Mahdotonhan tuo Pohjois-Karjalan luku onkin ja siitä on ollut paljon kyllä kirjoittelua, että jostain syystä siellä tykätään lätkäistä se ADHD-diagnoosi persuteetta.
Freudilainen lipsahdus. Persuuntuminen on juuri isien väistymistä kasvatusvastuusta ja kouluttautumisen vähättelyä. Aikuisten perseily ja välinpitämättömyys siirtyy etenkin pojille, jotka koukuttuvat kännyköihin ja pelaamiseen. Tämä kaikki ei ole adhd:ta vaan huonoa kasvatusta.
Asiantuntijan puhuu asiaa. Joka kolmas lapsi on rauhaton ja keskittymiskyvytön, uskon syyn löytyvän elämäntavasta, lapsella jo pienenä elämä hektistä ja liikaa ärsykkeitä, ei pienen hermosto kestä kaikkea.
Täällä alkoi oikein kollektiivinen maallikoiden harha.
Miten perustelette sen että Adhd-lääkkeet kuitenkin auttaa? Ette mitenkään
Kuinkahan monen nepsy lapsen vanhemmista toinen on ulkkari? Tai opettelee kahta kieltä samaan aikaan. Tai ei osaa suomea kunnolla.
Tyttäreni lukiossa käi kiinni lukiseulassa, todettiin lukivaikeus.
Hänellä on aistiyliherkkyyksiä ja keskittymisvaikeuksia.
Hänellä on 2 autistista sisarusta, silti koulupsykologi leipoi hänestä ADHD:n ja tk-lääkäri psykologin lausunnon perusteella kirjoitti tyttärelleni stimulanttireseptin.
Kuten arvata saattaa, stimulantit huononsivat tyttäreni vointia, psykologi halusi kokeilla VIELÄ VOIMAKKAAMPAA STIMULANTTIA.
Siinä vaiheessa tyttäreni vihelsi pelin poikki, ja lopetti lääkitykset. Hän kävi lukion loppuun ilman lääkkeitä, hän tunnisti heikkoutensa ja vahvuutensa, löysi toimivat opiskelumenetelmät, lirjoitti keväällä ylioppilaaksi, opiskelee nyt ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt uimahallissa kun yksi nainen oli niin riippuvainen puhelimestaan että selasi instaa saunassa. :D Nää on just niitä jotka hakee sen turhan adhd-diagnoosin vaikka ovat ihan itse pilanneet sen keskittymiskykynsä.
Kai sinä tajuat vajakkipersu, että adha-diagnoosilla ei tule mitään etuja kenellekään? Jatka sen lapsesi nu ss imista uimahallissa
En ole koskaan äänestänyt persuja, hyvä vihanhallintaongelmainen räyhääjä.
Tolla on selvästi adhd:n lisäksi paha lukiongelma ja persoonallisuusongelma. Hänen diagnoosinsa on varmasti ihan validi XD
Haha. Tulihan ne itse valitut tutkimuspätkätkin sieltä. Miten sä jaksatkin tulla kommentoimaan jokaiseen ADHD-keskusteluun?