Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avioero ja ulosotto, miten minulla olisi varaa erota?

Vierailija
03.11.2024 |

Olen harkinnut avioeroa. Itse olen ulosotossa vielä muutaman vuoden ja kk-tulo vain noin 2000€, nettona 1300€. Aviopuolison tulot noin 7500€ bruttona. Tähän mennessä pystynyt elämään suht rahallisesti hyvää elämää ulosotosta huolimatta. 

Jos eroaisin niin saisinkohan miten asumistukea, jos siis jäisin yksinhuoltajaksi? Mieheni todennäköisesti muuttaisi toiseen kaupunkiin työnsä takia. Lapsemme 11 ja 12. Entä lapsilisä, enkö saisi senkin korotettuna? Tähän asti olen taloudellisista syistä lykännyt eroajstuksen eteenpäin vientiä, mutta nyt olen tajunnut, että saisin tukia kuitenkin ilmeisen hyvin, joten ehkä pärjäisin? Ja elatustuki mieheltä myös. Toki luottotiedoton kun olen niin asunnon saamisessa voi olla haasteita, mutta tuttavapiiri on laaja ja suhteilla voisin mahdollisesti saada myös. Vinkkejä kiitos? 

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lopettaa ulosotossa olevien velkojen maksu heti ja käytät ne rahat nyt itseesi. Vuoti suostuu kyllä tekemään sopimuksen, että maksat eroon asti vaan korot ja kulut. Erossa velka sitten kuitataan miehen varallisuudesta josta saat lisäksi vielä 50%. Voit kertoa voudille, että miehesi tulee reagoimaan eroon väkivaltaisesti ja siksi sun täytyy tehdä se salaa. Siksi tarvitset maksuvapaata, että saat salaa vuokrattua kämpän. Kukaan vouti ei tätä kiellä! 

No höpsis! Ei mies joudu maksamaan ap:n velkoja, kyllä ne on ihan kokonaan ap:n. Erossa ilman avioehtoa lasketaan yhteen omaisuuden arvo ja tästä vähennetään velat ja lopputulos jaetaan 50/50. Mies ei joudu ensin maksamaan vaimon velkoja ja sitten vielä antamaan lopusta omaisuudesta puolta toiselle.

Vouti ei usko väkivaltaiseen mieheen ellei ole rikosilmoitusta tehtynä!

Ja kun joku väitti, että lastenhoidosta voi saada korvausta, niin se on ihan höpöpuhetta. Korvauksen saa vain silloin, kun on joutunut puolison vuoksi luopumaan työstään esim. ulkomaillemuuton takia eikä siellä ole tarjolla töitä ja lastenhoitopalvelua.

Vierailija
22/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko avioehtoa? Jos ei ole, niin kuittaako tasinko osan veloista?

Ap tässä. Ei ole ja muuten kuittaisi varmaan. Velkaa n. 15000€. Tullut ystävän lainan takauksesta. Miehellä iso omaisuus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusapu, lapsilisä, lapsilisän yh korotus, asumistuki ja ulosottossa tulisi voimaan suojaosa joka laskettaisiin lasten määrän mukaan. 

Vierailija
24/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä vielä. Siis velkaa mulla ystävän lainan takauksen johdosta 15k€. Mulla on työpaikka, josta nyt tehnyt 50% työaikaa. Normaali kk-palkka 100% työajalla mulla on 4000€. Miehen tulojen takia olen tehnyt vain 50%, koska hän töiden takia matkustaa koko ajan ja näin ollen minun ollut mahdollista hoitaa lapsia ja kotia. 

Vierailija
25/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet tuossa yhtälössä saanut itsesi ulosottoon? Olisiko pitänyt lähteä jo 12 vuotta sitten?

Parhaan ystävän lainan takaus. Älkää ihmiset ikinä taatko kenenkään lainoja. T. Ap

Vierailija
26/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suhde vain tylsä vai miksi olet eroamassa? Älä oikeasti eroa jos ihan pakkoa ei ole LAPSIEN TAKIA. Olen itse kokenut vanhempien eron ja se oli ihan kamalaa etenkin tuossa vaiheessa kun sen tajuaa eli teininä. Se on aivan liian iso elämänmuutos nuorelle.

Vierailija
27/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko suhde vain tylsä vai miksi olet eroamassa? Älä oikeasti eroa jos ihan pakkoa ei ole LAPSIEN TAKIA. Olen itse kokenut vanhempien eron ja se oli ihan kamalaa etenkin tuossa vaiheessa kun sen tajuaa eli teininä. Se on aivan liian iso elämänmuutos nuorelle.

Tylsä suhde. Kauan olen kokenut jo sitä ja jonkinlaista yksinäisyyttä. Ehkä pitäisi miehen kanssa ottaa asiaa puheeksi ja koittaa löytää yhteistä aikaa tehdä jotain yhdessä tai ylipäänsä jutella. Mies on hyvä ja kunnollinen ja suhde sinällään toimii. Jotain vain puuttuu :/. Yhdessä oltu 25 vuotta. 

Vierailija
28/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko mahtanut kuitenkaan tajuta yhtään mitään miksi ne vanhemmat erosi. Lapsellani meni 15 vuotta kunnes lopulta tajusi miksi erottiin, koska hän näki isänsä aikuisen silmin ja sitten vasta kysyi onko isä sosiopaatti. Eikä sille ole vieläkään kerrottu mitä meidän suhteessa tapahtui, koska ne on kaikki lapsiltamme salattu.

Vierailija
29/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko mahtanut kuitenkaan tajuta yhtään mitään miksi ne vanhemmat erosi. Lapsellani meni 15 vuotta kunnes lopulta tajusi miksi erottiin, koska hän näki isänsä aikuisen silmin ja sitten vasta kysyi onko isä sosiopaatti. Eikä sille ole vieläkään kerrottu mitä meidän suhteessa tapahtui, koska ne on kaikki lapsiltamme salattu.

Kyllä, tarkoitin tajuamisella sitä että se vaikuttaa lapseen suuresti kun vanhemmat eroaa, turva ja tuki tippuu, toki siis jos on aito syy eli väklivaltaisuus, alkoholismi tms niin ymmärrän että lapsille on parempi niin mutta jos vain tylsyyttä tms niin sitten eroaisin vasta kun lapset lentäneet pesästä. Suurin syy eroihin on tylsistyminen ja se taas on lapsen kannalta erittäin väärin.

Vierailija
30/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tylsä suhde. Kauan olen kokenut jo sitä ja jonkinlaista yksinäisyyttä. Ehkä pitäisi miehen kanssa ottaa asiaa puheeksi ja koittaa löytää yhteistä aikaa tehdä jotain yhdessä tai ylipäänsä jutella. Mies on hyvä ja kunnollinen ja suhde sinällään toimii. Jotain vain puuttuu :/. Yhdessä oltu 25 vuotta. 

Ymmärrän, mutta jatka noin sen aikaa että lapset lentää pesästä, jooko ihan heidän kasvun ja turvan vuoksi. Sen jälkeen voit ajatella itseäsi 100% ja tehdä mitä lystää. 

Vierailija
31/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tarkoitin tajuamisella sitä että se vaikuttaa lapseen suuresti kun vanhemmat eroaa, turva ja tuki tippuu, toki siis jos on aito syy eli väklivaltaisuus, alkoholismi tms niin ymmärrän että lapsille on parempi niin mutta jos

Niin ne lapset on meilläkin luulleet että vain tylsistyttiin tai minä tylsistyin.

Vierailija
32/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastatko miestäsi kuitenkin? Jos niin nyt asiat esille ja alat oikeasti tekemään jotain liittonne eteen. Normaalia on pitkässä suhteessa sen vaipuvan tylsyyteen, jos mitäön ei työstetä suhteen eteen. Ei kannata siis mitään eroon liittyviä juttuja edistää ennenkuin olet vielä yrittänyt saada liittoanne toimimaan. Tämä siis kirjoittamasi perusteella suositus. 

Vierailija
33/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on velvollisuus hoitaa lapsensa, jos lapsilla on kaikki hyvin se on tärkeintä tuossa vaiheessa. Kun lapset ovat aikusia niin sitten voi alkaa itseään miettiä.

Vierailija
34/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ulosotossa, koska et ole osannut ennakoida raha-asioitasi. Nyt järki käteen nainen ja kituutat huonossa suhteessa kunnes olet velkasi maksanut. Kestät sen kyllä. Samalla alat suunnittelemaan jo tulevaa, pistämällä kaikki ylimääräinen raha jemmaan. Suhteen voi asennoitua hällä väliä asenteella.

Vierailija
35/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ulosotossa, koska et ole osannut ennakoida raha-asioitasi. Nyt järki käteen nainen ja kituutat huonossa suhteessa kunnes olet velkasi maksanut. Kestät sen kyllä. Samalla alat suunnittelemaan jo tulevaa, pistämällä kaikki ylimääräinen raha jemmaan. Suhteen voi asennoitua hällä väliä asenteella.

AP on ulosotossa, koska on mahdollistanut miehensä uran. Kyllä se on AP:n eksä joka velat tässä saa maksaa.

Vierailija
36/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä vielä. Siis velkaa mulla ystävän lainan takauksen johdosta 15k€. Mulla on työpaikka, josta nyt tehnyt 50% työaikaa. Normaali kk-palkka 100% työajalla mulla on 4000€. Miehen tulojen takia olen tehnyt vain 50%, koska hän töiden takia matkustaa koko ajan ja näin ollen minun ollut mahdollista hoitaa lapsia ja kotia. 

Moni yksinhuoltajien käy kokopäivätöissä, että viimeistään nyt voit aloittaa itsekin. Eritoten kun lapset ovat jo tuon ikäisiä. 4000€:lla pärjäilee jo ihan hyvin.

Vierailija
37/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä eroa! Ainakaan että yritätte vielä. Miehesi ei edes tiedä tuntemuksistasi? Viimeistään nyt kerrot hänelle. Ei ole reilua erota, ellei toinen tiedä sinun ajatuksista etukäteen. 

Vierailija
38/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla kuin ennen avioliittoakin. Nyt sinulla on lapsi, mutta hänelle saat tukia ja lisiä. Vai menitkö avioon rahan vuoksi?

Vierailija
39/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla kuin ennen avioliittoakin. Nyt sinulla on lapsi, mutta hänelle saat tukia ja lisiä. Vai menitkö avioon rahan vuoksi?

Ap tässä. Olen ollut mieheni kanssa yhdessä ihan nuoresta alkaen, 25 vuotta. Avioon mentiin 15 vuotta sitten, lapset 11 ja 12. Ulosottoon meni ystäväni laina, jonka haksahdin takaamaan. Tämä tapahtui 3 vuotta sitten. 

Vierailija
40/104 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset todennäköisesti lähtisi isän matkaan, koska tuskin eläminen rahattomana kaksiossa heitä innostaa. Lisäksi sinä maksaisit elareita miehelle.

Tämä on tietenkin totta, että miehelle voi lapset mennä, jos mies niin haluaa.

Toki kaikki miehet ei halua. 7,5 tonnin uraohjukselle voi YH-isän rooli olla loppu urakehitykselle.

Toisaalta tyhjästä on paha nyhjäistä. Menisi varmaan ne elaritkin ulosoton jatkoksi, jos ei löydy työkaluja ja työhaluja.