Osaatko neuloa villasukat?
Ja kerro ikäsi! Ite pääsen aina alkuun hyvin, mutta kun pitäisi neuloa kantapää niin ei onnistu millään! N35
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Osaan. Olen jo kahtena talvena laittanut villasukkia Ukraina-keräykseen, yhteensä n. 20 paria. Nyt on tämän talven keräykseen 3 paria valmiina.
Missä tuollaiseen keräykseen voi osallistua?
Älä huoli Ap, mäkin joudun aina katsomaan Youtubesta miten kantapää tehdään. Kyllä mä saattaisin osata ilman ohjeitakin, mutta huonolla tuurilla joutuisin purkamaan, joten helpompi tarkistaa ennen kuin tekee.
66 v. Osaan. Tee ohjeet kuvina itsellesi sitä mukaa kun valmistuu. Vaikka on hahmotushäiriöinen oppii silti. Mutta vain kokeilemalla, pelkkä teksti ei auta.
Osaan. Äiti on opettanut. Joka vuosi valmistuu monet sukat. Palmikot ja pitsit onnistuu telkkaria katsellessa, mutta kirjoneule vaatii liikaa keskittymistä. N46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mutta ei se varmastikaan rakettitiedettä ole, ettenkö oppisi.
Kyllä se itse asiassa on yllättävän vaikeaa. Ja vieläpä saada tehtyä siististi, mikäli ymmärtää ensinnäkin koko ohjetta.
Toisaalta joo, toisaalta mikään, mitä käytännössä koko meidän isoäitien sukupolvi on osannut, ei voi olla ylitsepääsemättömän vaikeaa. Vähän kuten autolla ajo, jossain peräkylällä käytännössä kaikki aikuiset (ja osa lapsista) osaavat ajaa autoa. En pidä kumpaakaan mitenkään vaikeana taitona, mutta tietysti opettelua vaativaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, osaan kutoa sukkia.
Kyllä,osaan neuloa sukkia. Teen molemmat sukat yhtaikaa,mutta omilla paikoillaan erikseen. Neulon noin 20-30 paria vuodessa .
Kyllä osaan. Jos on pidempi väli edellisistä, tarvitsen ohjeen mutta sitten osaa jo seuraavat.
Joku kysyi, että missä voi osallistua Ukraina-keräykseen.
Ainakin Omri ry/Pro Ukraina -sivustolta löytyy ohjeet osallistumiseen (Vantaalla). Olen lähettänyt sukkia sinne sekä vienyt omalla paikkakunnallani järjestettävään keräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, osaan kutoa sukkia.
Kyllä,osaan neuloa sukkia. Teen molemmat sukat yhtaikaa,mutta omilla paikoillaan erikseen. Neulon noin 20-30 paria vuodessa .
Miten noin monet sukat? Myytkö niitä vai jaatko suvulle ja ystäville
Olen tehnyt satoja. Vuodessa valmistuu paritkymmenet. Teen yleensä kirjoneulevarren, hollantilaisen, tai ranskalaisen kantapään ja nauhakavenukset kärkiin. Osaan muutenkin, mutta se on miten kukakin tykkää tehdä. Pari uutta kantapää mallia olen taas löytänyt kokeiluun.
En, joskus koulussa kässässä olen tehnyt, en neulo, tykkään ompelukoneella tehdä kaikenlaista.
N 64v
Osaan. Löysin Facen voihan villasukka ryhmästä aikoinaan "Alma mummon kantapää" ohjeen, jonka jälkeen on sukkia tullut tehtyä useita pareja.
Kyllä osaan. Neulon ympäri vuoden. Joululahjoiksi läheisille ja joskus muillekin. Viime vuonna tein työkavereille ystävänpäiväksi sukkia. Loppulangoista teen sukkia lapsille, joita sitten lahjoitan päiväkoteihin. Olen 55v. Äiti opetti kantapään juuri ennen kuin sairastui muistisairauteen.
Kyllä osaan ja lapsesta asti olen tehnyt sukkia ja muita neuleita. Palmikot ja pintakuviot onnistuu ihan OK, kun erilaiset silmukat voi tuntea käsillä. Kirjoneuleet useammalla kuin kolmella eri värisellä saman vahvuisella langalla ei meinaa enää onnistua sen jälkeen, kun menetin näköni eli sokeuduin lopullisesti. Olen neulonut niin kauan, että en varmaankaan lapsuuden jälkeen ole neuloessa käsiä katsonut, vaan seurannut telkkaria tai jotain muuta vastaavaa. Kaikki muut paitsi nuo monella langalla Tehtävät Eivät eroa Näkevän tehdystä millään tavalla . Välillä täytyy vaan käsillä tarkistaa ja laskea silmukoita niin huomaa, jos jostain on päässyt silmukka karkuun. Mutta nuo videot Vaikka Novitalta oon kyllä sokealle ihan mahdottomia, sillä niissä ei selitetä puheen avulla ja kaikki tieto on sitten tarkoitettu näkeville. Ja yleensäkin kaikki tai lähes kaikki Netissä olevat ohjeet ovat Kyllä kuunneltavissa puheena , mutta esimerkiksi mallikuvioita ei ole selitetty eli niitä ei voi käyttää ollenkaan , vaan ottaa ohjeista esimerkiksi silmukkamäärät ja muut ohjeet ja keksiä kuvio tai suunnitella kuvio itse. Ja kirjoneuleita tehdessä ja samalla tavalla monella eri värisellä Langalla virkatessa kuviota tehdessä täytyy kyllä ne eri väriset kerät merkata itselleen jollakin tavalla.
N55