Sukupolvi, joka vei omat lapsensa mummolaan, mutta ei itse hoida lapsenlapsiaan
Alapeukkujen armeijaa odotellessa, mutta tämä on todellisuutta monilla ikätovereillani, myös meidän perheessä:
Kun minä ja mieheni olimme lapsia, niin vanhemmat hyödynsivät isovanhempia surutta lastenhoitoapuna. Meillä kummallakin oli isovanhempien luo matkaa, mutta vanhemmat eivät antaneet sen häiritä. Mies mm. vietiin pariksi viikoksi kesällä mummolaan, kun hän oli vasta 2 v. 2 v ei nähnyt äitiään 2 viikkoon. Minun vanhempani matkustivat muutaman tunnin ajomatkan päähän mummolaan 3 viikon välein viikonlopuiksi. Isovanhemmat katsoivat meidän lasten perään, jotta vanhemmat saivat levätä, käydä rauhassa ulkoilemassa, lukea jne. Vanhempien annettiin levätä rauhassa, eikä heidän odotettu paljon seurustelevan isovanhempien kanssa. Kyllä, meillä minulla ja miehellä on ollut hyvät ja läheiset välit isovanhempiemme kanssa, koska olimme paljon tekemisissä isovanhempiemme kanssa ja he osallistuivat hoitoomme. Isovanhemmilla oli meidän lisäksemme useita lapsenlapsia eli emme olleet ainoat lapsenlapset.
Kun olemme itse saaneet perheenlisäystä, ei vanhempiamme ole kiinnostanut ottaa samanlaista koppia kahdesta lapsenlapsesta. Toiset isovanhemmat asuvat lähellä, eivätkä silti ole apuna. Kaikki on arjessa hoidettava itse. Kukaan ei hae sairastunutta lasta päiväkodista tai tule avuksi, jos on vaikea tilanne esimerkiksi töiden ja sairaan lapsen hoidon suhteen. Toukokuussa pääsimme kerran päivällä miehen kanssa kaksistaan lounaalle, kun isovanhemmat katsoivat viikonloppuna muutaman tunnin lasten perään. Emme ole koskaan olleet yhdessä yötä pois lasten luota. Toiset isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä ja heitä nähdään muutamia kertoja vuodessa. Yhteistä kaikille isovanhemmille on se, että eivät halua ottaa vastuuta lastenlasten kanssa olemisesta. Tulevat meille kyllä kestittäviksi tai laittavat heillä käydessä ruoat, mutta eivät halua pidempää aikaa katsoa lastenlasten perään. Odottavat myös, että me seurustelemme isovanhempien kanssa. Isovanhempien kanssa näkeminen ei siis tuo meille vanhemmille samanlaista lepoa kuin omille vanhemmillemme toi. Tavaraa isovanhemmat saattavat kyllä ostaa kysymättä, mikä tuo meille ylimääräistä työtä.
Vanhemmillamme ei ole mikään kohtuuton tilanne: ovat alle 70 v eläkeläisiä, jotka jaksoivat tehdä täyden työuran ja jaksavat virkeästi harrastaa nyt eläkepäivinä. Silti kiinnostusta lastenlasten kanssa olemiselle ei ole. Nämä meidän lapset ovat ainoat lapsenlapset, eikä enempää ole isovanhemmille tulossa. Ei siis ole kyse siitä, että aika pitäisi jakaa 10 lapsenlapsen kesken. Mekään emme kaipaa mieheni kanssa mitään biletyslomia, vaan ihan sitä, että välillä saisi yhdessä hengähtää kodin ulkopuolella. Mennä vaikka elokuviin (emme ole lasten syntymän jälkeen käyneet elokuvateatterissa), syömään rauhassa ravintolaan tai lähteä kahdestaan päivävaellukselle vaikeaan maastoon, jossa lasten on hankala kulkea. Tai ihan vaan se, jos haluaisi joskus viettää päivän sohvalla maaten nousematta kertaakaan kenenkään tarpeiden takia.
Koen jonkinlaista katkeruutta siitä, että vanhempieni ikäpolvi hyödynsi surutta isovanhempia lastenhoidossa, mutta eivät itse suostu ottamaan samanlaista vastuuta nyt mummo/vaari-iässä. Tämä samainen sukupolvi on kuitenkin kovin huolissaan siitä, kuka maksaa heidän eläkkeensä ja terveydenhuoltonsa. Aika moni kavereistani tuskailee sen kanssa, kun ikääntyvät vanhemmat odottavat lastensa hoitavan heidän asiansa. Itsellä täytyy myöntää, että intoa vanhempien auttamiseen ei juuri ole, kun on jääty lasten kanssa ilman tukea.
Kommentit (650)
Tuon, jonka mies matkatöissä, ei ystäviä, ei tuttavia joita rahaa vastaan pyytäisi auttamaan vaikka lääkäriksi käynnin ajaksi
Miksi hän syyttää äitiään tilanteestaan?
"Täytyy sanoa, että itsellä oli kyllä hyvin pitkälti lapsuudesta se malli, että isovanhemmat hoitaa myös. Olin paljon mummolla, kun vanhempani sinne vei hoitoon. Kun tulin äidiksi, niin omaa äitiäni ei vois vähempää kiinnostaa. Eli ei tosiaan ole sellainen ihana mummo mikä minulla oli."
Sun vanhemmat halusivat omaa lomaa sinusta. Juopottelu- ja lepäilylomaa. Siksi kuskasivat sinut lomilla toisten nurkkiin jaloista pyörimästä.
Just samasta syystä vanhempiasi ei nappaa vähääkään hoitaa sun mukulaa/mukuloita.
"Suomessa on täydellisen itsekäs noin 70-80 v sukupolvi".
Aloitus on taas näitä typeriä yleistyksiä, jotka eivät pidä paikkaansa.
Olen 70+ ja kuulun vielä noihin vihattuihin suuriin ikäluokkiin. Minä, mieheni ja lapsemme asuimme opiskelujen takia kaukana vanhemmistamme (välimatkaa 500-800 km kummankin vanhempiin). Meillä ei todellakaan ollut isovanhempia lähellä ja kerran pari vuodessa kävimme lomilla isovanhempia tapaamassa. Isovanhemmat saattoivat samoin pistäytyä meillä esim lasten kastejuhlissa. Koskaan lapset eivät olleet yksinään mummuloissa.
Tämän suuren tuen tarpeen muistan kyllä ja tunnistan ap:n aloituksesta.
Kun tulimme itse isovanhemmiksi, olemme olleet paljon lastenlasten hoitajina, lapset ovat meillä yökylillä, kuljetellaan harrastuksiin jne.
Aina, kun suunnittelemme mieheni kanssa kahdenkeskeisiä menoja, kysymme aina lapsiltamme ensin, onko ko aikana mitään hoidon tarvetta ts hoidamme lastenlapsiamme hyvin mielellään.
Mutta tämä on nyt meille ollut mahdollista, kun asumme samassa kaupungissa. Silloin aikanaan, kun omat lapset olivat pieniä, se ei ollut omille vanhemmilleni mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun ja yleisen mielipiteen perusteella hyvä ihminen (nainen) käy koulut, hankkii pätevyyden (samalla toki töitä tehden, ettei nosta yhteiskunnan tukea), valmistuu hyväpalkkaiseen ammattiin, jossa paiskii töitä eläkeikään (aikaisintaan 75 v) saakka ilman työuran katkoksia kuten äitiyslomaa. Tämän lisäksi ja osin samanaikaisesti hän hankkii vähintään 2-3 lasta, joista kasvattaa tuottavia veronmaksajia (työelämästä ei tosin parane olla pois esim. lasten sairastaessa). Missään vaiheessa ei sovi odottaa minkäänlaista apua isovanhemmilta tai muiltakaan, koska lasten hankinta on oma valinta, mitäs läksit. Ikääntyvät muistisairaat vanhempansa nainen hoitaa hymyssä suin tehden samalla täyttä työaikaa, etteivät ikäihmiset vaan kuormita yhteiskuntaa. Parhaassa tapauksessa nainen itse ei jää koskaan eläkkeelle, vaan kuolee kenellekään vaivaa aiheuttamatta työpaikalleen noin 80 vuoden iässä sairastelematta lainkaan edeltävästi (koska sairastelu
Unohdit tästä sen ketjun varsinaisen puheenaiheen, eli lastenlasten hoitamisen. Kun lapsia tehdään 2-3 ja he tekevät lapsia 2-3, niin 6-9 lastenlasta pitäisi hoitaa kun he sairastavat, vanhemmilla on lääkärikäyntejä ja parisuhdeaikaa ja mieluiten kesälläkin edes yhden viikon ajan, ettei vanhempien tarvitse kokata töiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun ja yleisen mielipiteen perusteella hyvä ihminen (nainen) käy koulut, hankkii pätevyyden (samalla toki töitä tehden, ettei nosta yhteiskunnan tukea), valmistuu hyväpalkkaiseen ammattiin, jossa paiskii töitä eläkeikään (aikaisintaan 75 v) saakka ilman työuran katkoksia kuten äitiyslomaa. Tämän lisäksi ja osin samanaikaisesti hän hankkii vähintään 2-3 lasta, joista kasvattaa tuottavia veronmaksajia (työelämästä ei tosin parane olla pois esim. lasten sairastaessa). Missään vaiheessa ei sovi odottaa minkäänlaista apua isovanhemmilta tai muiltakaan, koska lasten hankinta on oma valinta, mitäs läksit. Ikääntyvät muistisairaat vanhempansa nainen hoitaa hymyssä suin tehden samalla täyttä työaikaa, etteivät ikäihmiset vaan kuormita yhteiskuntaa. Parhaassa tapauksessa nainen itse ei jää koskaan eläkkeelle, vaan kuolee kenellekään vaivaa aihe
Ja koska ei kaikkea tätä jaksa, olettaa että ne ikääntyvät muistisairaat vanhemmat ottavat vastuun lastenhoidosta, että itse saa hypätä vapaailtoja viettämässä. Mieleen ei tule että muistisairaille vanhemmille lapsen hoitovastuun jättäminen on jo lasten turvallisuuden kannaltakin melkoisen riskialtista toimintaa. Mutta mitäpä sillä on väliä, säästäähän siinä kun ei tarvii lapsenvahdille palkkaa maksaa, vaikka varaakin olisi kun on se hyväpalkkainen työ
Ei tietenkään, tokihan lapset kasvatetaan ihan yksin ja siitä siirrytään sitten suoraan muistisairaiden hoitoon. Eihän kukaan jätä lapsiaan muistisairaalle mummolle, ei todellakaan. Sitä hoitoapua kaivattaisiin silloin kun lapset on pieniä ja mummo vielä kunnossa, mutta eihän sitä sovi myöntää tai on huono äiti.
Hoitoapua kyllä saa kun palkkaa sitä varten lastenhoitajan.
Iäkkäille isovanhemmille voi jo jaksamisen kannalta olla haastavaa ottaa hoitovastuu pienistä lapsista. Vaikka jaksaisikin vielä itsestään huolehtia, ei välttämättä jaksa pikkulasten kanssa. Päälle siihen vielä vanhempien vaatimukset miten pitää hoitaa ja mitä ruokaa saa antaa. Ei saa kieltää, vaikka lapsi riehuisi ja sotkisi talon. Sitten jos on antanut jotain vanhempien mielestä väärää ruokaa tai kieltänyt lasta jostain, saa haukut päälle.
Ihan oikeasti, aiemmat sukupolvet eivät ilmaiseksi lapsiaan isovanhemmilla hoidattaneet. Tai jos hoidattivat, ainakin luottivat isovanhempien tapaan hoitaa toisin kuin nykymammat jotka määräävät mitä saa sanoa ja mitä ei, mitä ruokaa pitää antaa ja mitä ei. Ja olettavat että mielellään käyvät vielä viihdyttämässä lapsia maksullisissa huvituksissa tietysti omalla kustannuksellaan ettei raha omasta pussista mene
Oisko mitä jos yhteiskunta hoitaisi lapset isoissa lastenkoti-tyyppisissä tiloissa ammattihoitajat hoitajina.
Äitiysloman jälkeen mukulat sinne, on vapautta tehdä töitä, käydä hammaslääkärissä ja hoitaa parisuhdetta, mummotkin kun kerran nykyisin on työelämässä 70-vuotiaaksi saavat hekin levätä viikonloput ja lomansa.
Vanhemmat voisivat käydä, jos sattuvat jaksamaan, lapsiaan katsomassa.
Tämmönen lebensborn-ohjelma voisi lisätä syntyvyyttä kun yhteiskunta ottaisi talouudellisen ja hoitovastuun.
Tuskin nyt ketjun pointtina olikaan että isovanhempien tulisi olla automaattisena lastenhoitopalveluna 24/7. Eiköhän kyse ole ollut koko ajan siitä ettei sitä pientä satunnaistakaan apua saa isovanhemmilta joilla olisi siihen kaikki edellytykset.
Yleensäkin ihmettelen näitä kommentteja joissa haukutaan omia lapsia itsekkäiksi ja lapsenlapset rasitteiksi. Ketkähän ne itsekkäät lapset on kasvattaneet? Näistä kommenteista tulee tunne ettei nämä nykyiset isovanhemmat olisi halunneet edes omia lapsiaan.
Nähty ja kuultu on kyllä näitäkin isovanhempia jotka ihan itse vaatimalla vaativat saada olla hoitamassa lapsenlapsia ja sitten uhriutuvat kun AINA pitää hoitaa.
Kovasti sitä moni niitä lapsenlapsia kuitenkin tuntuu toivovan ja luulisi myös silloin haluavan ihan omasta tahdostaankin luovan hyvän suhteen lapsenlapsiinsa.
Meillä kanssa äidin auttaminen lasten kanssa vaikeaa. Parin kerran jälkeen sanoi, että hoida kun oot tehnytkin lapset. 4 poikaa meillä ja päätin niin hoidankin. Nyt meillä kolme lastenlasta ja hoidan heitä mielelläni sillointällöin. Äitini synt.-40 ja minä -64
Omituista on se, että et ap osaa palkata lastenhoitajaa tarvittaessa. Taikka et osaa tilata palveluntarjoajalta hoitajaa. Sinne basn maksat tunneista.
Minä olin jo ennen täysi-ikäisyyttäni palkkatyössä lastenhoitajana. Perheen äiti ja isä olivat viikon reissulla ulkomailla kun hoidin 24/7 heidän lapsia.
Samat lapset sai tulla joskus asuntoonikin työajan jälkeen illalla pariksi tunniksi tarvittaessa.
Siinä perheessä ei isovanhempia vaivattu kerroilla.
Minun ei pieneen mieleeni tullut ensimmäisten lastenlasten synnyttyä että minun pitäisi olla niistä jotenkin vastuussa ja hoitaa niitä ja vapauttaa vanhemmat muuhun. Kävinnkylässä jos kutsuttiin, en muute .Olinpa tyhmä.tosin asun 20 kmn päässä.
Sit ikävän sairastumisen vuoksi jouduin hoitamaan paljon toisia lapsia mutta en odota mitään takaisin hoitoa enkä vielä tarvikaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun ei pieneen mieleeni tullut ensimmäisten lastenlasten synnyttyä että minun pitäisi olla niistä jotenkin vastuussa ja hoitaa niitä ja vapauttaa vanhemmat muuhun. Kävinnkylässä jos kutsuttiin, en muute .Olinpa tyhmä.tosin asun 20 kmn päässä.
Sit ikävän sairastumisen vuoksi jouduin hoitamaan paljon toisia lapsia mutta en odota mitään takaisin hoitoa enkä vielä tarvikaan.
200 km
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mummot täällä ei kuulosta viisivuotiailta. Kun mä haluun et mua hoidetaaaaaN.
Linkkaa tähän kommentti, missä näin sanotaan?
Kyllähän tätä vingutaan ministeritasolla saakka nykyisin. Lapsille saatava moraalinen velvoite hoitaa vanhempiaan, vai miten se meni.
T. eri
Kysyttiin kommenttia, missä täällä ketjussa "vingutaan". Päättäjät näin toki ajattelevat säästääkseen vanhuspalveluista, ei niinkään itse vanhukset ole vinkuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun ja yleisen mielipiteen perusteella hyvä ihminen (nainen) käy koulut, hankkii pätevyyden (samalla toki töitä tehden, ettei nosta yhteiskunnan tukea), valmistuu hyväpalkkaiseen ammattiin, jossa paiskii töitä eläkeikään (aikaisintaan 75 v) saakka ilman työuran katkoksia kuten äitiyslomaa. Tämän lisäksi ja osin samanaikaisesti hän hankkii vähintään 2-3 lasta, joista kasvattaa tuottavia veronmaksajia (työelämästä ei tosin parane olla pois esim. lasten sairastaessa). Missään vaiheessa ei sovi odottaa minkäänlaista apua isovanhemmilta tai muiltakaan, koska lasten hankinta on oma valinta, mitäs läksit. Ikääntyvät muistisairaat vanhempansa nainen hoitaa hymyssä suin tehden samalla täyttä työaikaa, etteivät ikäihmiset vaan kuormita yhteiskuntaa. Parhaassa tapauksessa nainen itse ei jää koskaan eläkkeelle, vaan kuolee kenellekään vaivaa aihe
Mitä ihmeen hoitoapua? Isovanhempien lapsia ei saanut maksutta 10 tunniksi päivässä varhaiskasvatukseen, nykyvanhemmalle tuo on todellisuutta. Ja tuo lisäksi tarvitaan isovanhempia hoitamaan lapsia, mutta ei tietenkään isovanhempien tavalla vaan lasten vanhemman määrämällä.
Vanhemmuus ei ole koskaan ennen ollut näin helppoa, mutta tätäkään ei se itse päivähoidossa ollut äiti millään jaksa. Kun ei ole omaa aikaa eikä ole parisuhdeaikaa.
Vai pitäisi isovanhempien ottaa vastuuta lastenlasten hoitamisesta. Miksi?
Ja miten paljon on vapaata niillä, joiden lapset eron jälkeen vuoroviikkosysteemissä.
Joo, kyllähän tuo sukupolvien välinen epätasa-arvo on räikeä. Näkyy myös eläkkeissä. Sota-ajan sukupolvi oli tiukilla mutta teki osansa. Seuraava napsi edut itselleen. Nyt taas ollaan tiukilla ja tähän vaikuttaa tuo edellisen sukupolven itsekkyys. Ja yksilöissä on toki eroja, mutta keski-määrin se menee aikalailla näin.
Vierailija kirjoitti:
Vai pitäisi isovanhempien ottaa vastuuta lastenlasten hoitamisesta. Miksi?
Koska vastuuttivat omatkin vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Omituista on se, että et ap osaa palkata lastenhoitajaa tarvittaessa. Taikka et osaa tilata palveluntarjoajalta hoitajaa. Sinne basn maksat tunneista.
Minä olin jo ennen täysi-ikäisyyttäni palkkatyössä lastenhoitajana. Perheen äiti ja isä olivat viikon reissulla ulkomailla kun hoidin 24/7 heidän lapsia.
Samat lapset sai tulla joskus asuntoonikin työajan jälkeen illalla pariksi tunniksi tarvittaessa.
Siinä perheessä ei isovanhempia vaivattu kerroilla.
_____
* sinne vaan maksat tunneista
* vaivattu kersoilla
Vastuuttivat omat vanhempansa? En oikein jaksa uskoa. Enemmänkin kyse on ollut siitä, että niin oli tapana tehdä. Ajat ovat muuttuneet.
Täytyy sanoa, että itsellä oli kyllä hyvin pitkälti lapsuudesta se malli, että isovanhemmat hoitaa myös. Olin paljon mummolla, kun vanhempani sinne vei hoitoon. Kun tulin äidiksi, niin omaa äitiäni ei vois vähempää kiinnostaa. Eli ei tosiaan ole sellainen ihana mummo mikä minulla oli.