En päässyt haastatteluun julkisella, vaikka varmasti olin pätevimpiä hakijoita
Uskon erittäin vahvasti, että olin pätevimpien hakijoiden joukossa. Kaikki ilmoituksessa mainitut asiat täyttyivät, ja lisäksi melkein 15 vuoden työkokemus ja alan vahva tuntemus vapaa-ajan toiminnan myötä. Enkä ole vanhakaan vielä, kun sekin valitettavasti vaikuttaa. Hakemus oli hyvin viimeistelty. Kyllä tuli valtava pettymys, kun tajusin ettei edes haastattelukutsua tule. Toivo on jo mennyt, kun työn oli määrä alkaa marraskuun puolivälissä. Jos hakijoita on vaikka muutama kymmenen (tuskin enempää näin syrjäisellä seudulla), haastatteluun kutsutaan ehkä max 5 henkilöä. En voi uskoa millaisia upeita yksisarvisia muut hakijat olivat, kun minä jäin kisasta pois jo ennen kuin se alkoi.
Kommentit (87)
Oli sopivampia...ja toimitusjohtajaa enemmän miellyttäviä hakijoita..
1. Näin se yleensä menee julkisella puolella. Vaikka tietysti julkinen haku muodollisine kuvioineen vaatisi sinänsä toisin.
Minä olin kerran ainoa, jota ei kutsuttu haastatteluun. Kahdeksan hakijaa, joista seitsemän kutsuttiin haastatteluun. Oli kyllä isku kasvoille. Koulutus oli oikea ja työkokemusta yli 10 vuotta juuri samasta työstä ja enemmästäkin. Julkinen paikka siis ja tuli nuo tiedot hakijoista ja haastatelluista.
Tässä taloussuhdanteessa avoimet paikat julkisella puolella menevät poikkeuksetta ns. vanhalle työntekijälle. Ei julkiselle puolelle edes haluta osaavia ja motivoituneita työntekijöitä.
Tein itse hypyn julkiselle puolelle muutama vuosi sitten. Siitä kokemuksesta voisi kirjoittaa kokonaisen kirjasarjan.
Vierailija kirjoitti:
Oli sopivampia...ja toimitusjohtajaa enemmän miellyttäviä hakijoita..
Ja valitulla on oikean puolueen jäsenkirja taskussa, näin homma menee julkisella.
Ehkä sinne ei edes haluta niin osaavia tekijöitä. Sulle pitäisi maksaa kaikenlaisia lisiä kokemuksesta ja osaamisesta. Helpompi ottaa se tuttu Pirkko sinne istuskelemaan, kun se ei oikein mitään osaa eikä se maksa niin paljoa.
Julkiselle puolelle haetaan usein työntekijää, joka on ollut jo julkisella puolella aiemmin. Ei se sen kummempaa ole.
Samoin tapahtuu valtiolla ja yksityisillä. Harva hyppää yksityiseltä julkiselle. Tai hyvinvointialueilla saattaa kyllä hyvinkin toteutua, koska on työvoimapula.
Voi ola vaikka kuinka paljon hakijoita, ei sitä eikä haastateltavien määrää kannata arvailla.
Vierailija kirjoitti:
Heillä on usein jo valmiina työntekijä ja haastattelut ovat vain muodollisuus ja velvoite.
Nimenomaan näin. Otetaan ensin joku tekemään ko. työtä määräaikaisena ja sitten myöhemmin paikka laitetaan julkiseen hakuun ja tämä määräaikaisena sitä hommaa tehnyt valitaan siihen. On niin nähty.
Kannattaa arvioida vasta sitten, kun saat tiedon siitä ketkä valittiin ja kuka heistä valittiin. Olen itsekin todella hyvin kouluttautunut ja kokenut alallani ja ihmettelin samaa, mutta kun sain tiedot siitä ketkä kutsuttiin, ilmeni, että ne muut olivat tohtoreita ja heillä oli minua pitempi johtamiskokemus.
Vapaa-ajalta tulevaa työkokemusta ei valitettavasti lasketa, jos joukossa on yksikin työkokemusta omaava ja muuten pätevä. Sen tiedän itse rekrytoineena. Ja sekin voi olla, että siellä on ollut jo valmiina yksi tehtävään täydellisesti sopiva henkilö, joka on jo ollut töissä ko. työpaikassa. Minutkin kerran valittiin, kun olin sijaistanut, vaikka työpaikkailmoitus oli pakko laittaa, tosin en ole julkisella työskennellyt, joten sieltä ei kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinne ei edes haluta niin osaavia tekijöitä. Sulle pitäisi maksaa kaikenlaisia lisiä kokemuksesta ja osaamisesta. Helpompi ottaa se tuttu Pirkko sinne istuskelemaan, kun se ei oikein mitään osaa eikä se maksa niin paljoa.
Tämä voi muuten pitää paikkansa. Tuttu hakija on helpompi ratkaisu kuin ihminen joka superpätevä ja voi muuttaa työpaikan dynamiikan.
15 vuoden työkokemus tarkoittaa, että sinulla on jo käsitys siitä miten asiat olisi kannattavaa tehdä, ja firmat eivät tykkää tällaisesta tietämyksestä. Aina jos jonossa on nuori, siis vastavalmistuntu vai joku vuoden-parin kokemuksella, he ottavat tämän hakijan. Ihan niinkuin miehetkin. Heidän ainoa toivonsa on saada joku, joka ei tiedä paremmasta :D
Valitettavasti nuo paikat on pakko laittaa julkiseen hakuun. Meilläkin on tällä hetkellä esihenkilön paikka auki julkisessa haussa, mutta minulle on jo suoraan sitä tarjottu ja olen sen ottanut vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi muuten pitää paikkansa. Tuttu hakija on helpompi ratkaisu kuin ihminen joka superpätevä ja voi muuttaa työpaikan dynamiikan.
Anteeksi nyt vain, mutta nuo kaksi ovat harvinaisen lapsellisia kommentteja. Ei elämä noin toimi, vaikka tuollaiset voivatkin toimia itsen lohdettelijoina, jos ei tärpännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on usein jo valmiina työntekijä ja haastattelut ovat vain muodollisuus ja velvoite.
Nimenomaan näin. Otetaan ensin joku tekemään ko. työtä määräaikaisena ja sitten myöhemmin paikka laitetaan julkiseen hakuun ja tämä määräaikaisena sitä hommaa tehnyt valitaan siihen. On niin nähty.
Oma kuvio julkisella alkoi juuri noin. Paikka oli muodollisesti avoimessa haussa, mutta muilla hakijoilla ei ollut mitään mahdollisuutta saada paikkaa. Onneksi olen jo pitkään ollut yksityisellä puolella..
No sitä on viranomaiskorruptio, että suojatyöloiset palkkaa kaverinsa kanssa loisimaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se. Kyseista työtä on tehnyt jo vaikka kuinka pitkään joku, mutta nyt virka vakinaistetaan ja laitetaan muodollisesti hakuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla kuultua: "hyvä työntekijä saa muut näyttämään huonoilta"
Vierailija kirjoitti:
Julkiselle puolelle haetaan usein työntekijää, joka on ollut jo julkisella puolella aiemmin. Ei se sen kummempaa ole.
Samoin tapahtuu valtiolla ja yksityisillä. Harva hyppää yksityiseltä julkiselle. Tai hyvinvointialueilla saattaa kyllä hyvinkin toteutua, koska on työvoimapula.
Ja vielä harvempi julkiselta yksityiselle. Olen ollut valtiolla töissä ja moni yritti yksityiselle mutta kukaan ei päässyt. Tästä noin 15 vuotta aikaa.