6 kk elämänmuutosta - grammaakaan en ole laihtunut
Olen 55 v ja bmi 26. Puoli vuotta sitten päätin, etten enää laihduta, vaan teen sen kuuluisan elämänmuutoksen:
1. Liikuntani lisääntyi 500 %: ensin ostin kesämökin, jota raivasin ja rakensin, raivasin metsää myös. Sitten äitini kuoli ja ainoana lapsena raivasin koko okt:n.
2. Muutin ruokaani aamupainotteisemmaksi. Syön pääosan ruoasta klo 8-16 välillä 3-4 tunnin välein. En kuitenkaan syö määrällisesti enempää kuin ennen. (Ennen söin 4-5 h välein ja napostelin).
3. Syön 3 kertaa enemmän kasviksia. Suurin muutos siitä, että naposteluun syön kukkakaalia, joskus myös porkkanaa, kyssäkaalia tai lanttua (aikaisemmin niiden sijasta napostelin karkkia tai söin leipää)
4. Aamupala on tuplasti isompi kuin ennen ja joka päivä erilaisia siemeniä ja pähkinöitä, joita en ole ennen syönyt. Teen aamuksi itse myslin tyyppistä mössöä aamuksi ja kaksi kananmunaa. (Ennen söin muroja aamuksi)
Sinänsä en ole poistanut ruokavaliosta mitään, koska isossa kuvassa olen aina syönyt terveellisesti 80 % ajasta. Enkä ole koskaan puputtanut pullaa tai sipsejä tai juonut sokerijuomia, olutta tai siideriä.
En myöskään syö vähempää, en laske kaloreita tai hiilareita tms, vaan kyse on siitä elämänmuutoksesta, jota pystyy ylläpitämään. Tiedän kyllä vähähiilariuden tai vielä tiukemmat pätkäpaastot, mutta en lähde mihinkään, mikä rajoittaa elämääni.
Tein siis niitä pieniä muutoksia. Ja lopputulos 6 kk jälkeen? En ole laihtunut grammaakaan. Miksi en?
No, olen tyytyväinen, että olen saanut vyötäröäni takaisin. Mutta silti ihmettelen. Eikö puolessa puolessa vuodessa pitäisi tulla muitakin tuloksia?
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Kebabkiusausta teen kerran kahdessa kuukaudessa. Juustofondue on talven mökkiruoka, sitä 1-2 krt kk.
Annoskoko? Miten tätä nyt selitän. Riippuu, paljon olen syönyt aikaisemmin, kuinka nälkä on, tai millaista ruokaa se on. Kaalilaatikkoa syön koko lautasellisen , makaronilaatikkoa puolet vähemmän, jne. Niin paljon olen aikaisemmassa elämässäni kaloreita laskenut ja ruokia punninnut, että tiedän, etten syö jättikokoja. Mutta kaipa tämä on se kohta, josta pitäisi syömistä vähentää - jos siis laihduttaa yrittää.
ap
Sun pitää eka päättää yritätkö laihduttaa, toipua, vai pysyä ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehonkoostumus on voinut muuttua aika paljon, samoin terveys varmasti kohentunut. Turha kyylätä jotain painoa kuin sekopää, bmi 26 ei edes paljon kannata laihdutella ja tuhota elämäänsä
kiva se olisi saada viisi kiloa pois. Mahtuisin vanhoihin vaatteisiin.
ap
Sitten tulee toimia niin,että on niitä rajoittavia tekijöitä. Yksinkertaisesti pienemmät annokset ja välipalat pois. Muuten vaan hyväksyt,että olet pyöreämpi. Ns asiantuntijat voivat sanoa aamiaisesta ja muutaman tunnin syömisen puolesta mitä vaan, kehosi on selkeästi eri mieltä ja sitä tulee kuunnella. Hienoa, että olet saanut vyötärön takaisin,selkeästi hiilareiden ja makean vähentäminen ja liikunnan lisääminen on tepsinyt tämän kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pelkästään jo tolla pähkinäisellä aamupalalla saa ikääntyvän naisen päivän kalorit täyteen. Eri asia sitten se, miten voit. BMI 26 ei ole mikään terveyttä uhkaava ylipaino, varsinkin kun liikut paljon ja kun ruokavalion sisältökin tuntuu olevan terveellinen.
Sitä teen tietoisesti, että aamupala on runsas, sisältää proteiinia ja rasvaa. Koska kaikki asiantuntijat ovat sitä mieltä, että se on tärkeää.
apNo, jos se tuntuu susta hyvältä, sen kun syöt. Mutta jos haluat hoikistua, sitä kannattaisi varmaan pienentää.
Itsekin rupesin syömään tuhtia aamupalaa, kun ravitsemusneuvoja kävi työpaikalla pitämässä luennon, jossa korostettiin että aamulla pitää syödä runsaasti. Ainekset olivat oikein superterveellisiä, mutta niin vaan alkoi paino nousta. Ei se r
Minä lihoin kun harrastin kestävyysjuoksua ja valmennusryhmässä neuvottiin että pitää syödä runsas aamupala. Söin puuroa, maapähkinävoita, banaanin ja mustikoita monta vuotta sitten väkisellä. Jätin lopulta pois kun en kerta kaikkiaan ole aamupalaihminen, ja laihduin 10 kg.
Vierailija kirjoitti:
Kebabkiusausta teen kerran kahdessa kuukaudessa. Juustofondue on talven mökkiruoka, sitä 1-2 krt kk.
Annoskoko? Miten tätä nyt selitän. Riippuu, paljon olen syönyt aikaisemmin, kuinka nälkä on, tai millaista ruokaa se on. Kaalilaatikkoa syön koko lautasellisen , makaronilaatikkoa puolet vähemmän, jne. Niin paljon olen aikaisemmassa elämässäni kaloreita laskenut ja ruokia punninnut, että tiedän, etten syö jättikokoja. Mutta kaipa tämä on se kohta, josta pitäisi syömistä vähentää - jos siis laihduttaa yrittää.
ap
Kannattaisi laskea ja punnita, sitten kun laihdutat, lautasellinen kaalilaatikkoa muun syömisen lisäksi ei laihduta.
Tunnesyömisellä ei laihdu. Säännönmukainen syöminen saattaisi auttaa enempi.
Kaalisoppadieetti, mutta se ei ole nyt sinulle suositeltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pelkästään jo tolla pähkinäisellä aamupalalla saa ikääntyvän naisen päivän kalorit täyteen. Eri asia sitten se, miten voit. BMI 26 ei ole mikään terveyttä uhkaava ylipaino, varsinkin kun liikut paljon ja kun ruokavalion sisältökin tuntuu olevan terveellinen.
Sitä teen tietoisesti, että aamupala on runsas, sisältää proteiinia ja rasvaa. Koska kaikki asiantuntijat ovat sitä mieltä, että se on tärkeää.
apNo, jos se tuntuu susta hyvältä, sen kun syöt. Mutta jos haluat hoikistua, sitä kannattaisi varmaan pienentää.
Itsekin rupesin syömään tuhtia aamupalaa, kun ravitsemusneuvoja kävi työpaikalla pitämässä luennon, jossa korostettiin että aamulla pitää syödä runsaasti. Ainekset olivat oikein supertervee
Tuli vaan mieleen kun opiskeluikäisenä pysyin laihana kun aamuisin söin vain banaanin, olin nälkäinen kouluruokaan asti, mutta eipä siinä oppinutkaan mitään tunneilla : ] Enkä ole oikeastaan koskaan ollut aamupalaihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun pitää normaalipainoisena laihduttaa? Eikö riitä, että olet energinen ja hyvässä kunnossa?
Mulla bmi oli vuosia 25 ja vaikka olin itse siihen tyytyväinen (liikuin päivittäin paljon, jaksoin hyvin arjessa jne.), terveydenhuollossa nilitettiin ekstrakilosta. Jossain vaiheessa sitten sain siitä itsekin pakkomielteen, ja sinne meni hyvännäköinen, terve kroppa- pilasin sen jojolaihduttelulla. Nyt bmi onkin sitten yli 40 ja vituttaa rankasti.
oho, miten sä tossa oikein onnistuit?
Noin käy tilastollisesti suurimmalle osalle laihduttajista - lihotaan lopulta entistä suurempaan painoon. Eipä siinä siis mitään ihmettelemistä.
Näin se luonto toimii. Jos yllättäin lasket kalorit liian alas, alkaa elimistö taistelee kaloreiden puolesta. Luulee olevansa ravinnon puutteessa. Näin se ihmiskunta on pysynyt hengissä vaihtelevissa olosuhteissa.
Vain riittävän hidas pudotus voi olla pysyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa kaikki ylös ja käydä ravintoterapeutilla. Ammattilainen osaa auttaa
Heh, aikanaan kävin. Hän oli tyytyväinen mun syömisiin. Ainoastataan 1/5 dl kreikkalainen jogurtti olisi pitänyt vaihtaa rasvattomaan. Juu sillai siis söin mennessäni häntä tapaamaan ja sen jälkeen (jogurtti jäi pois kokonaan). Grammaakaan en laihtunut.
Kasmir just puhui televisiossa kuinka laihtui pt:n ohjeilla 25kg vuodessa, syömällä tyyliin kerran päivässä niin paljon kuin tahtoil, mutta kun lopetti laihdutuksen , painoa on nyt tullut takaisin,
eli ei pitkäntähtäimen touhua kummaltakaan.
Työlounaita ja kotiruokaa syömällä "normaalisti" harva taitaa laihtua.
Sitten kun haluat laihtua, vaihda lounaat keittoihin.
Syö lihaa ja eläinrasvaa sekä heitä kasvikset jorpakkoon. Laihtuminen on taattua. T: -35kg.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Sehän on sama, että syö laitasellisen ja juo puoli litraa vettä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan vaihtaa lounaat pihveihin. Keitoista saa vain itsensä säästöliekille.
Itse olen laihtunut tänä vuonna 15 kg (nykyisin BMI 23) syömällä isoja aamiaisia ja siirtymällä vegaaniksi. Jollekin sopii jokin muu dieetti.
Mielestäni sun ruokavalio kuulostaa todella hyvältä, tosin kannattaa kiinnittää huomiota esim. pähkinöiden määrään ja syöttää vaikka päivän ateriat silloin tällöin johonkin kalorilaskuriin (Itsellä käytössä Keventäjät).
Syön päivittäin pähkinöitä aamuisin, mutta nyt laihduttaessani syön vain pienen määrän eli noin ruokalusikallisen. Syön myös täysjyväviljaa ja paljon kasviksia eli useimmiten noin kilon päivässä ja runsas kuidun määrä on selvästi auttanut pitämään nälkää poissa. Kannattaa kiinnittää huomiota myös proteiinin määrään ja siihen että ei tule liian suurta tai pientä kalorivajetta. Liian suuri kalorivaje johtaa helposti painon jojoiluun ja siihen että perusaineenvaihdunta pienenee eli siirtyy ns. säästöliekille.
Ap, se mitä nyt tarvitset on LEPO. Eli ei järjetöntä rehkimistä metsätöissä noin monena päivänä viikossa. Muutama päivä riittää + vaikka jokunen kävelylenkki lisäksi.
Eli lisää lepopäiviä, ja yleisesti palauttavaa tekemistä. Rento kotijooga tai syvävenyttely voisi olla hyvää vastapainoa metsätöille.
Muutoin pidä elämäntapamuutoksesta kiinni, kun siinä on paljon hyviä puolia :) Laihtumista ei kannata nyt miettiä ollenkaan. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se mysli. Siinä on ihan valtavasti energiaa. Ihan oikeasti siinä on helposti kahden lounaan verran kaloreita, koska pähkinöissä ja kuivatuissa hedelmissä on pieneen tilaan ladattuna aikamoinen pommi. Jätä se mysli pois ja vaihda johonkin muuhun niin huomaat.
Mysleillä jokin ihmeellinen terveysviitta. Oikeasti suuri osa mysleistä on lähes sama kuin söisi keksejä. Jos ette usko niin tutkikaa paketteja.
Ei kaikkiin mysleihin lisätä sokeria.Ne on itsessään sokeria, ei sitä lisätä tartte.
Mutta ne on hitaita sokereita ja mukana on hitokseen kuitua mikä parantaa suolistobakteerien toimintaa. Ei kaikki hiilihydraatti ole pahasta, vaan ihminen tarvitsee niitä. Aivot tarvitsee ja liikkuva ihminen varsinkin lihaksiinsa.
Tämä hiilarien demonisoiminen menee ihan äärimmäisyyksiin joillakin. Kysyn vaan: kuinka moni teistä kaikkia hiilareita välttävistä on ollut aina hoikka? Vai onko niin, että olette olleet lihavia ja saaneet päähänne välttää ihan jokaista hiilaria? Onko normaaliin painoon pääseminen onnistunut ja oletteko pysyneet siinä?
Minä olen ollut normaalipainoinen aina ja hämmästelen tätä hiilaripelkoa. Itse syön hitaita hiilareita (muun monipuolisen ravinnon ohessa), koska elimistöni toimii niin parhaiten. Kaikkia lisättyjä sokereita vältän. Muroissa ja mysleissä on sellaisiakin laatuja, missä ei ole ollenkaan lisättyä sokeria ja sellainen on täysin kelvollinen syötävä ihmiselle.
Onhan tuossa painossa vielä tiputettavaa sanovatpa kehopositiiviset mitä tahansa. Jos olet esim. 165cm pitkä niin tuolla bmi:llä painosi olisi 70kg. Vähän kun nipistät syömisistä niin paino tippuu kyllä.
Painonnousu on kuitenkin pysähtynyt? Ja haitallinen vyötärölihavuus on vähentynyt. Ehkä olet myös saanut lisää lihasmassaa, joten rasvaprosenttisi on pienentynyt.
Minulle mahtuu housut, jotka kävivät ensimmäisen kerran pieniksi kun painoin 7 kg vähemmän kuin nyt. Se, mitä vaaka näyttää, ei kerro koko totuutta siitä, mitkä vaatteet mahtuvat päälle, koska myös kehonkoostumuksella on väliä. 1 kg rasvakudosta vie enemmän tilaa kuin 1 kg lihaskudosta. Eli jos "vaihdat" rasvakudoksen lihaksiin, mahdut pienempiin vaatteisiin, vaikka vaaka näyttäisi samaa lukemaa kuin aikaisemmin.