Kotiruoalla lihominen ja laihduttaminen
Onko muita jotka ovat pikkulapsiaikana lihoneet ihan tavallista, kohtalaisen terveellistä kotiruokaa syömällä? Mulle ei herkut ole kummoinenkaan ongelma mutta syön tavallista ruokaa jotenkin liikaa (ei paljon rasvaa eikä muita huonoja aineita) ja varmaan vähän väärässä rytmissä, iltaisin väsyttää ja nälättää jos on tullut lasten kanssa heräiltyä yöllä. Kasviksia menee ehkä vajaa puoli kiloa päivässä, niiden kanssa pitäisi vähän petrata. Onko ketään joille olisi käynyt sama ja olisi onnistunut laitumaan kotiruoalla? Painoa sen verran että BMI n 30.
Kommentit (132)
Katsokaa se kokonaisuus ja ottakaa ne terveysasiat mukaan. Miksi ette syö lihaa? Syötkö himoosi vai kituutatko ja sitten tulee mielihalujakin liikaa? Esimerkiksi näin.
Millainen on arkirytmi? Nautitko elämästä? Makaatko sohvalla laiskana vai keksitkö mukavia tekemisiä? Oletko masentunut, ahdistunut tai surullinen? Onko psyykkisiä tai muita terveyshaasteita? Stressiä tai muuta?
Tilanteet on otettava aina täysin yksilöllisesti huomioon.
Tykkään puhua suoraan ja rehellisesti mutta pyrin etten arvostele liikaa. Suosittelen tätä kaikille niin löytyy niitä vastauksiakin!
Sitten vielä sellainen että onko kyseessä oikeasti nyt lihominen vai onko paljon turvotuksia ja hikoiluakin esimerkiksi?
Kehomme muuttuu iän myötä erilaisin tavoin ja jokaisella täysin yksilöllisesti. Joskus ruumiinrakenne myös kokee muutoksia ja saattaa tulla runsautta joka ei käytännössä ole siis lihomista välttämättä. 💡
Nostelen ketjua jotta mahdollisimman moni näkisi hyvät kommenttini.
Panostakaa elämänlaatuun. Onnellisuus palkitsee kaikin tavoin, silloin muutama ilokilokaan ei haittaa itseäkään, lopulta ainakaan! Rakkautta viikonloppuunne!
Kotiruoka on hyvä asia. On pääasia että ruokaa syödään säännöllisesti varsinkin lapsiperheissä, sinkut ja lapsettomat voivat elää hieman vapaammin. Elämäntyyli täytyy ottaa huomioon. Stressaaminen on pahasta joten siksikin kiusanteko tulisi lopettaa kokonaan esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti: Suomalaisten kotiruoka EI ole terveellistä, siis ainakaan ne helpot ruuat: Makaroonilaatikko, ruskeakastike + lihapullat + perunat/spagetti, makkarakeitto, uunilenkki ja perunamuussi, spagetti ja jauhelihakastike... Monet näistä ruuista on vaan ruskeaa ja keltaista. Niistä puuttuu todella paljon ne vihannekset ja varsinkin nykyään kaikkeen, siis IHAN kaikkeen lisätään kermaa ja lähes kaikissa valmistuotteita on paljon piilotettua sokeria. Jos söisi terveellistä kotiruokaa, niin ei sillä liho.
Ja vaikka nykypäivänä ei lisättäisi niinkään kermaa, mutta melkein kaikissa ohjeissa on nykyään hirvittävän isot määrät juustoa. Montaa lajia samassa ruuassa. Aivan kuin ihmiset ei ymmärtäisi että juusto on älytön kaloripommi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Suomalaisten kotiruoka EI ole terveellistä, siis ainakaan ne helpot ruuat: Makaroonilaatikko, ruskeakastike + lihapullat + perunat/spagetti, makkarakeitto, uunilenkki ja perunamuussi, spagetti ja jauhelihakastike... Monet näistä ruuista on vaan ruskeaa ja keltaista. Niistä puuttuu todella paljon ne vihannekset ja varsinkin nykyään kaikkeen, siis IHAN kaikkeen lisätään kermaa ja lähes kaikissa valmistuotteita on paljon piilotettua sokeria. Jos söisi terveellistä kotiruokaa, niin ei sillä liho.
Ja vaikka nykypäivänä ei lisättäisi niinkään kermaa, mutta melkein kaikissa ohjeissa on nykyään hirvittävän isot määrät juustoa. Montaa lajia samassa ruuassa. Aivan kuin ihmiset ei ymmärtäisi että juusto on älytön kaloripommi.
No enemmänkin kyse on siitä että rajansa kaikella. Tein kyllä taas hetki sitten saman huomion ja vaikka juustosta pidänkin niin tiedän myöskin sen että ainakaan itse en pystyisi syömään niin tuhtia ruokaa jatkuvasti. Monipuolisuutta ruokavalioon. Karppauksessakin ärsytti se että rasvaa ja lihaa oli kaikkialla enkä siksi pystynyt sitä noudattamaan kovinkaan orjallisesti. Kyllä tämäkin tietynlaisille ihmisille vain sopii paremmin.
Se määrä, se määrä... -Äsken söin päivälliseksi kanakastiketta ja riisiä pienestä jälkiruokakulhosta. Mielestäni en tarvinnut enempää, koska en ole mitään fyysistä tässä tehnyt ja ihan riittävältä tuntui.
Vierailija kirjoitti:
Se määrä, se määrä... -Äsken söin päivälliseksi kanakastiketta ja riisiä pienestä jälkiruokakulhosta. Mielestäni en tarvinnut enempää, koska en ole mitään fyysistä tässä tehnyt ja ihan riittävältä tuntui.
Aina ei tarvitse. Sekin täytyisi hyväksyä että aina ruoka-aikana ei ole niin suuri nälkä.
Säännöllinen ruokailurytmi takaa myös lapsille turvaa sillä jos ruoka ei maistu joku kerta niin pian on jo seuraava ruokailuhetki. Lapsi ei siis ns. pääse kuolemaan nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin ärsyttää tällaiset "en minä enempää tarvii" -tyypit. Varmaan myös söit seisaallasi jossain keittiön nurkassa, kun ei mua varten tuoliakaan tarvii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin ärsyttää tällaiset "en minä enempää tarvii" -tyypit. Varmaan myös söit seisaallasi jossain keittiön nurkassa, kun ei mua varten tuoliakaan tarvii?
Jokainen saa toimia kuinka haluaa. Kaikki eivät valita, älä siis ärsyynny turhasta ainakaan. Sivu.
Meille ostettiin kauhea määrä tarjouksesta sokeritoppia ja leivottiin pullaa joka viikko. Kamala määrä syötiin vehnäjauhoja ja sokeria. Pullaa oli aamupalalla ja iltapalalla. Aikuistyypin diabetes oli ihan kaikilla keski-iässä.
Ei meillä ollut mitään kasviksia kotona eikä maitoo. Alentunut luukato todettiin jo kahden murtuman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kotiruoka on hyvä asia. On pääasia että ruokaa syödään säännöllisesti varsinkin lapsiperheissä, sinkut ja lapsettomat voivat elää hieman vapaammin. Elämäntyyli täytyy ottaa huomioon. Stressaaminen on pahasta joten siksikin kiusanteko tulisi lopettaa kokonaan esimerkiksi.
Tietoisuutta olisi hyväksi levittää. Monetkin arvostelijat elävät itse huonolla tavalla, elämäntyyli on salainen ja hyvin ankea. Jos elämäniloinen ihminen joutuu asumaan paikassa jossa ilo on kielletty niin hän kuolee suruun ja ikävään.
Ei kannata kieltäytyä herkuttelusta aina, se lisää vain liian helposti herkutteluhimoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän tätä päivittäistä kalorin saanti settiä vähän huonona. Kannattaisi ennemmin miettiä kokonaisuutta. Vaikka kk viikkoa paljastaa miten helppoa se ylikaloreiden saanti on..
Perus nainen saa kuukaudessa syödä 28.000kcl. Tämä täyttyy kotiruualla ja harvoin ylittyy..
Mutta sitten tän kk aikana. Otetaan yks sauna limppari " 120kcl". Yks leivos kun käydään mintun kanssa ja kylkeen capuccino" 400kcl".
Tehdään lapsille lettuja +300kcl.
Maistellaan ruuan valmistuksen yhteydessä kastikkeita 5g = kk helposti 100kcl.
Lapsien karkkipäivät napsitaan vaikka 5 karkkia per pv 4* kk= 100kcl.
Samal sipsei muutama= kk 100kcl.
Kerran kk halutaan hemmotella itseään. Otetaan aamupalalla mehua 3dl= 100kcl..
Sit herkutellaan kerran kk kunnolla ja vedetään puolikas suklaa levy = 500kcl.
Pelkästään noin helpolla sa
28 000 kcal kuukaudessa olisi n. 933 kcal päivässä. Keskivertonainen voi syödä tuosta lähes tuplat lihomatta.
Pelkällä kotiruualla olen saanut pidettyä 15 kg ylipainoni helposti 😁 Meillä kotiruoka sisältää kyllä ihan kaikki maailman maut korealaisesta italialaiseen ruokaan, ja on täynnä erilaisia kasviksia. Kuka edes jaksaisi syödä samaa ruokaa vuosikausia?
Syy omaan lihavana pysymiseen on liian suuret annoskoot suhteessa liikkumiseen. Olen liikuntatajoitteinen, joten kalorimäärän pitäisi olla todella pieni hoikistuakseni, mutta hyvä ruoka on niin tärkeä asia elämässäni että valinta on ollut helpoo.
Uskokaa jo, ettei se liikunta edistä hoikkuutta. Lihakset kuluttavat enemmän energiaa, mutta keho myös pyytää koko ajan enemmän energiaa kasvaakseen ja saadakseen riittävästi enrgiaa liikkumiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän vuodenaikaan laihduttaminen on kyllä vaikeinta. Koko ajan tekee mieli syödä ja jotain makeaa.
Onneksi ei kaikilla ole tuota ongelmaa. Minulla esim. ei tee koskaan mieli syödä makeaa, ei edes jouluna.
Ihmeen monasti nämä ovast sitten niitä joille alko maistuu paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole pöytää, istun tuolissa syöden. En tarvitse pöytää. Ei ole kuin yhdet lautasetkaan, kun en tarvitse enempää. En tarvitse mitään erikoislasejakaan, enkä alkoholia. Enkä sokeria. Hyvin vähällä pärjää ihminen. Ahneet possut mässyttävät, minä pärjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän vuodenaikaan laihduttaminen on kyllä vaikeinta. Koko ajan tekee mieli syödä ja jotain makeaa.
Onneksi ei kaikilla ole tuota ongelmaa. Minulla esim. ei tee koskaan mieli syödä makeaa, ei edes jouluna.
Ihmeen monasti nämä ovast sitten niitä joille alko maistuu paremmin.
En käytä kumpakaan. Tiesittekö, että ahneus eli gluttony on yksi seitsemästä kuolemansynnistä? Ylipaino on myös kiinassa ollut synti
Kannattaa miettiä aukeaako jääkaapin ovi voileipien tekoon ja syödäänkö herkkuja päivittäin kahvin kanssa.