Pitääkö palvelua saada suomeksi Suomessa?
Eilen uutisoitiin että suomalaisten kannattaa tottua siihen ettei suomenkielinen palvelu ole enää itsestään selvyys vaan että ihmisten tulee tottua siihen, että palvelukieleksi tulee englanti jos ei vuorossa satu olemaan suomenkielen taitoista. Minusta taas suomenkielinen palvelu pitäisi jollain tavalla turvata ihan periaatteen vuoksi. Mitä mieltä muut ovat?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ne ranskassa tuumais jos menisin siellä burgerille töihin ja palvelisin asiakkaat vain suomeksi...
Mihin tämä nyt liittyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ne ranskassa tuumais jos menisin siellä burgerille töihin ja palvelisin asiakkaat vain suomeksi...
Mihin tämä nyt liittyy?
Edelleen tähän palvelukieleen,olen varma,ettei tälläinen onnistu ranskassa,ranskalaista palvelet ranskankielellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaispalveluissa tietenkin, lakikin sitä edellyttää. Yksityiset palvelut saavat valita asiakkaansa. Amerikkalainen pikaruokaravintola voi palvella englanniksi, jos niin haluaa. Ehkä kielivammaiset sitten menevät abc:lle, jos se siitä kiinni on. Jokaisella on vapaa valinta.
Koskeeko Ruotsin kieltä Suomessa.
Suomen kielessä kielet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
Pilkunnussijalle,etkö ymmärtänyt lukemaasi.
Se on jännä, ettei edes suomenkieli taitu, vaikka ollaan niin öyhötiöyhöti...
-eri
Se on jännä ettei luetunymmärtäminen taitu vaan halutaan öyhöttää AV:lla.
En oikein ymmärrä mikä tässä on se agenda. Pitääkö saada vaikka ne italialaiset ravintolat Helsingin keskustasta kiinni, koska niissä ei ole suomenkielisiä tarjoilijoita? Tarjoilijoista on huutava työvoimapula. Vai onko se idea, että pitäisi antaa potkut vaikka niille tarjoilijoille ja pakottaa ravintoa ostamaan samanlaisia tilausautomaatteja kuten hampurilaispaikoissa, koska edelleenkään niitä suomenkielisiä tarjoilijoita ei ole? Vai olisiko se helpointa, että kielivammaiset kokkaisivat itse kotona tai menisivät abcille?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisille näyttää olevan tärkeämpää ylpeillä omalla (yleensä vajavaisella, sori) englannin kielen taidollaan, kuin pitää oman kulttuurinsa puolia. Nämä paskantärkeät "englanniksi" sössöttäjät ovat paitsi erittäin ärsyttäviä, myös vaarallisia. Ja joo, tiedän, että sinulla on englantilainen mies ja olet opiskellut amerikoissa ja firmasi työkieli on ollut englanti jo tuhat vuotta ja niin edelleen, mutta tosiasia on, että vaikutat nololta pe rseen nuolijalta siitä huolimatta.
Vtut teitä kulttuuri kiinnosta vttuikaan.
Mutta luulisi edes sen kiinnostavan, missä palkkataso pyörii ja kuka niitä töitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sopii ihan hyvin, että palvelukieli kaupoissa ja ravintoloissa, hotelleissa ym on englanti. Lääkäreiden toivon puhuvan suomea, koska haluan olla täysin varma siitä, mistä me puhumme.
Minulle itselleni se onnistuisi, mutta osaan ajatella myös muita ihmisiä. Onhan se nyt aika julmaa jos vaikka iäkkäät vanhempani eivät uskalla enää käydä ravintolassa, heille kun ei ole annettu kouluaikoina edes mahdollisuutta oppia englantia.
Mun 82v ja 87v vanhemmat puhuvat ihan hyvää englantia. Ovat matkustelleet paljon ja heillä on loma-asunto ulkomailla, joten ovat tottuneet asioimaan englanniksi.
Kiva heille, mutta puhuinko mielestäsi heistä tai heidän kaltaisistaan?
Niin kun kyse ei aina ole valinnoista. Vanhemman sukupolven ihmiset on voitu pakottaa pienestä pitäen esimerkiksi maatilan töihin eivätkä he ole saaneet käydä koulua. Minun isäni vielä on varttuneella iällä opiskellut, mutta valinnut keskittyä englannin sijaan niiden asioiden opiskeluun joista oli hänelle enemmän hyötyä. Mahdollisuus opiskella on etuoikeus, ei ole mielestäni oikein rankaista ihmisiä joille sitä ei ole annettu.
Niin kun kyse ei aina ole valinnoista. Vanhemman sukupolven ihmiset on voitu pakottaa pienestä pitäen esimerkiksi maatilan töihin eivätkä he ole saaneet käydä koulua. Minun isäni vielä on varttuneella iällä opiskellut, mutta valinnut keskittyä englannin sijaan niiden asioiden opiskeluun joista oli hänelle enemmän hyötyä. Mahdollisuus opiskella on etuoikeus, ei ole mielestäni oikein rankaista ihmisiä joille sitä ei ole annettu.
Kuinka usein isäsi käy Helsingin keskustan ravintoloissa?
Koko suomen kieli, kuten kulttuuri ja kansakinnsaa hävitä. Itse pidän siitä että asiat tehdään englanniksi ja väestö vaihtuu. Olen mies.
Vierailija kirjoitti:
Silloin tällöin, joskus enemmän joskus vähemmän. Miksi niin?
Virastoissa ja muissa valtion pyörittämissä korporaatioissa pitää saada palvelua suomeksi ja/tai ruotsiksi. Jos jokin yksityinen palvelun tarjoaja ei puhu kumpaakaan kieltä, ei minua haittaa. He ovat itse valinneet sen linjan ja asiakkaat sen mukaan. Jos sinua haittaa ettei nepalilainen ravintoloitsia puhu suomea et varmaan mene sinne. Näin helppoa.
Puhun natiivisti englantia, silti olen ehdottomasti sitä mieltä, että maassa maan kielellä ja suomessa nimen omaan suomeksi, se ruotsikin on jo aika jättää unholaan. Suomalaisia on aivan hirvittävän vähän ja on aivan järkyttävää, miten suomalaisuutta pidetään junttina! Suomalaisuus on upeaa, arvostettavaa ja kunnioitettavaa. On korkea aika alkaa arvostamaan suomalaisuutta ja vaatia suomen opettelua myös tänne tulleilta. Samoin suomalaisen kulttuurin omaksumista. Olemme Suomessa, puhumme suomea ja käyttäydymme kuten suomalaiset. Tämä ei ole pikku nistan eikä mikään mukaan, loppu tälle!
Julkisissa palveluissa ehdottomasti. Sen sijaan burger king voi vapaasti valita millä kielellä palvelee. Se ei ole edellytys kenenkään elämälle.
Suomen virallisilla kielillä virastoissa ja viranomaisten kanssa asioidessa. Yksityiset yritykset voivat valita palvelukielensä ja asiakkaat asiointipaikkansa. Eli periaatteessa ei mitään ongelmaa?
Vierailija kirjoitti:
Julkisissa palveluissa ehdottomasti. Sen sijaan burger king voi vapaasti valita millä kielellä palvelee. Se ei ole edellytys kenenkään elämälle.
Juuri Burger king ehkä ei, mutta entä kun ilmiö leviää? Ravintoloiden lisäksi esim. kaupat, pankit, hautaustoimistot, silmälasiliikkeet ja postit on ihan yhtälailla yksityisiä palveluita. Jos yhdessä suvaitaan pelkällä englannilla palvelu niin samalla logiikalla se pitäisi hyväksyä muissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lempipaikka on Burger King?
Vierailija kirjoitti:
Viranomaispalveluissa tietenkin, lakikin sitä edellyttää. Yksityiset palvelut saavat valita asiakkaansa. Amerikkalainen pikaruokaravintola voi palvella englanniksi, jos niin haluaa. Ehkä kielivammaiset sitten menevät abc:lle, jos se siitä kiinni on. Jokaisella on vapaa valinta.
Ei sen tarvittavan sanaston oppiminen suomeksi ole niin vaikeaa,että sen kielivammaisen pitäisi olla siellä tiskin takana esittämässä asiakaspalvelijaa.
Jos asuu täällä, niin opettelee myös kielen. Auttava kielitaitokin riittää. Suomalaiset tekevät parhaansa ymmärtääkseen. Niinhän me joudummme nytkin tekemään koska heidän englantinsakin on surkean huonoa.
Tajuatteko että tällä ajetaan vain sitä, että voidaan ottaa halpatyövoimaa töihin? Samalla poljetaan suomalaisten työpaikat ja viedään suomalaisilta ne juuritason työpaikat? Kuka haluaa palkata suomalaisen kalliilla, jos saa hyönäytettävän ei suomalaisen puolella siitä tekemään tuplatyöt? Haluaako joku oikeasti että häntä hoitaa sairaalassa espanjan kielinen hoitaja? Ette ymmärrä toisanne mitenkään ja olet hänen käsissään? Tuntuuko turvalliselta?
Vierailija kirjoitti:
Vtutttaa veronmaksajana suomalaiset työttömät jotka tuhosivat Suomen lomailullaan, Palvelua ei saa suomeksi teidön kusipäisyyden vuoksi. Olisi jo aika tehdä kunnon leikkaukset etuuksiin jotta laiskottelu loppuisi.
Työttömät eivät kelpaa töihin, moni heistä kuuluisi työkyvyttömyyseläkkeelle. Suomalainen on hyvin vaativa asiakas, pitää olla nopea, taitava, ystävällinen, nuori ja nätti. Ja työnantajan mielestä tietenkin halpa ja joustava työaikojen suhteen.
Työttömiä vaaditaan töihin, mutta mitä jos Prisman kassa ei olekaan nopea? Tai tarjoilija vähän läikyttää keittoa tai kaataa juomalaseja työssään? Kuka muuten haluaa työkavereikseen hieman heikompia osaajia? Menkää töihin, mutta ei meidän firmaan, eikä sinne missä MINÄ asioin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lempipaikka on Burger King?
Oletko oikeasti niin yksinkertainen että uskot kyseen olevan vain ja ainoastaan Burger Kingistä? Sama ilmiö toistuu jo monissa muissakin ravintoloissa, lisäksi vaatekaupoissa olen törmännyt siihen.
Minä olen tyytyväinen, pizzeria kuin pizzeria jossa olen käynyt,aina olen tullut suomenkielellä ymmärretyksi.