Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te nuoret luulette että me 50-60-vuotiaat on noin vain kävelty työpaikkoihin?

Vierailija
27.10.2024 |

Oletteko kuulleet 90-luvun lamasta? Kyllä niihin paikkoihin oli satoja hakijoita silloinkin. En edes 80-luvulla ollut ensimmäisiin kesätyöpaikkoihin ainoa hakija. Yhteen tsupparin paikkaan oli ryhmähaastattelu niin että lehdessä ilmoitettin että pitää tulla aikaan X ja sitten jonotettiin. Hakijoita oli jotain 50 jonossa ja otettiin neljän hengen ryhmissä. Keätöitä sai kyllä helpommin, mutta ei kouluihin ja työpaikkoihin enää vain menty. Se oli ehkä 70-lukua ja sitä ennen, eikä aina silloinkaan. Yliopistoon jäin parhaillaan 7. varajasijalle. Pääsin samalle alalle sitten opistoon. Hakjoita oli noin 300/30 aloituspaikkaa ja opistoihinkin suosituimpiin ei kaikki halukkaat päässeet. 

Yhteenkään työpaikkaan en vuosien varrella ole ollut ainoa hakija. Yhteen mitä kaverini haki oli 301 ja jo etukäteen oli tieto, että luultavasti valitaan se, joka sitä hommaa hoiti niinkuin tehtiin. Kaverini oli samassa firmassa eri osastolla mutta piti hakea kun oli työllistämistuella. 

Kommentit (257)

Vierailija
121/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niin on kertonut vanhempieni lisäksi jokainen setäni/tätini (13 kpl).

Vierailija
122/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Verohallinto jakaa potkuja ja palkkaa väkeä yhtä aikaa."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010784667.html

Toi on hyvä, että tehdään määräaikaisia työsopimuksia jatkossa niin työttömät saa hetkeksi töitä. 

Jep. Kun kerran kaikille ei riitä töitä niin on oikeudenmukaista että ne jakautuu nykyistä tasaisemmin. Saa sitten ne työttömiä kadehtivat töissä olijatkin päästä peruspäivärahalle "naatiskelemaan".

Ja ainahan sitä voi mennä vaikka kauppaan hyllyttäjäksi tai vaikka siivoamaan, jos työttömyys ei näille uusille työttömille maistu. Sinne kun näiden mukaan voi vaan mennä.

Nyt kun tv:ssä on tämä Rikkaat ja rahattomat -sarja, niin siihen pitäisi valita joku kokoomuspoliitikko ja vastapuoleksi pelkällä peruspäivärahalla/työmarkkinatuella elävä henkilö. Kansa saisi sitten katsella riemulla miten ökypoliitikko selviää hengissä siitä "naatiskelusta".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on vaihdellut paikkakunnittain ja myös aloittain. Mä pääsin ylioppilaaksi 1980 ja marssin vaan Meilahteen HYKS:in työhönottoon. Siellä työntekijä kysyi, milloin voin aloittaa eli voinko aloittaa heti seuraavana aamuna. Mulle sopi, joten niin menin Lastenklinikalle sairaala-apulaiseksi.

Jos olit muualta Suomesta, niin et päässyt edes työhaastatteluun, kun ensimmäinen kysymys oli "onko sinulla asunto tiedossa". Jos ei ollut, puhelu päättyi siihen. Silloin pääkaupunkiseudulla oli asuntopula ja vuokra-asunnon saaminen oli vaikeaa.

Tuo on ihan totta. Asuntopulan takia moni sai olla onnellinen, jos pääsi edes alivuokralaiseksi jollekin. 

Vierailija
124/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat tuota ikää. Äiti käveli töihin päiväkotiin 16-vuotiaana heti yläasteen jälkeen ja vaihtoi myöhemmin työpaikkaa huoltoasemalle kassalle ja sieltä, ilman koulutusta, vanhusten palveluun eläkeikään asti.

Isälle tarjottiin töitä suoraan sekä armeijasta että tehtaalta, mutta valitsi yrittäjyyden sen sijaan.

Samoin samaan ikäluokkaan kuuluvat sedät, tädit ja enot ovat kaikki olleet vakitöissä eläkeikään asti. On kaikkea linja-auton kuljettajasta valtakunnan syyttäjään.

Itse odotan vakityötä edelleen nelikymppisenä. Paraikaa työttömänä, koska työantaja meni konkkaan. On ollut vaan pätkää pätkän perään, vaikka miten hyvin tekisin työni, olisin ahkera ja reipas, ja saisin kehuja ja suosittelijoita. Olen myös muuttanut paikkakunnalta toiselle töiden perässä, mutta ei sekään tärpännyt.

Harmi. Olen hyvä työntekijä, mutta avoimia paikkoja ei vaan ole tarpeeksi tarpeeseen nähden.

Nyt suunnittelen työpaikan hakemista jostain ulkomailta.

Vierailija
125/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette ehkä te ja teidän iläluokkanne, vaan nämä kalevit ja irmelit,  suuret ikäluokat.  

He saivat kaiken valmiiksi pedattuna ja töihin pääsi kun käveli paikanpäälle ja katsoi pomoa rohkeasti silmiin. Näin olen heiltä kuullut, esimerkiksi isältäni.

Ja sitten nuorena alkanut vuosikymmenien hyväpalkkainen vanhuusloma..on kyllä yksi ikäluokka saanut paljon. Niin paljon että ei oikein muille riitä.

Vierailija
126/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska te hoette "menkää töihin".

Tulee vaikutelma, että niin olette itse tehneet. Menneet vaan, tuosta vaan.

Vierailija
127/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat sai töitä 1) kysymällä tutuilta ja 2) lähettämällä työtodistukset ja saatekirjeen "Pyydän teitä huomiomaan minut työtehtävää täytettäessä". Että näin. Ei tarvinnut hioa CV:tä, tarinoida hakemusta, tehdä itsestään videoesittelyä, jonka jälkeen on puhelinhaastattelu, jonka jälkeen on haastattelu kasvokkain.

Vierailija
128/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat sai töitä 1) kysymällä tutuilta ja 2) lähettämällä työtodistukset ja saatekirjeen "Pyydän teitä huomiomaan minut työtehtävää täytettäessä". Että näin. Ei tarvinnut hioa CV:tä, tarinoida hakemusta, tehdä itsestään videoesittelyä, jonka jälkeen on puhelinhaastattelu, jonka jälkeen on haastattelu kasvokkain.

Tietysti vanhempani ovat 60+, että ehkä muutama vuosi tekee radikaalin eron.

Vierailija
129/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä vähän niinku kävelin mun työpaikkaan.

Nyt on vaikeampaa kuin silloin ennen.

N54

Vierailija
130/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 48 ja olen vain kävellyt työpaikkaan. Siellä tein ensin pari vuoden pätkää ja sitten minut vakinaistettiin. Yhä olen samassa paikassa. Se tietty auttoi, kun olin valmis lähtemään yliopistokaupungista kauemmas pienempään rannikkokaupunkiin työn perässä. Työpaikasta oli yliopiston seinällä ilmoitus pari kuukautta, ennen kuin ajattelin soittaa ja kysyä siitä. Toivotettiin suoraan tervetulleeksi kyselemättä arvosanojen tasoa, riitti, että oli paperit olemassa. Siksi suosittelenkin lämpimästi, että uskallatte hakea muuallekin kuin asuinpaikkaanne. Työkokemuksen kanssa on helpompi etsiä uusia paikkoja, ja joka tapauksessa on mukava, kun elämän rahoitus on kunnossa, kun hakee töitä sieltä, missä oikeasti haluaa asua.

Vierailija
131/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret ei halua nähdä vaivaa uran eteen ja haluaisi suoraan kävellä sinne hyväpalkkaisen asemaan. Ne ei oikein tajua sitä että se työnhaku täytyy alottaa sillä että kyselee hanttihommia josta edestään uralla siihen hyvä palkkaiseen asemaan varsikin kun ei ole työkokemusta. Niistä hanttihommista se alku työkokemus hommataan.

En itsekään nyt kuitenkaan niin vanha vielä ole kun synnyin -80 luvun puolessa välissä

Kun ei ole niitä hanttihommiakaan saada tuosta vain. Apupoikia rakennuksille ei enää ole. Tai mistä minä tiedän. Ulkomaalaisethan siellä töissä on. Ei juurikaan suomekieltä kuule. Käy kysymyssä hanttihommia. Keneltä? Rekrytointifirmalta joka ei edes tiedä mitään yrityksestä muuta kuin, että sinne tarvitaan joku hyvä tyyppi manage

"Voi kulta pieni, tuo soittelu HR:ään on toiminut vain joskus vuosikymmeniä sitten. Hilaapa peruksesi sieltä meneestä tähän päivään."

Ihan uteliaisuutta kuka sinulle on valehdellut että soittelemalla ei saa töitä kun selvästikään et sitä ole edes kokeillut?

-eri

Vierailija
132/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ehtinyt hakea mitään paikkoja, kun tuli kyselyjä kesätöihin. Olin 14. Samoin seuraava työ tuli kyselynä ehdinkö hommiin. Ehdinhän minä ja tein kesän jälkeen ammattikouluajan iltatöitä samaisessa firmassa. Vakityöpaikka napsahti niin, että tosiaan kävelin erääseen yritykseen, jossa ei ollut mitään hakuilmoitusta edes ollut. Ilmeisesti olin juuri sopivasti haku päällä. Aloitin heri seuraavana päivänä. Olen 55v.

Vierailija
133/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoojat bussi- ja juna-asemilla näyttäisi järjestään olevan ulkomaailaisia. Eivätkö suomalaiset hae näitä hommia, vai eikö oteta?

No, ei saa täysiä työtunteja. Ja osassa vaaditaan oman auton käyttöä.

Eikö 90h /3 vkoa ole hyvä alku? Rahaa siitäkin saa

Miten niillä ulkkareilla on autot?

Toiset vaan ovat saamattomia,ei sille mitään voi.Matalapalkkaisillakin auto että pysty töissä kulkemaan ja on pitkät työmatkat.Sitten on niitä jotka ei millään pysty mihinkään.

Vierailija
134/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90- luvun alussa alkanut lama vei työpaikat. Myös lainojen korot nousivat. Meilläkin vasta otetun asuntolainan korko nousi kahteenkymmeneen prosenttiin!

Saimme kyllä talomme pidettyä, mutta monelta meni talo ja velat ulosoton kautta!!

Samanaikaisesti meni paljon yrityksiä konkkaan. Työpaikat meni alta monelta.

Revi siitä!

Vierailija
135/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sedät ja tädit haluaa veetuilla nuorisolle. Totuus on aina tarua ihmeellisempi.

Yrittäkää nyt ymmärtää mitä divide et impera (hajoita ja hallitse) tarkoittaa. Tämä, jo ilmeiseti ennen Rooman imperiumia kehitetty taktiikka, toimii edelleen. Täällä yllytetään työssäkäyviä työttömien kimppuun, nuorisoa eläkeläisten kimppuun, kantiksia ulkolaisten kimppuun jne jne. Hallitusvalttaa käsissään pitävät sortajat yllyttävät orjiaan tappelemaan keskenään.

Vierailija
136/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90- luvun alussa alkanut lama vei työpaikat. Myös lainojen korot nousivat. Meilläkin vasta otetun asuntolainan korko nousi kahteenkymmeneen prosenttiin!

Saimme kyllä talomme pidettyä, mutta monelta meni talo ja velat ulosoton kautta!!

Samanaikaisesti meni paljon yrityksiä konkkaan. Työpaikat meni alta monelta.

Revi siitä!

Valitettavasti näyttää sille, että tätä samaista lamaa kohti ollaan ajamassa Suomea uudestaan....

Vierailija
137/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 53 v ja kyllä nykyään on huomattavasti vaikeampaa saada töitä. Työelämää on tehostettu laman seurauksena jo vuosikymmeniä ja kaikki löysät otettu pois. Lähetimme lapseni kanssa monta sataa hakemusta kesätöihin, eikä saanut yhtään. Mieheni on hakenut töitä aktiivisesti usean vuoden, eikä ole saanut.

Ap huomaa tämän toukan työllisyystilanteen luultavasti vasta sitten, jos joutuu itse työttömäksi.

T. Hki

Sun on vaikeampi löytää uutta työpaikkaa koska olet 53v. Ikäsurjintä ja silleen, tiiätkö. Nuorille on vaikka kuinka paljon töitä tarjolla. Kyllä, silppua ja osa-aikaista mutta niin se oli meidänkin nuoruudessa. Joka viikolle ei tunteja riittänyt silloinkaan. Sopi opiskelijalle ja muutenkin vähällä kituuttavalle. Valmistuminen osuikin sopivasti 90-luvun laman aikaan.

Vierailija
138/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini ollessa nuori oli liikkeiden ikkunoissa lappuja jos hakivat työntekijää. Ensimmäisen työpaikan sai viimeisenä koulupäivänään kun meni jonoon, hakivat asiatyttöä kauppaan 

Nykyään hyllytetään tuotteita kaupassa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä nimellä työkokeilu.

Luuletko että 80-luvulla ei ollut näitä 9 e työpaikkoja?Itse tein näitä v-88 ja menin itse kysymään josko pääsisi ettei tarvi kotona istua.

Vierailija
139/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun vanhempani kävelivät suoraan työpaikkaan ja olivat siellä sairaseläkkeelle/eläkkelle asti. Olenkin monesti toivonut että olisin saanut kokea vanhat hyvät ajat, töitä sai ja eläkekin oli kunnollinen. N57

Mun ei. Äitini 80 v. opiskeli kaksi akateemista loppututkintoa, kun ensimmäisellä ei irronnut työpaikkaa. 

Vierailija
140/257 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska niin on kertonut vanhempieni lisäksi jokainen setäni/tätini .

Sinun 13 tätiä ja setää ei ole koko ikäluokka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi