Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukupolvi, joka vei omat lapsensa mummolaan, mutta ei itse hoida lapsenlapsiaan

Vierailija
27.10.2024 |

Alapeukkujen armeijaa odotellessa, mutta tämä on todellisuutta monilla ikätovereillani, myös meidän perheessä:

Kun minä ja mieheni olimme lapsia, niin vanhemmat hyödynsivät isovanhempia surutta lastenhoitoapuna. Meillä kummallakin oli isovanhempien luo matkaa, mutta vanhemmat eivät antaneet sen häiritä. Mies mm. vietiin pariksi viikoksi kesällä mummolaan, kun hän oli vasta 2 v. 2 v ei nähnyt äitiään 2 viikkoon. Minun vanhempani matkustivat muutaman tunnin ajomatkan päähän mummolaan 3 viikon välein viikonlopuiksi. Isovanhemmat katsoivat meidän lasten perään, jotta vanhemmat saivat levätä, käydä rauhassa ulkoilemassa, lukea jne. Vanhempien annettiin levätä rauhassa, eikä heidän odotettu paljon seurustelevan isovanhempien kanssa. Kyllä, meillä minulla ja miehellä on ollut hyvät ja läheiset välit isovanhempiemme kanssa, koska olimme paljon tekemisissä isovanhempiemme kanssa ja he osallistuivat hoitoomme. Isovanhemmilla oli meidän lisäksemme useita lapsenlapsia eli emme olleet ainoat lapsenlapset.

Kun olemme itse saaneet perheenlisäystä, ei vanhempiamme ole kiinnostanut ottaa samanlaista koppia kahdesta lapsenlapsesta. Toiset isovanhemmat asuvat lähellä, eivätkä silti ole apuna. Kaikki on arjessa hoidettava itse. Kukaan ei hae sairastunutta lasta päiväkodista tai tule avuksi, jos on vaikea tilanne esimerkiksi töiden ja sairaan lapsen hoidon suhteen. Toukokuussa pääsimme kerran päivällä miehen kanssa kaksistaan lounaalle, kun isovanhemmat katsoivat viikonloppuna muutaman tunnin lasten perään. Emme ole koskaan olleet yhdessä yötä pois lasten luota. Toiset isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä ja heitä nähdään muutamia kertoja vuodessa. Yhteistä kaikille isovanhemmille on se, että eivät halua ottaa vastuuta lastenlasten kanssa olemisesta. Tulevat meille kyllä kestittäviksi tai laittavat heillä käydessä ruoat, mutta eivät halua pidempää aikaa katsoa lastenlasten perään. Odottavat myös, että me seurustelemme isovanhempien kanssa. Isovanhempien kanssa näkeminen ei siis tuo meille vanhemmille samanlaista lepoa kuin omille vanhemmillemme toi. Tavaraa isovanhemmat saattavat kyllä ostaa kysymättä, mikä tuo meille ylimääräistä työtä.

Vanhemmillamme ei ole mikään kohtuuton tilanne: ovat alle 70 v eläkeläisiä, jotka jaksoivat tehdä täyden työuran ja jaksavat virkeästi harrastaa nyt eläkepäivinä. Silti kiinnostusta lastenlasten kanssa olemiselle ei ole. Nämä meidän lapset ovat ainoat lapsenlapset, eikä enempää ole isovanhemmille tulossa. Ei siis ole kyse siitä, että aika pitäisi jakaa 10 lapsenlapsen kesken. Mekään emme kaipaa mieheni kanssa mitään biletyslomia, vaan ihan sitä, että välillä saisi yhdessä hengähtää kodin ulkopuolella. Mennä vaikka elokuviin (emme ole lasten syntymän jälkeen käyneet elokuvateatterissa), syömään rauhassa ravintolaan tai lähteä kahdestaan päivävaellukselle vaikeaan maastoon, jossa lasten on hankala kulkea. Tai ihan vaan se, jos haluaisi joskus viettää päivän sohvalla maaten nousematta kertaakaan kenenkään tarpeiden takia.

Koen jonkinlaista katkeruutta siitä, että vanhempieni ikäpolvi hyödynsi surutta isovanhempia lastenhoidossa, mutta eivät itse suostu ottamaan samanlaista vastuuta nyt mummo/vaari-iässä. Tämä samainen sukupolvi on kuitenkin kovin huolissaan siitä, kuka maksaa heidän eläkkeensä ja terveydenhuoltonsa. Aika moni kavereistani tuskailee sen kanssa, kun ikääntyvät vanhemmat odottavat lastensa hoitavan heidän asiansa. Itsellä täytyy myöntää, että intoa vanhempien auttamiseen ei juuri ole, kun on jääty lasten kanssa ilman tukea.

Kommentit (650)

Vierailija
281/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin. Turha auttaa lastenlasten kanssa, kun ei ne siltikään auta meitä sit vanhana. Voi miten pyyteetöntä.

Vierailija
282/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellinen asenne täällä jollain, että jos silloin tällöin toivoisi hoitoapua, ei muka itse huolehdi lapsistaan

Mulla ei omia lapsia ole, mutta välillä sisarusten lapsia hoitaneena tiedän kuinka rankkaa se osaa olla jo parissa tunnissa, vaikka kuinka rakkaita ovat. Kylmät isovanhemmat, jos ei ikinä halua lastenlasten kanssa aikaa viettää

Tässä nyt on vain yksi näkökulma. Kaipaisin ap:n vanhempien ja appivanhempien näkökulmaa kanssa. On niin helppoa laittaa se sädekehä omaan päähän ja pirunsarvet muille.

Niin totta tämä, mutta näinhän se tällä palstalla aina menee. On vain toisen osapuolen näkökulma ja sen perusteella vedetäån johtopäätöksiä ja tuomitaan toinen tai toiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? He ovat sellaisia, joita ei kiinnosta hoitaa lapsia. Kenenkään lapsia.

Tämä on totta. Eivät hoitaneet omia lapsiaan eivätkä lapsenlapsiaan.

Vierailija
284/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin ennen mummot olisivat riemusta kiljuneet, kun hoitivat lapsenlapsikatrasta, kun usein saattoi olla kymmenpäinen lapsilauma, jos useampi lapsi. Lastenhoidon lisäksi kaivosta kannettiin vesi ja likavesi ulos, tehtiin ruuat, kasvatettiin perunat, ommeltiin ja parsittiin vaatteet. Pyykit pestiin käsin. Päälle saattoi olla päivätyö. 

Naisen asema oli raskas ja työntäyteinen, lastenlapsien lisäksi oli hoidettavana omat iäkkäät vanhemmat ja appivanhemmat.

Ja aviomies, jota piti passata ja huolehtia aviovaimon velvollisuuksista.

Ihanko oikeasti tämän päivän naiset haluatte samanlaisen elämän, kuin oli teidän mummolla. 

Ap ja miehensä ovat olleet lapsia 80- tai 90-luvuilla, ei silloin tuollaista ollut.

On meitä, joilla oli kasarilla juuri tuollainen maatilamummola. Mummo nousi viideltä aamulla lämmittämään tupaa ja painui parsinavettaan hoitamaan, lypsämään ja ruokkimaan eläimet. Sen jälkeen tupaan laittamaan aamupalan vaarille (ja lapsenlapsille). Siitä sitten päivän myötä lisää kotitöitä, leipomista, pyykkäämistä ja lisää navettatöitä ja ainakin 4 ruokailuhetkeä lisää vaarille (ja lapsenlapsille). Illalla varmasti rättiväsyneenä petiin ja seuraavana päivänä sama uudestaan. Mummolassa oltiin juuri nuo hiihto- ja pääsiäislomat yms. Kesälläkin ehkä viikko?!? En koskaan kuullut itse mummon valittavan mistään. Rakkaat terveiset mummolle pilven päälle, lämpimät muistot jäivät iäksi <3

Vierailija
285/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ratkaissut asian nyt niin, että koska omat vanhempani eivät auttaneet minua lasten hoitamisessa vaan markusteluvat ym. niin nyt kun ovat huonokuntoisia ja haluavat väkisin asua omakotitalossa niin en käy auttamassa. En myöskään aio käydä vanhainkodissa kuin syntymäpäivänä kuten hekin kävivät lasteni syntymäpäivillä. Sitä saa siis mitä tilaa.

Varmaan ihana elämä sinulla kun se perustuu vihaan ja kostoon. 🤦🏻

En ihan noin teilaisi, koska onhan se loukkaavaa ettei isovanhemmat huomioi lapsenlapsiaan saatikka omaa tytärtään. Itsekkyys tuhoaa ihmissuhteita ja jos ei haluta tavata, tai auttaa, niin eikö se kerro jo oleellisen?

Itse koin saman, kun sisarukseni hoidattivat lapsensa mummulla mutta minulle kerrottiin ettei jaksa enää edes yhtä päivää!!!

Vierailija
286/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maalta kotoisin. 80-luvulla ei enää kotikylässä ollut toimivia maataloja kuin ne siihen aikaan vielä isot tilat ,20-30 lehmää. 3-5 tilaa,  nekin kävi liian pieniksi eivätkä eu:n ehtoja täyttäneet.  Mitään viiden lehmän tiloja ei kuin 70-luvun alussa, työpaikkojen liepeille muuttivat työikäiset.

Sitten isommat  siirtyivät lihakarjaan tai viljelyyn. Nyt ei taida kuin yksi olla jotenkin maanviljelystä harjoittava. Mummoloina tietysti komeita pytinkejä, kolmannelle polvella. Asukkaina joku 80 v ja juopahtava, eronnut tai ikisinkku poikansa.

Vierailija
287/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ap:n valitusta: sun lapsilla on subjektiivinen päivähoito-oikeus, joten lapset hoitoon ja viettämään aikaa miehen kanssa kahdestaan! Ei siihen tarvita isovanhempia, siihen tarvitaan organisointikykyä.

Vielä 80-luvulla päiväkoti oli kesällä kiinni just silloin kun oli, varahoitopaikka oli vain yh-äitien lapsille, muiden piti järjestää itse hoitaja. Jostain syystä isovanhemmat muka aina asuivat kaukana maalla kuten ap:lla (tosin tätä ei tilastot tue, mutta uskotaan nyt tämän kerran) ja kun vanhemmat oli töissä ja isovanhemmilla maatila hoidettavana, niin lapset vietiin maalle. Oudosti taas kerran ap:n perhe oli autoton (tilastot eivät tue tätäkään) ja matkat hankalia, joten kyllä silloin lapsi saattoi olla näkemättä vanhempiaan 2 vko ajan. Tai jos oli kesäsiirtolassa, niin oli 3 vko poissa kotoa vieraiden ihmisten kanssa kaukana maalla eikä sitä kummasteltu.

Nyt kun ne hyväkuntoiset matkustelevat ja kavereidensa kanssa bilettävät (kuten nuoruudessaki) isovanhemmat asuvat 20 km päässä kaikkine mukavuuksineen, niin lastenlasten hoitaminen on niiiiiin ranccaa. Itsekäs sukupolvi.

Aika itsekäs on sekin sukupolvi, joka odottaa muiden ihmisten hoitavan heidän lapsiaan, että he saavat omaa aikaa. 

Vierailija
288/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mummot täällä ei kuulosta viisivuotiailta. Kun mä haluun et mua hoidetaaaaaN.

Linkkaa tähän kommentti, missä näin sanotaan?

Kyllähän tätä vingutaan ministeritasolla saakka nykyisin. Lapsille saatava moraalinen velvoite hoitaa vanhempiaan, vai miten se meni.

T. eri

Vierailija
289/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt kyllä jaksanut lukea ihan kokonaan, mutta vastaus on se, että hoitaminen on täysin vapaaehtoinen juttu. Jos ei halua, ketään ei voi pakottaa. Ei hoitamaan omia vanhempiaan tai lapsenlapsia.

Nämä nuoret vanhemmat kiukuttelevat kuin heille olisi tehty suurta vääryyttä, kun heidän lapsiaan eivät muut hoida. 

Äitini pohtii yllättäen nyt 80+ iässä, että olisihan niitä lapsenlapsia voinut joskus hoitaa. Eläkkeelle hän jäi jo 58-vuotiaana. 

Hän ei ehkä muista enää mikä hänen terveytensä silloin oli. Hänhän on jäänyt sairauseläkkeelle.

Ja muist

Itse valittuttu ammatillinen eläkeikä & Keva.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009122315.html

Vierailija
290/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että "boomer" -sukupolvi oli vielä se, joka joutui naimisiin ja joutui hankkimaan lapset, koska vahvat yleiset oletukset ja odotukset. Lisäksi piti vielä olla edistynyt ja moderni ja hommata oma työura siihen sivuun. Ei ihme, että ovat loppu eivätkä halua lapsenlapsien kanssa enää touhuta. Monet ovat vielä lähtöisin maatilalta, jossa ei ollut esim. juoksevaa vettä, sähköä eikä sisävessaa ja töitä on paiskittu lapsesta alkaen.

Nykyvanhemmat saavat ihan itse valita uran tai perheen ja jos valitsevat molemmat, niin oma vika ja oma vastuu. En kehtaisi vikistä, jos olisin lapsia hankkinut. Ehkäisy on saatavilla, jos ei halua lisääntyä ja työnteko riittää virikkeeksi.

E-pillerit ovat tulleet Suomeen 1960-luvulla ja kondomi keksitty 2000 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Ihan voi boomerikin syyttää omista valinnoistaan ihan itseään. 

Ei lapsiperhe tänä päivänä saa hoitajaa lapsilleen muuta kuin rahalla. Itse en edes odota isovanhempien auttavan lastenhoidossa. Suomessa nyt vain on nykyään vallalla sellainen individualistinen minä, minä -kulttuuri. Ketään ei auteta. Itse näen ap:n kirjoituksen huomiona kulttuurisesta muutoksesta. Olisihan se mukavaa, jos olisi yhteisöllisyyttä. Vai olisiko sittenkään? Paljon pitäisi muuttua ihmisten elämänasenteissa, että yhteisöllisyys oikeasti toimisi. Nykyään ihmiset vain haukkuvat kaikki takanapäin, kaikkea arvostellaan ja ollaan negatiivisia jurputtajia. Ehkä se on ihan hyvä, että jokainen elää itseksekseen omassa poterossaan.

Vierailija
291/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt kyllä jaksanut lukea ihan kokonaan, mutta vastaus on se, että hoitaminen on täysin vapaaehtoinen juttu. Jos ei halua, ketään ei voi pakottaa. Ei hoitamaan omia vanhempiaan tai lapsenlapsia.

Nämä nuoret vanhemmat kiukuttelevat kuin heille olisi tehty suurta vääryyttä, kun heidän lapsiaan eivät muut hoida. 

Äitini pohtii yllättäen nyt 80+ iässä, että olisihan niitä lapsenlapsia voinut joskus hoitaa. Eläkkeelle hän jäi jo 58-vuotiaana. 

Hän ei ehkä muista enää mikä hänen terveytensä silloin oli. Hänhän on jäänyt sairauseläkkeelle.

Ja muist

En ole kirjoittaja, mutta äitini jäi 58 vuotiaana vanhuuseläkkeelle sairaanhoitajan työstä 22 vuotta sitten. Ja jos olisi syntynyt vuotta aiemmin, niin olisi päässyt eläkkeelle 57 vuotiaana - eli silloin jo alettiin siirtää eläkeikää. Olen syntynyt -68 ja vanhuuseläkeikäni on 65 vuotta 6 kk.

Vierailija
292/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On asioita, joita täälläkään eivät kaikki välttämättä tiedä.

Olen itse suuriin sukupolviin kuuluneiden jälkeläinen. Myös meidät usein vietiin kesän alussa mummolaan ja vanhemmat tulivat kuukauden päästä perässä, kun oma lomansa alkoi. Tiedän ja näin kuinka mummo sai tästä rahallisen korvauksen, ei siis ilmaiseksi hoitanut.

Vierailija
293/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ei meidän isä ja äiti mennyt loisiin mummulaan ;( kyllä siellä hommia riitti kaikille. Ei hitsi, annettiin levähtää? Jos sairautta on eri juttu.

En olisi voinut mennä anopin luokse nukkuun ja lukeen. Hohheii 

Tämä asenne ärsyttää minua. Jos minun oletetaan menevän lapsuudenkotiini tai anoppilaan "töihin" kun menemme kylään, niin jätän mielummin menemättä. Käyn päivätöissä ja se riittää. Esim. viikonloppuisin ja vapaalla haluan ihan hyvällä omallatunnolla maata sohvalla ja katsoa telkkaria - olemmepa sitten kotona tai jomman kumman vanhemmilla. Mikäli haluavat meidät kylään, niin saavat ihan itse hoitaa ruoanlaiton ja tiskit. Olen ehkä bitch, mutta en myöskään hingu kyläilemään. Käymme erittäin harvoin kummassakaan paikassa. Mieluiten olisin ihan vain kotona. Lapsia ei ole (eikä tule).

Vierailija
294/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että "boomer" -sukupolvi oli vielä se, joka joutui naimisiin ja joutui hankkimaan lapset, koska vahvat yleiset oletukset ja odotukset. Lisäksi piti vielä olla edistynyt ja moderni ja hommata oma työura siihen sivuun. Ei ihme, että ovat loppu eivätkä halua lapsenlapsien kanssa enää touhuta. Monet ovat vielä lähtöisin maatilalta, jossa ei ollut esim. juoksevaa vettä, sähköä eikä sisävessaa ja töitä on paiskittu lapsesta alkaen.

Nykyvanhemmat saavat ihan itse valita uran tai perheen ja jos valitsevat molemmat, niin oma vika ja oma vastuu. En kehtaisi vikistä, jos olisin lapsia hankkinut. Ehkäisy on saatavilla, jos ei halua lisääntyä ja työnteko riittää virikkeeksi.

E-pillerit ovat tulleet Suomeen 1960-luvulla ja kondomi keksitty 2000 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Ihan voi boomerikin syyttää omista valinnoistaan ihan itseään. 

Ei laps

Kuules, ei 70-luvullakaan saanut kuin rahalla, ei ollut edes kunnallista päivähpitoa. Kenen sinä luulet maksutta hoitaneen toisten lapsia.

Lasteni serkkuja, jotka ovat liki ikäisiäni, äiti saattoi joskus pitää siellä kolmen lehmän alkeellisessa mummolassa jos he jostain syistä jäivät ilman hoitopaikkkaa, se yksityinen hoitaja vaikka tahtonut viikon lomaa.

Mutta kyllä veljeni maksoivat äidille ruokarahat ja hoitopalkkaa, se oli äidille tärkeää omaa rahaa muutamat kymmenmarkkaset.  Joskin sitten tietysti voita ja leipää ja perunoita taas saivat mukaan.

Huomautan,  itselläni ei tuoa "etua " enää ollut. Mummola käi kylmilleen eikä.äiti eikä anoppi olleet työkykyisiä. Ja kuolivatkin sitten kun vanhin oli pieni,  kaks nuorempaa eivät ole mummojaan nähneet.

Vierailija
295/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mummot täällä ei kuulosta viisivuotiailta. Kun mä haluun et mua hoidetaaaaaN.

Linkkaa tähän kommentti, missä näin sanotaan?

Kyllähän tätä vingutaan ministeritasolla saakka nykyisin. Lapsille saatava moraalinen velvoite hoitaa vanhempiaan, vai miten se meni.

T. eri

Sitten sopii päästää porukat jo viiskymppisenä eläkkeelle, että jaksavat ja ehtivät hoitaa vanhempiaan. Tuhoon tuomittu on ajatus, että työuraa jatketaan 70v-kuolema -ikäiseksi ja samalla hyysätään dementoituneita vanhuksia toisella puolella Suomea. Ohis, mutta pakko kommata tähän.

Vierailija
296/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mummolat oli molemmat kerrostaloissa. Isovanhempien ammatit olivat tehdastyöt, siivous ja bussinkuljettaja. Muistelen lämmöllä heidän kanssaan vietettyä aikaa.

Vierailija
297/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heru apua ja jostain syystä sukupolvien välinen kuilu on hirvittävä. Siis ajatellen kasvatustyylejä.

Olen myös vanhemmilleni katkera siitä, että minusta ei huolehdittu vaan vanhemmat meni omia menojaan ja minä pärjäsin miten pärjäsin. 

Ymmärrän kyllä mummoja, että oman työn päälle ei välttämättä vaan jaksa lapsia enää hoitaa. Ne vapaapäivät voi tarvita lepäämiseen, mutta toki siinä saattaa jäädä vieraaksi lapsenlapsilleen. Jos se on ok, niin mikäs siinä.

Vierailija
298/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E-pillerit ovat tulleet Suomeen 1960-luvulla ja kondomi keksitty 2000 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Ihan voi boomerikin syyttää omista v

Kuule, ihan oma mummoni hoiti maksutta.

Vierailija
299/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän mummolat oli molemmat kerrostaloissa. Isovanhempien ammatit olivat tehdastyöt, siivous ja bussinkuljettaja. Muistelen lämmöllä heidän kanssaan vietettyä aikaa.

Jos tämä "hoitamattomuus" onkin vain "yläluokan" ongelma?

Vierailija
300/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ei meidän isä ja äiti mennyt loisiin mummulaan ;( kyllä siellä hommia riitti kaikille. Ei hitsi, annettiin levähtää? Jos sairautta on eri juttu.

En olisi voinut mennä anopin luokse nukkuun ja lukeen. Hohheii 

Tämä asenne ärsyttää minua. Jos minun oletetaan menevän lapsuudenkotiini tai anoppilaan "töihin" kun menemme kylään, niin jätän mielummin menemättä. Käyn päivätöissä ja se riittää. Esim. viikonloppuisin ja vapaalla haluan ihan hyvällä omallatunnolla maata sohvalla ja katsoa telkkaria - olemmepa sitten kotona tai jomman kumman vanhemmilla. Mikäli haluavat meidät kylään, niin saavat ihan itse hoitaa ruoanlaiton ja tiskit. Olen ehkä bitch, mutta en myöskään hingu kyläilemään. Käymme erittäin harvoin kummassakaan paikassa. Mieluiten olisin ihan vain kotona. Lapsia ei ole (eikä tule).

Kieltämättä olet ihan hirveä bitch. Tällaisia "hoitajia" on vanhuksille tulossa, kun vaaditaan, että läheiset hoitavat omat vanhuksensa.