Amerikkalainen työssäkäyvä 26-vuotias mies kuoli koska rahat ei riittäneet insuliiniin
Hänen palkkansa oli 35000 USD vuodessa ja hänellä ei ollut varaa maksaa 450 USD per kk terveysvakuutusta. Siinäkin toki olisi ollut 7500 USD:n omavastuu.
Amerikassa insuliini on erittäin kallista. Itse ostettuna kokonaan insuliini oli maksanut hänelle 1300 USD per kk.
Hän oli ruvennut säännöstelemään omaa insuliinin käyttöään koska ei ollut varaa käyttää sitä riittävää määrää. Seurauksena kuolema. Aika raakaa hommaa tuolla. Kanadasta insuliinia saa selvästi halvemmalla ja monet amerikkalaiset ostavatkin sieltä sitä.
Yli 65-vuotiaat saavat kai halvemmalla mutta sitä nuoremmille erittäin kallista. Monet reseptilääkkeet ovat USA:ssa tosi kalliita.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä pelkkää propagandaa vai onko jotain faktoja väitteiden tueksi?
En tiedä tästä tapauksesta, mutta olen katsonut aiheesta dokkarin jokunen vuosi sitten. Ihan uskottavaa sen pohjalta.
Yhdysvallat on kauhea maa asua, jos olet köyhä ja sairas.
Oisko tää näitä Medicaidin uhreja? Siellähän on nyt se köyhille tarkoitettu systeemi, jolla tuetaan heidän terveydenhuoltoa. Mutta siinä on tulorajat ja uudistus on sillä tavoin sikamainen, että jos tienaat vaikka 1800 kuussa ja oot köyhä, saat käytännössä ilmaiseksi niitä palveluita ja lääkkeitä. Sitten jos palkkasi nousee 2500 Euroon, niin oot omillasi.
Siihen malliin kait suomessa ollaan pikkuhiljaa menossa. Vakuutus omasta pussista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää suomalaiset valittako siis, jos ette pääse juuri samana päivänä lääkärille jos flunssa vaivaa.
Se, että jossain on todella surkeasti jokin asia ei ole mikään syy ottaa sitä joksikin malliesimerkiksi, jota himpunkaan parempi taso on luksusta.
Suomen terveydenhuollossa on vakavia ongelmia, paljon vakavampia kuin että ei pääse flunssassa heti lääkäriin. Jos olet yhtään seurannut, on ollut juttuja jossa ei tutkita, ei tutkita, ei tutkita ja sitten oho täällä onkin syöpä miksi et tullut aikaisemmin. Tai siitä kun ihmiset, jotka voivat lähtevät ulkomaille hakemaan hoitoa kun Suomessa sanotaan, että mitään ei voi tehdä ja osa heistä jopa parantuu kokonaan.
Paskan tason ylittäminen ei vielä ole juhlan aihe tai syy olla valittamatta. Todellakaan. Vähän sama olisi verrata demokratian toimivuutta Pohjo
Ei pääse.
t. terveisiä maakunnasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua maksella muiden insuliineja. Itse siihen voi eniten vaikuttaa, tuleeko diabetes.
Ykköstyypin diabeteksen syntymiseen ei voi itse mitenkään vaikuttaa ja kakkostyyppikin on enimmillään jopa 40-prosenttisesti perinnöllinen.
Kakkostyypin syntyyn voi itse vaikuttaa. 95% se on hankittu sairaus ja sen voi parantaa (ja tiedän miten joku tarttuu tähän ettei sitä voi parantaa, mutta todellakin voi) muuttamalla elintapoja. Liikunta ja laihdutus.
Ei voi, usko jo. Toki remissioon sen saa ja joillakin jopa pysyvään remissioon, mutta diagnoosi pysyy kuolemaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä pelkkää propagandaa vai onko jotain faktoja väitteiden tueksi?
En tiedä tästä tapauksesta, mutta olen katsonut aiheesta dokkarin jokunen vuosi sitten. Ihan uskottavaa sen pohjalta.
Yhdysvallat on kauhea maa asua, jos olet köyhä ja sairas.
No, mene Iigor sinne venäjälle sitten asumaan. Ja jätä länsimaat rauhaan, kun kerran on niin kamala asua länsimaissa.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeillä on varaa kaataa satoja miljardeja toisten sotiin sekä kansanmurhan tukemiseen, mutta rahaa ei löydy omien kansalaisten hengissä pitämiseen.
JEp noin se on. Mun veli oli siellä jenkeissä ennen työmatkoilla 5 kertaa vuodessa. Se sit liukastu siellä niin, että reisiluu meni hajalle. Sairaalassa sille sanottiin ennekuin sile tehtiin yhtäään mitään, niin hinta on 80 tuhatta dollaria. Veli oli antanut firman vakuutuskortin ja sano, että ottakaa tuolta.. Ne oli ihmetellyt sitä, että miten seo mahdollista.. Veli oli sanonut, että suomessa on asiat vähät erilailla, vaikka siellä elää 5,5milj ihmistä ja ajatellaa järjellä asioita noin yleensä ja siihen ainakin pyritään.
Veli leikattiin sitten, ja henkilökunta ihan kyseli 2 viikkoa, et kerros vähän lisää suomesta. Sit se kerto niille, kun makoili siellä jalka telineessä, niin ne oli et huhhu mikä ja onko toi nyt siis ihann totta, Se kerto koulusafkat ilmasia, tervhuoltoon mennään vaan jne ja ihan kaikkee tollasta tavallista. Osa niistä hoitsuista etti youtubesta suomivideoita jne jne ja kaksi niistä varas lomamatkan suomeen.
Vierailija kirjoitti:
AP on keksinyt koko jutun. Ei lähdettä. Ei nimeä. Ei faktoja.
Itse olisin toki laittanut linkin mukaan aloitukseen, mutta telkkarissa oli muutama vuosi sitten ranskalainen dokkari jossa käsiteltiin vastaavaa asiaa eli noiden sairausvakuutusten riittämättömyyttä ja siinä oli töissäkäyvä nainen joka joutui säännöstelemään insuliiniaan koska se maksoi tosiaan aivan järjettömästi ja vakuutus ei maksanut. Yritti lenkkeillä tms.
Kaalisoppa rotta täällä tehtailee/lietsoo propagandaa ja ihmiset uskovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin toki laittanut linkin mukaan aloitukseen, mutta telkkarissa oli muutama vuosi sitten ranskalainen dokkari jossa käsiteltiin vastaavaa asiaa eli noiden sairausvakuutusten riittämättömyyttä ja siinä oli töissäkäyvä nainen joka joutui säännöstelemään insuliiniaan koska se maksoi tosiaan aivan järjettömästi ja vakuutus ei maksanut. Yritti lenkkeillä tms.
Juuri tuosta dokkarista kirjoitin jokunen vastaus taaksepäin. Siinä dokkarissa myös pohjoisemmassa osavaltiossa asuva mies kävi ostamassa inskansa Kanadasta.
Pitää olla nativity, tyhmä ja sinisilmäinen jos uskoo sandakan mitä ap ja tämän lammaslauma määkii. Propagandalla ja vaikuttamisella pyritään kuvailemaan Yhdysvalloistojen olot pahempina ja kurjempina kuin mitä ne todellisuudessa ovat.
Kyllä tuo on ihan arkipäivää Amerikan ihmemaassa. Sukulainen sai aikuisiällä diabeteksen ja hänen pelastuksensa oli ura arneijan palveluksessa. Työantaja korvaa ison osan kustannuksista ja oma osuus on kohtuullinen.
Minulla on perussairaus, johon lääkkeet ovat todella kalliita. Seuraan keskustelua nettipalstalla, jossa on paljon amerikkalaisia kanssasairastajia, ja siellä on kyllä vaikka millaista systeemiä ja kohtaloa.
Sairauden hoito ja lääkevalikoima riippuu siellä ihan siitä, millainen sairausvakuutus sattuu olemaan. Toiset saavat kalliita lääkkeitä pilkkahintaan, kun toisille vakuutus korvaa vain yhden huonon vaihtoehdon, joka ei nykytiedon mukaan edes ole tehokas. Jos työpaikka tai vaikka puolison työpaikka vaihtuu, voi siinä vaihtua myös vakuutus, ja hyvin toiminut lääkitys mennä alta.
Lääkefirmoilla on siellä onneksi myös jonkinlaisia potilasohjelmia, joihin päästyään potilas saa lääkkeet suoraan firmalta, käsittääkseni joskus aivan ilmaiseksikin.
Onni on asua Suomessa, jossa toistaiseksi kaikki ovat lääkeasioiden suhteen samalla viivalla, ja Kela korvaa hintoja hyvin.
Mitä sitten? AP voi lähettää omat insuliininsa Jenkkeihin, jos asia noin vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla nativity, tyhmä ja sinisilmäinen jos uskoo sandakan mitä ap ja tämän lammaslauma määkii. Propagandalla ja vaikuttamisella pyritään kuvailemaan Yhdysvalloistojen olot pahempina ja kurjempina kuin mitä ne todellisuudessa ovat.
Suosittelen sinulle ja ihan kaikille muillekin matkustamista jenkkeihin, jotta voitte itse arvoida mikä on totta ja mikä liioiteltua.
Esim. Losissa kodittomien määrä on huomattava. Lisäksi kannattaa autoilla hieman sivussa pääteiltä, aika karua menoa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuosta dokkarista kirjoitin jokunen vastaus taaksepäin. Siinä dokkarissa myös pohjoisemmassa osavaltiossa asuva mies kävi ostamassa inskansa Kanadasta.
Samoin. Olin kyllä amerikkalaisen, Suomessa asuvan ystäväni puheista tiennyt, että ilman vakuutusta on vaikeaa, mutta dokkari konkretisoi tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin katsoin tämän dokkarin olin lukenut Diabetes-lehdestä Olli Jokisen haastattelun. Siinä mainitsivat tyttären insuliinien hinnan Jenkeissä. Hämmästelin tovin, mutta tuo telkkaridokumentti valaisi asiaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Se on se satosen amerikkalainen unelma.
Se miten sen kuulemma kuuluukin mennä, sitten on hienoa kun saa nähdä kun joku toinen kuolee.
Tähän Kokoomus vie suomea ja ne duunarit, jotka tätä kannattavat, eivät tajua missä jamassa maamme pian on. Rikkaillahan on aina varaa yksityiseen... miksi kukaan äänestäisi kokkareita ja persuja, kun tämä on suunta?
Surullisinta on se, että tuokin mies on todennäköisesti kuolemaansa asti ollut sitä mieltä, että Yhdysvallat on maailman paras maa ja on onni syntyä sinne.
Tai no ehkä vielä surullisempaa on kuitenkin se, että monet meillä ihannoi kyseistä maata ja toivoo samaa p.skaa Suomeen. No kohta saatte, hallitus hoitaa.
Kakkostyypin syntyyn voi itse vaikuttaa. 95% se on hankittu sairaus ja sen voi parantaa (ja tiedän miten joku tarttuu tähän ettei sitä voi parantaa, mutta todellakin voi) muuttamalla elintapoja. Liikunta ja laihdutus.