Autottomat. Miten hoidatte isommat ostokset, lasten kuskauset kavereille, juhliin menot jne
Kaikki ei mitenkään aina voi olla julkisilla saavutettavissa tai olisi hankalaa isojen tavaroiden, pienten lasten tai eläinten kanssa. Ajetetteko taksilla, lainaatte autoa, pummitte kyytejä vai miten toimitte?
Kommentit (197)
Sen vielä ymmärrän, ettei ole autoa, kun nykyään vuokraaminen on aika helppoa. Mutta kyllä elämä olisi aika rajoittunutta, jos ei olisi korttiakaan? Käyttekö koskaan mökillä, juhlissa, sienessä tms.?Ei kaikkialle kuitenkaan pääse julkisilla.
Ei lapsia/miestä 😊 Tilaan ruokakaupasta kotiinkuljetuksella painavammat ja suuremmat ostokset (säilykkeet, kauramaidot, talouspaperit yms) kerran/kaksi kuukaudessa. Tuoretavarat ja pienemmät ostokset käyn lähimmästä kauppakeskuksesta hakemassa julkisella. Kodinkoneet ym. myös kotiinkuljetuksella ja vanhat samalla kyydillä kierrätykseen. Tarvittaessa käytän myös taksia jos esim. lähdössä kukonlaulun aikaan tai iltamyöhällä johonkin.
Meillä ei ole lapsia. Kuljemme pyörällä kauppaan, ja juhliin menemme joko linja-autolla tai vuokra-autolla. Miehen kavereiltakin saa autoa lainaan, ja itse saatan joskus myös käyttää taksia.
Vierailija kirjoitti:
Tilaan ruokaostokset kaupasta, ei ole lapsia, käytän julkisia. Auto olisi täysin turha kuluerä ja tarpeeton.
Aika monelle auto olisi tarpeeton, jos sen ajattelisi pelkästään järjellä. Ei kaikille mutta useille olisi. - Itse autottomana toisinaan tunnen, että voih. jos olisi auto, niin olisi niin paljon mutkattomampaa ja vapaampaa liikkua ja mennä riippumatta muista tai vaikka vain aikatauluista kuin nyt autottomana mutta ei se tietenkään ihan näin yksinkertaista ole aina, edes minulla, joka asun/ toimin pääsääntöisesti paikassa, jossa auton tarvie on hyvin vähäinen, silti joitain kertoja vuodessa koen "autokuumetta"
Käytän kotiinkuljetusta viikottaisiin ruokaostoksiin, ajan taksilla tai vuokraan auton pitempään tarkoitukseen.
Minulla on naapuri, joka kysyy kerran kuukaudessa, onko isompia ostoksia. (Lähimpään prismaan ja cm-markettiin n. 100km) Ottaa mielellään kyytiin, saa juttukaverin matkalle, kun on tylsää käydä yksin "kaupungissa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan ruokaostokset kaupasta, ei ole lapsia, käytän julkisia. Auto olisi täysin turha kuluerä ja tarpeeton.
Aika monelle auto olisi tarpeeton, jos sen ajattelisi pelkästään järjellä. Ei kaikille mutta useille olisi. - Itse autottomana toisinaan tunnen, että voih. jos olisi auto, niin olisi niin paljon mutkattomampaa ja vapaampaa liikkua ja mennä riippumatta muista tai vaikka vain aikatauluista kuin nyt autottomana mutta ei se tietenkään ihan näin yksinkertaista ole aina, edes minulla, joka asun/ toimin pääsääntöisesti paikassa, jossa auton tarvie on hyvin vähäinen, silti joitain kertoja vuodessa koen "autokuumetta"
Suurin osa autoilijoista on mukavuudenhaluisia ja patalaiskoja ihmisiä. Sitä hyötyliikuntaa ei tule yhtään ja sen kyllä huomaa keskivartalosta.
Kun lapset oli pieniä, ei mulla ollut tarvetta kuskata niitä ympäri kaupunkia. Lasten kaverit asuivat lähialueella, minne pääsi kävellen. Valtaosa lasten kavereista ihan naapurustossa. Ei tullut koskaan esim synttärikutsuja sellaisilta, jotka olisivat asuneet bussimatkan päässä. Vähän kauemmaksi eli bussimatkan päässä olevat harrastukset lapseni aloittivat vasta sitten, kun osasivat jo itsekin kulkea bussilla ilman aikuista eli alakouluikäisinä. Ruokakauppojakin on aina ollut kävelymatkan päässä. Samoin apteekki yms.
Huonekaluja, pesukoneita, jääkappeja yms kun olen ostanut, niin kyllä kaupoissa oli kotiinkuljetuspalveluita jo 1980-luvulla. Tai ainakin täällä pääkaupunkiseudulla oli. Muutaman kerran olen hurahtanut joululahjaostoksilla niin, että en viitsinytkään raahata isoa määrää kasseja bussilla kotiin vaan tulin taksilla. Kissat on kulkeneet kuljetuskopassa joko bussilla tai taksilla, jos on pitänyt mennä eläinlääkäriin. Koiran kanssa olen mennyt bussilla ja joskus taksilla. Pääkaupunkiseudulta löytyy myös eläinlääkäreitä, jotka tekevät kotikäyntejä eli rokotukset yms voi hoitaa siten. Edellisen koirani ja edellisen kissani eutanasian tuli eläinlääkäri tekemään kotiin ja hoiti myös niiden toimittamisen sitten tuhkattavaksi. Itse piti vaan käydä myöhemmin hakemassa puhkauurma eläinlääkäriasemalta. Sinne pääsi kyllä ihan hyvin julksillakin.
Kun lasten suku asuu myös pääkaupunkiseudulla, niin eipä sukujuhliin lasten kanssa meneminen ollut sen vaikeampaa kuin niiden kanssa vaikkapa Linnanmäelle tms paikkaan meneminen. Omien sukulaisteni juhliin (siis jotain 70-vuotispäiviä tms) en ole juurikaan osallistunut ja koska olen serkussarjani nuorimpia, niin kaikki serkut ehtivät naimisiinkin ennenkuin mulla oli lapsia. Lasten kanssa ei siis niihin kekkereihin tarvinnut mennä. Tätini hautajaisiin Keski-Suomeen menin junalla, mutta lapset olivat silloin jo teinejä ja pärjäsivät hyvin yhden lauantaipäivän ilman mua.
Mulla ei ole koskaan ollut ajokorttiakaan, joten en ole voinut lainailla autoa enkä edes vuokrata.
Vierailija kirjoitti:
Sen vielä ymmärrän, ettei ole autoa, kun nykyään vuokraaminen on aika helppoa. Mutta kyllä elämä olisi aika rajoittunutta, jos ei olisi korttiakaan? Käyttekö koskaan mökillä, juhlissa, sienessä tms.?Ei kaikkialle kuitenkaan pääse julkisilla.
Ei ole myöskään korttia. En ole tähän ikään (42) mennessä tarvinnut 🤷 En sienestä enkä mökkeile. Asun kaupungin keskustassa ja julkinen liikenne toimii. Ei ole vielä tullut vastaan etten jonnekin olisi päässyt julkisilla. Taksi käytössä myös tarvittaessa.
Pyörä, pyörä, pyörä
sitähän sä haluat sanoa
Vierailija kirjoitti:
Autoilevat luovat elämästään sellaista, että siihen elämään tarvitsee autoa. Kun ei edes ajokorttia ole, ei tule mieleenkään tehdä asioita, joihin tarvitsee autoa.
Onnistuu pääkaupunkiseudulla, ehkä muissakin isoimmissa kaupungeissa. Muualla ei ole toimivaa joukkoliikennettä, joten auto on pakollinen, ellei asu taajaman keskustassa palveluiden vieressä ja ole liikkumatta sieltä ikinä muualle.
Vierailija kirjoitti:
Elän elämääni sillä tavalla, että ei tule vastaan kovin usein tilanteita joissa pitää raahata jotain älyttömästi. Käyn ruokakaupassa joka toinen päivä. En voi ostaa koko viikoksi ruokakamoja kun ei vaan pysty raahaamaan. En tiedä muista autottomista, mutta luulisi että monilla meikäläisillä on joku autollinen kaveri, jolta voi pyytää silloin tällöin kyytiä jos tarvitsee kuljettaa jotain isompaa, kuten kalusteita tai vastaavaa. Maksan hänelle niin hyvän korvauksen että suostuu joka kerta kun ei jää tappiolle auttamisesta. Ehkä just keskimäärin kolme kertaa vuodessa.
En missään nimessä halua laitana autoa kaveriltani, koska pelkään, että kolhisin auton ja sitten tulisi ongelmia vakuutuksen kanssa. Tilaan aina kotiinkuljetuksen näihin isompiin asioihin sekä viikottaisiin ruokaostoksiin. Vuokraan myös auton silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan valinta, että en autottomana ja ajokortittomana ole ostanut mökkiä. En muutenkaan viihdy mökeillä. Pääsääntöisesti kaikki juhlat, joihin on yleensäkään mielenkiintoa osallistua, on järjestetty pääkaupunkiseudulla. Sienestämässä en tosiaankaan käy.
Vierailija kirjoitti:
En koe elämääni rajoittuneeksi ilman korttia. Mökillä käyn kesäisin, kun äitini menee (mökki on hänen perheensä), juhliin pääsee kävellen, julkisilla tai taksilla, ja sienessä olen joskus käynyt äitini tai appiukon kanssa. Toisaalta eiköhän semmoiseenkin pääse halutessaan julkisilla, mutta eri paikkaan.
Asun Helsingin keskustassa ja aika vähässä ovat kerrat, että olisin tarvinnut autoa roudaamiseen. En edes muista milloin olisi ollut tuollainen tilanne.
Fillarit, potkukalkat ja kottikärryt on keksitty. Ja kotiinkuljetust esim. rakennustarvikkeille. Pian kotiinkuljettavat viinaakin, JES !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa autoilijoista on mukavuudenhaluisia ja patalaiskoja ihmisiä. Sitä hyötyliikuntaa ei tule yhtään ja sen kyllä huomaa keskivartalosta.
Toisaalta itse huomaan sen, miten helppoa on elää ja olla omassa kuplassan ja unohtaa/ olla täysin tiedottomana siitä, kuinka surkeaa ja onnetonta joukkoliikenne ja muut tavat liikkua haluamaansa paikkaan on ilman autoa, kun keskittämisvimma on lakkauttanut kylänraitilyta sen viimeisimmänkin kaupan, kouluista, kirjastoista ja muista vähän harvemmin tarvittavista palveluista puhumattakaan; olkoonkin, että monen asian voi nykyään tehdä enemmän ja vähemmän etänä. - Ei meistä kaiskita ole syrjäkylillä ja ns. maaseudulla eläjiksi elimme sitten yskin tai perheemme kanssa.
Yliopisto-opiskelija
Juhliin mennään taksilla jotta voi nauttia skumppaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on naapuri, joka kysyy kerran kuukaudessa, onko isompia ostoksia. (Lähimpään prismaan ja cm-markettiin n. 100km) Ottaa mielellään kyytiin, saa juttukaverin matkalle, kun on tylsää käydä yksin "kaupungissa".
Kiva sulle. Itse jos pääsen yksinäni ajelemaan, en todellakaan ota ketään mukaan hölisemään ja häiritsemään :)
Vuokraan auton tai ajelen taksilla.