Järkyttävää lapsiperhearkea elävä pariskunta ilman tukiverkostoa - valtavia summia Woltiin
Turkulaispariskunta on joutunut ahdinkoon, koska ei ole lapsenhoitoapua (perheessä yksi lapsi) siksi aikaa kun pariskunta käy töissä, toinen tekee väitöskirjaa ja toinen valmistelee saman alan tieteellistä opetusta.
Niin, kaikilla ei ole läheisiä tai lähellä asuvia sukulaisia/ystäviä apuna lastenhoitoon.
Perhe käyttää vuodessa 150 tuntia järjestön välittämää lastenhoitoapua, jotta voi työskennellä ja nukkua.
Olen niin onnekas itse, että pystyin tekemään väitöskirjan aikoinaan lapsen nukkuessa tai leikkiessä itsekseen samassa huoneessa. Mutta kaikki eivät ole yhtä onnekkaassa asemassa.
https://www.hs.fi/alueet/art-2000010761686.html?utm_medium=promobox&utm…
Kommentit (404)
Täällä ihmiset yksinkertaistavat asioita. Huudetaan, että miten väsyy yhden lapsen kanssa. Ei ollenkaan ymmärretä, että eri töiden kuormittavuusaste on ihan erilainen. Tietyllä tapaa esimerkiksi tutkijan työ on non-stop työtä ja siinä on oltava voimakkaan keskittynyt koko ajan. On ihan eri asia tehdä jotain esimerkiksi varsin samanlaisena päivästä toiseen toistuvaa työtä, jonka osaa ja jossa on selkeät työajat. Unenpuute on pahin kuviteltavissa oleva kuormitustekijä ihmiselle, sillä unen tarve on perustarve. Myös matkustaminen työssä on rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuota, siinä jutussa luki, että ei ole tukiverkkoja, mutta vanhemmat auttavat? Ai oliko se yksi lapsi päivähoidossakin? Joku ristiriita tässä. Meillä ei ollut isovanhempiakaan, ei mitään ulkopuolista apua, ja useampi lapsi. Eikö se väitöskirja voi odottaa vähän aikaa, jos on niin vaikeaa?
Ilmeisesti miehen Ruotsissa asuvat vanhemmat välillä auttavat täällä käydessään, mutta koska he asuvat Ruotsissa, on helppo ymmärtää, että se apu on aika satunnaista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli käsittämätön juttu.
Luulin otsikon perusteella että kyseessä on joku 10-lapsinen perhe mutta mitä vielä. 1 lapsi ja kaksi vanhaa jo uraa tehnyttä hyvätuloista vanhempaa jotka työskentelevät etänä. Miten nää kehtaa?Vielä kunnan pitäisi heille maksaa kodinhoitaja??
Joo, olin aivan ällistynyt koko avautumisesta! Jos ei kaksi korkeasti koulutettua handlaa yhtä pikkulasta niin menikö koulutus hukkaan? eikö älli riitä sanomaan että nyt toinen jää kotivanhemmaksi kun toinen käy töissä, ja sen mukaan muutetaan vaikka halpaan asuntoon syrjäseudulle. Suu säkkiä myöten. Jos ei voi sitä uraa luoda vauvan kanssa, niin sitten ei luoda. Omituista. Vai pitäisi näille herrantertulle vielä tulla ilmanen kotipiika että rouvva saa käydä "töissä" (palkalla jolla ei kuitenkaan edes lastenhoitotyttöä pysty palkkkaamaan)! Joten sitten hommataan parempi työ!
Vierailija kirjoitti:
Näistä ihmisistä huokuu, etteivät ole käytännöllisiä, joten varmaan arjen pyörittäminen jo ihan kahdestaan on saattanut olla haastavaa.
Joo, tunnistan tämän tutkijatyypin, tuttujakin on vastaavia, jotka ovat todella pedantteja, pikkutarkkoja ja hidasrytmisiä. Ovat jo oman arjen kanssa kuormituksen huipulla. Sitten tulee lapsi, eikä enää suoriuduta mistään.
Mun kaveri ja miehensä ovat juuri samanlaisia, akateemisia, hyvätuloisia, mutta ihan väsyneitä yhden lapsen arjen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi sairastaa, saa ihan palkallisesti olla pois töistä eli työnantaja maksaa siitä, että työntekijä hoitaa lastaan. Vieläkö pitäisi saada maksutta kodinhoitaja koko perhettä passaamaan
Huokaus. Kukaan ei jutussa vaatinut maksutonta kodinhoitajaa. Jutun pointti oli se, että maksullisten (mutta kohtuuhintaisten noin 10 €/h) lastenhoitajien välitys loppuu.
Ydinkysymys: miksi tässä ei olla valmiita maksamaan kunnon palkkaa? Palstalla vaaditaan kaikessa muussa "oikeaa palkkaa", mutta MLL:n lastenhoitajan tulisi tehdä töitä orjapalkalla.
MLL työntekijät ovat käsittääkseni usein opiskelijoita ja hyvä taskuraha tuo on opiskelijalle. Ei perheillä olisi varaa käyttää palvelua, jos se olisi kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ihmiset yksinkertaistavat asioita. Huudetaan, että miten väsyy yhden lapsen kanssa. Ei ollenkaan ymmärretä, että eri töiden kuormittavuusaste on ihan erilainen. Tietyllä tapaa esimerkiksi tutkijan työ on non-stop työtä ja siinä on oltava voimakkaan keskittynyt koko ajan. On ihan eri asia tehdä jotain esimerkiksi varsin samanlaisena päivästä toiseen toistuvaa työtä, jonka osaa ja jossa on selkeät työajat. Unenpuute on pahin kuviteltavissa oleva kuormitustekijä ihmiselle, sillä unen tarve on perustarve. Myös matkustaminen työssä on rankkaa.
prioriteetit kuntoon niin ei tule ongelmia. Jos ei työssä jaksa vauvan kanssa niin sitten ei mennä työhön. Haaaa! Eikäyritetä tehdä kaikkea ja sit ulkoistaa äitiyttä jollekkin MML tytölle. Ja jos ei palkka riitä kotiavun palkkaamiseen niin pitää kyseenalaistaa koko työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuo perhe ei palkkaa hoitajaa, siis ihan työsopimuksella 10 tuntia viikossa? Maksaisivat palkan ja sivukulut ja vakuutukset ja lomarahat ja saisivat lapselleen saman luotettavan hoitajan. Ei siihen väliin mitään MLL:ää tarvita. Vai onko olennainen asia se, että perheelle pitää saada maksutonta apua, kun päivähoitokin maksaa 1800 e/kk, tosin siitä maksaa kunta 1400 e.
MLL;n lastenhoito maksaa 10-11€/tunti+sivukulut. Ei se halpaa lystiä ole nyt eikä ollut ennenkään.
Työttömäthän voisi hoitaa ilmaiseksi, olisi kaikilla hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi sairastaa, saa ihan palkallisesti olla pois töistä eli työnantaja maksaa siitä, että työntekijä hoitaa lastaan. Vieläkö pitäisi saada maksutta kodinhoitaja koko perhettä passaamaan
Huokaus. Kukaan ei jutussa vaatinut maksutonta kodinhoitajaa. Jutun pointti oli se, että maksullisten (mutta kohtuuhintaisten noin 10 €/h) lastenhoitajien välitys loppuu.
Ydinkysymys: miksi tässä ei olla valmiita maksamaan kunnon palkkaa? Palstalla vaaditaan kaikessa muussa "oikeaa palkkaa", mutta MLL:n lastenhoitajan tulisi tehdä töitä orjapalkalla.
MLL työntekijät ovat käsittääkseni usein opiskelijoita ja hyvä taskuraha tuo on opiskelijalle. Ei perheillä olisi varaa käyttää palvelua, jos se olisi kalliimpaa.
Ei ole olemassa taskurahaa. On vain rahaa. Opiskelijalle rahan arvo on ihan sama kuin muille. Työntekijä on palkkansa ansainnut. Jos kaupan kassalla tienaa enemmän, palkka ei ole kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttäreni toimi lukio- ja opiskeluaikana MLL:n lastenhoitajana. Minusta palkka on täysin asiallinen koulutuksen pituuteen, vaadittuun työkokemukseen sekä työn vaativuuteen ja raskauteen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no kun kunnon työt ei näille kelpaa (esim. siivous, taksin ajo, ym) että olisi varaa, vaan pitää saada leikkiä tutkijaa. Tutkijan palkka yleensä aika heikko. Tai tohtoripiskelijan.
Tämä paheksuttu perhe on käyttänyt MLL:n lastenhoitajaa vuoden aikana yhteensä 150 tuntia, siis keskimäärin 3 tuntia viikossa. Kertooko se todellakin pahoista ongelmista lapsiperheen arjen hallinnassa, että käyttää ulkopuolista apua 3 tuntia viikossa?
Hienosti onnistui kaikki. Tukiverkot olivat 600 km: n päässä. Meillä on kolme lasta ja nyt 7 lastenlasta. Olin töissä
heti äitiysloman jälkeen ,. Ei puhettakaan ,että olisi saanut lapsia keskituloisena duunarina päiväkotiin. Itse etsimme yksityisen perheenäidin missä lapset oli hoidossa. Joka hetkestä maksoimme me itse , kun tarvitsimme hoitajaa.
Ei ollu myöskään mitään tukia, vain normi lapsilisät.
Nyt meillä on kivat koti + kakkosasunto hyvillä alueilla, eikä muutenkaan pikkurahan puutetta. Töitä tehtiin 40 vuotta.
Voi luoja mikä pariskunta.
En edes puutu olennaisimpaan, eli elämänhallinnan puutteeseen, vaan ulkonäköön.
Mä oon 51 vuotias ja vaimoni on 50, meillä on kolme lasta joista nuorin on 8-vuotias. Tuo pariskunta on meitä nuorempi, mutta näyttää kymmenen vuotta vanhemmalta! Vähintään.
Mahtavatko olla vegaaneja? Se voisi selittää lapsen sairastelunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos parisuhde ei pysy kasassa yhteisessä arjessa, niin vika ei ole lapsessa. Parisuhde menisi joka tapauksessa kiville parissa vuodessa.
Vika ei tietenkään ole lapsissa. Mutta parisuhteita on hoidettava kuten kaikkia sosiaalisia suhteita. Elämä on aika tylsää, jos elämä ja parisuhde on pelkkää arkea.
Ehei. Tee arjesta hyvä, niin parisuhde pysyy paremmin kasassa kuin joka toinen kuukausi hotellilomalla. Jos ajattelee, että elämä lapsiperheessä on pelkkää arkea, niin itse siitä arjen tekee, ei lapsi.
Ei puhuttu hotellilomista. Arki on töitä, kotitöitä, harrastuksia, ehkä Netflixiä sohvalla. Se on hyvää elämää, mutta ei kaikille tarpeeksi parisuhteelle. Yleisin syy eroihinhan on suhteen muuttuminen sisarsuhteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä paheksuttu perhe on käyttänyt MLL:n lastenhoitajaa vuoden aikana yhteensä 150 tuntia, siis keskimäärin 3 tuntia viikossa. Kertooko se todellakin pahoista ongelmista lapsiperheen arjen hallinnassa, että käyttää ulkopuolista apua 3 tuntia viikossa?
No pikkusen se ihmetyttää, koska lapsihan on myös päiväkodissa.
Milloin nämä ihmiset ovat tämän lapsen kanssa, jos illallakin ulkopuolinen hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja mikä pariskunta.
En edes puutu olennaisimpaan, eli elämänhallinnan puutteeseen, vaan ulkonäköön.
Mä oon 51 vuotias ja vaimoni on 50, meillä on kolme lasta joista nuorin on 8-vuotias. Tuo pariskunta on meitä nuorempi, mutta näyttää kymmenen vuotta vanhemmalta! Vähintään.
Mahtavatko olla vegaaneja? Se voisi selittää lapsen sairastelunkin.
Aika törkeää minusta kirjoittaa mitään ihmisten ulkonäöstä!
Opeta se hyvä mies edes lapsillesi, sinulle se taitaa olla jo liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pikkusen se ihmetyttää, koska lapsihan on myös päiväkodissa.
Milloin nämä ihmiset ovat tämän lapsen kanssa, jos illallakin ulkopuolinen hoitaa?
Jutun mukaan lapsi on ollut alkuun joka toinen viikko kipeä eli hän on ollut päiväkodissa vain joka toinen viikko. Tosin nyt sairastelu on helpottanut, ja lapsi on enää sairas keskimäärin "vain" yhden viikon kuukaudessa.
Veikkaanpa, että aika moni muu lapsiperhe saa isovanhemmilta lastenhoitoapua enemmän kuin kolme tuntia viikossa, eilä sitä kukaan paheksu.
Ei oo todellista. Itse jäin 28-vuotiaana kolmen lapsen yksinhuoltajaksi, iät 2 v, 3 v ja 6 v. Ei mitään isovanhempia. Kavereita kyllä. Olin kokopäivätöissä, sitten opiskelin työn ohessa ja tein vapaaehtoistyötä. Ystävän tyttären palkkasin tarvittaessa lastenhoitoon. Myös kavereiden kanssa puolin ja toisin lasten yökyläilyjä. Silloin ei saanut päiväkotiin viedä lapsia, jos oli itsellä vapaapäivä tai se piti kirjallisesti anoa ja perustella. Ja mulla oli kivaa lasten ja heidän kavereiden kanssa.
Hmm, etätöitä ja opiskeluja. Ruokaa woltista.
Tunnen ihmisiä, jotka ovat tehneet vuorotöitä tai päivystystä, 60-70h työviikkoja (ei etänä), kasvattaneet 3-4 lasta, rakentaneet talon, tehneet siinä ohessa väitöskirjan (molemmat) ei kummempia tukiverkkoja (isovanhemmat töissä ja kaukana). Ihan hyvin ovat pärjänneet, lapsista on tullut täyspäisiä, hyvin menestyneitä kansalaisia.
Meitä on niin moneksi.
Ehei. Tee arjesta hyvä, niin parisuhde pysyy paremmin kasassa kuin joka toinen kuukausi hotellilomalla. Jos ajattelee, että elämä lapsiperheessä on pelkkää arkea, niin itse siitä arjen tekee, ei lapsi.