Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te nuoret luulette että me 50-60-vuotiaat on noin vain kävelty työpaikkoihin?

Vierailija
27.10.2024 |

Oletteko kuulleet 90-luvun lamasta? Kyllä niihin paikkoihin oli satoja hakijoita silloinkin. En edes 80-luvulla ollut ensimmäisiin kesätyöpaikkoihin ainoa hakija. Yhteen tsupparin paikkaan oli ryhmähaastattelu niin että lehdessä ilmoitettin että pitää tulla aikaan X ja sitten jonotettiin. Hakijoita oli jotain 50 jonossa ja otettiin neljän hengen ryhmissä. Keätöitä sai kyllä helpommin, mutta ei kouluihin ja työpaikkoihin enää vain menty. Se oli ehkä 70-lukua ja sitä ennen, eikä aina silloinkaan. Yliopistoon jäin parhaillaan 7. varajasijalle. Pääsin samalle alalle sitten opistoon. Hakjoita oli noin 300/30 aloituspaikkaa ja opistoihinkin suosituimpiin ei kaikki halukkaat päässeet. 

Yhteenkään työpaikkaan en vuosien varrella ole ollut ainoa hakija. Yhteen mitä kaverini haki oli 301 ja jo etukäteen oli tieto, että luultavasti valitaan se, joka sitä hommaa hoiti niinkuin tehtiin. Kaverini oli samassa firmassa eri osastolla mutta piti hakea kun oli työllistämistuella. 

Kommentit (257)

Vierailija
241/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette liian nuoria tuohon. Isäni ikäiset eli yli 70-vuotiaat marssivat töihin kasarin nousukaudella. 

Te olitte parikymppisiä laman aikana tai valmistumassa esim. korkeakoulusta, joten teihin se iski myös pahimmin. 

Vierailija
242/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettehan te kävelleet. Teidän aikana ei ollut samanlaista globaalia kilpailua sekä työvoimaa. 

Nykyisin joudut perustelemaan ja todistamaan suomalaiselle yritykselle, miksi sinut pitäisi palkata, eikä samalla hinnalla kolmea inkkaria. Työuran alkuvaiheessa olevia ei kouluteta yrityksissä, kellään ei ole aikaa eikä resursseja siihen.

Porvarillisessa maalaispitäjässä naamakerroin ratkaisi paljon. Ehkä vammaisia pääsi helpolla hoitamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska niin te itse olette kertoneet.

Näin juuri. Lama-aika oli eri asia mutta 80 luvulla töihin vain käveltiin. Parhaimmissa jutuissa työnantajaa vaihdettiin kesken päivän kun ei työ miellyttänyt.

Nykyajan työmarkkinat kärsivät kroonisesti siitä, että enää ei ole mitään entry-level-jobeja, joihin tosiaan 80-luvulla käveltiin sisään. Ne harvat paikat, joita on, saavat armeijallisen hakemuksia. 

Aikanaan työelämä toimi sillä tavalla hyvin, että noihin helppoihin kävele sisään -työpaikkoihin pääsi nuorena kokeilemaan työntekoa, ja palkkaa maksettiin - toki vähän, mutta kuitenkin edes jotakin. Aikanaan näitä erilaisia tsuppareita, sisäisen postin kantajia ynnä muita apulaisia tarvittiin työpaikalla kuin työpaikalla. Nämä karsiutuivat nopeasti pois, ja jo sähköpostin käytt

Kyllä sihteerejä vielä on, mutta nimike on assistentti. Esim insinööritoimistoille kuten sitowisellä on assistentteja paljonkin. Työnkuva on vain laajentunut. Assari voi tehdä esim. tarjouslaskennan exceliin ohjeistuksien mukaan.

Vierailija
244/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90- luvun alussa alkanut lama vei työpaikat. Myös lainojen korot nousivat. Meilläkin vasta otetun asuntolainan korko nousi kahteenkymmeneen prosenttiin!

Saimme kyllä talomme pidettyä, mutta monelta meni talo ja velat ulosoton kautta!!

Samanaikaisesti meni paljon yrityksiä konkkaan. Työpaikat meni alta monelta.

Revi siitä!

Valitettavasti näyttää sille, että tätä samaista lamaa kohti ollaan ajamassa Suomea uudestaan....

Ei ole tulossa. Ottakaa selvää mistä johtui 

Vierailija
245/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin pyörällä.

Vierailija
246/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska te olette kävelleet työpaikkaan sisään... 

Parhaimmat on jopa haettu torilta töihin.. kysyen onko sulla töitä?

Olen 53 vuotias, olin siis noin 20 vuotias kun lama iski Suomeen, luuletko todella että käveltiin vain töihin? Kun ei ollut mihin kävellä, yrittäjät makasivat kiskoilla tai roikkuivat jojossa. 

Vierailija
247/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nykyisin nuoret eivät pääse edes hanttihommiin, jossa laittaa se jalka oven väliin. Oliko kesätöihin Finnkinoon joku 500 hakijaa, siis surkealla palkalla kesän siivoat ja palvelet kassalla teinejä."

Finnkino on haluttu paikka joten sinne on paljon hakijoita. Moniin varastohommiin ja vastaaviin pääsee kyllä varsinkin henkilöstövuokrauksen kautta varsin helposti edelleen. Työ on sitten määräaikaista, heikosti palkattua ja usein aika puuduttavaa mutta saapahan työkokemusta.

Vierailija
248/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska te olette kävelleet työpaikkaan sisään... 

Parhaimmat on jopa haettu torilta töihin.. kysyen onko sulla töitä?

Olen 53 vuotias, olin siis noin 20 vuotias kun lama iski Suomeen, luuletko todella että käveltiin vain töihin? Kun ei ollut mihin kävellä, yrittäjät makasivat kiskoilla tai roikkuivat jojossa. 

Olen samanikäinen. Olin 19 v, kun näin Hesarissa työpaikkailmoituksen. Heti pääsin haastatteluun ja jo haastattelun lopuksi kerrottiin valinnasta. Vakituinen työpaikka oli kyseessä.

Vierailija
249/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvun lopussa oli aika, jolloin sai työn kuin työn. Mutta se ajanjakso kesti vain pari (?) vuotta. Mutta tästä lyhyestä ajasta on kyse, kun me muistelemme. 

n56

Just näin. Se oli lyhyt jakso. Vihdoinkin joku teki tällaisen aloituksen. Ei 80-luvullakaan opiskelupaikkoihin noin vain menty ja kyllä töihin päästäkseen joutui ihan hakemuksia tekemään ja haastatteluissa käymään. Asunnon haku opiskelupaikkakunnalta tapahtui niin, että piti laittaa paikalliseen sanomalehteen ilmoitus. Siihen lankapuhelinnumero. Minun tapauksessani se puhelinnumero oli naapurin mummon puhelinnumero, koska meillä ei ollut puhelinta. Mummo sitten tuli meiltä hakemaan puhelimeen, kun asunnon tarjoaja soitti. Opiskelupaikan sain yhdeksänneltä varasijalta. Kauppaopisto ja ylioppilasmerkonomin koulutus oli kyseessä. 

Jos valmistui ennen 90-lukua, niin töitä vielä sai, mutta sitten iski kauhea lama, josta toipuminen alkoi vasta joskus 94-95.

Itselläni on todella vaikea ymmärtää tätä nykyistä kaikkien vanhempien ikäluokkien haukkumista ja syyllistämistä. Ihmiset on tehneet 40 vuotta töitä  ja vuosituhannen vaihteen molemmin puolin syntyneet nuoret ovat täysin vailla käytöstapoja unohtaneet, että yleensä päätä olisi hyvä aukoa vasta sitten, kun on itsekin tehnyt jotain edes jonkun asian eteen. Ei ainakaan omilla lapsillani ole ollut mitään vaikeuksia opiskella opintolainoilla, käydä kesätöissä (siivoamassa) ja työllistyä ihan tavallisiin ammatteihin. Aivan kuten vanhempansakin. Pieninä ja nuorina olivat perheessä vanhempiensa lapsina.  Eivät perheen pomoina.

Vierailija
250/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en luule. 16 oon.

Vierailija
251/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 53 v ja kyllä nykyään on huomattavasti vaikeampaa saada töitä. Työelämää on tehostettu laman seurauksena jo vuosikymmeniä ja kaikki löysät otettu pois. Lähetimme lapseni kanssa monta sataa hakemusta kesätöihin, eikä saanut yhtään. Mieheni on hakenut töitä aktiivisesti usean vuoden, eikä ole saanut.

Ap huomaa tämän toukan työllisyystilanteen luultavasti vasta sitten, jos joutuu itse työttömäksi.

T. Hki

Olin kirjoittamassa melko lailla samaa. 

Olen samanikäinen ja samanlaisessa tilanteessa.

Kyllä mä sain nuorena 16-26-vuotiaana aina suht helposti kesäduunia tai ilta-viikonloppuhommia halutessani, lamasta huolimatta. Omilla lapsilla on ollut vaikeampaa ja samanikäinen puoliso jo toista vuotta työttömänä. 

Vierailija
252/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan olla kerrottu. 50-60 vuotiaat valmistuivat työttömiksi 90-luvun laman aikaan. Ja tänä päivänä monet tuosta ikäluokasta kärsivät ikärasismista, kun 55+ ikäisiä ei palkata ikänsä vuoksi, vaikka työvuosia on vielä jäljellä vaikka kuinka. Taustalla kuitenkin pitkä kokemus, kun lopulta töihin pääsi laman jälkeen, mutta jostain syystä menettänyt työnsä (määräaikaiset työsuhteet, heikko taloustilannetta sen myötä irtisanomiset ym)

Vierailija
253/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän se tuli heti ekassa kommentissa

Vierailija
254/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin harvoin noin vain käveltiin työpaikkoihin. Hakijoita oli muitakin. Usein valittiin se esimiehen mieltymyksen mukainen koulutuksesta tai kokemuksesta riippumatta. Joku päällikkökin kehui palkanneensa vain hyvän näköisiä ja kurvikkaita naisia, niillä avuilla kai ne hommat sitten hoidettiinkin siihen aikaan. 

Vierailija
255/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä nuorena ysärillä vaan kävelin työpaikkoihin, sananmukaisesti. Mutta mun periaate olikin tehdä erilaisia matalapalkka-alan töitä ja kerryttää cv:tä siten, mikä auttoi taas saamaan aina lisää ja parempia työpaikkoja. 

Vierailija
256/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti (65v) on kertonut että häntä pyydettiin nuorena moneen työpaikkaan. Ei tarvinnut edes hakea. Tosin noi työt oli marjanpoimintaa yms. ei mitään valkokaulushommia.

Vierailija
257/257 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska te puhutte aina siitä, kuinka helppoa ennen oli päästä töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi