HS: Loppu synnytystalkoille
Tutkija Tarmo Valkonen pohtii, miten syntyvyys saataisiin Suomessa nousuun:
Yksi tällainen voisi olla huonomman kumppanin hyväksyminen, hän miettii. Tutkimuksissa yksi keskeisiä syitä lasten hankinnan lykkäämiselle on sopivan kumppanin puuttuminen.
Mitä sanotte, arvon naiset, otatteko jatkossa kumppaniksi työttömän, alkoholistin, kenet tahansa vastaan tulevan? Ja olette valmiit elättämään lapsen/lapset ilman kumppanin apua ja tukea? Elämään huonossa suhteessa?
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein lapset alkoholistin kanssa, koska halusin lapset. Mies jäi aikoja sitten taakse. Tiesin, ettei hänestä ole isäksi, mutta silti olen lapset hoitanut yksin aikuisikään asti, ja vaikka on vaikeaa ollut matkan varrella, en voi sanoa, että katuisin valintaani, sillä silloin katuisin myös lapsiani. Olisin tietenkin voinut valita paremminkin, mutta näillä eväillä on nyt mentävä. Ihmiset eivät tiedä, mitä menettävät kun eivät halua lapsia.
Eikö se verran lasten tulevaisuus kiinnostanut että et olisi heille tuollaisia geenejä siirtänyt? Vastuutonta, kaikkien ei pitäisi lisääntyä. Genetiikan ja epigenetiikan perusteet pitäisi olla hallussa.
Jep. Ei voi ymmärtää itsekkäitä äitejä jotka haluaa vaikka väkisin lapsen alkoholistin, väkivaltaisen tai narsistin miehen kanssa la
Lapsen elämässä voi olla muitakin tärkeitä ihmisiä kuin se isä. On isäpuolia, isompia sisaruksia, sukulaisia, rakastavat isovanhemmat. Onhan niitä lapsia, joiden isä on kuollut - onko niillä lapsilla sitten kivaa? Kenen elämä on täydellinen? Sinunko, kun et "väkisin" tehnyt lapsia? En minä niitä väkisin tehnyt - olen rakastanut ja halunnut heidät ja onnellinen heistä. He ovat saaneet rakkautta ja tukea koko elämänsä. Miksi se olisi väärin? Te lapsettomat kuulostatte kovin katkerilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään sellaista asiaa kuin "synnytystalkoot" Jo kyseinen sana saa aikaan vastakkaisen ajatuksen. Taloja, laitureita ja muita voidaan tehdä talkoilla eli niin sanotusti ilmaiseksi veroja kiertäen mutta lapsen hankkiminen ei kuulu tuon sanan yhteyteen millään tavalla!
Sikäli ilmaus on osuva, että synnyttäminen romahduttaa äidin tulot ja lyö loven eläkekertymään. Talkoilla siis tehdään uudet veronmaksajat ja eläkekörjestelmän ylläpitäjät.
Rotkirch on ehdotuksineen jäljillä, ja talkoille voisi tosiaan sanoa hyvästit. Tärkeästä työstä järkevä korvaus!
Naisille pitäisi kustantaa yliopiston jälkeen palkallinen vuosi lapsen saantia varten. Esim 150k€ jos raskautuminen onnistuu. Amiksille joku pienempi summa esim 30k€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimein kun naiset on nostaneet parinvalinnassa rimaa (ja silti se on tosi matalalla) ja kriteerejä niin kyllä miehiä harmittaa. Kehittäkää itseänne niin pääsette riman yli. Teidän pitää nousta ylös, naisten ei tarvitse tulla alas.
Kyllä naisten täytyy tulla alas, jos haluavat lapsia.
Höpönlöpön.
Minä lupaan äänestää sitä puoluetta joka tuo keinohedelmöitysvälineet maitokauppaan ja triplaa yh vanhempien KAIKKI tuet.
Keinot on monet jos sinä tosissaan haluat alkaa tappeleen kun haluat alistaa itelles pesää.
Huonomman kumppanin kelpuuttaminen? Se mieshän on hullu. Aivan kuin nainen kelpuuttaisi kenet hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Naisille pitäisi kustantaa yliopiston jälkeen palkallinen vuosi lapsen saantia varten. Esim 150k€ jos raskautuminen onnistuu. Amiksille joku pienempi summa esim 30k€.
Sinä olet ihan samanlainen omia pieruja haisteleva kusipää kun kaikki persu miehetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein lapset alkoholistin kanssa, koska halusin lapset. Mies jäi aikoja sitten taakse. Tiesin, ettei hänestä ole isäksi, mutta silti olen lapset hoitanut yksin aikuisikään asti, ja vaikka on vaikeaa ollut matkan varrella, en voi sanoa, että katuisin valintaani, sillä silloin katuisin myös lapsiani. Olisin tietenkin voinut valita paremminkin, mutta näillä eväillä on nyt mentävä. Ihmiset eivät tiedä, mitä menettävät kun eivät halua lapsia.
Eikö se verran lasten tulevaisuus kiinnostanut että et olisi heille tuollaisia geenejä siirtänyt? Vastuutonta, kaikkien ei pitäisi lisääntyä. Genetiikan ja epigenetiikan perusteet pitäisi olla hallussa.
Niin että kummallakaan vanhemmalla ei saisi olla mitään mahdollisesti periytyviä sairauksia? Vastuutonta? Olen huolehtinyt lapsistani hyvin - heillä ei o
Juu ja yksinhuoltajuushan on luonnon tila. Siittäjä ei ole äiti, vaan parhaimmillaan etäinen laumanvartija. Nämä äitiä leikkivät siittäjät aiheuttavat enemmän tuhoa kuin heistä on hyötyä
Mielestäni tässä ratkaisussa ei ole mitään vikaa, jos äidiksi välttämättä haluaa. Kunhan katsoo, että siittäjä ei ole läpimätä, esim. väkivaltainen. Ja isänsä menettäneitä sekä muutenkin kuolemaa kohdanneena tiedän, että henget pysyvät täällä kanssamme niin kauan kuin heitä tarvitaan ja he itse haluavat. Eli kuollut isä ei ole välttämättä huono isä. Elävä voi olla monellakin tapaa huono...
Valkonen nähtävästi lähestyy asiaa vain eläkeläisten/eläkkeiden kautta. Mutta kun eihän se eläkejärjestelmän vakauttaminen auta niitä lapsiperheitä, joilla eläke on vielä useamman vuosikymmenen päässä. Sitä ennen pitäisi selvitä siitä lapsiarjesta päiväkoteineen, urakehityksen ongelmineen, koulumaailman haasteineen jne.
Valkosen viestille on kysyntää. Selvä enemmistö uskoo alenevan syntyvyyden uhkaavan eläkejärjestelmäämme. Tulos selviää Kunnallisalan kehittämissäätiön tuoreesta kyselytutkimuksesta.
Valkonen on yrittänyt saada poliitikkoja heräämään varautumiseen jo vuosikymmeniä. Ne nuoret, joita Rotkirchin raportissa nyt porkkanoiden kanssa kannustetaan lasten hankintaan, eivät olleet vielä syntyneet, kun hän ensimmäisen kerran kirjoitti työhuoneessa muistiinpanoja ruutuvihkoonsa.
Mitä pitäisi tapahtua, että ymmärtäisimme lopettaa paikallaan jauhavan keskustelun naisten hedelmällisyysluvusta?
Valkonen miettii vastaustaan.
Kriisin kautta. Se, että syntyvyys yhtäkkiä romahtaisi merkittävästi.
Hän vertaa tilannetta ilmastonmuutokseen. Myös siitä kiinnostumme vasta, kun katastrofi osuu omalle pihamaalle.
Ei hitaasti etenevä ilmastonmuutos kiinnosta riittävästi. Ainakaan niin kauan, kun elintaso Suomessa säilyy samanlaisena.
Nyt nähtävissä on pieniä signaaleja heräämisestä. Sellaisia löytyy esimerkiksi hallitusohjelmasta, jossa pyritään eläkejärjestelmän vakauttamiseen.
Tein lapset miehen kanssa, joka on itse kuin iso lapsi. Ei itse pistä tikkua ristiin, ellen häntä erikseen pakota ja narise ja vaadi ja mangu. Hän halusi lapsia, minä en. Seurauksena olen itse burnoutissa ja masentunut. Rakastan lapsiani mutta olisin onnellisempi ilman.
Naiset, älkää taipuko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimein kun naiset on nostaneet parinvalinnassa rimaa (ja silti se on tosi matalalla) ja kriteerejä niin kyllä miehiä harmittaa. Kehittäkää itseänne niin pääsette riman yli. Teidän pitää nousta ylös, naisten ei tarvitse tulla alas.
Kyllä naisten täytyy tulla alas, jos haluavat lapsia.
Höpönlöpön.
Minä lupaan äänestää sitä puoluetta joka tuo keinohedelmöitysvälineet maitokauppaan ja triplaa yh vanhempien KAIKKI tuet.
Keinot on monet jos sinä tosissaan haluat alkaa tappeleen kun haluat alistaa itelles pesää.
Juu ja vapauttaa lapset isäviikoista. Mieluummin vaikka joku mummotuki äidinäidille
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin suomieukkohan on nykyään L-kokoinen ja reippaasti yli 70-kiloinen ihralyllerö. Sellaiset 20 kiloa olisi laihdutettavaa, ettei muistuta pääasiassa mursua.
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi toimiva malli. Ei kaikki raha valuisi somaleille. Kouluttaudu ja ole yhteiskunnalle hyödyksi.
Valkonen puhuu järkeä, maailman suurin ongelma on liikakansoitus, eikä muutenkaan ole syytä mitään painostusta tai talkoita synnytyksen lisäämiseksi tehdä. Aika oksettava idea yleensäkin, että naisilta voisi tlata vauvoja, niin kuin vasikoita maatilalla.
Siihen asiaan, että väestö vähenee pitää kuitenkin valmistautua, ihan kohtuullisilla keinoilla kaikille riittää jatkossakn kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys lähtee nousuun heti kun tiedemiehet saavat kehitettyä keinokohdun. Tämäkin hutkija voisi käyttää aikansa laitteen prototyypin kehittelemisessä eikä vaan vinkua lehtiin.
Mutta kun se lapsen ja äidin suhde ja side ei ole pelkkä kohtu!
Vastasyntynyt tarvitsee lämpöä ja läheisyyttä, turvaa ja ravintoa. Katsekontakti on äärimmäisen tärkeä. Vauva hakeutuu katsekontaktiin häntä hoivaavan henkilön kanssa.
Kiintymyssuhde malli muodostuu muutaman ensimmäisen elinkuukauden aikana.
Mikään ei korvaa oikeaa aitoa läheistä ihmistä joka antaa turvaa lämpöä ja rakkautta.
Kuka näitä keinokohtuvauvoja hoivaisi ja missä? Minkälaisia ihmisiä heistä kasvaisi psyykkiseltä kehitykseltään? Entä kognitiiviselta?
Oma vanhempaa tai hyvin läheistä hoivaajaa ei korvaa mikään.
Vierailija kirjoitti:
Tein lapset miehen kanssa, joka on itse kuin iso lapsi. Ei itse pistä tikkua ristiin, ellen häntä erikseen pakota ja narise ja vaadi ja mangu. Hän halusi lapsia, minä en. Seurauksena olen itse burnoutissa ja masentunut. Rakastan lapsiani mutta olisin onnellisempi ilman.
Naiset, älkää taipuko.
Ei taivuta ja myötätuntomme on kanssasi. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi toimiva malli. Ei kaikki raha valuisi somaleille. Kouluttaudu ja ole yhteiskunnalle hyödyksi.
Ihmisten asettaminen eriarvoiseen asemaan lain silmissä koulutuspohjalta kuulostaa, noh, niinkun joku jo sanoi, ihan samanlaiselta omien pierujen haistelulta mitä persutkin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin suomieukkohan on nykyään L-kokoinen ja reippaasti yli 70-kiloinen ihralyllerö. Sellaiset 20 kiloa olisi laihdutettavaa, ettei muistuta pääasiassa mursua.
No kuule näin 50-kiloisena tiimalasina voin paljastaa että meidän kaltaisemme eivät katsele suopeasti yhteenkään naiseen kohdistuvaa naisvihaa. Enkä usko että edes nämä "ihralylleröt". Eli sinun ei varmaan tarvinne osallitua mihinkään lisääntymiskeskusteluihin enää
Turha tulla pillua ruinaamaan. Seuraava saa tyytyä ihan vaan peppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys lähtee nousuun heti kun tiedemiehet saavat kehitettyä keinokohdun. Tämäkin hutkija voisi käyttää aikansa laitteen prototyypin kehittelemisessä eikä vaan vinkua lehtiin.
Mutta kun se lapsen ja äidin suhde ja side ei ole pelkkä kohtu!
Vastasyntynyt tarvitsee lämpöä ja läheisyyttä, turvaa ja ravintoa. Katsekontakti on äärimmäisen tärkeä. Vauva hakeutuu katsekontaktiin häntä hoivaavan henkilön kanssa.
Kiintymyssuhde malli muodostuu muutaman ensimmäisen elinkuukauden aikana.
Mikään ei korvaa oikeaa aitoa läheistä ihmistä joka antaa turvaa lämpöä ja rakkautta.
Kuka näitä keinokohtuvauvoja hoivaisi ja missä? Minkälaisia ihmisiä heistä kasvaisi psyykkiseltä kehitykseltään? Entä kognitiiviselta?
Oma vanhempaa tai hyvin läheistä hoivaajaa ei korvaa mikään.
Jo pelkkä synnytys ja bakteerialtistus on vastasyntyneelle tärkeää, sen suhteen alatiesynnytys on parempi. Sektioituja koiranpentuja pyöritellään synnyskanavan nesteissä jotta tämä tärkeä altistuminen saadaan. Miten toimittaisiin keinokohdun kanssa.
Ei me haluta. Siis laaduttomia, köyhiä lapsia. Ihmisen biomassa on täysin järjetön ja se tarkoittaa sitä, että tälläkin hetkellä ihmisen kehoissa on ties minkä koppakuoriaisten ja nilviäisten sieluja. Ei haittaa mitään alasajaa vaikka 100 seuraavaa sukupolvea. Lisääntykööt ne kenen on ihan, ihan pakko, muut puuhastelevat muita juttuja