Yksinhuoltajalta meni asunto alta, kun vuokranantaja halusi siitä Airbnb-kohteen
Paremmat tuotot houkuttelevat yhä useamman vuokranantajan vaihtamaan pitkäaikaiset vuokralaiset matkailijoihin ja lyhytvuokraukseen.
Rovaniemeläinen Anna Lamminsivu sai lähtöpassit pitkäaikaisesta vuokra-asunnostaan, kun asunnon omistaja halusi asunnon matkailukäyttöön. Lamminsivu ehti asua asunnossa kolme vuotta. Sinä aikana lyhytvuokrauksen suosio on kasvanut Rovaniemellä lähes räjähdysmäisesti.
Näin toimii kantasuomalainen reilu ja rehellinen ihminen.
Kommentit (112)
Asiasta voisi ilmoittaa rakennusvalvontaviranomaiselle. Tosin koska kyseessä on Rovaniemi, ei poliittiset päättäjät lautakunnassa uskalla tehdä mitään, koska kultamunia muniva hanhi vaikka olisikin täysin laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On joo asunnon omistajalla oikeus tehdä mitä lystää, mutta se on fakta että lyhytvuokraus aiheuttaa häiriötä ihan normaaliin vuokra-asumiseen kuten isoissa Euroopan kaupungeissa on jo nähty. Paikalliset eivät enää mahdu asumaan koulujen, töiden ja päiväkotien lähelle vaan joutuvat muuttamaan "pois jaloista".
Naapurit vihaa tuollaisia asunnonomistaja. Etenkin Rovaniemellä nuo lyhytaikaiset on lomailijoiden käytössä. Se onkin tosi kiva kun naapurissa on bileet käynnissä joka halvatun arki-iltakin.
Olen itse vuokrannut Airbnb kautta asuntoani jonkin aikaa. Kyselin naapureilta onko ollut meteliä tai muuta harmia ja vastasivat etteivät ole edes huomanneet vieraita. Itse myös yövyn paljon airbnb kämpissä, varsinkin Rovaniemellä. Monissa taloissa on useampia airbnb kämppiä mutta en ole koskaan kuullut
En tiedä sinun kämpästäsi mutta meillä oli edellisessä taloyhtiössä pk-seudulla yksi kolmio airbnb-käytössä ja se oli ainakin jatkuva murheenkryyni. Autot pysäköitiin minne sattuu, sotkettiin rapussa, saunassa ja pihalla, metelöitiin ja sitten extrabonarina kerran torakkainvaasio ja kaksi kertaa luteet. Omistaja oli joku kiinalaisjäbä jota ei palaakaan kiinnostunut mitä ne vuokralaiset tekee, kunhan saa rahat tililleen. Ja varmaan ihan mukavia ja asiallisia suurikin osa vuokralaisista, mutta kun ne vaihtuu jatkuvasti niin tulee niitä häiriköitäkin.Ja osa häiriöistä kuten vaikka tuo pysäköinti toki ihan tietämättömyydestä johtuvia ja korjaantuu sanomalla, mutta seurraavalla viikolla on jo uusi vuokralainen ja auto taas vääärssä paikassa.
Todellakin jos vaan mahdollista niin airbnb-kielto yhtiöön.
Kaupunki kielsi lyhytvuokrauksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asuntoyhtiö voi estää. Meilläkin tulossa päätettäväksi tänä syksynä. Kukaan ei halua tuota lyhytvuokrausta taloomme (paitsi se yksi air-pälli)"
Miten te kuvittelette että saatte sen yhtiöjärjestyksen muutoksen läpi? Ei kai tuo yksi niin hullu ole että äänestäisi puolesta! Sehän tässä juuri niin älytöntä on että mitään ei voi tehdä vaikka 99 vaatisi muutosta ja 1 olisi vastaan.
Ei meillä tarvitse näissä päätöksissä olla yksimielistä. Riittää kun selvä enemmistö kannattaa kieltoa.
Markkinaoikeus on kanssanne eri mieltä. Ei kannata lähteä kokeilemaan koska häviätte takuuvarmasti.
Höpönpöpön. Tämä tepsii
"Taloyhtiön toisena vaihtoehtona on vedota lyhytkestoisen v
No tuo taas on ihan eri asia kuin aiemmin ehdotettu enemmistöpäätös taloyhtiössä joten höpönpöpöttelysi on sikäli vähän typerää.
"Höpönpöpön. Tämä tepsii
"Taloyhtiön toisena vaihtoehtona on vedota lyhytkestoisen vuokraustoiminnan olevan rakennusluvan vastaista. Tämä edellyttää, että lyhytkestoinen vuokraustoiminta katsotaan majoitustoiminnaksi, jonka tunnusmerkkejä ovat muun muassa toiminnan ammattimaisuus, säännöllisyys sekä se, ettei kukaan ole kirjoilla huoneistossa. Mikäli majoitustoiminnan tunnusmerkit täyttyvät, taloyhtiö voi tehdä toimenpidepyynnön kunnan tai kaupungin rakennusvalvontaviranomaiselle osakehuoneis""
Niin voi tepsiäkin. Tuo kirjoittaja kuitenkin väitti että heidän taloyhtiössään riittää yhtiöjärjestyksen muuttamiseen enemmistö, mikä on yksiselitteisesti vale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Asuntoyhtiö voi estää. Meilläkin tulossa päätettäväksi tänä syksynä. Kukaan ei halua tuota lyhytvuokrausta taloomme (paitsi se yksi air-pälli)"
Miten te kuvittelette että saatte sen yhtiöjärjestyksen muutoksen läpi? Ei kai tuo yksi niin hullu ole että äänestäisi puolesta! Sehän tässä juuri niin älytöntä on että mitään ei voi tehdä vaikka 99 vaatisi muutosta ja 1 olisi vastaan.
Ei meillä tarvitse näissä päätöksissä olla yksimielistä. Riittää kun selvä enemmistö kannattaa kieltoa.
Markkinaoikeus on kanssanne eri mieltä. Ei kannata lähteä kokeilemaan koska häviätte takuuvarmasti.
Höpönpöpön. Tämä tepsii
"Taloyht
Niin siis enemmistöpäätös riittä siihen että haetaan kieltoa rakennusluvan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi ainoa sijoitusasunto, joka on puolisoni ensiasunto. Siellä asuu tällä hetkellä vuokralainen, jonka vuokrasuhteen tulemme irtisanomaan tammikuussa.
Syynä on se, että oma lapsi muuttaa ystävänsä kanssa tähän asuntoon syyskuussa. Elokuu käytetään asunnon remonttiin.
Täysin laillista.
Niin? Oliko sinulla jotain muitakin itsestäänselvyyksiä tarjota? Kuten vaikkapa sellaista että "vesi on märkää"?
Mitä järkeä laitella tuollaisia nollaviestejä jotka eivät tuo mitään uutta tai järkevää keskusteluun. Ei kukaan ole missään vaiheessa millään lailla väittänyt että tuollainen EI olisi laillista. Paitsi se yksi umpihullu ketjun ekalla sivulla, mutta sellaisesta ei tarvitse välittää.
Vaikka nyt ei osaa perhe-elämäänsä elää ihmisen lailla, yksinhuoltaja on hyvä ja järjestää asumisensa aikuisen tavalla. Yksinhuoltaja voi myös itse ostaa asunnon ja hallinnoida omaisuuttaan haluamallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ole hyvä asia, että alue vetää matkailijoita. Tulee rahaa ja töitä.
No eihän tuo tuota mitään muulle kuin sille vuokraajalle ja paikalliselle s-/k-kaupalle, vrt. hotelliasuja joka syö ravintoloissa.
No, itse en tajua koko airb ilmiötä, haluan ilman muuta asua hotellissa. Ja tässähän on nyt just toteutunut se yksi syy minkä takia esim. Kanarialla osoitetaan mieltä turismia vastaan.
Kertoo kaiken oleellisen: mieluummin AirBNB kuin yhäri huutavine kersoineen vuokralaisena.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi ainoa sijoitusasunto, joka on puolisoni ensiasunto. Siellä asuu tällä hetkellä vuokralainen, jonka vuokrasuhteen tulemme irtisanomaan tammikuussa.
Syynä on se, että oma lapsi muuttaa ystävänsä kanssa tähän asuntoon syyskuussa. Elokuu käytetään asunnon remonttiin.
Täysin laillista.
Tässä on muuten yksi syy, miksi en koskaan ikänä milloinkaan vuokraa yksityishenkilöltä. Koskaan ei tiedä milloin lähtee alta. Isoilla vuokrantajilla kuten Kodistolla jne tämmöistä pelkoa ei ole ja toiminta on muutenkin ammattimaista. Yksityishenkilön asunnon tulisi olla vuokraltaan todella paljon halvempi vaihtoehto, että sitä edes harkitsisi.
Vierailija kirjoitti:
"Meillä riittää 2/3 päätökseen. Airbnb saa lähtöpassit."
Jos oikeasti uskot noin niin sinulle tulee ikävä yllätys.
https://www.kak-laki.fi/taloyhtio-yritti-kieltaa-lyhytaikaisen-majoitta…
Entä jos aiemmalla päätöksellä on yksimielisesti päätetty, että jatkossa yhtiöjärjestyksen muuttamiseen riittää 2/3 enemmistö? Tai yhtiötä perustettaessa olisi tehty tällainen päätös? Mikäli yhtiökokouksessa kaikki eivät ole läsnä, tyytyvätkö poissaolijat läsnäolleiden päätöksiin yhtiöjärjestyksen muutoksessakin vai onko kaikkien oltava paikalla/tehtävä valtakirja?
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo tuota mitään muulle kuin sille vuokraajalle ja paikalliselle s-/k-kaupalle, vrt. hotelliasuja joka syö ravintoloissa.
No, itse en tajua koko airb ilmiötä, haluan ilman muuta asua hotellissa. Ja tässähän on nyt just toteutunut se yksi syy minkä takia esim. Kanarialla osoitetaan mieltä turismia vastaan.
Me majoituttiin kerran Virossa vähän Airbnbtyyppisesti. Kyseessä oli siis yritys, joka omisti koko taloyhtiön eli kaikki asunnot olivat lyhytaikaisvuokrauksessa kalustettuna. Tuli kolme käyntiä lyhytaikaisvuokrausasunnossa ulkomailla kerralla, nimittäin ensimmäinen, ainoa ja viimeinen. Jatkossa ehdottomasti hotelliin. Vuokraamassamme asunnossa piti olla sauna ja poreallas. No sähkökiuas ja lauteet oli kylpyhuoneen nurkkaan tehdyssä lasikopissa. Lämpötila max. +45C, poreallas ei ollut kylpyhuoneessa vaan ilmeisesti aiemmin vastehuoneena olleessa huoneessa, jossa oli kokolattiamatto, kuten koko asunnossa muutenkin. No siitä altaasta sitten jengi oli kulkenut märkänä sinne kylpyhuoneeseen, joten matto oli sen näköinenkin... Positiivista oli 2 makuuhuonetta, molemmissa parivuode, joista toisen parivuoteen olisi saanut pyynnöstä erillisiksi vuoteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me majoituttiin kerran Virossa vähän Airbnbtyyppisesti. Kyseessä oli siis yritys, joka omisti koko taloyhtiön eli kaikki asunnot olivat lyhytaikaisvuokrauksessa kalustettuna. Tuli kolme käyntiä lyhytaikaisvuokrausasunnossa ulkomailla kerralla, nimittäin ensimmäinen, ainoa ja viimeinen. Jatkossa ehdottomasti hotelliin. Vuokraamassamme asunnossa piti olla sauna ja poreallas. No sähkökiuas ja lautee
Minä olen käyttänyt Airbn'btä jonkin verran, ja aina toinen toistaan kivemmassa paikassa olen yöpynyt joko puolison kanssa kaksin, tai koko perheen voimin. Paras on ollut joko kokonainen huvila Italiassa Välimerinäkölan ja uima-altaan kera, tai sitten vähän yksinkertaisempi mökki Kaliforniassa lähellä kahta suurta kansallispuistoa. En ikinä majoittuisi tuollaisessa Forenom-tyylisessä paikassa, vaan todellakin hotellissa. Mutta on olemassa tuollaisia lyhytvuokrausjuttuja kuten teidän Viron sähellys, tai sellaisia upeuksia kuten minulla ja monella ystävälläni on ollut.
"Minä olen käyttänyt Airbn'btä jonkin verran, ja aina toinen toistaan kivemmassa paikassa olen yöpynyt joko puolison kanssa kaksin, tai koko perheen voimin. Paras on ollut joko kokonainen huvila Italiassa Välimerinäkölan ja uima-altaan kera, tai sitten vähän yksinkertaisempi mökki Kaliforniassa lähellä kahta suurta kansallispuistoa. En ikinä majoittuisi tuollaisessa Forenom-tyylisessä paikassa, vaan todellakin hotellissa. Mutta on olemassa tuollaisia lyhytvuokrausjuttuja kuten teidän Viron sähellys, tai sellaisia upeuksia kuten minulla ja monella ystävälläni on ollut. "
Mitä noita maitsemiasi ja paljon parempaa/enemmänkin ei saisi rahalla paikallisesta hotellista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin laillista.
Tässä on muuten yksi syy, miksi en koskaan ikänä milloinkaan vuokraa yksityishenkilöltä. Koskaan ei tiedä milloin lähtee alta. Isoilla vuokrantajilla kuten Kodistolla jne tämmöistä pelkoa ei ole ja toiminta on muutenkin ammattimaista. Yksityishenkilön asunnon tulisi olla vuokraltaan todella paljon halvempi vaihtoehto, että sitä edes harkitsisi.
Yksityiseltä vuokraamisessa on aina riskinsä. Itse olen muuten onnistunut 100% hyvien vuokranantajien valitsemisessa, mutta yhden taloudellinen tilanne pakotti myymään asunnon. No silloinkin myynti tapahtui "asunto on vuokrattuna pitkäaikaiselle hyvälle vuokralaiselle" -tyyliin ja ostaja oli sijoittaja, jonka vuokralaiseksi siirryin suoraan ilman mitään muutoksia vuokraan tms.
Kummallista kuinka moni ajattelee että kaikilla on tuosta vaan mahdollisuus ostaa oma asunto. Ei kai monikaan vuokralla olisi jos pystyisi ostamaan oman. Voitte varmasti keksiä muutamankin syyn miksi moni ei saa asuntolainaa. Tollot.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista kuinka moni ajattelee että kaikilla on tuosta vaan mahdollisuus ostaa oma asunto. Ei kai monikaan vuokralla olisi jos pystyisi ostamaan oman. Voitte varmasti keksiä muutamankin syyn miksi moni ei saa asuntolainaa. Tollot.
Jopa osa asuntosijoittajista asuu itse vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako vielä linkin mistä iltasatu löytyy?
Et, jokainen uutisia seuraava on jo lukenut asiasta. Onko Roi täynnä p-laisia kun ei edes yksinhuoltajalle anneta kaupungin vuokra-asuntoa?! Kantisäideistähän ei niin väliä olekaan.
Jutussa kerrottiin että sai kyllä uuden asunnon, mutta uusi asunto on pienempi ja vuokra kalliimpi. Jutun lopussa oli että yksinhuoltaja sai asunnon rivitalosta läheltä luontoa ja oli lopulta tyytyväinen asunnonvaihtoon. Eli loppu hyvin, kaikki hyvin.
Kaupungilta asuntoa ei kuitenkaan irronnut edes hätätapauksessa. Yksityisen nykyistä pienempi ja kalliimpi kertoo että tämäkin vuokranantaja on joku muu kuin Rovaniemen kaupungin.
Höpönpöpön. Tämä tepsii
"Taloyhtiön toisena vaihtoehtona on vedota lyhytkestoisen vuokraustoiminnan olevan rakennusluvan vastaista. Tämä edellyttää, että lyhytkestoinen vuokraustoiminta katsotaan majoitustoiminnaksi, jonka tunnusmerkkejä ovat muun muassa toiminnan ammattimaisuus, säännöllisyys sekä se, ettei kukaan ole kirjoilla huoneistossa. Mikäli majoitustoiminnan tunnusmerkit täyttyvät, taloyhtiö voi tehdä toimenpidepyynnön kunnan tai kaupungin rakennusvalvontaviranomaiselle osakehuoneis"