Miksi te nuoret luulette että me 50-60-vuotiaat on noin vain kävelty työpaikkoihin?
Oletteko kuulleet 90-luvun lamasta? Kyllä niihin paikkoihin oli satoja hakijoita silloinkin. En edes 80-luvulla ollut ensimmäisiin kesätyöpaikkoihin ainoa hakija. Yhteen tsupparin paikkaan oli ryhmähaastattelu niin että lehdessä ilmoitettin että pitää tulla aikaan X ja sitten jonotettiin. Hakijoita oli jotain 50 jonossa ja otettiin neljän hengen ryhmissä. Keätöitä sai kyllä helpommin, mutta ei kouluihin ja työpaikkoihin enää vain menty. Se oli ehkä 70-lukua ja sitä ennen, eikä aina silloinkaan. Yliopistoon jäin parhaillaan 7. varajasijalle. Pääsin samalle alalle sitten opistoon. Hakjoita oli noin 300/30 aloituspaikkaa ja opistoihinkin suosituimpiin ei kaikki halukkaat päässeet.
Yhteenkään työpaikkaan en vuosien varrella ole ollut ainoa hakija. Yhteen mitä kaverini haki oli 301 ja jo etukäteen oli tieto, että luultavasti valitaan se, joka sitä hommaa hoiti niinkuin tehtiin. Kaverini oli samassa firmassa eri osastolla mutta piti hakea kun oli työllistämistuella.
Kommentit (257)
Keväällä tulee potkulaki eli vakituisia saa kohta irtisanoa helposti ja tulee paikallinen sopiminen eli voi mennä töihin alle tes-palkan ja monen on pakko, koska tuet leikattiin. Vakituiset joutuvat laskemaan palkkaansa, jos haluavat olla töissä.
Saa tehdä myös vuoden työsopimuksia ilman perustetta eikä ole enää takaisinottovelvoitetta, se poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nuoret ei hanki työkokemusta edes käymällä kesätöissä, ja sitten ihmetellään kun ei päästä haastatteluihin.
Minulla on cv 2 sivua, 38 työpaikkaa ja tutkinnot. Olen ollut nuoresta kesätöissä, ei auta mitään.
Tää on kyl mielenkiintoista, mikä on twisti?
Asutko jossain perähikiällä?
Onko sulla sairauksia jne?
Oletko todella reilusti ylipainoinen?
Ikä?
Sosiaalisesti normaali?
Vierailija kirjoitti:
Keväällä tulee potkulaki eli vakituisia saa kohta irtisanoa helposti ja tulee paikallinen sopiminen eli voi mennä töihin alle tes-palkan ja monen on pakko, koska tuet leikattiin. Vakituiset joutuvat laskemaan palkkaansa, jos haluavat olla töissä.
Saa tehdä myös vuoden työsopimuksia ilman perustetta eikä ole enää takaisinottovelvoitetta, se poistetaan.
Työnantajat uskaltavat palkata paremmin ihmisiä, kun niistä pääsee heti eroon, vaikka jos joku tulee raskaaksi.
Asuntovelkaa ihmiset ei uskalla enää ottaa, koska ei ole enää vakituisia työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nuoret ei hanki työkokemusta edes käymällä kesätöissä, ja sitten ihmetellään kun ei päästä haastatteluihin.
Minulla on cv 2 sivua, 38 työpaikkaa ja tutkinnot. Olen ollut nuoresta kesätöissä, ei auta mitään.
Ikä?
Sosiaalisesti normaali?
Nuo on kaikki määräaikaisia työsopimuksia esim. sijaisuuksia.
Mutta kohta ei ole enää kellään Suomessa vakituista työpaikkaa, muutkin pääsee kiertämään.
On helppo kohta irtisanoa ne, joilla on kokemuslisiä ja 38 lomapäivää ja voi ottaa uuden työntekijän, jolla ei ole ja pienempi palkka. Hallitus leikkaa kaupungeilta kuntaosuuksia ja lisäksi työttömistä alkaa mennä sakko jo 100 päivän ansiosidonnaisen jälkeen ja vain ansiotyö kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä. Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kuvittelekaan. Mutta nykyiset 85 viiva 65 vuotiaat sitävastoin ovat.
Olen 68 v. Opiskellesani opistotasolla 1970-luvulla sain hyvällä onnella oman alan kesätöitä, kun lähdin niitä nöyrästi vailla mitään työkokemusta henkilökohtaisesti kyselemään, mutta samaa onnea ollut läheskään kaikilla opiskelukavereilla.Valmistuttuani 1970-luvun puolivälin jälkeen työpaikan saanti ei sitten ollut ollenkaan helppoa, 1980-luvun töitä oli jo paremmin tarjolla, mutta sitten koin kuten moni ikätoverinikin 1990-luvun laman ja vuosia kestäneen työttömyyden jolloin ei edes ollut juurikaan työpaikkoja mitä olisi voinut hakea. Laman jälkeen ikä n. 40 v. alkoi olla este työn saannille. Itse löysin tuurilla työpaikan enkä valittanut vaikka työ ei ollut ihan sitä mitä olisin halunnut tehdä, mutta sinikkäästi parempien vaihtoehtojen puuttuessa jatkoin tässä työssä ja työpaikassa kunnes jäin eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä?
Sosiaalisesti normaali?
Nuo on kaikki määräaikaisia työsopimuksia esim. sijaisuuksia.
Mutta kohta ei ole enää kellään Suomessa vakituista työpaikkaa, muutkin pääsee kiertämään.
Et vastannut kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska niin te itse olette kertoneet.
Näin juuri. Lama-aika oli eri asia mutta 80 luvulla töihin vain käveltiin. Parhaimmissa jutuissa työnantajaa vaihdettiin kesken päivän kun ei työ miellyttänyt.
Kerropa millaisiin töihin vain käveltiin, että terve, tulin tänne töihin.Minulla oli yksi lähetin paikka vuonna 1983 tällainen, että sain työkkäristä lapun ja koska kyseessä oli sairausloman sijaisuus, niin kysyttiin että voinko jäädä heti. Minut lähetettiin sinne, koska olin ollut kesätöissä vastaavassa paikassa ja en ollut päässyt kouluun joten jotain töitä piti etsiä. Se sitten kestikin pitkään kun ko. henkilö jäi eläkkeelle myös sitten siitä saman tien sairausloman jatkoksi, ihan ikäeläkkeelle. Mutta se
Sait työkkäristä lapun, sillä lailla työllistettiin porukkaa ainakin kesiksi. Suoraan et marssinut enää tuolloin vakipaikkaan tuntematta sieltä ketään. Itseänikin pyydettiin, kun olin lukiolaisena kesätöissä autonkuljettaja-lähettinä eräässä valtion laitoksessa, että voisinko tulla pysyvästi töihin. Isäni tosin oli yksikön pomon esimies. Muutaman vuoden kuluttua valtio ulkoisti nuo tehtävät ja minulla olisi ollut pätevyytenä sitten työkokemus tsupparin hommista ja ajokortti.
Itse asiassa julkisella puolella oli jonkinlainen työllistämisvelvoitekin, mutta ne olivat tavallaan määräaikaisia hanttihommia. Kyllä itsekin muistan, että 1980-luvulla nuoria, joilla ei ollut opiskelupaikkaa ja jotka olivat ilmoittautuneet työttömiksi, pääsi erilaisiin avustajantehtäviin työvoimatoimistojen osoituksella ja hyvä niin. Niistä saatu palkka oli tosin pienempi kuin nykyinen työttömyyskorvaus.
Nykyään kuva noista työpaikoista, joihin marssittiin on vääristynyt.
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla hain tosissaan töitä, lähetin monta hakemusta viikottain. Eräs paikka vastasi myöhemmin: "....saimme 289 hakemusta..." jne. ja kyseessä oli aivan normaali assistentin työ. Ei ollut helppoa silloinkaan. Tein sijaisuuksia ja keikkahommia lähes 7 v., kunnes sain muualta vakinaisen toimen. Tuona aikana suoritin työn ohessa myös viimeisimmän tutkintoni.
Ihan 2000-luvun alussa hain 7 kuukauden mittaista toimistoassistentin sijaisuutta. Hakijoita siihen oli 350. En päässyt haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska niin te itse olette kertoneet.
Näin juuri. Lama-aika oli eri asia mutta 80 luvulla töihin vain käveltiin. Parhaimmissa jutuissa työnantajaa vaihdettiin kesken päivän kun ei työ miellyttänyt.
Kerropa millaisiin töihin vain käveltiin, että terve, tulin tänne töihin.Minulla oli yksi lähetin paikka vuonna 1983 tällainen, että sain työkkäristä lapun ja koska kyseessä oli sairausloman sijaisuus, niin kysyttiin että voinko jäädä heti. Minut lähetettiin sinne, koska olin ollut kesätöissä vastaavassa paikassa ja en ollut päässyt kouluun joten jotain töitä piti etsiä. Se sitten kestikin pitkään kun ko. henkilö jäi eläkkeelle myös sitten siitä saman tien s
Nykyään on palkkatukitöitä. Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne.
Palkkatuki on 6 kuukautta ja valtio maksaa 50 % palkasta, tällöin kaupungin rahat säästyvät.
Sehän on tosiasia. 2000-luvun mullisti teknologia, työelämä muuttui ja teknologia ja tekoäly korvasi työpaikan. Erityisesti avustettavissa työtehtävissä ja monet ammatit katosivat kokonaan, kuten sihteerit, kopioivat, puhelinvaihteenhoitajat, rakennusmiehet, keittiöapulaiset, tiskarit jne.
Itse aloitin työt keskisuuressa rakennusliikkeessä taloushallinnsssa v. 1989 ja meitä oli parhaimmillaan 7 henkilöä, kun jäin eläkkeelle, sitä ennen tein yksin, laskutuksesta yrityksen veroilmoitukseen ja hyvin ehdin. Ja muut työpaikat olivat käyneet tarpeettomaksi esim. kopioija tai puh. vaiht.hoitaja, kun jokainen vastasi itse kännykkäänsä.
Maailma ja työelämä muuttui merkittävästi 2000-luvun alussa ja nykyisin työvoimaa tarvitaan vain murto-osa siitä, mitä ennen 2000-lukua. Ja niistäkin suurin osa pätkä- ja osa-aikatyötä.
Valtion vuorotteluvapaa sijaisuutta haki 500. Määräaikainen työ.
Nyt kun tulee potkulaki niin tervetuloa kilpailemaan.
Jos kiertää melkein kaikki Suomen virastot ja näkee paperit niin on siinä enemmän tietoa Suomen asioista kuin että olisit pelkästään koko ikäsi samassa virastossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kiertää melkein kaikki Suomen virastot ja näkee paperit niin on siinä enemmän tietoa Suomen asioista kuin että olisit pelkästään koko ikäsi samassa virastossa.
Hallitus tekee erittäin isoja virheellisiä päätöksistä tällä hetkellä.
Pahat ajat tulossa, 1990-luvun lama oli vielä helppo verrattuna siihen mitä nyt tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne nuoret hankkivat kesätöitä, kun niitä ei ole? Ja osittain se on estetty lainsäädännöllä, kun työtehtävään vaaditaan erilaisia lupia ja sertifikaatteja, jotka ovat maksullisia, jotta voi ottaa työ vastaan.
Suvussani on keskisuuri rakennusliike ja meillä oli vielä 80-90-luvulla raksalla kesätöissä kymmeniä opiskelijoita, mutta 2000-luvulla ei ai ainuttakaan, ellei ole alan koulutusta ja tutkintoja suoritettu, koska sen estää työelämän määräykset ja säännökset. Muuten työnantaja syyllistyy rikokseen.
Niiden jotka on Suomen hallituksessa olisi kannattanut olla töissä monessa eri virastossa ja nähdä kaikki paperit ja asiat.
Nyt tekevät todella virheellisiä päätöksiä ja tulee Suomelle erittäin huonot ajat.
Olen 50v ja aina päässyt nuorena kesätöihin ja uran alussa saanut helposti töitä. Ensimmäinen kesätyöpaikka 16-vuotiaana eli vuonna 1990 ja siitä siis eteenpäin. Kai helpompaa oli kuin nykyisin siinä iässä duunia saada.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun vanhempani kävelivät suoraan työpaikkaan ja olivat siellä sairaseläkkeelle/eläkkelle asti. Olenkin monesti toivonut että olisin saanut kokea vanhat hyvät ajat, töitä sai ja eläkekin oli kunnollinen. N57
Isäni palkka oli markka/tunti ja lauantaina puoli päivää töitä. Silloin elettiin pienellä. Alivuokralaisina ja pienissä asunnoissa. Ainakin duunarit. Käytettiin paljon aikaa ruuan hankkimiseen luonnosta. Kalastus ja marjastus ja kasvimaa. Jota sai halvalla vuokrata. Ei se työ ja eläminen silloin helppoa ollut. N.58
Kyllä ysärin lamassa jäi työttömäksi myös väkeä jotka ovat syntynett 40- ja 50-luvulla, aika paljonkin. Eli kyllä siihen joukkoon mahtuu paljon, jotka ovat kokeneet pitkäaikaistyöttömyyden. Siitä on kuitenkin jo 30 vuotta aikaa! Silloin ei käyty mitään yt-neuvotteluja vaan joku saattoi lukea työpaikkansa, ison tunnetun firman, konkurssista tv-uutisista ja seuraavana aamuna haettiin henkilökohtaiset tavarat pois ja sitten työkkäriin, missä oli sadan metrin jono ovella heti aamusta.