Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko neuloa villasukat?

Vierailija
27.10.2024 |

Ja kerro ikäsi! Ite pääsen aina alkuun hyvin, mutta kun pitäisi neuloa kantapää niin ei onnistu millään! N35

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa ajankulua syyshämärässä. Lankoja on niiiiin kauniita

Olen kutonut noin kymmenet sukat, haasteellisinta oli tehdä pikkuruisia koristesukkia oikean mallin mukaan

N63

Sain kerran ystävältä lahjaksi pienen pienet sukat, avaimenperä. Terän pituus noin 4 cm.  Pitäisikin joskus kokeilla onnistuisinko tekemään niin pienet. Isompia kyllä syntyy kuin sieniä sateella, neuloosi iskenyt muutama vuosi sitten!

Meinasin tehdä kuusenkoristeen: lankaan rimpsuksi joulun vihreitä, punaisia ym pikkusukkia ja ehkä kulkusia väliin... ehä laitankin ulko-oveen ovikoristeeksi

N63

Hyviä ideoita molemmat!

Vierailija
82/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mattoja kudotaan, matonkutimista. Sukkia neulotaan, langasta. 

Termin käyttö riippuu siitä, mistä päin Suomea on kotoisin. Karkeasti määriteltynä länsipuolella kudotaan, itäpuolella neulotaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä artikkeli kutoa/ neuloa termeistä 

https://www.kotus.fi/nyt/kysymyksia_ja_vastauksia/nykysanastosta/kutoa_…

Vierailija
84/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, jos opettelen. M49

Vierailija
85/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, 67v, ja opetin miehenikin 69v neulomaan sukkia. Hän on tehnyt niitä jo viidet parit, hitaasti neuloo, mutta hyvää jälkeä tulee.

Vierailija
86/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa. Kallis harrastus kun villalangat on melko kalliita.

Yksi sukkapari maksaa noin 5 euroa. Ei todellakaan kallista

Vierailija
87/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mattoja kudotaan, matonkutimista. Sukkia neulotaan, langasta. 

Termin käyttö riippuu siitä, mistä päin Suomea on kotoisin. Karkeasti määriteltynä länsipuolella kudotaan, itäpuolella neulotaan. 

Omituisia nuo länsisuomalaiset. Täytyy väkisin vääntää jo yleisesti sovitut termit muunlaisiksi. Neulomisen lisäksi kuka-sanan raiskaaminen ihmetyttää. 

Vierailija
88/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa, en pääsisi edes alkuun.

N49

Etkö osaa silmukoita tehdä? Ainakin kaksi tapaa on

Virkkaatko? 

Jos kauniit langat kiehtoo, voit tehdä putki-malliset sukat ensin, ilman kantapäätä...

... näin itse aloitin, nyt sujuu jo kantapäätkin

Varoituksen sana: Neuloosi voi viedä mukanaan, olen saanut tartunnan :}

Helppoa tekoa on myös ranteen/nilkan lämmittimet

Alku voi tarkoittaa jo tarvittavaa silmukkamäärää omalla käsialalla, tai sopivan langan ostamista. Niin ja montako silmukkaa tarvitaan langalla a, kuinka monta langalla b... 

T. Eri, N39

Vierailija
89/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. Minullekin kantapää oli aluksi vaikea, mutta katsoin youtubesta ohjeita.

N30

Vierailija
90/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kutoa jalkaan istuvat sukat, joiden reilu varsi ei valu. Teen koko suvun sukat vauvoista vaareihin. Lasten sukat valmistuvat yhdessä illassa telkkaria katsoen, miesten sukat kahdessa illassa.

Taitoa en ole oppinut koulusta tai kotoa, itse olen opetellut. Tässä vaiheessa elämää kutominen sujuu vaikka silmät sidottuina. 

Nainen 62v

Vierailija
91/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan, mutten viitsi. Maksan mieluummin toiselle sen 10€ mitä niiden tekijä pyytää, itse en sillä hinnalla tee mitään.

Jos nostaa hintaa, sitten kaupasta vielä halvemmalla, ei tietenkään vastaa käsin tehtyä, mutta kelpaa paremman puutteessa. 

Vierailija
92/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan, mutten viitsi. Maksan mieluummin toiselle sen 10€ mitä niiden tekijä pyytää, itse en sillä hinnalla tee mitään.

Jos nostaa hintaa, sitten kaupasta vielä halvemmalla, ei tietenkään vastaa käsin tehtyä, mutta kelpaa paremman puutteessa. 

Käsitöistä ei tämän vuoksi saa oikeudenmukaista hintaa, kun on näitä teollisesti tuotettuja paskoja. Itse olen yrittänyt myydä käsityönä valmistettuja puutöitä, mutta Ikeasta saa kuulemma halvemmalla. Harvalle tosin korvaavaa edes löytyy, mutta hintamielikuvaan tuo bulkkituotanto vaikuttaa.

Vierailija
93/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan. Olen jo kahtena talvena laittanut villasukkia Ukraina-keräykseen, yhteensä n. 20 paria. Nyt on tämän talven keräykseen 3 paria valmiina. 

Missä tuollaiseen keräykseen voi osallistua?

Tässä nettiosoite:

https://www.proukraina.fi/index.php/neulo-ukrainaan/

On varmaan muitakin tahoja, mutta itse lähetän tuonne. Paikka Vantaalla ja sukat voi myös viedä keräysosoitteeseen. 

Vierailija
94/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Langat sukkiin maksaa tuon,eli ei ole kallis harrastus. Työn hinta sitten lisäksi jos myy. Itsellä menee sukkaparin neulomiseen ehkä 15 tuntia. Huvikseen neulon,omaksi iloksi joten sillä työn hinnalla ei ole väliä kun en niitä myy.   -Eri-

Vierailija
95/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Langat sukkiin maksaa tuon,eli ei ole kallis harrastus. Työn hinta sitten lisäksi jos myy. Itsellä menee sukkaparin neulomiseen ehkä 15 tuntia. Huvikseen neulon,omaksi iloksi joten sillä työn hinnalla ei ole väliä kun en niitä myy.   -Eri-

Oisko 10€ sopiva hinta tarjota? Meillä työkaveri tekee harrastuksensa sukkia, mutta hän kyni parista 15€. Moni ei sillä hinnalla ostanut, joten hän laski hinnan 12 euroon.

Vierailija
96/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vihaan kutomista ja muitakin käsitöitä.

N40v.

Vierailija
97/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitöistä ei tämän vuoksi saa oikeudenmukaista hintaa, kun on näitä teollisesti tuotettuja paskoja. Itse olen yrittänyt myydä käsityönä valmistettuja puutöitä, mutta Ikeasta saa kuulemma halvemmalla. Harvalle tosin korvaavaa edes löytyy, mutta hintamielikuvaan tuo bulkkituotanto vaikuttaa

En ilkeäisi ostaa noin alihintaan sukkaparia,maksaisit edes pari kymppiä joka sekin on pilkkahinta . Mutta monelle se sukkapari on  vaan  sukkapari, ja ostaa kun joku ei kehtaa pyytää kuin lankojen hinnan.

Vierailija
98/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En.

Vihaan kutomista ja muitakin käsitöitä.

N40v.

Voisit hankkia sillä lisätuloja.

Vierailija
99/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko 10€ sopiva hinta tarjota? Meillä työkaveri tekee harrastuksensa sukkia, mutta hän kyni parista 15€. Moni ei sillä hinnalla ostanut, joten hän laski hinnan 12 euroon.

15€ on halpa hinta sukista. Voisi maksaa kyllä enemmän. 

Vierailija
100/110 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitöistä ei tämän vuoksi saa oikeudenmukaista hintaa, kun on näitä teollisesti tuotettuja paskoja. Itse olen yrittänyt myydä käsityönä valmistettuja puutöitä, mutta Ikeasta saa kuulemma halvemmalla. Harvalle tosin korvaavaa edes löytyy, mutta hintamielikuvaan tuo bulkkituotanto vaikuttaa

En ilkeäisi ostaa noin alihintaan sukkaparia,maksaisit edes pari kymppiä joka sekin on pilkkahinta . Mutta monelle se sukkapari on  vaan  sukkapari, ja ostaa kun joku ei kehtaa pyytää kuin lankojen hinnan.

Noissa puutöissä tilanne on vielä huonompi, kun moni ei edes ymmärrä että pelkästään materiaali maksaa 10 kertaa enemmän kuin Ikean valmis tuote. Mutta ei mitään järkeä verrata pahvihuonekaluja käsin puusta tehtyyn.