Oon ihan loppu tähän asunnon myyntiin
En jaksa enää. Olen siis yrittänyt (välittäjän kautta) myydä parin kuukauden ajan reilun vuoden vanhaa uudiskohdekaksiotani. Kaduttaa tosi paljon, että olen uudiskohteen ostanut, enkä jaksaisi kuulla siitä nyt arvostelua. Joka tapauksessa, haluaisin asunnon myydä, jotta pääsisin muuttamaan toiselle paikkakunnalle ja ostamaan uuden kodin sieltä.
Asunto on ollut myynnissä noin kaksi kuukautta ja vain yksi kiinnostunut on ollut. Hänenkin kiinnostus loppui, kun autopaikkaa ei ollut vapaana. Hintaa on laskettu jo 20 000e ja se on siis nyt tuon 20 000e vähemmän kun mitä itse maksoin, yhtään tarjousta ei ole tullut.
Olen ihan loppu, kun ihmiset töissä ja muualla kyselevät joka ikinen päivä, että kuinka asunnon myynti etenee. Vähintään pari kertaa viikossa joku neuvoo jättämään tämän kaksion sijoitusasunnoksi. Olen kysynyt asiasta pankilta kyllä ja tämä ei ole mahdollista. Viikonloppuisin, kun ei tarvitse nähdä työkavereita, soittaa isäni ja tiedustelee asuntokauppojen etenemisestä. Joka lauantai siivoan asuntoa sunnuntain näyttöä varten ja usein näyttöön ei edes tule ketään. Sitten taas maanantaina palaan töihin vastailemaan kysymyksiin asunnon myynnistä.
Bullet-laina uuden asunnon ostoon ei ole mahdollista, enkä sellaista uskaltaisi tässä tilanteessa ottaakaan. Vuokralle ehkä voisin muuttaa tänne uuteen kaupunkiin ja jättää nykyisen asuntoni vuokralle siihen saakka, että saan myytyä, mutta vuokrattuna asunnon myynti on varmasti vielä vaikeampaa.
Nykyisen asunnon hintapyyntö on tällä hetkellä noin 180 000e ja olen tehnyt toisesta kaupungista ehdollisen tarjouksen hintaan 185 000e. Ehtona nykyisen myynti marraskuun loppuun mennessä. Enempää en siis pysty nyt ainakaan marraskuun aikana hintaa laskemaankaan, kun sitten rahat ei riitä tuohon uuteen asuntoon. En tiedä, pitäisikö sitten kun ehdollinen tarjous vanhenee, laskea tämän hintaa ihan reilusti ja ostaa uudesta kaupungista joku halvempi kohde, vai mitä ihmettä teen... Lainaa on tällä hetkellä 120 000e ja 40 000e tarjoaa pankki lisälainaa korkeimmillaan, mutta en haluaisi näin paljon ottaa, kun nettopalkkakin vain joku 2200e.
Uudesta kaupungista on jo töitäkin sovittuna, eli muuttamaan pitäisi päästä parin kuukauden sisällä. Kertokaa mitä teen... Oon ihan loppu, eikä ole oikein ketään, jolta saisin asiaan oikeasti fiksuja neuvoja. Ja moi vaan tutut jotka nyt tunnistatte, voitte lopettaa kyselyn...
Kommentit (135)
Laita nykyinen asuntosi vuokralle ja muuta itse uuteen kaupunkiin vuokralle.
Kiitos! En ole irtisanoutunut vielä, mutta jos en muutakaan, joudun perustelemaan ja selittelemään kaikille myös tätä. :D Vaihtoehto yksi voisi siis olla sopiva.
Ja joo, muistan tämön ehdottomasti jatkossa!
Unohda nyt se oma asunnonostelu ja myy ensin se edellinen. Uudet asunnot eikä vanhatkaan mene nyt kaupaksi ja syy on hinta. Jos hinta on 100t ylihintainen ei se 20t hinnanalennus tunnu missään.
Ei tosiaan kannata kertoa suunnitelmistaan puolitutuille.
Vuokraa uudelta paikkakunnalta adunto ja paa tää nykyinen vuokralle ja koita samalla myydä hintaa laskien.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! En ole irtisanoutunut vielä, mutta jos en muutakaan, joudun perustelemaan ja selittelemään kaikille myös tätä. :D Vaihtoehto yksi voisi siis olla sopiva.
Ja joo, muistan tämön ehdottomasti jatkossa!
Tämä oli siis vastauksena ekaan viestiin :)
2kk on tosiaan hyvin lyhyt aika. Tuttavani möi uudehkoa omakotitaloa suositulta alueelta pitkälti yli vuoden kunnes se meni kaupan ja tosiaan aika rankasti alkuperäistä myyntihintaa nopeammin. Jos haluat tosissasi kämpästä eroon, laitat vaan reilumpaa alennusta ja otat takkiin tulleen summan oppirahoina. Olen itsekin ostanut melko kalliin auton josta tuli lopulta murheenkryyni ja se on tosiaan rahaa jota ei saa takaisin. Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Laske hintaa jotta saat myytyä, muuta uudelle paikkakunnalle vuokralle ja etsi rauhassa hintatasoosi sopiva asunto.
Tai jatka vanhassa työssäsi ja myy asunto, kun suhdanteet paranevat. Jos olet ehtinyt irtisanoutua niin sitten onkin ainoastaan yksi vaihtoehto (ks. 1.lause).
Vinkki jatkoon: älä kerro työkavereille myynti/ostoaikeista vaan sitten kun myynti/osto on tapahtunut. Säästyt uteluilta eikä ole paine ja stressi etenemiselle.
Työkavereille ei asunnon myynnit eikä mitkään muutkaan yksityisasiat kuulu. Käyttää sinua vastaan seläntakana juorutessa.
Markkinatalous on tällaista, että kuplista puhalletaan ilmat pihalle ja sitten lähdetään uuteen nousuun. Halvemmissa asunoissa itäisessä Suomessa hinnat ovat jo pudonneet 75% kuuden vuoden takaisista huipuista. Omakotitaloja jätettiin jo kylmilleen, kun niille ei ole ostajia ja nyt ei ole edes ottajia.
Miksi vaivaat itseäsi muiden kyselyillä?! Vastaat napakasti, että kerrot, jos asiassa on tullut uutta tiedotettavaa. En sietäisi hetkäkään tuollaisia urkkijoita!
Asuntokauppa seisoo kunnes talous nousee eli orpopurra lopettaa. Laita siihen saakka Asuntokauppa vuokralle ja jos haluat, muuta itsekin vuokralle.
Kuukausimenot pitää saada kohtuullisiksi.
Kaksi kuukautta on todella lyhyt aika. Minä en kertonut edes omalle äidilleni, että laitoin asuntoni myyntiin. Enkä omille sisaruksilleni. Vain omat aikuiset lapseni tiesivät. Kerroin vasta sitten, kun kaupat oli tehty. Työpaikalla en kerro yksityisasioistani mitään. Joka päivä olen onnellinen siitä, että sain asuntonii myytyä. Neljä kuukautta tuohon meni pari vuotta sitten. Nyt asun vuokralla ja mietin kaikessa rauhassa, mitä teen jatkossa.
Parin kuukauden ajan.😂😂😂 Missä pahvilaatikossa sä elät? Asuntomarkkinat ovat olleet lähes pysähtyneet jo useamman vuoden.
Jos arvelet, että vuokralainen löytyy hinnalla, joka kattaa suunnilleen kulusi tai riittää ainakin vuokraan uudella paikkakunnalla, suosittelisin vuokraamista. Asuntojen hinnat kääntyvät pian nousuun, kun uusien rakentaminen on niin vähäistä. Ota asunto pois myynnistä, ja rauhoita tilanne. Ehkä et viihdykään uudessa paikassa, ja haluat palata. Keväällä on muutenkin parempi aika myydä asuntoa. Kuka jaksaa marraskuussa etsiä asuntoa, ellei ole pakko?
Asumme suositulla asuinalueella pk-seudulla, jossa asunnot menevät nyt hitaammin kaupaksi kuin ennen. Naapuri , ammatiltaan asuntovälittäjä , myy omaa okt:n kuudetta kuukautta ja laski juuri hintaa 10%. Sitten vasta kävi kaksi perhettä katsomassa, mutta ei kauppoja. Hiljaista on taas. Myös meidän sijoituskaksio on ollut myynnissä viime maaliskuusta, eikä pyyntö ollut taloyhtiössä toteutuneita kauppahintoja korkeampi. Asunto on hyvässä kunnossa , mutta päätimme laskea hintapyyntöä 5 %. Meillä ei ole kiirettä myydä, mutta jos joku on käynyt suurin ongelma kiinnostuneilla on saada ensin omansa myytyä.
En osaa neuvoa sinua, mutta ekaksi tuli mieleen että pidät kyllä kovaa kiirettä optimistisin odotuksin.
Asuntosi menee kaupaksi kun hinta on oikea piste.
-Kylmät kädet Ry.
Ymmärrän ap harmin. Asunnon myynti voi tällä hetkellä viedä tosi pitkään ja mietin, että olisiko tosiaan järkevä muuttaa vuokralle uuteen kaupunkiin. En ainakaan uutta lähtisi heti ostamaan. Jatkaisin muutaman kuukauden vielä nykyisen asunnon myyntiä (jos talous kestää kahdet asumiskulut päällekkäin, onko säästöjä niitä varten?) ja jos ei mene kaupaksi, niin sitten nykyinen ihan suosiolla vuokralle. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Asuntokauppa seisoo kunnes talous nousee eli orpopurra lopettaa. Laita siihen saakka Asuntokauppa vuokralle ja jos haluat, muuta itsekin vuokralle.
Kuukausimenot pitää saada kohtuullisiksi.
Juuri näin. Suomi nousee tuhkasta vasta 2027 uuden hallituksen myötä! Siihen asti, sinnitelkää!
Vierailija kirjoitti:
Parin kuukauden ajan.😂😂😂 Missä pahvilaatikossa sä elät? Asuntomarkkinat ovat olleet lähes pysähtyneet jo useamman vuoden.
Niin, tämän hallituksen aloittaessa kaikki romahti! 2021 asuntokauppa oli huipussaan. Perskokkareet paskovat ihan kaiken.
Laske hintaa jotta saat myytyä, muuta uudelle paikkakunnalle vuokralle ja etsi rauhassa hintatasoosi sopiva asunto.
Tai jatka vanhassa työssäsi ja myy asunto, kun suhdanteet paranevat. Jos olet ehtinyt irtisanoutua niin sitten onkin ainoastaan yksi vaihtoehto (ks. 1.lause).
Vinkki jatkoon: älä kerro työkavereille myynti/ostoaikeista vaan sitten kun myynti/osto on tapahtunut. Säästyt uteluilta eikä ole paine ja stressi etenemiselle.