Osaatko neuloa villasukat?
Ja kerro ikäsi! Ite pääsen aina alkuun hyvin, mutta kun pitäisi neuloa kantapää niin ei onnistu millään! N35
Kommentit (110)
En osaa. Olisi kyllä hyvä taito kun palelen aina ja tykkään nukkua villasukat jalassa. Vaikea vaan löytää mistään sellaisia, mitkä ei kutita ja mitkä sopii pieneen jalkaan.
N44
Juu osaan. Nytkin on puikoilla kahdet erilaiset kirjoneulesukat tulossa ja kummassakin parissa on kantapäät jo valmiina eli terät vaan uupuu. Ennen minäkin kammosin kantapään neulomista, mutta sitten päätin opetella sen ja nyt se menee ilman ohjetta. Se vaan piti saada "päähän" niin että siihen tuli hirmuisen selkeä logiikka.
Olen 47v
Jos saa käyttää ohjetta niin kyllä. Ulkomuistista ei mene edes varsi.
Tietenkin osaan. Meidän sukupolvi kutoi jo ala-asteella sekä sukat, että tumput
55v
63 v. Tottakai osaan ja olen kutonut sukkia aina syksyisin, mutta nyt päätin pitää paussia sukista. Kaikkihan nykyään tekee sukkia. Kudon sen sijaan lasten vaatteita lahjoitukseen.
Ja olen kyllä sitä mieltä, että sukkien kutominen on yllättävän vaativaa. Se, joka osaa kutoa sukat, osaa kyllä sitten kutoa myös villapaidan.
Niille, joille kantapää tuottaa hankaluuksia, löytyy muuten nykyään valmiiksi neulottuja kantapäitä! Siitä vain nostellaan silmukat puikoille vartta ja terää varten. Paketin mukana tulee lankakerä samaa lankaa ja ihme, miten loput sukasta valmistuu. Minusta ihan hauska idea.
Itse isaan kyllä neuloa sukkia eri tekniikoilla, mutta eipä ole oikein niille sukille lähipiirissä tarvetta niin harvoin tulee tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Osaan kutoa villasukat. Monet sukat olen kutonut.
N41
Kangaspuilla vai?
Sukat ja muut neuleet NEULOTAAN, kangas kudotaan kangaspuissa.
Kuulun suuriin ikäluokkiin ja olen osannut neuloa sukat ja lapaset "aina". Ensimmäiset sukat neuloin jo kansakoulun ekaluokkalaisena, tosin kotona, kun eihän koulussa vielä neulottu, vaan virkattiin patalappuja. Niissä ensimmäisissä sukissa oli kirkkaanpunaiset varret ja harmaat terät. Sen verran ne poikkesivat myöhemmin neulomistani sukista, että niissä ei ollut vahvistettua kantapäätä. Seuraavissa sitten jo oli, kun äiti ehti neuvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N41
Kangaspuilla vai?
Länsi-Suomessa kudotaan, Itä-Suomessa neulotaan sukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N41
Kangaspuilla vai?
Länsi-Suomessa kudotaan, Itä-Suomessa neulotaan sukkia.
Joo Länsi-Suomessa sukat ja matot kudotaan puikoilla ja Itä-Suomessa neulotaan sukat puikoilla ja matot kudotaan kangaspuilla. Mutta lopputulos taitaa olla aika sama.
Osaan. Äitini opetti ja olenkin nyt himokutoja. Ikää onkin jo 73. Vaikka olen vanha, joka vuosi opettelen uusia malleja ja tekniikoita, jotta mielenkiinto säilyy. Hyväntekeväisyyteen olen kutonut lapsille ja nuorille satoja sukkapareja.
Osaan ja olen neulonut lukuisia villasukkia. Neulon myös lapasia, ja välillä muutakin, mutta en mitään kovin suuria (esim. pipoja neulon, mutta en villapaitoja).
-N49
En myy,lahjaksi annan kavereille ja sukulaisille....vielä huolivat , ja esim. Pelastakaa Lapset järjestölle vien aina jouluna.