Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekee mieli mennä kirkkoon, mutta ei kehtaa

Vierailija
02.11.2024 |

En kehtaisi myöntää lähipiirille että tahdon kirkkoon. Jotenkin vanhanaikaista eikä kukaan ymmärtäisi, oon kuitenkin nuori. 

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas mä kerron omakohtaisuuksia.

Mä kävin kirkossa sen jälkeen kun mun yks läheinen kuoli. En nyt muista, mutta hautajaisiin liittyy kai jonkinlainen sellainen tapa että tietyn ajan jälkeen käydään sunnuntain jumalanpalveluksessa - oliko se joku kiitosjuttu, siis vainajan elämästä kiittämässä ikään kuin..

No, mä kävin, ja mä olin tietty ihan itkuinen sitten vaikkei se saarna ja niin edelleen mitään itkun aihetta olis antanut. Ja mua hävetti.. kun mun vieressä istunut vanha nainenkin vilkaisi, että mikähän tolla. Syntejäänkö se tänne on tullut itkemään.

Mut joo. Kävin kiittämässä.

Minä en nyt millään muista miksi tätä "kiitosjuttua" oikeasti sanotaan.

Tämä kirkossa käyminen ei tapahtunut siellä hautajaispaikkakunnalla vaan ihan toisella paikkakunnalla, jossa vainajasta ei

Just. No, mä löysin sen pointin... Eli tämä vainajan elämästä kiittäminen on se juttu, kun siunaustilaisuutta seuraavana sunnuntaina kirkossa pappi jumalanpalveluksen lopussa sanoo hautaan siunattujen nimet... (ja kaiketi kerrotaan myös kastetut ja vihitytkin/avioliittoon kuulutetut)... Mutta tietysti kussakin kirkossa luetaan vain sen nimenomaisen srk:n siunattujen yms. nimet.

Vierailija
22/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheinta on siinä palveluksen lopussa kun pitää ottaa kontaktia johonki viereiseen ja toivottaa jotain siunausta 😣

Ei kukaan tule väkisin toivottamaan. Ihan rauhassa saa olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas mä kerron omakohtaisuuksia.

Mä kävin kirkossa sen jälkeen kun mun yks läheinen kuoli. En nyt muista, mutta hautajaisiin liittyy kai jonkinlainen sellainen tapa että tietyn ajan jälkeen käydään sunnuntain jumalanpalveluksessa - oliko se joku kiitosjuttu, siis vainajan elämästä kiittämässä ikään kuin..

No, mä kävin, ja mä olin tietty ihan itkuinen sitten vaikkei se saarna ja niin edelleen mitään itkun aihetta olis antanut. Ja mua hävetti.. kun mun vieressä istunut vanha nainenkin vilkaisi, että mikähän tolla. Syntejäänkö se tänne on tullut itkemään.

Mut joo. Kävin kiittämässä.

Minä en nyt millään muista miksi tätä "kiitosjuttua" oikeasti sanotaan.

Ehkä hän vain mietti että toisella on jokin suuri suru. Enempää analysoimatta. 

Vierailija
24/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta just nää  loppuvuoden ja joulun aika  ovat sellaisia,  että  kaipaa rauhaa.   Käyn joskus kirkossa,  se musiikki  on niin ihanaa ja ihanan rauhoittavaa.

Katson kirkon upeaa kattoa ja maalauksia.

Jotenkin kirkossa tuntee, miten  itse ja ihmiset yleensäkin  ovat niin  ulkoisten asioiden perään. 

Kirkko  jos mikä on rauhoittumis paikka. Saat olla just se mikä  olet.

Vierailija
25/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen uudempia messuja, kuten tuomas-ja taize-messut. 

Vierailija
26/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheinta on siinä palveluksen lopussa kun pitää ottaa kontaktia johonki viereiseen ja toivottaa jotain siunausta 😣

Minun kirkkokäynneilläni ei  tuollaista tapaa ole kyllä ollut.

Kyllä sellainen vieressä olijan kättely kuuluu ihan Junalanpalveluskaavaan. 

Kohta 22. 

Vuorolaulun jälkeen seurakuntalaisia voidaan kehottaa rauhan toivottaamiseen. Tällöin seurakuntalaiset tervehtivät toisiaan ja lausuvat esimerkiksi: Kristuksen rauhaa. 

https://virsikirja.fi/wp-content/uploads/2020/01/jp-kaavat.pdf

Vierailija
27/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kirkkoon menemisessä hävettää niin kovasti? Jos pelkäät leimautuvasi "uskovaiseksi", voit kertoa aluksi että olet vaan utelias ja haluat tietää paremmin millaista jumalanpalveluksissa on. 

Vierailija
28/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee se saamarin mummo siitä rivin päästä!

Vierailija
29/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vieressä istuva ottaa kontaktia silloin kun siihen kehotetaan, siitä kontaktista on aika vaikea kieltäytyä olematta törppö. 

Vierailija
30/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta 22. 

Vuorolaulun jälkeen seurakuntalaisia voidaan kehottaa rauhan toivottaamiseen. Tällöin seurakuntalaiset tervehtivät toisiaan ja lausuvat esimerkiksi: Kristuksen rauhaa. 

voidaan kehottaa rauhan toivottaamiseen

Jos ei ole kehotettu, niin ei ole kehotettu. 

Vierailija
31/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta 22. 

Ehkä kehottaa, kukaan ei ole tullut väkisin niin tekemään kun en itse ota kontaktia. Se ei ole pakollinen kuten ei muukaan jumalanpalveluksessa. Saa tulla ja olla ihan vapaasti ja lähteä jos tahtoo. 

Vierailija
32/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta 22. 

voidaan kehottaa rauhan toivottaamiseen

Jos ei ole kehotettu, niin ei ole kehot

Minä en ole missään kirkkokäynnissä tähän kyllä törmännyt. Ja aivan rauhassa olen sieltä pois lähtenyt, en ole siis rynnännyt kiireesti ovesta ulos.

Mites korona-aikana?

Vierailija
33/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä suosittelen pysymään tuollaisista messuista kaukana. 

Vierailija
34/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella seurakunnalla on myös netti jumalanpalveluksia, olisiko sellaisen seuraaminen matalampi kynnys ja tapahtumien oppiminenkin samalla? Katso vaikka virtuaalikirkko joka on ihan meidän perus evlut

Vierailija
35/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vieressä istuva ottaa kontaktia silloin kun siihen kehotetaan, siitä kontaktista on aika vaikea kieltäytyä olematta törppö. 

Kyllä ne katsovat kuka on sellainen ja kuka ei. Ei minua lähestytä naapuristakaan vaan kääntyvät sinne missä joku vastaa. 

Vierailija
36/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt Vapaakirkon tilaisuuksissa. Itkeä vollotan joka kerta, liikutun niin kovasti Jeesuksen rakkaudesta.

Kerran näin nuorien esittäessä laulua heidän valokehänsä.Itkin entistä enemmän.Olin niin täynnä rakkautta.

Vierailija
37/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata miettiä liikaa, mitä toiset ajattelevat. 

Vierailija
38/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käynyt Vapaakirkon tilaisuuksissa. Itkeä vollotan joka kerta, liikutun niin kovasti Jeesuksen rakkaudesta.

Kerran näin nuorien esittäessä laulua heidän valokehänsä.Itkin entistä enemmän.Olin niin täynnä rakkautta.

Vapaakirkkokin kiinnostais, mutta se on vielä oudompi itelleni. Pelottaa, tuleeko ihmiset heti utelemaan mitä teen sielä ja oonko maksanu jäsenmaksua. 

Vierailija
39/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia? Kysyn lähinnä siksi, että tuomasmessu ja Taize-messu on keskenään hyvin erilaisia messuja. Yhteistä niille on lähinnä se, että kummastakin puuttuu konservatiivinen opetus (ja nyt pyydän anteeksi jos yleistän liikaa, mutta ainakin minun käsitykseni mukaan tuomasmessut on jo pitkään ollut todella liberaaleja. Taize-messuissa puolestaan on saarnan tilalla hiljaisuus, joten konservatiivisinkaan pappi ei voi tuoda niissä omia näkemyksiään esiin). Mitä vikaa tavallisissa perusmessuissa on, kun et suosittele niitä? 

Vierailija
40/117 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen kun menet, jos siltä tuntuu.

Sinne kirkkosaliin voi mennä kirkonmenojen alettuakin, kunhan vaan pitää huolen etteivät ovet pauku selän takana kiinni. Sitten istahdat jonnekin peräpenkkiin.

Miksi sun pitäs kenellekään kertoa, että olet käynyt kirkonmenoissa? 

No sen takia ettei ne ihmetteli miksen tule yhteisiin tapaamisiin tms. Edes miehelleni on noloa myöntää, on ateisti 

Jumalanpalvelus on yleensä sunnuntaiaamuisin. Iltatilaisuuksiakin on. Ei kai sulla nyt ihan alvariinsa ole yhteisiä tapaamisia niitten kavereitten kanssa. 

Joskus voi lähteä ulos ilman miestäkin, ei sille miehelläkään tarvitse kertoa. Vai määrääkö teillä mies kaiken, sun ajatukset ja mieliteotkin?

Ei määrää, mutta mihin sanon meneväni, kirjastoon? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi