Kolesterolista kysyttävää
Tietääkö joku kolesterolijutuista?
Mulla ovat aina aikaisemmin olleet ihan hyvät kolesteroliarvot. Nainen olen siis. Nyt vähän yli 5-kymppisenä nuo arvot yhtäkkiä ponnahtivat ylös. Kuitenkin olin saanut jo pudotettua ylipainoakin ja sen suunta ollut koko ajan laskeva. Muutenkin elämäntavat ennallaan. Miksi kolesteroli pomppasi?
Kolesteroli nyt siis 5,1 (>5,0).
Triglyseridit 2,48 (>2,0).
LDL-kolesteroli 3,2 (>3,0).
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Kolesteriin vaikuttaa vuodenaika,talvella korkeampi, ikä vanhempana kaikilla nousee ja se on tarkoituksenmukaista.
Mikä se kolesteri on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaiskolesterolin ihannearvo on alle 5 joten onhan tuo koholla. Samoin LDL. Miksikö näin kävi? Sitä ei tiedä kukaan. Koholla ne on silti ja kannattaa tehdä jotain. Ruokavaliosta ja liikunnasta kannattaa aloittaa. Hyvä kun huomasit. Lääkkeitä tuohon tuskin vielä Suomessa määrätään. Suosittelen kysymään lääkäriltä eikä vauva.fi:stä. Täällä on tähän aikaan porukkaa jotka eivät selvinneet kunnolla edes peruskoulusta mutta nyt he ovat julistaneet itsensä lääketieteen huippuasiantuntijoiksi.
On hyvä muistaa, että viitearvo ei tarkoita samaa kuin ihannearvo.
Eikä kokonaiskolesteroliarvo edes kerro mitään. Triglyn ja HDL:n suhde on se tärkein.
Kerro suhteesta.
On kyllä karmean huonot lukemat verrattuina omiini, no johan minulla onkin hyvät lukemat.
Nostan