Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6 kk elämänmuutosta - grammaakaan en ole laihtunut

Vierailija
29.10.2024 |

Olen 55 v ja bmi 26. Puoli vuotta sitten päätin, etten enää laihduta, vaan teen sen kuuluisan elämänmuutoksen:

1. Liikuntani lisääntyi 500 %: ensin ostin kesämökin, jota raivasin ja rakensin, raivasin metsää myös. Sitten äitini kuoli ja ainoana lapsena raivasin koko okt:n. 

2. Muutin ruokaani aamupainotteisemmaksi. Syön pääosan ruoasta klo 8-16 välillä 3-4 tunnin välein. En kuitenkaan syö määrällisesti enempää kuin ennen. (Ennen söin 4-5 h välein ja napostelin).

3. Syön 3 kertaa enemmän kasviksia. Suurin muutos siitä, että naposteluun syön kukkakaalia, joskus myös porkkanaa, kyssäkaalia tai lanttua (aikaisemmin niiden sijasta napostelin karkkia tai söin leipää)

4. Aamupala on tuplasti isompi kuin ennen ja joka päivä erilaisia siemeniä ja pähkinöitä, joita en ole ennen syönyt. Teen aamuksi itse myslin tyyppistä mössöä aamuksi ja kaksi kananmunaa. (Ennen söin muroja aamuksi)

Sinänsä en ole poistanut ruokavaliosta mitään, koska isossa kuvassa olen aina syönyt terveellisesti 80 % ajasta. Enkä ole koskaan puputtanut pullaa tai sipsejä tai juonut sokerijuomia, olutta tai siideriä. 

En myöskään syö vähempää, en laske kaloreita tai hiilareita tms, vaan kyse on siitä elämänmuutoksesta, jota pystyy ylläpitämään. Tiedän kyllä vähähiilariuden tai vielä tiukemmat pätkäpaastot, mutta en lähde mihinkään, mikä rajoittaa elämääni.

Tein siis niitä pieniä muutoksia. Ja lopputulos 6 kk jälkeen? En ole laihtunut grammaakaan. Miksi en?

No, olen tyytyväinen, että olen saanut vyötäröäni takaisin. Mutta silti ihmettelen. Eikö puolessa puolessa vuodessa pitäisi tulla muitakin tuloksia?

Kommentit (258)

Vierailija
201/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuosta "äidin asunto on pakko tyhjentää" tule stressiä, mikä vaikeuttaa laihduttamista?

Tuollaisessa tilanteessa on jo hyvä, että on saanut lisättyä kasviksia ruokavalioonsa. Ja rehkimisen vastapainoksi ihminen tarvitsee lepoakin.

Tuo ap:n elämäntilanne kuulostaa ihan liian rankalta, että siinä voisi mitään painonpudotusta edes ajatella.

Vierailija
202/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava homma, että vyötäröltä on lähtenyt senttejä, mutta annoskoot ovat luultavasti liian isoja, jos paino ei tipu.

Sun aamiaisessa on paljon enemmän kaloreita, kuin tuo aiemmin laskettu vajaa 400 kaloria:

- 1 rkl chiaa: 44 cal

- 1 rkl mantelilastuja: 61 cal

- 1 rkl pellavansiemeniä: 37 cal

- 1 rkl auringonkukansiemeniä: 62 cal

- 1 dl kaurahiutaleita: 130 cal

- 1/2 omena: 25 cal

- 2 dl luonnonjogurttia: 116 cal

- 2 kananmunaa: 148 cal

- 1 rkl oliiviöljyä: 119 cal

Yhteenlaskettuna sun aamianen yksinään sisältää 742 kaloria! Ja jos kulutuksen tulisi huidella 55-vuotiaalla naisella jossain 1500-2000 kalorin tienoilla, niin sulla on puolet tai kolmasosa kaloreista syöty jo aamiaisella.

Mun myslissä on 1 rkl chiaa + pelkavaa

Kyllä minulle on laskettu 2000ckal kulutus per vuorokausi, vaikka en harrasta mitään merkittävää liikuntaa. Itseasiassa vähän ylikin. Vuosikausia olin isolla kalorivajeella, enkä todellakaan laihtunut. Vasta kun kaloreita alkoi olla lähempänä tuota 2000. Mut vaikeaa se oli alkaa syödä niin paljon...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää myös miettiä kuinka ne sprintit vaikuttaa aineenvaihduntaan, kalorimittaus on korkeintaan suuntaa antava koko laihdutushommassa. Jos syö sokeria ja rasvaa saman kalorimäärän niin kyllä keho toimii ihan eritavalla kummankin kalorilähteen jälkeen.

Vierailija
204/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmaan jo sata kertaa sanottu, mutta terveellinen ruoka ei laihduta, jos siitä saa saman verran tai enemmän kaloreita kuin epäterveellisestä ruuasta. Ihminen laihtuu, kun hän saa ravinnosta vähemmän energiaa kuin kuluttaa. Sillä, millaisista lähteistä energia tulee tai miten se kulutetaan ei ole yhtään mitään väliä.

Jos haluaa laihtua, on likimain pakko sietää jossainmäärin nälkää, varsinkin, jos on 40+ biologinen nainen.

Itse olen laihtunut puolittamalla aamupalan, pienentämällä annoskokoja yleensäkin ja jättämällä iltasyömisen lähes kokonaan pois. Syön viimeisen aterian 16-18 aikaan, joka on samalla useimmiten päivän ainut lämmin ateria. En napostele aterioiden välillä, mutta jos tekee mieli vaikka karkkia, syön karkkia, enkä kukkakaalia. En kuitenkaan isoja määriä, enkä useammin kuin kerran viikossa.

Minä laihduin 20 kg vaikka söin iltapalan klo 21-22.00 välillä. Söin 3 pääateriaa päivässä (aamupala, lounas ja päivällinen) ja näiden välissä välipalat ja illalla vielä iltapalan. Pääateriat kannattaa koota lautaselle lautasmallin mukaan jolloin annoskoko pysyy kohtuullisena ja tulee syötyä myös niitä kasviksia tarpeellinen määrä. Hyviä välipaloja ovat hedelmät, pähkinöitä kourallinen, muutama pala tummaa suklaata tai vaikka rasvatonta rahkaa, marjoja ja kauragranolaa, kupillinen kahvia ja välipalakeksi. Iltapalaksi syön usein päivälliseltä jäänyttä salaattia, ruisleipää jossa päällä raejuustoa.

Vierailija
205/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitää normaalipainoisena laihduttaa? Eikö riitä, että olet energinen ja hyvässä kunnossa?

Mulla bmi oli vuosia 25 ja vaikka olin itse siihen tyytyväinen (liikuin päivittäin paljon, jaksoin hyvin arjessa jne.), terveydenhuollossa nilitettiin ekstrakilosta. Jossain vaiheessa sitten sain siitä itsekin pakkomielteen, ja sinne meni hyvännäköinen, terve kroppa- pilasin sen jojolaihduttelulla. Nyt bmi onkin sitten yli 40 ja vituttaa rankasti. 

oho, miten sä tossa oikein onnistuit?

Vierailija
206/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkalounas? Kotiruoka? Mitä ne sisältää, kun sanoit ettet oikein syö lämpimiä aterioita?

Vierailija
207/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuosta "äidin asunto on pakko tyhjentää" tule stressiä, mikä vaikeuttaa laihduttamista?

Tuollaisessa tilanteessa on jo hyvä, että on saanut lisättyä kasviksia ruokavalioonsa. Ja rehkimisen vastapainoksi ihminen tarvitsee lepoakin.

Tuo ap:n elämäntilanne kuulostaa ihan liian rankalta, että siinä voisi mitään painonpudotusta edes ajatella.

En ollut uupunut puoli vuotta sitten, kun elämäntapamuutoksen aloitin. Nyt pari kuukautta vasta.

Ap

Vierailija
208/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinussa ole mitään vikaa. Ole tyytyväinen, että olet jaksanut panostaa terveyteesi ja ruokailla terveellisesti. 

Vaikka ei vaaka heilahda, niin elimistö varmasti kiittää kun saa hyviä ravinteita ja liikuntaa.

Vierailija
209/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitää normaalipainoisena laihduttaa? Eikö riitä, että olet energinen ja hyvässä kunnossa?

Mulla bmi oli vuosia 25 ja vaikka olin itse siihen tyytyväinen (liikuin päivittäin paljon, jaksoin hyvin arjessa jne.), terveydenhuollossa nilitettiin ekstrakilosta. Jossain vaiheessa sitten sain siitä itsekin pakkomielteen, ja sinne meni hyvännäköinen, terve kroppa- pilasin sen jojolaihduttelulla. Nyt bmi onkin sitten yli 40 ja vituttaa rankasti. 

oho, miten sä tossa oikein onnistuit?

Noin käy tilastollisesti suurimmalle osalle laihduttajista - lihotaan lopulta entistä suurempaan painoon. Eipä siinä siis mitään ihmettelemistä.

Vierailija
210/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 204n syömiset tuntuu suurelta.

Syövätkö laihduttajat yleensä liian vähän.

Vierailija
211/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut uupunut puoli vuotta sitten, kun elämäntapamuutoksen aloitin. Nyt pari kuukautta vasta.

Ap

Nythän sun pitäisi höllätä ja lakata laihduttamasta!

Vierailija
212/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinussa ole mitään vikaa. Ole tyytyväinen, että olet jaksanut panostaa terveyteesi ja ruokailla terveellisesti. 

Vaikka ei vaaka heilahda, niin elimistö varmasti kiittää kun saa hyviä ravinteita ja liikuntaa.

Eihän kiitä kun on uupunut.

Vierailija
213/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En nyt laihdutakaan, vaan yritän pitää elämänmuutoksestani kiinni. Tässä kejussa minua käsketään laihduttamaan :-).

ap

Vierailija
214/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressin aikaan täytyy tosiaan höllätä. Liikuntaakin. Muuten jää stressihormoni jylläämään ja se kyllä lihottaa.

Kovan stressin aikaan pitäis laskea liikuntaa niin 40%, joten liikkua voi reilun puolet entisestä. Toki rauhallista ja palauttavaa liikuntaa kannattaa tehdä.

Vierailija
215/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa kaikki ylös ja käydä ravintoterapeutilla. Ammattilainen osaa auttaa

Vierailija
216/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto ei rajoita vaan vapauttaa kun ei tarvitse olla koko ajan tekemässä ruokaa ja syömässä. Aamullakin nopeutuu kaikki kun ei tarvitse kuin keittää kahvit eikä ruveta väsäämään mitään aamupalaa.

Ei kannata kuunnella kaikkia "asiantuntijoita". Nehän nyt väittää vaikka ja mitä. Esimerkiksi koko "aamupala on päivän tärkein ateria" on alunperin Kellogg's yrityksen mainoslause josta on myöhemmin tullut "totuus".

olen pätkäpaastolla 4-5 päivänä viikossa. Koska usein en syö enää mitään klo 16 jälkeen.

ap

koita vaihtaa se pätkäpaastoikkuna johonkin muuhun kellonaikaan. Älä syö aamulla vaan syö vaikka klo 13-19 kaikki. 

Mulla ainakin kun syön kahdella kerralla, hyvin lähellä ajallisesti toisiaan päivän ruuat, niin ei sitä saa edes hirveän paljon yhteensä syötyäkään.

Jotain teet nyt väärin, kun se paino ei kerran putoa. Vauhdin ei tarvitse olla hurjaa, riittää ihan kilo ja kuukausi.

Olisko sulla pikkusen liikaa ruokaa kumminkin vuorokautta kohti. Käveletkö reippaasti?

Vierailija
217/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mä niin tiedän miltä tuntuu! Ikä melkein sama, samoin bmi, lihoin parikymmentä kiloa viidessä vuodessa terveyssyistä jotka nyt suht kondiksessa. 

Olin luonnostaan hoikka, aina kyllä olen tehnyt ja touhunnut. Nyt ekaa kertaa (koska on pakko) koetin elää terveellisesti. Paljon kasviksia (koska kuuluu), käyn jopa kuntosalilla, aloitin hölkkäämään. Pidän ruokapäiväkirjaa jonne laitan KAIKEN, esim viime viikon päivittäinen saanti 1200, poltettu 1800, vaje 600. Enkä ole laihtunut yhtään vajaan vuoden aikana.

Syön rahkaa marjoilla, teen smoothieita, syön ruisleipää 5% juustolla ja kalkkunalla ilman rasvaa. 

Ehkä tää on Ikäjuttu mutta mulle myös taottu päähän että aamulla kuuluu syödä se isoin ateria ja pähkinöiden rasva on hyvää. No en silti syö pähkinöitä ja vasta viimeisen 10 vuoden aikana opin syömään aamulla ja nyt ei vissiin kuulukaan. 

Ja vaatteita mullakin kaappi täynnä, vielä jos jotkut menis päälle. 

Vierailija
218/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos BMI on 26, ei ihan oikeasti tarvikaan laihtua. 

Jos väkisin yrität saada ne 5 kg pois, joo, kyllähän se kaloreita vähentämällä onnistuu, mutta on iso riski että syömiskäyttäytyminen sekoaa ja lihot takaisin korkojen kera. Mulle kävi juuri aikanaan näin, erään parisuhteen jälkeen teholaihdutin pois 7 kg jotka oli tullut, normaalipainon sisällä, ja siitä puhkesi ahmimishäiriö, jonka seurauksena 15 vuotta myöhemmin olen sairaalloisen ylipainoinen. Voi kunpa olisin hyväksynyt sen "hirvittävän" 57 kg painon enkä yrittänyt laihduttaa.

Vierailija
219/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkalounas? Kotiruoka? Mitä ne sisältää, kun sanoit ettet oikein syö lämpimiä aterioita?

Työpaikkalounas sisältää ihan amican ruokaa ja hyvää salaattipöytää. Ei siellä ole vaihtoehtoja. Mutta en syö töissä kuin 1-2 kertaa viikossa.

Kotiruoka voi olla mitä vain. Lihapullia, jauhelihapastaa, lohikeitto, melanzane parmeziana ja kanaa,  ratatouille ja lihaa, makaronilaatikko, kaalilaatikko, kotitekoiset pinaattiletut, itämaiinen kanawokki, tikka masala kanasta, lämpimiä voileipiä, juustofondue, kiinalainen liha hotPot, jauhelihakeitto, kebebkiusaus.

Tässä ruokia, joita olen viimeisen kuukauden aikana tehnyt. Mutta ihan joka päivä en ruokaa tee.  Kotona asuu vielä yksi lapsi. Kun hän muuttaa pois, niin ruoanlaitto varmaan vähenee entisestään.

ap

Vierailija
220/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En nyt laihdutakaan, vaan yritän pitää elämänmuutoksestani kiinni. Tässä kejussa minua käsketään laihduttamaan :-).

ap

What!? Itsehän kummastelet kun et laihdu! Täällähän käsketään sua relaamaan, kun olet sopusuhtainen uupunut!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi