Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6 kk elämänmuutosta - grammaakaan en ole laihtunut

Vierailija
29.10.2024 |

Olen 55 v ja bmi 26. Puoli vuotta sitten päätin, etten enää laihduta, vaan teen sen kuuluisan elämänmuutoksen:

1. Liikuntani lisääntyi 500 %: ensin ostin kesämökin, jota raivasin ja rakensin, raivasin metsää myös. Sitten äitini kuoli ja ainoana lapsena raivasin koko okt:n. 

2. Muutin ruokaani aamupainotteisemmaksi. Syön pääosan ruoasta klo 8-16 välillä 3-4 tunnin välein. En kuitenkaan syö määrällisesti enempää kuin ennen. (Ennen söin 4-5 h välein ja napostelin).

3. Syön 3 kertaa enemmän kasviksia. Suurin muutos siitä, että naposteluun syön kukkakaalia, joskus myös porkkanaa, kyssäkaalia tai lanttua (aikaisemmin niiden sijasta napostelin karkkia tai söin leipää)

4. Aamupala on tuplasti isompi kuin ennen ja joka päivä erilaisia siemeniä ja pähkinöitä, joita en ole ennen syönyt. Teen aamuksi itse myslin tyyppistä mössöä aamuksi ja kaksi kananmunaa. (Ennen söin muroja aamuksi)

Sinänsä en ole poistanut ruokavaliosta mitään, koska isossa kuvassa olen aina syönyt terveellisesti 80 % ajasta. Enkä ole koskaan puputtanut pullaa tai sipsejä tai juonut sokerijuomia, olutta tai siideriä. 

En myöskään syö vähempää, en laske kaloreita tai hiilareita tms, vaan kyse on siitä elämänmuutoksesta, jota pystyy ylläpitämään. Tiedän kyllä vähähiilariuden tai vielä tiukemmat pätkäpaastot, mutta en lähde mihinkään, mikä rajoittaa elämääni.

Tein siis niitä pieniä muutoksia. Ja lopputulos 6 kk jälkeen? En ole laihtunut grammaakaan. Miksi en?

No, olen tyytyväinen, että olen saanut vyötäröäni takaisin. Mutta silti ihmettelen. Eikö puolessa puolessa vuodessa pitäisi tulla muitakin tuloksia?

Kommentit (258)

Vierailija
181/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko ravinnossa sokeria?

Proteiinia voi saada liikaa.

Ei yleensä ole lisättyä sokeria. Itse epäilen, että saan proteiinia liian vähän. Sen lisäöminen ruokavalioon on jotenkin vaikeaa.

ap

Vierailija
182/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse huomannut että fyysinen työ sekä piha- ja puutarhatyöt eivät laihduta.

Ylikunto, lepäätkö tarpeeksi?

Suru?

N50

Olen hyvin uupunut. En meinaa palautua fyysestä rasituksesta. Nyt olen kotona ja yritän levätä - vaikka täällä patistetaan kuntosalille, höh. Huomenna taas mökille. 

Ja surua tietty. 

ap

Siittähän se vastaus löytyi.

Erittäin vaarallista tossa tilassa laihduttaa.

Sun BMI on ~10 vähemmän kuin mulla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yleensä ole lisättyä sokeria. Itse epäilen, että saan proteiinia liian vähän. Sen lisäöminen ruokavalioon on jotenkin vaikeaa.

ap

Raejuusto, rahka.

vaihda aamuhiilarit/myslit raejuustoon.

Vierailija
184/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinät ei laihduta.

Vierailija
185/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä auta kuin pitää tarkkaa ruokapäiväkirjaa jollain sovelluksella. Sillä se todellinen kalorinsaanti ja ruuan koostumus selviää. 

Vierailija
186/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Raejuusto, rahka.

vaihda aamuhiilarit/myslit raejuustoon.

Syön raejuustoa aika usein lounaaksi. 

mistä saan aamulla liikaa hiilaria? Jos myslini sisältää puoli desiä täysjyväkaurahiutaleita, niitä siemeniä ja luonnonjugurttia, ja munia.

ap

Vierailija
187/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suru?

N50

Olen hyvin uupunut. En meinaa palautua fyysestä rasituksesta. Nyt olen kotona ja yritän levätä - vaikka täällä patistetaan kuntosalille, höh. Huomenna taas mökille. 

Ja surua tietty. 

ap

Nämä asiat on vain pakko tehdä. Äidin asunto oli pakko tyhjentää.

Vaikea ylläpitää kuntoa, jos ei saa liikkua. 

ap

Vierailija
188/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suru?

N50

Ja surua tietty. 

ap

ap

Mitä jos unohdat toistaiseksi painon tarkkailun ja keskityt lepäämiseen kun voit. Voimia suruusi

Vierailija
189/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä auta kuin pitää tarkkaa ruokapäiväkirjaa jollain sovelluksella. Sillä se todellinen kalorinsaanti ja ruuan koostumus selviää. 

Olen tuota vuosia - siis monta vuotta - tehnyt. Jokin näppituntuma siitä on jäänyt, mutta tiedostan, että sitä pitäisi aika ajoin tehdä. Mutta ei: minulle riittää, että pysyn tällaisena. 

ap

Vierailija
190/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lihakset on kasvaneet, kun vyötärö kaventunut.

Vierailija
191/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpimät ateriat?

Kana?

Vierailija
192/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suru?

N50

Ja surua tietty. 

ap

ap

Eihän sun nyt ole pakko stressata varsinkaan syömisistä ja painosta!

Vierailija
193/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava homma, että vyötäröltä on lähtenyt senttejä, mutta annoskoot ovat luultavasti liian isoja, jos paino ei tipu.

Sun aamiaisessa on paljon enemmän kaloreita, kuin tuo aiemmin laskettu vajaa 400 kaloria:

- 1 rkl chiaa: 44 cal

- 1 rkl mantelilastuja: 61 cal

- 1 rkl pellavansiemeniä: 37 cal

- 1 rkl auringonkukansiemeniä: 62 cal

- 1 dl kaurahiutaleita: 130 cal

- 1/2 omena: 25 cal

- 2 dl luonnonjogurttia: 116 cal

- 2 kananmunaa: 148 cal

- 1 rkl oliiviöljyä: 119 cal

Yhteenlaskettuna sun aamianen yksinään sisältää 742 kaloria! Ja jos kulutuksen tulisi huidella 55-vuotiaalla naisella jossain 1500-2000 kalorin tienoilla, niin sulla on puolet tai kolmasosa kaloreista syöty jo aamiaisella.

Mun myslissä on 1 rkl chiaa + pelkavaa + auringonkukansiemeniä. Siis yhteensä kaikkia ko

Ravitsemussuositusten mukaan aamulla pitäisi syödä 20-25% päivän energiatarpeesta. Koska syöt 5 kertaa päivässä ja napostelet lisäksi, sinulla se on tuo 20%. Jos energiantarpeesi/vrk olisi niinkin iso kuin 2000 kcal (mitä se ei varmasti ole), nykyisellä ruokavaliollasi söisit 30% kaloreista aamulla ja muilla aterioilla pitäisi syödä todella kevyesti sekä ottaa ne napostelut huomioon. Kuka sitäpaitsi jaksaa tehdä töissä mitään, jos mättää napaansa tuollaisen määrän ruokaa aamulla.

Eli epäilen, että ap:n aloitus ei oikein pidä paikkaansa. Tai on pelkkä provo. Tai ap ei ole oikein sisäistänyt/ymmärtänyt asioita.

Vierailija
194/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämpimät ateriat?

Kana?

En syö joka päivä lämmintä ateriaa. Kanaa ja salaattia tai kanaa itämaisissa nuudeleissa ehkä kerran viikossa. 

ap

Vierailija
195/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suru?

N50

Ja surua tietty. 

ap

ap

Elimistösi huutaa lepoa.

Vierailija
196/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos painosi on nyt ideaali, miksi laihtuisit? Miksi luonto muuttaisi sinut alipainoiseksi, kun et kuitenkaan nälkää näe?

Vierailija
197/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se mysli. Siinä on ihan valtavasti energiaa. Ihan oikeasti siinä on helposti kahden lounaan verran kaloreita, koska pähkinöissä ja kuivatuissa hedelmissä on pieneen tilaan ladattuna aikamoinen pommi. Jätä se mysli pois ja vaihda johonkin muuhun niin huomaat. 

Mä vaihtaisin myslin kaurapuuroon.

Vierailija
198/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämpimät ateriat?

Kana?

En syö joka päivä lämmintä ateriaa. Kanaa ja salaattia tai kanaa itämaisissa nuudeleissa ehkä kerran viikossa. 

ap

Elimistösi huutaa kunnon ravintoa ja lepoa.

Vierailija
199/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava homma, että vyötäröltä on lähtenyt senttejä, mutta annoskoot ovat luultavasti liian isoja, jos paino ei tipu.

Sun aamiaisessa on paljon enemmän kaloreita, kuin tuo aiemmin laskettu vajaa 400 kaloria:

- 1 rkl chiaa: 44 cal

- 1 rkl mantelilastuja: 61 cal

- 1 rkl pellavansiemeniä: 37 cal

- 1 rkl auringonkukansiemeniä: 62 cal

- 1 dl kaurahiutaleita: 130 cal

- 1/2 omena: 25 cal

- 2 dl luonnonjogurttia: 116 cal

- 2 kananmunaa: 148 cal

- 1 rkl oliiviöljyä: 119 cal

Yhteenlaskettuna sun aamianen yksinään sisältää 742 kaloria! Ja jos kulutuksen tulisi huidella 55-vuotiaalla naisella jossain 1500-2000 kalorin tienoilla, niin sulla on puolet tai kolmasosa kaloreista syöty jo aamiaisella.

Mun myslissä on 1 rkl chiaa + pelkavaa

Ravitsemussuositusten mukaan aamulla pitäisi syödä 20-25% päivän energiatarpeesta. Koska syöt 5 kertaa päivässä ja napostelet lisäksi, sinulla se on tuo 20%. Jos energiantarpeesi/vrk olisi niinkin iso kuin 2000 kcal (mitä se ei varmasti ole), nykyisellä ruokavaliollasi söisit 30% kaloreista aamulla ja muilla aterioilla pitäisi syödä todella kevyesti sekä ottaa ne napostelut huomioon. Kuka sitäpaitsi jaksaa tehdä töissä mitään, jos mättää napaansa tuollaisen määrän ruokaa aamulla.

Eli epäilen, että ap:n aloitus ei oikein pidä paikkaansa. Tai on pelkkä provo. Tai ap ei ole oikein sisäistänyt/ymmärtänyt asioita.

Syön 3 kertaa päivässä + kukkakaalinapostelut.  Aamiainen klo 8, lounas klo 11-12, kukkakaali klo 14, päivällinen klo 16. 

Lounas voi olla työpaikkalounas, tai raejuustoa kasviksilla, tai kaksi leipää, tai kaurapuuroa. Päivällinen samoin, paitsi joskus kotiruokaa. 

ap 

Vierailija
200/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko päivän syömiset tunti tunnilta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi