Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6 kk elämänmuutosta - grammaakaan en ole laihtunut

Vierailija
29.10.2024 |

Olen 55 v ja bmi 26. Puoli vuotta sitten päätin, etten enää laihduta, vaan teen sen kuuluisan elämänmuutoksen:

1. Liikuntani lisääntyi 500 %: ensin ostin kesämökin, jota raivasin ja rakensin, raivasin metsää myös. Sitten äitini kuoli ja ainoana lapsena raivasin koko okt:n. 

2. Muutin ruokaani aamupainotteisemmaksi. Syön pääosan ruoasta klo 8-16 välillä 3-4 tunnin välein. En kuitenkaan syö määrällisesti enempää kuin ennen. (Ennen söin 4-5 h välein ja napostelin).

3. Syön 3 kertaa enemmän kasviksia. Suurin muutos siitä, että naposteluun syön kukkakaalia, joskus myös porkkanaa, kyssäkaalia tai lanttua (aikaisemmin niiden sijasta napostelin karkkia tai söin leipää)

4. Aamupala on tuplasti isompi kuin ennen ja joka päivä erilaisia siemeniä ja pähkinöitä, joita en ole ennen syönyt. Teen aamuksi itse myslin tyyppistä mössöä aamuksi ja kaksi kananmunaa. (Ennen söin muroja aamuksi)

Sinänsä en ole poistanut ruokavaliosta mitään, koska isossa kuvassa olen aina syönyt terveellisesti 80 % ajasta. Enkä ole koskaan puputtanut pullaa tai sipsejä tai juonut sokerijuomia, olutta tai siideriä. 

En myöskään syö vähempää, en laske kaloreita tai hiilareita tms, vaan kyse on siitä elämänmuutoksesta, jota pystyy ylläpitämään. Tiedän kyllä vähähiilariuden tai vielä tiukemmat pätkäpaastot, mutta en lähde mihinkään, mikä rajoittaa elämääni.

Tein siis niitä pieniä muutoksia. Ja lopputulos 6 kk jälkeen? En ole laihtunut grammaakaan. Miksi en?

No, olen tyytyväinen, että olen saanut vyötäröäni takaisin. Mutta silti ihmettelen. Eikö puolessa puolessa vuodessa pitäisi tulla muitakin tuloksia?

Kommentit (258)

Vierailija
161/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemustiede suosittaa nykyään kaikille runsasta aamupalaa ja välipaloja pääaterioiden väliin. Tämä on todella järjenvastaista.

Suositukset on tehty idealla, että nälässä ihmiseltä karkaa ahmimismopo käsistä sitten illalla. Näin voi varmaan käydä ja käynyt osalle ylipainoisia.

Lähes kaikki ovat ennen ylipainoa normaalipainoisia. Kun kaikki normaalipainoiset alkavat syödä edellisen mukaan, niin meillä on lopulta todella paljon ylipainoisia, koska tuolla ruokatankkauksella keskiverto ihminen viimeistään syö todennäköisesti liikaa.

Ei ahmimismopon käsistä karkaaminen ole ihmisen perusasetus, jos ei ole päivän aikana tullut syötyä 3 tunnin välein.

Asetelma on käytännössä sama kuin jos alkoholin käyttösuositukset perustuisivat alkoholismiin. Ohje olisi: kenenkään ei pidä koskaan ikinä edes maistaa alkoholia. 

Aivan totta. Mun on jopa helpompi hallita painoa olemalla aamu pienessä nälässä kun missään vaiheessa loppupäivää ei edes tule mitään jättinälkää. Jos taas syön koko ajan jonkin ihanteen mukaan koko ajan se "nälkä" vain yltyy.

Vierailija
162/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistolla ja sen bakteereilla sekä elimistöllä menee kuukausia tottua uuteen ruokavalioon. Vasta sitten se pystyy hyödyntämään uutta ruokavaliota paremmin ja vaikutus alkaa näkymään plasebon yli. Tämän vuoksi ravinneköyhää ruokaa syövän maha menee sekaisin kasviksista ja yleensä terveellisesti syövälle tulee huono olo liiallisesta määrästä karkkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et laihdu sen takia, että olet 55 v. ja menopaussissa oleva nainen. Siinä syy. 

Vierailija
164/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä viikon parin verran ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa. Mene sitten ravitsemusterapeutin vastaanotolle. Ehkä sieltä saa parempia neuvoja 

Vierailija
165/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaminen helppoa kun siihen motivoituu.

Vierailija
166/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menopaussissa olevalle naiselle se on harvoin helppoa, vaikka olisi kuinka motivoitunut

Vierailija
167/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menopaussissa olevalle naiselle se on harvoin helppoa, vaikka olisi kuinka motivoitunut

On se helppoa, jos ymmärtää, mitä kannattaa syödä.

Vierailija
168/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se helppoa, jos ymmärtää, mitä kannattaa syödä.

Ap on sen ymmärtänyt. Juuri niin kuin hän tekee. Olen itsekin lukenut paljon oppaita. 

Vierailija
169/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava homma, että vyötäröltä on lähtenyt senttejä, mutta annoskoot ovat luultavasti liian isoja, jos paino ei tipu.

Sun aamiaisessa on paljon enemmän kaloreita, kuin tuo aiemmin laskettu vajaa 400 kaloria:

- 1 rkl chiaa: 44 cal

- 1 rkl mantelilastuja: 61 cal

- 1 rkl pellavansiemeniä: 37 cal

- 1 rkl auringonkukansiemeniä: 62 cal

- 1 dl kaurahiutaleita: 130 cal

- 1/2 omena: 25 cal

- 2 dl luonnonjogurttia: 116 cal

- 2 kananmunaa: 148 cal

- 1 rkl oliiviöljyä: 119 cal

Yhteenlaskettuna sun aamianen yksinään sisältää 742 kaloria! Ja jos kulutuksen tulisi huidella 55-vuotiaalla naisella jossain 1500-2000 kalorin tienoilla, niin sulla on puolet tai kolmasosa kaloreista syöty jo aamiaisella.

Vierailija
170/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtava homma, että vyötäröltä on lähtenyt senttejä, mutta annoskoot ovat luultavasti liian isoja, jos paino ei tipu.

Sun aamiaisessa on paljon enemmän kaloreita, kuin tuo aiemmin laskettu vajaa 400 kaloria:

- 1 rkl chiaa: 44 cal

- 1 rkl mantelilastuja: 61 cal

- 1 rkl pellavansiemeniä: 37 cal

- 1 rkl auringonkukansiemeniä: 62 cal

- 1 dl kaurahiutaleita: 130 cal

- 1/2 omena: 25 cal

- 2 dl luonnonjogurttia: 116 cal

- 2 kananmunaa: 148 cal

- 1 rkl oliiviöljyä: 119 cal

Yhteenlaskettuna sun aamianen yksinään sisältää 742 kaloria! Ja jos kulutuksen tulisi huidella 55-vuotiaalla naisella jossain 1500-2000 kalorin tienoilla, niin sulla on puolet tai kolmasosa kaloreista syöty jo aamiaisella.

Mun myslissä on 1 rkl chiaa + pelkavaa + auringonkukansiemeniä. Siis yhteensä kaikkia kolmea. Ja kaurahiutaleita puoli desiä, ei kokonaista desiä. Eli aamiaisessa on 600 kaloria, ja siihen pyrin. Kyllä, se on paljon, mutta se on osa elämäntapamuutostani: syödä kalorit aamupainotteisesti. Päivällinen klo 16 syön kevyemmin kuin ennen. Sen jälkeen harvoin syön enää.

Korostan, että en syö enempää kuin ennen, syön vain eri aikaan (aamupainotteisesti) ja hieman eri ruokaa (vähemmän sokeria ja hieman vähemmän muita hiilareita, enemmän rasvoja ja kasviksia). Mutta se ei näemmä riitä, jos painonnpudotusta tarkkaillaan. 

ap

Vierailija
171/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateriatiheys, kasvikset, aterioiden koot, liikunta jne. eivät liity laihtumiseen mitenkään muuten kuin välillisesti. Kalorit, kalorit ja kalorit. Fysiikan lakeja on mahdoton av-mammankaan uhmata.

Vierailija
172/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmaan jo sata kertaa sanottu, mutta terveellinen ruoka ei laihduta, jos siitä saa saman verran tai enemmän kaloreita kuin epäterveellisestä ruuasta. Ihminen laihtuu, kun hän saa ravinnosta vähemmän energiaa kuin kuluttaa. Sillä, millaisista lähteistä energia tulee tai miten se kulutetaan ei ole yhtään mitään väliä.

Jos haluaa laihtua, on likimain pakko sietää jossainmäärin nälkää, varsinkin, jos on 40+ biologinen nainen.

Itse olen laihtunut puolittamalla aamupalan, pienentämällä annoskokoja yleensäkin ja jättämällä iltasyömisen lähes kokonaan pois. Syön viimeisen aterian 16-18 aikaan, joka on samalla useimmiten päivän ainut lämmin ateria. En napostele aterioiden välillä, mutta jos tekee mieli vaikka karkkia, syön karkkia, enkä kukkakaalia. En kuitenkaan isoja määriä, enkä useammin kuin kerran viikossa.

Vierailija
173/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateriatiheys, kasvikset, aterioiden koot, liikunta jne. eivät liity laihtumiseen mitenkään muuten kuin välillisesti. Kalorit, kalorit ja kalorit. Fysiikan lakeja on mahdoton av-mammankaan uhmata.

Niin, siksi ap:n pitää huomioida yksi fysiikan laki: vaihdevuosien hormonitoiminta. Sitäkään ei voi uhmata.

Vierailija
174/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile pätkäpaastoa? Ja jätä pois myslit ja kaikki viljasörsselit.

Vierailija
175/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun myslissä on 1 rkl chiaa + pelkavaa + auringonkukansiemeniä. Siis yhteensä kaikkia kolmea. Ja kaurahiutaleita puoli desiä, ei kokonaista desiä. Eli aamiaisessa on 600 kaloria, ja siihen pyrin. Kyllä, se on paljon, mutta se on osa elämäntapamuutostani: syödä kalorit aamupainotteisesti. Päivällinen klo 16 syön kevyemmin kuin ennen. Sen jälkeen harvoin syön enää.

Korostan, että en syö enempää kuin ennen, syön vain eri aikaan (aamupainotteisesti) ja hieman eri ruokaa (vähemmän sokeria ja hieman vähemmän muita hiilareita, enemmän rasvoja ja kasviksia). Mutta se ei näemmä riitä, jos painonnpudotusta tarkkaillaan. 

ap"

Jos laihtua haluat, sinun pitää syödä VÄHEMMÄN kuin ennen siitä huolimatta, että ruoka on terveellisempää. Et sinä ikinä laihdu, jos saat ruuastasi yhtä paljon kaloreita kuin aiemmin, vaikka söisit pelkkää kaalia ja porkkanoita. 

Vierailija
176/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on varmaan jo sata kertaa sanottu, mutta terveellinen ruoka ei laihduta, jos siitä saa saman verran tai enemmän kaloreita kuin epäterveellisestä ruuasta. Ihminen laihtuu, kun hän saa ravinnosta vähemmän energiaa kuin kuluttaa. Sillä, millaisista lähteistä energia tulee tai miten se kulutetaan ei ole yhtään mitään väliä.

Jos haluaa laihtua, on likimain pakko sietää jossainmäärin nälkää, varsinkin, jos on 40+ biologinen nainen.

Itse olen laihtunut puolittamalla aamupalan, pienentämällä annoskokoja yleensäkin ja jättämällä iltasyömisen lähes kokonaan pois. Syön viimeisen aterian 16-18 aikaan, joka on samalla useimmiten päivän ainut lämmin ateria. En napostele aterioiden välillä, mutta jos tekee mieli vaikka karkkia, syön karkkia, enkä kukkakaalia. En kuitenkaan isoja määriä, enkä useammin kuin kerran viikossa.

Olen jo muutama vuosi sitten pienentänyt jälleen kerran annoskokoja. Syön kolmanneksen vähemmän mitä kolmikymppisenä. Nykyään yksi peruna riittää, kun nuorena söin kolme. Leipää voin syödä kaksi palaa päivässä, joskus ei sitäkään, kun nuorena söin kuusi palaa. Tällaista tämä ikääntyminen on. Edesmennyt äitini söi viimeisinä vuosinaan yhdestä eineksestä kolme kertaa, laihtumatta.

Tiedän oikein hyvin, että laihtuakseen pitää syödä enemmän. Odotin entistä terveellisemmästä ruosta ja jatkuvasta raskahkosta liikunnasta kuitenkin enemmän jotain tuloksia. 

Minulle karkki on kryptoniittia. Olen nisti. Kun otan, en voi lopettaa.

Ap

Vierailija
177/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile pätkäpaastoa? Ja jätä pois myslit ja kaikki viljasörsselit.

Pätkäpaastoan 4-5 päivänä viikossa.

myslissäni on viljaa 1/2 desiä, täysjyväkaurahiutaleita. En ihan heti usko, että sen poistaminen muuttaisi jotain.

ap

Vierailija
178/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomannut että fyysinen työ sekä piha- ja puutarhatyöt eivät laihduta.

Ylikunto, lepäätkö tarpeeksi?

Suru?

N50

Vierailija
179/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse huomannut että fyysinen työ sekä piha- ja puutarhatyöt eivät laihduta.

Ylikunto, lepäätkö tarpeeksi?

Suru?

N50

Olen hyvin uupunut. En meinaa palautua fyysestä rasituksesta. Nyt olen kotona ja yritän levätä - vaikka täällä patistetaan kuntosalille, höh. Huomenna taas mökille. 

Ja surua tietty. 

ap

Vierailija
180/258 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ravinnossa sokeria?

Proteiinia voi saada liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi