Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiruoalla lihominen ja laihduttaminen

Vierailija
28.10.2024 |

Onko muita jotka ovat pikkulapsiaikana lihoneet ihan tavallista, kohtalaisen terveellistä kotiruokaa syömällä? Mulle ei herkut ole kummoinenkaan ongelma mutta syön tavallista ruokaa jotenkin liikaa (ei paljon rasvaa eikä muita huonoja aineita) ja varmaan vähän väärässä rytmissä, iltaisin väsyttää ja nälättää jos on tullut lasten kanssa heräiltyä yöllä. Kasviksia menee ehkä vajaa puoli kiloa päivässä, niiden kanssa pitäisi vähän petrata. Onko ketään joille olisi käynyt sama ja olisi onnistunut laitumaan kotiruoalla? Painoa sen verran että BMI n 30.

Kommentit (132)

Vierailija
121/132 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoskoko kannattaa opetella. Yksi tapa on vaihtaa lautanen pienempään, silloin ruoka-annos näyttää suuremmalta ja täyttää paremmin.

Syömiseen pitäisi keskittyä, ei syödä niinkuin hengittää automaattisesti mitään maistamatta oikeasti.

Ja kun haukkaa ruokaa, se tulisi pureskella hyvin ja sitten vasta nielaista. Sitten vasta ottaa seuraavan haarukallisen.

Samaten ei pitäisi automaattisyödä muun puuhan ohessa, siis ei kännykkää ei televisiota katsellen jne. Jos on seuraa hänen kanssaan kannattaa keskustella.

Normaaleja annoskokoja voi  käydä katsomassa vaikka diabetes- tai thl:n sivuilta.

Vierailija
122/132 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IBS on häiriö, joka johtuu syödystä ravinnosta.

Eikä johdu, tätä ovat valmentajat käyttäneet hyödyksi kun myyvät kurssejansa sekä tuotteitansa.

Olen itse asioinut jo nuoresta aikuisesta lähtien lääkärissä IBS:n vuoksi ja olen saanut lääkäreiltä paljon tietoa. Tämän lisäksi olen tehnyt hyvin paljon töitä asian tiimoilla muutenkin käytännössä koko aikuisikäni. Olen itse kärsinyt tästäkin vaivasta joten ymmärrän hyvin paljon asioista liittyen aiheeseen.

Älä nyt jaksa. Olet kärsinyt vaivasta, mutta et ole kuitenkaan ymmärtänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/132 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista että yhden mielestä ihmisen ruokavalioon ei kuulu liha, toisen mielestä taas kuuluu liha? Sama aika monessa muussakin asiassa.

Mitä ihminen voi syödä? Mikä ei sovellu ihmisen ruokavalioon?

Miksi syömme erilaisia ruokia ja noudatamme itse jotakin tietynlaista ruokavaliota?

Miksi sinä syöt kuten nyt syöt? Eli mikä on syy siihen mitä ruokaa ostat ja valmistat? 

Vierailija
124/132 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IBS on häiriö, joka johtuu syödystä ravinnosta.

Eikä johdu, tätä ovat valmentajat käyttäneet hyödyksi kun myyvät kurssejansa sekä tuotteitansa.

Olen itse asioinut jo nuoresta aikuisesta lähtien lääkärissä IBS:n vuoksi ja olen saanut lääkäreiltä paljon tietoa. Tämän lisäksi olen tehnyt hyvin paljon töitä asian tiimoilla muutenkin käytännössä koko aikuisikäni. Olen itse kärsinyt tästäkin vaivasta joten ymmärrän hyvin paljon asioista liittyen aiheeseen.

Älä nyt jaksa. Olet kärsinyt vaivasta, mutta et ole kuitenkaan ymmärtänyt.

Et jaksaisi nyt taas jatkaa tätä kiusaamista. Mistä kaikesta sinä kärsit itsessäsi ja elämässäsi? Muista olla rehellinen.

Vierailija
125/132 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voidaan sanoa 100 % varmuudella, että maustamattoman maitorahkan sisältämät hiilarit eivät ole syy kenenkään ylipainoon... Nyt jotain suhteellisuuden tajua.

Maitoproteiini lihottaa. 

Ihminen keho ja varsinkin aivot tarvitsevat rasvaa sekä kolesterolia. Viimeksi mainitusta on tehty tajuton mörkö vaikka aivojen terveyden kannalta kolesteroli on välttämätön.

Vierailija
126/132 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoskoko kannattaa opetella. Yksi tapa on vaihtaa lautanen pienempään, silloin ruoka-annos näyttää suuremmalta ja täyttää paremmin.

Syömiseen pitäisi keskittyä, ei syödä niinkuin hengittää automaattisesti mitään maistamatta oikeasti.

Ja kun haukkaa ruokaa, se tulisi pureskella hyvin ja sitten vasta nielaista. Sitten vasta ottaa seuraavan haarukallisen.

Samaten ei pitäisi automaattisyödä muun puuhan ohessa, siis ei kännykkää ei televisiota katsellen jne. Jos on seuraa hänen kanssaan kannattaa keskustella.

Normaaleja annoskokoja voi  käydä katsomassa vaikka diabetes- tai thl:n sivuilta.

Annoskokoja ei tarvitse "opetella" eikä kyttäillä lautasten kokoa, jos syöty ruoka on oikeaa ja ravitsevaa. Elimistö itse kertoo silloin ruuan tarpeen.

Vierailija
127/132 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet lihonnut terveellisellä kotiruoalla niin voisin kuvitella ongelman olevan ateriavälissä? Syötkö liian harvoin / alkupäivästä kevyesti että mylhemmin tulee syötyä liian suuria annoksia? 

Myös sitä kannattaa reflektoida mitä pitää terveellisenä kotiruokana. Vehnäleipä sokerijogurtin kera on vähän eri asia kuin kuitupitoinen leipä maustamattomalla jogurtilla ja hedelmällä.

Energiansaannin kannalta ei kyllä ole isokaan ero, syötkö yhden sokerijugurtin ja paahtoleivän vai maustamattoman jugurtin, hedelmän ja ruisleivän. Tuossa terveellisessä vaihtoehdossa voi olla jopa enemmän energiaa. Terveys ja laihuus ovat kaksi eri asiaa. Pelkällä suklaallakin kyllä laihtuu, mutta eri asia onko se terveellistä.

Näinpä. Mä en käytä so

Toiset tykkää hyvästä ruuasta.

Vierailija
128/132 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa jo, ettei se liikunta edistä hoikkuutta. Lihakset kuluttavat enemmän energiaa, mutta keho myös pyytää koko ajan enemmän energiaa kasvaakseen ja saadakseen riittävästi enrgiaa liikkumiseen

Uskopa sinä jo että kulutuksella on iso merkitys. Koomapotilas ei tarvitse yhtä paljon kaloreita kuin huippu-urheilija.

Niin? Mutta laihtumista ei edistä se, että lisää liikuntaa, vaan vähentää syömistä. Sillä se liikunnan lisääminen lisää myös RUOKAHALUA :D Jos haluaa laihtua, on opittava sietämään nälän tunnetta ja etsittävä nautinto muualta kuin ruuasta. Urheili tai ei. Ja siksi urheilun lisääminen on turhaa, kuin yrittäisi korjata huonoa kakkua lisäämällä päälle sokerikuorrutteen. Ennemmin la

Ehkäpä poistut itse kun et edes saa luettua otsikkoa oikein. 

Vierailija
129/132 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa ettei liho kotiruualla, niin sitten täytyy sanoa hyvästit perinteiselle nakkikeitolle, kinkkukiusaukselle, liihamakaroonilaatikolle jne. ja pitää nöyrtyä myös sen tosiasian edessä ettei pidä syödä yhtään enempää kuin mitä pystyy kuluttamaan. Lihamakaroonilaatikkoa ei tarvitse kokonaan hylätä vaan sen voi opetella tekemään terveellisempänä ja vähemmäm lihottavana versiona, netistä löytyy ohjeita. 

Meillä ei syödä juuri yhtään punaista lihaa ja vähän kovaa rasvaa. 

Ap

Punainen liha ja kova rasva eivät edes lihota.

Ja ovat parasta ravintoa. Eivät aiheuta ylensyöntiä eikä makeanhimoa, ei myöskään ripulia tai ummetusta.

Silti näitä jostain syystä halveksitaan.

Mulle punainen liha aiheuttaa nykyään vatsan kipeytymistä. Riista ja lammas on pahimpia, jauhelihana siedän sikanautaa jonkun verran. En tiedä mistä tämä johtuu. Syön kalaa kanaa ja munia kyllä, sekä maitotuotteita. 

Vierailija
130/132 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni lautanen perusruokaa ja kasvista, kasvista. Hyvää rasvaa.Vettä reilusti.

Ei tartte mitään poppamiehen hommia.

Vierailija
131/132 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annoskokoja ei tarvitse "opetella" eikä kyttäillä lautasten kokoa, jos syöty ruoka on oikeaa ja ravitsevaa. Elimistö itse kertoo silloin ruuan tarpeen.

Höpöhöpö, jotkut nyt vain tykkäävät hyvästä ruuasta ja syövät sitä enemmän siksi.

Vierailija
132/132 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se kotiruoka kenellekin on. Mulla on laihdutettavaa 10 kg, vasta aloittelen projektia, ja tänään ruokana salaattia, jossa runsaasti vihreää salaattia, vähän valkosipulikastiketta, ja päälle uunissa paahdettua vahvasti maustettua bataattia, porkkanaa, tofua ja kikherneitä (pieni kauhallinen kutakin), sekä vielä höysteenä fetaa ja kurpitsansiemeniä. 

Aamupalalla oli sunnuntain kunniaksi bagel + tuorejuustoa, ja iltapalalla on sitten turkkilaista jogurttia, banaani ja vähän sokerintonta kanelimysliä. Liikuntana 2h lenkki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän