Miksi te nuoret luulette että me 50-60-vuotiaat on noin vain kävelty työpaikkoihin?
Oletteko kuulleet 90-luvun lamasta? Kyllä niihin paikkoihin oli satoja hakijoita silloinkin. En edes 80-luvulla ollut ensimmäisiin kesätyöpaikkoihin ainoa hakija. Yhteen tsupparin paikkaan oli ryhmähaastattelu niin että lehdessä ilmoitettin että pitää tulla aikaan X ja sitten jonotettiin. Hakijoita oli jotain 50 jonossa ja otettiin neljän hengen ryhmissä. Keätöitä sai kyllä helpommin, mutta ei kouluihin ja työpaikkoihin enää vain menty. Se oli ehkä 70-lukua ja sitä ennen, eikä aina silloinkaan. Yliopistoon jäin parhaillaan 7. varajasijalle. Pääsin samalle alalle sitten opistoon. Hakjoita oli noin 300/30 aloituspaikkaa ja opistoihinkin suosituimpiin ei kaikki halukkaat päässeet.
Yhteenkään työpaikkaan en vuosien varrella ole ollut ainoa hakija. Yhteen mitä kaverini haki oli 301 ja jo etukäteen oli tieto, että luultavasti valitaan se, joka sitä hommaa hoiti niinkuin tehtiin. Kaverini oli samassa firmassa eri osastolla mutta piti hakea kun oli työllistämistuella.
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuodesta lähtien kaupunki maksaa puolet työttömyyskorvauksesta niin kauan, että työtön saa tes-palkka työn.
Ja sakkomaksu alkaa mennä jo 100 päivän jälkeen.
Kehitetäänkö tohon sitten systeemi, että vakituisia irtisanotaan ja kaikki on vuorollaan hetken töissä ja taas 3 kuukautta kotona ja taas töissä, että kaupunki välttyy sakkomaksuilta.
Yrittäjiä ei voi pakottaa ottamaan työttömiä töihin eli kaupungin ja valtion on pakko ottaa tai sitten kaupungit maksavat sakkomaksuja eli puolet työttömyyskorvauksesta mikä on sitten pois terveydenhoidosta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuodesta lähtien kaupunki maksaa puolet työttömyyskorvauksesta niin kauan, että työtön saa tes-palkka työn.
Kehitetäänkö tohon sitten systeemi, että vakituisia irtisanotaan ja kaikki on vuorollaan hetken töissä ja taas 3 kuukautta kotona ja taas töissä, että kaupunki välttyy sakkomaksuilta.
Yrittäjiä ei voi pakottaa ottamaan työttömiä töihin eli kaupungin ja valtion on pakko ottaa tai sitten kaupungit maksavat sakkomaksuja eli puolet työttömyyskorvauksesta mikä on sitten pois terveydenhoidosta jne.
No, leikkasvat varmaan eläkeläisten terveydenhoidosta ja palveluista. Eläke eniten sairaaloissa käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki kunnallisveroa voi myös nostaa.
Moni kaupunki on lopettanut kuntouttavia työpaikkoja, koska se ei enää ensi vuonna kelpaa sakkomaksuihin eikä työkokeilu. Vain tes-palkka työ kelpaa.
300 hakijaa ja 30 aloituspaikkaa ei todellakaan ole mikään mahdoton tehtävä päästä sisään. Muutaman prosentin luokkaa on monilla (yliopisto ja AMK) aloilla aika normaali sisäänpääsyprosentti. Puhumattakaan sitten työpaikoista paikkakunnilla, jossa on ylitarjontaa kyseisen alan ammattilaisista.
Mutta siitä olen yhtä mieltä, että vaivaa pitää olla valmis näkemään ja töitä tekemään sen eteen, että pääsee haluamalleen alalle tai töihin. Ja valmis pitää olla myös pettymyksiin, kun ei aina paikka aukea omalle kohdalle.
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vain ansiotyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."
Hyviä kommentteja!
Tuo tsuppari on lähetti, juoksupoika tai -tyttö (raksalla se ois kait hanslankari; tein itse nuorena noita hommia). Sinne kyllä pääsi, kun joku suositteli. Ne työsuhteet eivät vaan kestäneet (heti kun tarve loppui, niin pois).
Isän 2 vuotta vanhempi veli lähti maalta Stadiin (isä oli lähtenyt jo aiemmin...). Ajoi Elannon leipäautoa, oli pullatsuppari, pullakuski. Tuo siis n. 50-60-luvulla (itse s. -65).
Vierailija kirjoitti:
300 hakijaa ja 30 aloituspaikkaa ei todellakaan ole mikään mahdoton tehtävä päästä sisään. Muutaman prosentin luokkaa on monilla (yliopisto ja AMK) aloilla aika normaali sisäänpääsyprosentti. Puhumattakaan sitten työpaikoista paikkakunnilla, jossa on ylitarjontaa kyseisen alan ammattilaisista.
Mutta siitä olen yhtä mieltä, että vaivaa pitää olla valmis näkemään ja töitä tekemään sen eteen, että pääsee haluamalleen alalle tai töihin. Ja valmis pitää olla myös pettymyksiin, kun ei aina paikka aukea omalle kohdalle.
Juu, minulla on AMK tutkinto ja olen ollut sillä esim. työkokeilussa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä.
Jatkossa työkokeilu ei kelpaa enää sakkomaksuihin.
"Toimeentulotukeen tulee työvelvoite."
Meiän aikaa ei ollu nakki-Satosta, hammas-Purraa, eikä idiootti-Urpoa
Vierailija kirjoitti:
"Toimeentulotukeen tulee työvelvoite."
Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä, mutta tekevät varmaan toimeentulotukitöinä niitä mitä ennen tehtiin työkokeilussa ja kuntouttavassa esim. hoitavat lapsia päiväkodeissa, laittavat palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa jne.
Eli jatkossa kun saat toimeentulotukea niin sinut voidaan laittaa 5 päivänä viikossa hyllyttämään palautettuja kirjoja kirjastoon 6 h päivä. Noita työttömät on nyt tehneet työttömyyskorvauksella työkokeilussa.
Vierailija kirjoitti:
Eli jatkossa kun saat toimeentulotukea niin sinut voidaan laittaa 5 päivänä viikossa hyllyttämään palautettuja kirjoja kirjastoon 6 h päivä. Noita työttömät on nyt tehneet työttömyyskorvauksella työkokeilussa.
Jos asuu työssäkäyvän puolison kanssa niin ei saa toimeentulotukea eli noihin joutuu sinkut ja yh-äidit ja yh-isät.
Itse olin työkokeilussa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä ja minulla oli lapsia jotka jouduin viemään päiväkotiin. En saanut palkkaa ja minulla oli AMK tutkinto.
Toimeentulotukea ei ole tietenkään pakko hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun vanhempani kävelivät suoraan työpaikkaan ja olivat siellä sairaseläkkeelle/eläkkelle asti. Olenkin monesti toivonut että olisin saanut kokea vanhat hyvät ajat, töitä sai ja eläkekin oli kunnollinen. N57
Mun tuttava kertoi aikoinaan, kuinka työnantaja majoitti heidät 70-luvulla Pariisin parhaimpiin hotelleihin "koska he olivat siellä edustamassa Suomea". Meiltä vaaditaan varaamaan itse matkat halvimmasta mahdollisesta.
Joka ikisestä paikasta on vähennetty sihteerit ja vastaavat, jotka tekivät mm. matkavarauksia. Itse ne tosiaan joutuu tekemään, mutta onneksi meidän ei tarvitse halvimman mukaan mennä.
Ihmiset suostuvat varmasti tessiä alemmalla palkalla töihin jatkossa, kun tulee paikallinen sopiminen, koska muuten voi joutua toimeentulotuella töihin.
Hallitus on kyllä miettinyt kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset suostuvat varmasti tessiä alemmalla palkalla töihin jatkossa, kun tulee paikallinen sopiminen, koska muuten voi joutua toimeentulotuella töihin.
Vakituiset asuntovelkaiset saavat valita uuden työsopimuksen ja pienemmän palkan tai sitten irtisanomisen väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakituiset asuntovelkaiset saavat valita uuden työsopimuksen ja pienemmän palkan tai sitten irtisanomisen väliltä.
Asuntojen hinnat laskevat. Ei voi ottaa enää isoja velkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne oli ne kuuluisat Boomerit, jotka vaan käveli työpaikkoihin. Eli jotka ovat nyt eläkkeellä nauttimassa muuta kansaa paremmista eduista esim. alemmasta eläkeiästä.
Täällä yksi kuuluisa Boomeri. Joo, opiskeluaikana sain loma-ajoiksi ja viikonlopuiksi yö-tehdassiivousta vain pienen haastattelun jälkeen. Opiskelin kuusi vuotta, koko sen ajan siis siivosin tehdastiloja "vapaa-ajallani". Valmistuttuani en suinkaan kävellyt oman alani työpaikkaan. Monta vuotta pätkiä, sijaisuuksia. Vihdoin sain vakipaikan. 65v jäin eläkkeelle. Mistä "muuta kansaa" paremmista eduista nyt nautin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska niin te itse olette kertoneet.
Näin juuri. Lama-aika oli eri asia mutta 80 luvulla töihin vain käveltiin. Parhaimmissa jutuissa työnantajaa vaihdettiin kesken päivän kun ei työ miellyttänyt.
Nykyajan työmarkkinat kärsivät kroonisesti siitä, että enää ei ole mitään entry-level-jobeja, joihin tosiaan 80-luvulla käveltiin sisään. Ne harvat paikat, joita on, saavat armeijallisen hakemuksia.
Aikanaan työelämä toimi sillä tavalla hyvin, että noihin helppoihin kävele sisään -työpaikkoihin pääsi nuorena kokeilemaan työntekoa, ja palkkaa maksettiin - toki vähän, mutta kuitenkin edes jotakin. Aikanaan näitä erilaisia tsuppareita, sisäisen postin kantajia ynnä muita apulaisia tarvittiin työpaikalla kuin työpaikalla. Nämä karsiutuivat nopeasti pois, ja jo sähköpostin käyttöön ottaminen vähensi välittömästi työpaikkoja. Nykyäänhän ei ole enää edes sihteerejä, 80-luvulla tämä olisi ollut ennenkuulumatonta - silloin ei mitään tapahtunut ilman sihteeriä.