HS: Työsuhteen purkaminen koeajalla tulee monelle järkytyksenä
"Syynä on usein työnantajan kyvyttömyys antaa palautetta, sanoo työsuojeluviranomainen."
"Eriksson antaa esimerkin. Työntekijä ei suoriudu työstään aivan toivotulla tavalla, mutta ei tee myöskään isoja virheitä. Työnantaja pettyy rekrytointiin, mutta ei hyväsydämisyyttään tai työpaikan yleisen kulttuurin takia anna rakentavan kriittistä palautetta, jolloin työntekijä ei tiedä tekevänsä huonoa tulosta.
Sitten koittaa se hetki, kun koeaika on päättymässä ja työntekijälle tulee jokin sattumanvarainen sairastuminen. Työnantaja hätääntyy: tästä työntekijästähän oli tarkoitus päästä eroon ja tekee koeaikapurun.
Työntekijä, joka ei ole aiemmin saanut työstään negatiivista palautetta, luulee koeaikapurun johtuvan sairastumisesta ja tekee asiasta työsuojeluviranomaiselle ilmoituksen."
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010806050.html
MIKSI työnantaja "hätääntyy" työntekijän sairastuttua ja tekee koeaikapurun?
Vai: työnantaja keksii: tästä työntekijästähän oli tarkoitus päästä eroon - ja tekee koeaikapurun?
Miltä vaikuttaa? Onko kokemuksia?
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos työttömän puoliso on vaikka apteekkari niin kyllä sitä talon rakentaa. "
Silloinhan laina on mitoitettu sen töissä käyvän puolison tulojen mukaan
Hienosti ohjaat keskustelua pois koeajoista
Ei kukaan ole koko ajan työtön.
Ensi vuonna kaupunki maksaa puolet työttömyyskorvauksesta jo 100 päivän ansiosidonnaisen jälkeen niinkauan, että työtön saa tes-palkka työn.
Jos työnantajat ei ota töihin niin kunnallisveroa joudutaan nostamaan ja irtisanomaan vakituisia julkisella.
Helsingissä on 34000 työtöntä eli kaupungille tulee tosi isot sakkomaksut, jos työttömiä ei oteta tes-palkalla töihin.
Se raha joudutaan sitten leikkaamaan vamhusten hoido
Työttömyys pääkaupunkiseudulla on ihan oma tietoinen valinta. Jossain syrjä-Suomessa ei työtä välttämättä oikeasti löydy, vaikka kuinka hakisi.
Vierailija kirjoitti:
Vain huonot työntekijät pelkäävät työpaikkansa puolesta. Ei firmat ole niin tyh,miä, että heivaisivat pihalle tuottavia työntekijöitä.
Kyllä uusi työntekijä on halvempi, kun ei ole kokemuslisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna kaupunki maksaa puolet työttömyyskorvauksesta jo 100 päivän ansiosidonnaisen jälkeen niinkauan, että työtön saa tes-palkka työn.
Jos työnantajat ei ota töihin niin kunnallisveroa joudutaan nostamaan ja irtisanomaan vakituisia julkisella.
Helsingissä on 34000 työtöntä eli kaupungille tulee tosi isot sakkomaksut, jos työttömiä ei oteta tes-palkalla töihin.
No, ei ole oma valinta.
Ei kaikkiin työpaikkoihin mitä on auki voi hakea esim. palomies, poliisi, puheterapeutti, lääkäri, parturi, hammashoitaja, putkimies, sähkömies jne.
Ja hallitus poisti 300 suojaosan eli jos saat palkkaa 300 niin työttömyyskorvauksesta leikataan 300 pois eli menet linja-autolipun kanssa miinukselle.
Hallitus leikkasi huhtikuussa asumistuesta 300 euron ansiotulovähennyksen pois ja soviteltua päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on 34000 työtöntä eli kaupungille tulee tosi isot sakkomaksut, jos ty
Kela näkee tulorekisteristä + liitot jos sun tilille tulee 300 euron palkka ja, se Leila sun työttömyyskorvauksesta pois.
Meillä pääsi seulan läpi mt-tapaus. Oli kolmen kuukauden koeaika ja vakinaistettiin. Osasi sinnitellä tuon koeajan. Siitä oli hélvetin vaikea päästä eroon ja pitää huoli, että reskontra tuli hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pääsi seulan läpi mt-tapaus. Oli kolmen kuukauden koeaika ja vakinaistettiin. Osasi sinnitellä tuon koeajan. Siitä oli hélvetin vaikea päästä eroon ja pitää huoli, että reskontra tuli hoidettua.
Ai jaa.
No, työttömillä ei ole mitään terveys tarkastuksia, heitä on sairaaloissa auttamassa osastonsihteeriä ja saavat tunnukset Lifecareen ja työttömiä on kaikki kaupungin yksiköt täynnä toimistotöissä ja näkevät kaikki asiakas tiedot :nimet, henkilötunnukset, osoitteet jne. Toki työttömillä on vaitiolovelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa.
No, työttömillä ei ole mitään terveys tarkastuksia, heitä on sairaaloissa auttamassa osastonsihteeriä ja saavat tunnukset Lifecareen ja työttömiä on kaikki kaupungin yksiköt täynnä toimistotöissä ja näkevät kaikki asiakas tiedot :nimet, henkilötunnukset, osoitteet jne. Toki työttömillä on vaitiolovelvollisuus.
Työkokeilua ja kuntouttavaa työtoimintaa.
Työttömät kiertävät kaiken maailman virastoja toimistotöissä ja näkevät kaikenlaista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät kiertävät kaiken maailman virastoja toimistotöissä ja näkevät kaikenlaista tietoa.
Joka vuosi ollaan eri virastossa.
Toimitusjohtajat lentäisi perseelleen, jos tietäisivät, että työtön tilaa heille laboratoriokokeita, kun he makaavat siellä sairaalan huoneessa sängyssä.
No, tuskin ne lukevat vauvapalstaa.
Itse olen nähnyt jos jonkinlaista tietoa ja ajatellut, että ihmiset järkyttyisi niistä, jos näkisivät. Kaikkeen sitä verorahaa kyllä laitetaan.
Mä olin sekä alussa ETTÄ lopussa koeajalla. Se akka ei vaan pitänyt musta. Syytä en tiedä. Se näytti usein sinne tullessaan niin, kuin se olis ryypänny paljon edellisenä iltana, eli krapulassa. Siltä se haisikin usein ! Tiedä sitten, onkos se enää siellä NS pomo. Usein kävi niin, ettei se antanut mulle mitään töitä ja se kehtas "opiskellakin" jotakin TYÖAJALLA. Silloin sitä ei saanut häiritä, oli sitten töitä tai ei. Ihan täysin käsittämätöntä käytöstä ! Ja se oli usein myös pois sieltä useita päiviä putkeen, eikä meillä ollut kellään mitään tietoa siitä, mitä kukin tekee. Saati sitten, et koska se tulee takas..... Ja mä mukamas poistuin alueelta.......se on osittain totta, sen myönnän, mutta niin tekee moni muukin siellä ! Ja kai meillä on joku oikeus käydä ruokatauolla vähän kävelyllä hiukan kauempana ilman, että siitä aletaan jauhamaan roskaa. Kas, ku sieltä ei kukaan narsisti ottanut yhteyttä mihinkään lehteen..........se nyt olis viel puuttunut !!!! Mut ennen tätä viimeistä NS koeaikaa, en saanut palkkaa OLLENKAAN, enkä sen koeajan aikanakaan. Se ei ollut oikein !!!! Niiden on maksettava se puuttuva palkka siitä päivästä lukien tähän päivään. Oli noloo viedä se bussilippu alakertaan, jonne se viedään ja haetaan, kun se on tyhjä tai ladattu tarpeeksi matka rahaa. Viimeiseksi sain muutaman hassun paperilipun ! Että hävetti. Mun olis pitäny saada myös ilmaiset taksi matkat ainakin tullessa sinne aamuisin. Heidän kuuluu maksaa kaikki mun menettämät rahat välittömästi.
1. Työntekijä suoriutuu työstä hyvin. Koeajalla tulee kenkää, koska tarvittiin vain kiireapulaista palkkaamaan vakkarin lomailuja.
2. Työntekijää ei perehdytetä. Työkaveri puhuu pskaa. Työkaveri pelkää, että oma työpaikka menee.
3. Oli alunperinkin suunniteltu, että pidetään työntekijää tässä vain koeajan ja sitten LAITETAAN se toiseen työpaikkaan kunhan saadaan työttömästä palkkatukea.
Työkkärin virkailija antoi lapun ja sain ihan itse valita mihin virastoon menen työkokeiluun, sen verran kysyi, että jos menen sosiaalitoimistoon ja naapuri tulee asiakkaaksi niin onko se ok, että kestänkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon lehtijutun ydin taisi olla se, että työpaikalla ei osata antaa RAKENTAVAA PALAUTETTA työntekijälle. Otetaan siis työhön, yleensä on tehty valinta joukosta työhakijoita. Sitten kun sopimus on kirjoitettu työsuhteeseen, asia onkin niin, että työntekijä saa luovia niin kuin itse osaa kaikessa siinä ihmisduhde- ja työtehtäväaallokossa jonka uudessa työpaikassansa kohtaa. Jos työn tekemisen osalta on jotakin huomautettavaa, siitä pitäisi asiallisesti antaa palautetta ja ohjata siihen rutiiniin joka työpaikalla on omaksuttu. On se kyllä kumna, että parhaana ehdokkaana valittu nähdäänkin sitten TYÖN TEKIJÄNÄ epäonnistuneeksi valinnaksi. Sen sijaan se, että joku vanha työn tekijä ei henkilöstä tykkää.... Ei liene mikään syy potkuihin.
Hallitus leikkaa kuntaosuuksista eli varmaan ne joille on kertynyt 38 lomapäivää ja k
Miksi noin olisi? Tuo porukka tekee käytännössä kaikki työt, he joustavat työnantajan tarpeiden mukaan ja aika monella on 38 lomapäivän aika työnantajan puhelin ja läppäri käytössä, koska monelle ehdottomasti paras paikka lomailla on oma työpaikka! Vaihtuva nuorempi väki ei voi olla töissä klo 16 jälkeen, koska on keramiikkapaja ja oma elämä.
Kun olin sairaalassa työkokeilussa niin naapuri tuli osastolle katsomaan kaveriaan, näytti jotenkin ihmettelevältä, kun olin siniset hoitajan vaatteet päällä koneen takana: katson huonekartasta huoneen numeron ja haluaako sairastaa salassa, pikku hetki.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin sekä alussa ETTÄ lopussa koeajalla. Se akka ei vaan pitänyt musta. Syytä en tiedä. Se näytti usein sinne tullessaan niin, kuin se olis ryypänny paljon edellisenä iltana, eli krapulassa. Siltä se haisikin usein ! Tiedä sitten, onkos se enää siellä NS pomo. Usein kävi niin, ettei se antanut mulle mitään töitä ja se kehtas "opiskellakin" jotakin TYÖAJALLA. Silloin sitä ei saanut häiritä, oli sitten töitä tai ei. Ihan täysin käsittämätöntä käytöstä ! Ja se oli usein myös pois sieltä useita päiviä putkeen, eikä meillä ollut kellään mitään tietoa siitä, mitä kukin tekee. Saati sitten, et koska se tulee takas..... Ja mä mukamas poistuin alueelta.......se on osittain totta, sen myönnän, mutta niin tekee moni muukin siellä ! Ja kai meillä on joku oikeus käydä ruokatauolla vähän kävelyllä hiukan kauempana ilman, että siitä aletaan jauhamaan roskaa. Kas, ku sieltä ei kukaan narsisti ottanut yhteyttä mihinkään lehteen.......
Juu, mulla kans akka oli joku pikkupomo. Ei tehnyt mitään töitä, hengaili vaan, söi vaan ja kutsui kavereitansa työpaikalle seurustelemaan hänen kanssaan. Ei perehdyttämyt kunnolla ja työnsi kaikki omat työtehtävänsä minulle. Itse vaan lorvaili ja seurusteli kavereidensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin sairaalassa työkokeilussa niin naapuri tuli osastolle katsomaan kaveriaan, näytti jotenkin ihmettelevältä, kun olin siniset hoitajan vaatteet päällä koneen takana: katson huonekartasta huoneen numeron ja haluaako sairastaa salassa, pikku hetki.
Jos haluaa sairastaa salassa niin sanon, että ei meillä ole sen nimistä potilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon lehtijutun ydin taisi olla se, että työpaikalla ei osata antaa RAKENTAVAA PALAUTETTA työntekijälle. Otetaan siis työhön, yleensä on tehty valinta joukosta työhakijoita. Sitten kun sopimus on kirjoitettu työsuhteeseen, asia onkin niin, että työntekijä saa luovia niin kuin itse osaa kaikessa siinä ihmisduhde- ja työtehtäväaallokossa jonka uudessa työpaikassansa kohtaa. Jos työn tekemisen osalta on jotakin huomautettavaa, siitä pitäisi asiallisesti antaa palautetta ja ohjata siihen rutiiniin joka työpaikalla on omaksuttu. On se kyllä kumna, että parhaana ehdokkaana valittu nähdäänkin sitten TYÖN TEKIJÄNÄ epäonnistuneeksi valinnaksi. Sen sijaan se, että joku vanha työn tekijä ei henkilöstä tykkää.... Ei liene mikään syy potkuihin.
Hallitus leikkaa kuntaosuuksista eli
No, 50-vuotias, jolla on 38 lomapäivää saattaa sairastua mihin vaan, mutta jatkossa ne saa irtisanoa, ei tarvitse maksaa sitä leikkattua sairaspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa sairastaa salassa niin sanon, että ei meillä ole sen nimistä potilasta.
Pitää opetella miljoona eri taksisääntöä ja tilastointia sun muuta jonkun 6 kuukauden työkokeilun takia.
Valtion viraston puhelinpalvelua ja töitä tehdään paljon etänä eli koko Suomi hakee samoja työpaikkoja.