Autoin eläke-ikäistä äitiäni pankkijutuissa ja näin hänen saldonsa. Suuni loksahti auki
Tiesin, että hän on elänyt säästeliäästi vuosia, mutta hänen käyttötilinsä saldo näytti 354 000€. Hänen eläkkeensä melkoisen pieniä, mutta hän on pihistellyt rahan käytössä aina. Hänen palkkansa oli myös pieni. Hän ei ole saanut perintöjä tai myynyt mitään. Hänellä ei ole edes omaisuutta. Hän asuu vuokralla.
Silti tuo tilinsaldo oli päätä huimaava. Itse olen pian 40 vuotias ja tililläni on tässä kohtaa kuusta rahaa hädin tuskin 100€.
Kommentit (188)
Ei tarvitse ihan heti mennä töihin, kun perintöpotti napsahtaa tilille 👏🏻🥳
Vierailija kirjoitti:
Paskaa puhuu aloittaja. Kai tuon nyt tietaisi, jos omalla äidillä on noin hurjasti rahaa pelkästä työnteosta. Ei niin paljon voisi pienestä palkasta pihistellä.
Toki ap voi aloittaa saman tien pihistelyn, jos uskoo omiin juttuihinsa.
Tämä
Eipä niitä menoja enää tuossa iässä ole. Välillä ihmetyttääkin miksi tää menee niin väärinpäin. Kun olis itellä rahalle käyttöä - monta rautaa tulessa, omat koulutukset, lasten vaatekulut ja harrastukset, asunnon hankkiminen - niin ei pennin latia. Mutta sit elämän ehtoossa kun et enää jaksa tehdä mitän etkä käy kuin lääkärissä ja kaupassa niin on vaikka kuinka.
Pienet tulot ja pieni eläke ei kyllä tuota summaa selitä, ei vaikka kuinka uskoisi joulupukkiin ja yksisarvisiinkin. Pienituloinenhan on määritelmällisesti sellainen joka saa oliko 60 % keskiansiosta vuodessa, se on aina ollut ihan älyttömän vähän. Pienestä tulosta kertyvä eläke on vielä pienempi. Molemmilla pihistikin elävä ei saa säästöön senttiäkään, ellei asu omavaraisesti jossain maaseudulla. Sitten jos saisikin säästettyä vaikka kaikki tulonsa, ei siitä kerry tuollaista summaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä niitä menoja enää tuossa iässä ole. Välillä ihmetyttääkin miksi tää menee niin väärinpäin. Kun olis itellä rahalle käyttöä - monta rautaa tulessa, omat koulutukset, lasten vaatekulut ja harrastukset, asunnon hankkiminen - niin ei pennin latia. Mutta sit elämän ehtoossa kun et enää jaksa tehdä mitän etkä käy kuin lääkärissä ja kaupassa niin on vaikka kuinka.
Perikuntien asuntoja ei saa myytyä eli eläkeläisten asunnot on arvottomia.
Minua ihmetyttää kuinka pieniä säästöjä pidätte suurina. Minulla ja miehelläni pn aina ollut yhteiset rahat, ne on sijoitettu hyvin ja tänä vuonna tulee 3 milliä täyteen.
Siksi Suomi on konkurssissa, kun rahat on eläkeläisten tilillä eikä ne käytä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää kuinka pieniä säästöjä pidätte suurina. Minulla ja miehelläni pn aina ollut yhteiset rahat, ne on sijoitettu hyvin ja tänä vuonna tulee 3 milliä täyteen.
Minä työttömänä leikkaan hiukset itse. Ei ole rahaa parturiin.
Suomessa kuolee 60000 ihmistä vuodessa, asiakkaat yrityksissä senkun vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isälläni näkyi olevan 355 000€ tietysti miehellä enempi.
Ja minun isälläni 356 000€.
Meidän isällään on paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Siksi Suomi on konkurssissa, kun rahat on eläkeläisten tilillä eikä ne käytä niitä.
Mielestäsi Suomen talous ja varainhoito on eläkeläisten käsissä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Äiti on fiksumpi kuin lapsensa.
En mä ainakaan ole päässyt niin usein töihin, että olisin voinut säästää tuollaisia summia. Palkkatyötä ei vain kertakaikkiaan ole tarpeeksi jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan itse rahaa parin päivän päästä lisää.
Ap
Mutta arvatkaa tekisikö mieli lainata äidiltä tonni pari jossa olisi loputon maksuaika.
Ap
Äitisi elättänyt sinut ja nyt taas kinut hänen sääästöjä.Milloin aiot antaa takaisin jotain hänen huolenpidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäsi Suomen talous ja varainhoito on eläkeläisten käsissä?
Tuttu on myynyt perikunnan asuntoa vuoden. Ei mene kaupaksi, kun työikäiset ei saa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi olisi kannattanut sijoittaa suurin osa, eikä makuuttaa pankkitilillä. Voisit nyt odotella miljoonaperintöä, jos edes pieniriskisissä rahastoissa olis varat ollut.
Tämähän on yksi syy, miksi Suomessa asiat on Ruotsia huonommin. Täällä ei ymmärretä sijoittamisesta tai rahastoista mitään, vaan rahaa makuutetaan tilillä. Uskomatonta tyhmyyttä.
Voi taivahan vallat, ettekö te ihmiset tajua, ettei se ylimääräinen raha tuo onnellisuutta. Olen superiloinen jokaisesta arkisesta ihanasta päivästä, kun on hyvä kiitollinen olo ja läheisillä kaikki myös ok.
Ei sitä onnellisuutta ja hyvää oloa rahalla saa.
Joo mulla kans loksahti suu auki kun vanhempani tilillä näin 1,2 milj. euroa eikä ole ollut kun muutaman vuoden töissä eikä ole saanut perintöjä.
Eläkeläisillä on rahaa kuin roskaa. Eläkeläisille terveydenhoitoa vain kustannusten mukaisesta hinnasta.
Sata miljardia kuulostaa kauhean isolta summalta, mutta jos jaat sen 5 600 000 ihmiselle, niin eihän se ole paljon per nenä. Kyllähän pankkitilillä pitääkin olla sen verran saldoa, että saa laskut maksettua ja ruokarahaa riittää. Ja jos vaikka palkka tulee 15. päivä ja lainanlyhennykset ja vastikkeet tai vuokra maksetaan kuun vaihteessa, niin siellä tilillähän se raha silloin makaa aivan syntisesti puolet kuukaudesta.
Minusta tuo puhe pankkitileillä makaavista rahoista on siis enimmältä osin olkiukko. Itselläni on välillä suurehkoja summia pankkitilillä, mutta niille on silloin jo käyttö tiedossa. Esimerkiksi autoon tai uuteen sijoitusasuntoon on fiksua säästää etukäteen, mutta aikajänne on semmoinen, ettei niitä rahoja sijoittamaan ruveta.