Kotiruoalla lihominen ja laihduttaminen
Onko muita jotka ovat pikkulapsiaikana lihoneet ihan tavallista, kohtalaisen terveellistä kotiruokaa syömällä? Mulle ei herkut ole kummoinenkaan ongelma mutta syön tavallista ruokaa jotenkin liikaa (ei paljon rasvaa eikä muita huonoja aineita) ja varmaan vähän väärässä rytmissä, iltaisin väsyttää ja nälättää jos on tullut lasten kanssa heräiltyä yöllä. Kasviksia menee ehkä vajaa puoli kiloa päivässä, niiden kanssa pitäisi vähän petrata. Onko ketään joille olisi käynyt sama ja olisi onnistunut laitumaan kotiruoalla? Painoa sen verran että BMI n 30.
Kommentit (132)
Harvoin se ruoka on ongelma... yleensä se kaikki muu extra tuo ne lisäkalorit.
Sauna juoma, jälkkärit, se yks suklaapatukka, jäätelö jnejne
Annoskoot on nykyään paljon isompia kuin esim. 70-luvulla. Katsokaa vaikka miten lautaset ovat levinneet tarjottimen mittoihin. Isolla lautasella suurikin annos näyttää maltilliselta ja tulee otettua tarpeettoman paljon. Ja todella, lihaa syötiin paljon vähemmän. Karkit, sipsit ja jäätelöt eivät ole enää vain juhlaherkkuja. Viinilasillinenkin tulee otettua vähän kuin ohimennen.
Ei siinä sen kummempaa tarvita. Itsekin olen päässyt lievään ylipainoon noilla keinoilla. Runsas liikuntakaan ei auta tossa yhtälössä. Pienemmät annokset ja harvemmin syöminen ovat itselleni se taikasana, jolla taas pääsen normaalipainoon.
Vaikka ruokavalioon kuuluisi sitä parjattua uunimakkaraa ja vaikka pullaa, laihtuminen onnistuu, kun kokonaiskalorimäärä pysyy riittävän pienenä. Ruoan sisällön pakonomainen tarkkailu vie ainakin mulla ilon elämästä ja tekee ruoanlaitosta turhan hankalaa, joten syön vaan vähemmän.
Voidaan sanoa 100 % varmuudella, että maustamattoman maitorahkan sisältämät hiilarit eivät ole syy kenenkään ylipainoon... Nyt jotain suhteellisuuden tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lihonnut terveellisellä kotiruoalla niin voisin kuvitella ongelman olevan ateriavälissä? Syötkö liian harvoin / alkupäivästä kevyesti että mylhemmin tulee syötyä liian suuria annoksia?
Myös sitä kannattaa reflektoida mitä pitää terveellisenä kotiruokana. Vehnäleipä sokerijogurtin kera on vähän eri asia kuin kuitupitoinen leipä maustamattomalla jogurtilla ja hedelmällä.
Varmaan noin, en ole varma kuinka paljon aamupäivällä pitäisi syödä, jäänyt tällainen laihduttamismeininki päälle. Syön aika paljon ruisleipää ja esim rahkaa. Sokeria sen verran että saatan päivässä laittaa kerran kotitekoista omenasosetta rahkaan.
ap
Et selkeästi kykene hahmo
Hiilihydraatit 5 g, josta sokereita 5 g
Mitä oikein kuvittelet hiilidydraattien olevan? 😃
Yhden purkin kun syöt syöt yli 4 sokeripalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi 70-luvulla ihmiset ei olleet noilla kotiruuilla lihavia? Nykyään laitetaan suusta alas lisäksi jotain muuta.
Meidän senioriryhmän täti kertoi, että hänellä kesti pitkään ennen kuin tajusi alkaa ostamaan isompia lihapakkauksia. Hänen nuoruudessa koko perheen ruoka-annoksiin meni neljälle henkilölle 250g lihaa. Liha oli niin kallista, ettei sitä raaskinut ostaa enempää. Mieti nyt kuinka vähän lihaa tuossa on per henkilö. Nykyään moni syö 250 g lihaa per nenä. Ja muut annoskoot ovat nousseet saman verran.
Niin, ja ennen syötiin sitä leipää oikein olan takaa, koska ruoka ei muuten täyttänyt.
Ei tarvitse taikatemppuja jos olet terve.
Lisää vähän liikuntaa- vaikka kävelylenkki iltaisin ja jos käyt jo kävelyllä niin lisää siihen vaikka muutamat porrastreenit.
Kokeile säännöllisempää ateriarytmiä ja vaikka vhh- ruokavaliota.
Huolehdithan hyvästä unesta?
Vierailija kirjoitti:
Voidaan sanoa 100 % varmuudella, että maustamattoman maitorahkan sisältämät hiilarit eivät ole syy kenenkään ylipainoon... Nyt jotain suhteellisuuden tajua.
Tämä on se 100% syy miksi suurin osa lihoo, jos mä syön sitä ja sun tätä "terveellistä" en lihoo. Nähty joku lukuisien jumppamaikkojen ohje jossain tosi-tv ohjelmassa ja sovelletaan siten niitä yhtä vihjetta sielä ja yhtä täältä.
Vierailija kirjoitti:
Liika proteiininsaantikin voi olla osatekijänä painonnousussa. Aineenvaihdunta hyödyntää proteiinin hiiltä sisältävät osat hiilihydraattien eli sokereiden muodostamiseen. Mikäli proteiinia syö liikaa, varastoituu ylimääräinen sokeri rasvana.
Mä pidän tätä päivittäistä kalorin saanti settiä vähän huonona. Kannattaisi ennemmin miettiä kokonaisuutta. Vaikka kk viikkoa paljastaa miten helppoa se ylikaloreiden saanti on..
Perus nainen saa kuukaudessa syödä 28.000kcl. Tämä täyttyy kotiruualla ja harvoin ylittyy..
Mutta sitten tän kk aikana. Otetaan yks sauna limppari " 120kcl". Yks leivos kun käydään mintun kanssa ja kylkeen capuccino" 400kcl".
Tehdään lapsille lettuja +300kcl.
Maistellaan ruuan valmistuksen yhteydessä kastikkeita 5g = kk helposti 100kcl.
Lapsien karkkipäivät napsitaan vaikka 5 karkkia per pv 4* kk= 100kcl.
Samal sipsei muutama= kk 100kcl.
Kerran kk halutaan hemmotella itseään. Otetaan aamupalalla mehua 3dl= 100kcl..
Sit herkutellaan kerran kk kunnolla ja vedetään puolikas suklaa levy = 500kcl.
Pelkästään noin helpolla saadaan kk 1720kcl. Tämä on vuodessa 20640 extra kaloria. Joka taas muuttuu 3kg rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa ettei liho kotiruualla, niin sitten täytyy sanoa hyvästit perinteiselle nakkikeitolle, kinkkukiusaukselle, liihamakaroonilaatikolle jne. ja pitää nöyrtyä myös sen tosiasian edessä ettei pidä syödä yhtään enempää kuin mitä pystyy kuluttamaan. Lihamakaroonilaatikkoa ei tarvitse kokonaan hylätä vaan sen voi opetella tekemään terveellisempänä ja vähemmäm lihottavana versiona, netistä löytyy ohjeita.
Ei tarvitse. Ainoa, mikä tuossa on totta on se, että laihtuakseen on syötävä vähemmän kuin kuluttaa.
Perinteistä kotiruokaa syömällä voi yhtä helposti laihtua ja lihoa, se riippuu täysin annoskoosta kummin päin käy. Ei tarvitse vetää joka päivä kuivaa kanafilettä ja höyrytettyä parsakaalia, paitsi jos on niitä ihmisiä, joiden on saatava syödä 10 litran sangollinen kerralla.
Itse olen laihtunut 12 kiloa vuodessa syömällä ihan tavallista kotiruokaa, myös noita mainitsemiasi nakkikeittoa ja kinkkukiusausta. Välillä on ollut jaksoja, ettei paino ole pudonnut, välillä on lähtenyt kilo viikossa. En ole varsinaisesti ollut dieetillä, pienensin vain annoskokoja ja vähensin napostelua. Joskus tekee mieli syödä enemmän ja silloin syön. Syön myös karkkia ym. mässyä n. kerran viikossa.
Mutta... En syö valmisruokia, pikaruokaa, maustettuja maitotuotteita, marinoituja lihoja, maustekastikkeita, salaatinkastikkeita, hilloja, keksejä, leivonnaisia, leipää, paitsi silloin tällöin, jos viitsin itse leipoa, mitä ei tapahdu edes kuukausittain, juuri mitään hedelmiä (joskus omenia, satsumia ja vielä harvemmin banaania), enkä juo mehuja, limsoja (paitsi aniharvoin 0,33 litran tölkillisen voin juoda saunajuomaksi), alkoholia muulloin kuin uutena vuotena ja juhannuksena, molempina pari lasia viiniä tai pari siideriä/lonkeroa... Olisi varmaan ollut helpompi luetella, mitä syön. Olisi huomattavasti lyhyempi lista.
Mun jääkaappi on pitkälti sisällöltään sellainen kuin joskus 70-luvulla olisi voinut olla. Siellä on perusraaka-aineita, lähinnä suomalaisia kasviksia ja juureksia, metsämarjoja (pakastimessa, mutta kuitenkin)... Nykyihmisen silmään näyttää varmasti siltä, ettei noilla aineksilla pysy hengissäkään.
Ei se ole itse alusta asti tehty kotiruoka, joka kansaa lihottaa, vaan kaikki se teollisesti tuotettu valmispska, mitä ihmiset kantavat koteihinsa selät koukussa. Maitohyllykin on isossa marketissa kilometrin mittainen, täynnä kaikkea lisäainesontaa, mitä kukaan ei elääkseen, eikä varsinkaan hyvin voidakseen tarvitse.
Eli AP, kyllä voi laihtua ihan vain kotiruualla. Annoskoot kuntoon ja fiksaat ateriarytmin itsellesi sopivaksi niin, ettei iske hirveä nälkä missään vaiheessa päivää niin pitäisi onnistua. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän tätä päivittäistä kalorin saanti settiä vähän huonona. Kannattaisi ennemmin miettiä kokonaisuutta. Vaikka kk viikkoa paljastaa miten helppoa se ylikaloreiden saanti on..
Perus nainen saa kuukaudessa syödä 28.000kcl. Tämä täyttyy kotiruualla ja harvoin ylittyy..
Mutta sitten tän kk aikana. Otetaan yks sauna limppari " 120kcl". Yks leivos kun käydään mintun kanssa ja kylkeen capuccino" 400kcl".
Pelkästään noin helpolla sa
Sellaista keskivertoihmistä ei ole olemassakaan joille nämä "suositukset" on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se 100% syy miksi suurin osa lihoo, jos mä syön sitä ja sun tätä "terveellistä" en lihoo. Nähty joku lukuisien jumppamaikkojen ohje jossain tosi-tv ohjelmassa ja sovelletaan siten niitä yhtä vihjetta sielä ja yhtä täältä.
Jos olet käynyt joskus vaikka kaupassa, niin varmaan olet huomannut,että on valtava tarjonta, hyllymetreittäin kaikkea "epäterveellistä", kuten karkkeja,suklaata, keksejä, pullia, jätskejä, mehuja, sokerilimsoja, sipsejä, pizzoja, kakkuja yms. ja ihmiset myös usein ostaa niitä, ainakin siihen aikaan kun itse asioin. Joten vaikka "terveellistäkin" ruokaa voi helposti syödä enemmän kuin kuluttaa, niin mikään 100 % syy lihomiseen ei ole, että joku syö maustamattoman rahkan tapaista ruokaa liikaa, ei lähellekään.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa ettei liho kotiruualla, niin sitten täytyy sanoa hyvästit perinteiselle nakkikeitolle, kinkkukiusaukselle, liihamakaroonilaatikolle jne. ja pitää nöyrtyä myös sen tosiasian edessä ettei pidä syödä yhtään enempää kuin mitä pystyy kuluttamaan. Lihamakaroonilaatikkoa ei tarvitse kokonaan hylätä vaan sen voi opetella tekemään terveellisempänä ja vähemmäm lihottavana versiona, netistä löytyy ohjeita.
Meillä ei syödä juuri yhtään punaista lihaa ja vähän kovaa rasvaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Harvoin se ruoka on ongelma... yleensä se kaikki muu extra tuo ne lisäkalorit.
Sauna juoma, jälkkärit, se yks suklaapatukka, jäätelö jnejne
Kirjoitin että herkut ei ole mulle ongelma, nuo rajoittuu mulla 1-2kpl:seen viikossa.
Joku kysyi että nukunko riittävästi, en varmaankaan, mulla on kohtalaisen stressaava työ ja pienet lapset ja en vaan kykene priorisoimaan omaa unta 😞
ja sinulle 70-luvun jääkaapin omistaja: meillä on joskus hunajamarinoitua kanaa ja pinaattilettuja, töissä syön usein valmissalaatteja tai jotain valmis-kasvis- tai vegaaniruokaa. Salaattiin kieltämättä lisään vähän salaattikastiketta mutta en ole oikein rasvankaan tai vaikka majoneesin ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään noin helpolla sa
Ohhoh, oletpa melkoinen sokerihiiri.
Muuten, 5 grammasta kastiketta et kyllä mitenkään saa 100 kcal, vaikka se olisi pelkkää öljyä. Kannattaisi opetella edes alkeet, ennen kuin alkaa muita neuvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kotiruoka harvoin on terveellistä.
Mitä syöt? Ravintolruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kotiruoka harvoin on terveellistä.
Ei meillä vain ole. Normaali ruokavalio on täysin terveellinen.
Vierailija kirjoitti:
Annoskoot on nykyään paljon isompia kuin esim. 70-luvulla. Katsokaa vaikka miten lautaset ovat levinneet tarjottimen mittoihin. Isolla lautasella suurikin annos näyttää maltilliselta ja tulee otettua tarpeettoman paljon. Ja todella, lihaa syötiin paljon vähemmän. Karkit, sipsit ja jäätelöt eivät ole enää vain juhlaherkkuja. Viinilasillinenkin tulee otettua vähän kuin ohimennen.
Ei siinä sen kummempaa tarvita. Itsekin olen päässyt lievään ylipainoon noilla keinoilla. Runsas liikuntakaan ei auta tossa yhtälössä. Pienemmät annokset ja harvemmin syöminen ovat itselleni se taikasana, jolla taas pääsen normaalipainoon.
Vaikka ruokavalioon kuuluisi sitä parjattua uunimakkaraa ja vaikka pullaa, laihtuminen onnistuu, kun kokonaiskalorimäärä pysyy riittävän pienenä. Ruoan sisällön pakonomainen tarkkailu vie ainakin mulla ilon elämästä ja tekee ruoanlaitosta turhan hankalaa, joten syön vaan vähemmän.
Minäkin syön hoikkana makkaraa ja pullaakin lihomatta. Syön täysin normaalisti enkä kisko enää edes niitä salaatteja ja rehuja niin paljon kuin ennen, ei ole edes varaa työttömällä. Ei se normaali terve ruokavalio herkut mukaan lukien lihota. Millainen ihminen olet?
Hiilihydraatit 5 g, josta sokereita 5 g
Mitä oikein kuvittelet hiilidydraattien olevan? 😃