Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6 kk elämänmuutosta - grammaakaan en ole laihtunut

Vierailija
29.10.2024 |

Olen 55 v ja bmi 26. Puoli vuotta sitten päätin, etten enää laihduta, vaan teen sen kuuluisan elämänmuutoksen:

1. Liikuntani lisääntyi 500 %: ensin ostin kesämökin, jota raivasin ja rakensin, raivasin metsää myös. Sitten äitini kuoli ja ainoana lapsena raivasin koko okt:n. 

2. Muutin ruokaani aamupainotteisemmaksi. Syön pääosan ruoasta klo 8-16 välillä 3-4 tunnin välein. En kuitenkaan syö määrällisesti enempää kuin ennen. (Ennen söin 4-5 h välein ja napostelin).

3. Syön 3 kertaa enemmän kasviksia. Suurin muutos siitä, että naposteluun syön kukkakaalia, joskus myös porkkanaa, kyssäkaalia tai lanttua (aikaisemmin niiden sijasta napostelin karkkia tai söin leipää)

4. Aamupala on tuplasti isompi kuin ennen ja joka päivä erilaisia siemeniä ja pähkinöitä, joita en ole ennen syönyt. Teen aamuksi itse myslin tyyppistä mössöä aamuksi ja kaksi kananmunaa. (Ennen söin muroja aamuksi)

Sinänsä en ole poistanut ruokavaliosta mitään, koska isossa kuvassa olen aina syönyt terveellisesti 80 % ajasta. Enkä ole koskaan puputtanut pullaa tai sipsejä tai juonut sokerijuomia, olutta tai siideriä. 

En myöskään syö vähempää, en laske kaloreita tai hiilareita tms, vaan kyse on siitä elämänmuutoksesta, jota pystyy ylläpitämään. Tiedän kyllä vähähiilariuden tai vielä tiukemmat pätkäpaastot, mutta en lähde mihinkään, mikä rajoittaa elämääni.

Tein siis niitä pieniä muutoksia. Ja lopputulos 6 kk jälkeen? En ole laihtunut grammaakaan. Miksi en?

No, olen tyytyväinen, että olen saanut vyötäröäni takaisin. Mutta silti ihmettelen. Eikö puolessa puolessa vuodessa pitäisi tulla muitakin tuloksia?

Kommentit (258)

Vierailija
221/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kysymykseesi: koska et syö vähemmän kuin kulutat.

BMI ei ole kovin hyvä mittari yli 50-vuotiaille. Jos voit hyvin, eikä mielestäsi kannata pienentää annoskokoja, ala nauttia elämästä miettimättä painoa 😊 Jos et ole kokeillut rankkaa salitreeniä, sillä saattaisi olla vaikutusta etenkin siihen vaatteiden mahtumiseen. 

Vierailija
222/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuosta "äidin asunto on pakko tyhjentää" tule stressiä, mikä vaikeuttaa laihduttamista?

Tuollaisessa tilanteessa on jo hyvä, että on saanut lisättyä kasviksia ruokavalioonsa. Ja rehkimisen vastapainoksi ihminen tarvitsee lepoakin.

Tuo ap:n elämäntilanne kuulostaa ihan liian rankalta, että siinä voisi mitään painonpudotusta edes ajatella.

En ollut uupunut puoli vuotta sitten, kun elämäntapamuutoksen aloitin. Nyt pari kuukautta vasta.

Ap

Nythän sun pitäisi höllätä ja lakata laihduttamasta!

En nyt laihdutakaan, vaan yritän pitää elämänmuutoksestani kiinni. Tässä kejussa minua käsketään laihduttamaan :-).

ap

Aloituksesi kuulosti siltä, että kaipasit neuvoja painon pudotukseen. Muutenhan ketjussa nimenomaan on sanottu, että tuossa painossa ei tarvitse laihduttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

koita vaihtaa se pätkäpaastoikkuna johonkin muuhun kellonaikaan. Älä syö aamulla vaan syö vaikka klo 13-19 kaikki. 

Mulla ainakin kun syön kahdella kerralla, hyvin lähellä ajallisesti toisiaan päivän ruuat, niin ei sitä saa edes hirveän paljon yhteensä syötyäkään.

Jotain teet nyt väärin, kun se paino ei kerran putoa. Vauhdin ei tarvitse olla hurjaa, riittää ihan kilo ja kuukausi.

Olisko sulla pikkusen liikaa ruokaa kumminkin vuorokautta kohti. Käveletkö reippaasti?

no, mutta kun minulla on aina aamupäivisin nälkä! Iltaisin ei minulla ole nälkä, olin syönyt päivällä tai en. Siksi tämä rytmi sopii minulle.

Kävelen mökillä tonttia ympäri, mutta en reippaasti. Liikunta on painojen nosteluita. 

ap

Vierailija
224/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuosta "äidin asunto on pakko tyhjentää" tule stressiä, mikä vaikeuttaa laihduttamista?

Tuollaisessa tilanteessa on jo hyvä, että on saanut lisättyä kasviksia ruokavalioonsa. Ja rehkimisen vastapainoksi ihminen tarvitsee lepoakin.

Tuo ap:n elämäntilanne kuulostaa ihan liian rankalta, että siinä voisi mitään painonpudotusta edes ajatella.

En ollut uupunut puoli vuotta sitten, kun elämäntapamuutoksen aloitin. Nyt pari kuukautta vasta.

Ap

En nyt laihdutakaan, vaan yritän pitää elämänmuutoksestani kiinni. Tässä kejussa minua käsketään laihduttamaan :-).

ap

Aloituksesi kuulosti siltä, että kaipasit neuvoja painon pudotukseen. Muutenhan ketjussa nimenomaan on sanottu, että tuossa painossa ei tarvitse laihduttaa.

aloitukseni oli tarkoitus olla vain ihmettelyä. Osa kyllä sanoo, että pysy lihavana. 

ap

Vierailija
225/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

ap

" Ja lopputulos 6 kk jälkeen? En ole laihtunut grammaakaan. Miksi en?

No, olen tyytyväinen, että olen saanut vyötäröäni takaisin. Mutta silti ihmettelen. Eikö puolessa puolessa vuodessa pitäisi tulla muitakin tuloksia?"

Painon ei siis tarvitse pudota kun ylläpidät elämänmuutostasi. Mikä siis on ongelma? Suru ja uupumus.

Vierailija
226/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus kysymykseesi: koska et syö vähemmän kuin kulutat.

BMI ei ole kovin hyvä mittari yli 50-vuotiaille. Jos voit hyvin, eikä mielestäsi kannata pienentää annoskokoja, ala nauttia elämästä miettimättä painoa 😊 Jos et ole kokeillut rankkaa salitreeniä, sillä saattaisi olla vaikutusta etenkin siihen vaatteiden mahtumiseen. 

Rankka salitreeni ei missään nimessä sovi surevalle uupuneelle!!!

Vierailija
227/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

ap

Painon ei siis tarvitse pudota kun ylläpidät elämänmuutostasi. Mikä siis on ongelma? Suru ja uupumus.

niin, ehkä. Kiitos muistutuksesta. 

Olen myös sairaana kotona.

ap

Vierailija
228/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitukseni oli tarkoitus olla vain ihmettelyä. Osa kyllä sanoo, että pysy lihavana. 

ap

Anna siis olla. SÄHÄN ET OLE LIHAVA! Nyt ei ole oikea hetki laihtua!

Vierailija
229/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En nyt laihdutakaan, vaan yritän pitää elämänmuutoksestani kiinni. Tässä kejussa minua käsketä

Suret, teet sen mitä jaksat ja mikä tuntuu hyvältä eikä kuluta lisää.

Mökki on ja pysynee, siellä ei tarvitse aina raataa, nyt olisi oikea hetki vaan ihmetellä luontoa/mökkiympäristöä.

Vierailija
230/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta kertaa syöt päivässä, ap? 

Vierailija
231/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkalounas? Kotiruoka? Mitä ne sisältää, kun sanoit ettet oikein syö lämpimiä aterioita?

Työpaikkalounas sisältää ihan amican ruokaa ja hyvää salaattipöytää. Ei siellä ole vaihtoehtoja. Mutta en syö töissä kuin 1-2 kertaa viikossa.

Kotiruoka voi olla mitä vain. Lihapullia, jauhelihapastaa, lohikeitto, melanzane parmeziana ja kanaa,  ratatouille ja lihaa, makaronilaatikko, kaalilaatikko, kotitekoiset pinaattiletut, itämaiinen kanawokki, tikka masala kanasta, lämpimiä voileipiä, juustofondue, kiinalainen liha hotPot, jauhelihakeitto, kebebkiusaus.

Tässä ruokia, joita olen viimeisen kuukauden aikana tehnyt. Mutta ihan joka päivä en ruokaa tee.  Kotona asuu vielä yksi lapsi. Kun hän muuttaa pois, niin ruoanlaitto varmaan vähenee entisestään.

ap

Aloituksesta jäi nämä uupumaan.

Annoskoot?

Hiilarilounaat pois.

Vierailija
232/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 26 on hyvä!!!

Vierailija
233/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkalounas? Kotiruoka? Mitä ne sisältää, kun sanoit ettet oikein syö lämpimiä aterioita?

Työpaikkalounas sisältää ihan amican ruokaa ja hyvää salaattipöytää. Ei siellä ole vaihtoehtoja. Mutta en syö töissä kuin 1-2 kertaa viikossa.

Kotiruoka voi olla mitä vain. Lihapullia, jauhelihapastaa, lohikeitto, melanzane parmeziana ja kanaa,  ratatouille ja lihaa, makaronilaatikko, kaalilaatikko, kotitekoiset pinaattiletut, itämaiinen kanawokki, tikka masala kanasta, lämpimiä voileipiä, juustofondue, kiinalainen liha hotPot, jauhelihakeitto, kebebkiusaus.

Tässä ruokia, joita olen viimeisen kuukauden aikana tehnyt. Mutta ihan joka päivä en ruokaa tee.  Kotona asuu vielä yksi lapsi. Kun hän muuttaa pois, niin ruoanlaitto varmaan vähenee entisestään.

ap

Juustot pois.

Vierailija
234/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kebabkiusaus pois.

Vierailija
235/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kebabkiusausta teen kerran kahdessa kuukaudessa. Juustofondue on talven mökkiruoka, sitä 1-2 krt kk.

Annoskoko? Miten tätä nyt selitän. Riippuu, paljon olen syönyt aikaisemmin, kuinka nälkä on, tai millaista ruokaa se on. Kaalilaatikkoa syön koko lautasellisen , makaronilaatikkoa puolet vähemmän, jne. Niin paljon olen aikaisemmassa elämässäni kaloreita laskenut ja ruokia punninnut, että tiedän, etten syö jättikokoja. Mutta kaipa tämä on se kohta, josta pitäisi syömistä vähentää - jos siis laihduttaa yrittää. 

ap

Vierailija
236/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla melkein sama painoindeksi, ikää enemmän. Mun normaali -jonkunlaisten lihasten kanssa - olisi max 22. Joten kyllä ainakin minä tiedostan, että läskiä on 15 kg liikaa ja paskojen nivelten vuoksi sitä pitäisi vähentää ja muuttaa lihaksiksi.

Läskiä alkoi kertymään 46 vuoden iässä. 50v laihdutin sen 15 kg pois tai vaihdoin osin lihakseen. Oli niiiin paljon helpompi liikkua ja parempi olla. Pari vuotta pysyi pois, sitten seurasi 8 vuotta elämää kriisistä kriisiin ja 15 kg hiipi takaisin. Kyllä mulla olisi aikomus saada se terveyssyistä pois, mutta lihasta pitäisi saada myös. Ei ihan helppoa, koska se energiantarve tosiaan pienenee iän myötä. Ja laihtuessa lihas lähtee rivakammin kuin läski.

Vierailija
237/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melkein saman ikäinen, maaliskuussa bmi 31, nyt 26. 10 kg lähtenyt pois. Liikuntaa en ole vieläsaanutlisättyä, ruokavalion muutoksilla saanut tuon aikaan. Herkut minimiin, hedelmiä, marjoja, vihanneksia lisännyt, ruoka-annokset pienempiä. Alussa laskin tosi tarkkaan kalorit.

Tarkoitus vielä pudottaa niin, että bmi on normaalin painon rajoissa.

Vierailija
238/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitää normaalipainoisena laihduttaa? Eikö riitä, että olet energinen ja hyvässä kunnossa?

Mulla bmi oli vuosia 25 ja vaikka olin itse siihen tyytyväinen (liikuin päivittäin paljon, jaksoin hyvin arjessa jne.), terveydenhuollossa nilitettiin ekstrakilosta. Jossain vaiheessa sitten sain siitä itsekin pakkomielteen, ja sinne meni hyvännäköinen, terve kroppa- pilasin sen jojolaihduttelulla. Nyt bmi onkin sitten yli 40 ja vituttaa rankasti. 

oho, miten sä tossa oikein onnistuit?

Noin käy tilastollisesti suurimmalle osalle laihduttajista - lihotaan lopulta entistä suurempaan painoon. Eipä siinä siis mitään ihmettelemistä.

Eipä siinä liho, jos pitää terveelliset elämäntavat, liikkuu ja syö kohtuullisesti.

Vierailija
239/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat oikeasti laihtua jonkun 5kg normaalin bmi:n sisällä, niin siinä tarttee jo laskea aika tarkkaan kulutusta ja kaloreita. On tultava kalorivaje jos haluaa laihtua. Nyt vaikuttaa siltä, että et tiedä tarkasti paljonko syöt tai vajetta ei vaan synny tuolla systeemillä. Täytyy muuttaa jotakin jos nykyinen tapa ei toimi. Lataa joku sovellus, esim Yazio (ilmaisversio riittää alkuun) ja laita sinne ylös ihan kaikki mitä söyt päivässä vaikka kuukauden ajan. Saatat huomata että syötkin hurjasti yli vajeen. 

Olen itse 157cm ja painan nyt 70kg. Perusaineenvaihdunta on 1400kg luokkaa sillon jos en liiku yhtään ja vaan hengitän sängyssä maaten. Jos haluan pysyä tässä painossa voib syödä n. 1900-2100kcal päivässä. Jotta laihdun n. 300-500g viikossa voin syödä n. 1500-1700kcal. Kaloreita ei ole pakko laskea koko elämää mutta jos oikeasti haluat nimenomaan laihtua, on sun tiedetävä edes suuntaa antavasti paljonko syöt ja paljon tulisi olla vajeessa. Sellainen 200-500kcal vaje on usein hyvä. 

Ps. Olen laihtunut lähemmäs 50kg jo tähän mennessä, kun hiukan tutkin ja mietin mitä syön. Liikunta on hyvä plussa ja auttaa mm. siihen että jaksaa tehdä asioita. Mutta ruokavalio on ainakin 80% koko hommasta! Se että syö terveellisiä asioita ei vielä auta laihtumaan. Esim. Pähkinät, avocado, hunaja, oliiviöljy, lohi ym. terveelliset asiat on myös kaloripommeja! Niitä pitää syödä, mutta maltillisesti.

Parempi aamiainen voisi esim. Olla puuroa joku 1-2dl, raejuustoa n. 100g ja marjoja 100-200g. Verrattuna jugurttimysli versioon. 

Vierailija
240/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kebabkiusausta teen kerran kahdessa kuukaudessa. Juustofondue on talven mökkiruoka, sitä 1-2 krt kk.

Annoskoko? Miten tätä nyt selitän. Riippuu, paljon olen syönyt aikaisemmin, kuinka nälkä on, tai millaista ruokaa se on. Kaalilaatikkoa syön koko lautasellisen , makaronilaatikkoa puolet vähemmän, jne. Niin paljon olen aikaisemmassa elämässäni kaloreita laskenut ja ruokia punninnut, että tiedän, etten syö jättikokoja. Mutta kaipa tämä on se kohta, josta pitäisi syömistä vähentää - jos siis laihduttaa yrittää. 

ap

Tämä kertoo siitä, että et tiedä oikeasti yhtään kuinka paljon syöt. Todennäköisesti kun oot lisännyt sitä liikuntaa, syötkin nyt huomaamattasi takaisin ne ns liikutut energiat. Oikeastihan se liikunta kuluttaa sen ehkä juuri sen kriittisen yhden voileivän päällisineen verran jonka syöt huomaamatta. 

Tarviit kalorivajeen. Niin yksinkertaista se on. Sun pitää vähän katsoa mitä syömäsi ruuat sisältää ja paljon sitä voit syöd. Heittäisin että sun kokoisen kalorit olis jotain 1700-1800kcal luokkaa, jolla laihdut. Mutta tolla arviolla sitä ei voi tietää ... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä