Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö palvelua saada suomeksi Suomessa?

Vierailija
29.10.2024 |

Eilen uutisoitiin että suomalaisten kannattaa tottua siihen ettei suomenkielinen palvelu ole enää itsestään selvyys vaan että ihmisten tulee tottua siihen, että palvelukieleksi tulee englanti jos ei vuorossa satu olemaan suomenkielen taitoista. Minusta taas suomenkielinen palvelu pitäisi jollain tavalla turvata ihan periaatteen vuoksi. Mitä mieltä muut ovat?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa palvelu suomeksi tai edes ruotsiksi! Jos ei onnistu niin sitten vaihdetaan paikkaa.

Kyllä minä mieluummin puhun englantia kuin ruotsia :D jopa saksakin taittuu ruotsia paremmin... Sori siitä.

Määkin puhun englantia paremmin kuin ruotsia mutta tämä on periaatekysymys.

Vierailija
22/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sopii ihan hyvin, että palvelukieli kaupoissa ja ravintoloissa, hotelleissa ym on englanti. Lääkäreiden toivon puhuvan suomea, koska haluan olla täysin varma siitä, mistä me puhumme.

Paljon on huonoa suomea puhuvia lääkäreitä - etenkin niitä venäjän aksentilla puhuvia.

Tiedän. Munkin lääkäri on liettualainen, mutta puhuu ihan sujuvaa suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sopii ihan hyvin, että palvelukieli kaupoissa ja ravintoloissa, hotelleissa ym on englanti. Lääkäreiden toivon puhuvan suomea, koska haluan olla täysin varma siitä, mistä me puhumme.

Minulle itselleni se onnistuisi, mutta osaan ajatella myös muita ihmisiä. Onhan se nyt aika julmaa jos vaikka iäkkäät vanhempani eivät uskalla enää käydä ravintolassa, heille kun ei ole annettu kouluaikoina edes mahdollisuutta oppia englantia. 

Me käytiin viimeksi vanhojen vanhempieni kanssa ravintolassa, jossa oli tarjoilu vain englanniksi. Hyvin se meni, tulevathan vanhempani toimeen hyvin myös englanninkielisen mieheni kanssa. Eipä nuo ikäihmiset juurikaan yksikseen ravintoloissa käy, että heitä varten pitäisi erikseen rakentaa ravintolapalveluita. 

Vierailija
24/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään väliä jos tilauksen pystyy tekemään vaikka näyttämällä mitä haluaa.. Muutenkin suurimmassa osassa BK ravintoloja voi tilauksen tehdä myös " tietokoneella tai vaikka omalla puhelimella.

Helsingissä on ollut jo 10v sitten kahviloita ja baareja joissa ei ole ollut suomenkielen taitoa.

Siinä kohtaa sillä alkaa olla väliä jos vaikka haluaa varmistaa ettei annoksessa ole jotain allergeeneja.

Vierailija
25/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle itselleni se onnistuisi, mutta osaan ajatella myös muita ihmisiä. Onhan se nyt aika julmaa jos vaikka iäkkäät vanhempani eivät uskalla enää käydä ravintolassa, heille kun ei ole annettu kouluaikoina edes mahdollisuutta oppia englantia. 

Nämä ravintolat ovat pitkälti niitä, joissa ei vanhempi väestö käy.

Vierailija
26/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 82v ja 87v vanhemmat puhuvat ihan hyvää englantia. Ovat matkustelleet paljon ja heillä on loma-asunto ulkomailla, joten ovat tottuneet asioimaan englanniksi.

Vierailija
27/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 82v ja 87v vanhemmat puhuvat ihan hyvää englantia. Ovat matkustelleet paljon ja heillä on loma-asunto ulkomailla, joten ovat tottuneet asioimaan englanniksi.

Kiva heille, mutta puhuinko mielestäsi heistä tai heidän kaltaisistaan?

Vierailija
28/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisille näyttää olevan tärkeämpää ylpeillä omalla (yleensä vajavaisella, sori) englannin kielen taidollaan, kuin pitää oman kulttuurinsa puolia. Nämä paskantärkeät "englanniksi" sössöttäjät ovat paitsi erittäin ärsyttäviä, myös vaarallisia. Ja joo, tiedän, että sinulla on englantilainen mies ja olet opiskellut amerikoissa ja firmasi työkieli on ollut englanti jo tuhat vuotta ja niin edelleen, mutta tosiasia on, että vaikutat nololta pe rseen nuolijalta siitä huolimatta. 

Vierailija
29/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me käytiin viimeksi vanhojen vanhempieni kanssa ravintolassa, jossa oli tarjoilu vain englanniksi. Hyvin se meni, tulevathan vanhempani toimeen hyvin myös englanninkielisen mieheni kanssa. Eipä nuo ikäihmiset juurikaan yksikseen ravintoloissa käy, että heitä varten pitäisi erikseen rakentaa ravintolapalveluita. 

Juntilla juntin ajatukset.

Vierailija
30/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän meidän presidenttimmekään puhu aina suomea. Kuinka Ruotsi, onko jättämässä ruotsin kielen pois?

Vierailija
31/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisille näyttää olevan tärkeämpää ylpeillä omalla (yleensä vajavaisella, sori) englannin kielen taidollaan, kuin pitää oman kulttuurinsa puolia. Nämä paskantärkeät "englanniksi" sössöttäjät ovat paitsi erittäin ärsyttäviä, myös vaarallisia. Ja joo, tiedän, että sinulla on englantilainen mies ja olet opiskellut amerikoissa ja firmasi työkieli on ollut englanti jo tuhat vuotta ja niin edelleen, mutta tosiasia on, että vaikutat nololta pe rseen nuolijalta siitä huolimatta. 

Kenen percettä siinä muka nuollaan, jos pystyy hoitamaan asioita englanniksi? 

Vierailija
32/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos kävisit vaikka Kansallisteatterissa vaalimassa suomalaista kulttuuria ja jättäisit ruokapaikat rauhaan. Suomi tarvitsee yritystoimintaa ja minä käöyn ihan mielelläni ulkona syömässä kielestä riippumatta. 

Vierailija
33/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtutttaa veronmaksajana suomalaiset työttömät jotka tuhosivat Suomen lomailullaan, Palvelua ei saa suomeksi teidön kusipäisyyden vuoksi. Olisi jo aika tehdä kunnon leikkaukset etuuksiin jotta laiskottelu loppuisi.

Vierailija
34/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? eri

Vierailija
35/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa palvelu suomeksi tai edes ruotsiksi! Jos ei onnistu niin sitten vaihdetaan paikkaa.

Jos en saa saameksi palvelua, vaihdan paikkaa.

Vierailija
36/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva heille, mutta puhuinko mielestäsi heistä tai heidän kaltaisistaan?

Tahdoin vain sanoa, että ei ikä ole mikään automaattinen syy olla kielitaidoton. Monet eläkeläiset muuttavat ulkomaille ja pärjäävät siellä, vaikka eivät saakaan palvelua suomeksi. Jos jotkut ihmiset ovat valinneet olla opettelematta maailmalla yleisesti puhuttua englantia, ja haluavat viettää elämänsä ummikkoina, niin se on heidän oma asiansa. Ei maailma pyöri heidän valintojensa mukaan.

Vierailija
37/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ne ranskassa tuumais jos menisin siellä burgerille töihin ja palvelisin asiakkaat vain suomeksi...

Vierailija
38/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ne ranskassa tuumais jos menisin siellä burgerille töihin ja palvelisin asiakkaat vain suomeksi...

Suomeksi? Eiköhän sielläkin englannilla pitkälti palvellaan turistit...

Vierailija
39/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää. Sen pitäisi ol atäysi vaatimus, että pääsee edes mihinkään tutustumaan saati sitten haastatteluun. Meil o nyt yks selvästi venäläinen nainen NS töissä vammaisten asumisyksimössä, eikä hää tunnu ymmärtävän ja puhuvan selvää suomea, jota me vammaisetkin ymmärrämme. Entäs, jos joku on kuuro siellä......? Tuskin se osaa viittoa suomeksi ! Ei ymmärtänyt edes, että mä EN HALUA aamupuurooni yhtään mitään sieltä päälle ! Ei voita yms. Oli laittanut sen siihen päälle kysymättä multa. Ja sit, ku sanoin siitä, se vaan laitto 2 lasia, toiseen vettä ja toiseen maitoa. Ei tainnut olla laktoositonta sekään. En mä niitä juo koskaan aamuisin. Vettä mulla on asunnossanikin. Ja sit en saanu OLLENKAAN aamiaista !!!!! Millä perusteilla sekin on saanu paikan ???? Suomalaiset aina ENSIN työasioissa, vaik olis asunut vuosia suomes joku tänne kuulumaton, etenkin venäläiset !!!!! Mitä ne tänne änkee, ja kiinalaiset, japanilaiset ??? Vievät meiltä vaan työpaikat, ja tuskin osaavat kieltämään. Ei kovin moni vammainen, aikuinen, alle kouluikäinen suomalainen lapsi osaa muuta kieltä, ku suomee ! 

Vierailija
40/90 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaatia sitä yksityisiltä yrityksiltä, sillä tavoin voi ylläpitää suomalaisten työllisyyttä ja ehkä jotain palkka tasoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan