Syrjäytyneitä nuoria miehiä päätyy tehohoitoon hoitamattomien hampaiden vuoksi
Syrjäytyneet nuoret on ryhmä, joka ei hakeudu ajoissa hoitoon. Kun kouluterveydenhuolto loppuu, nuori putoaa tyhjän päälle.
Myös hammaslääkärin pelko voi olla esteenä hoitoon hakeutumiselle.
Hammasperäinen tulehdus voi uhata ihmisen henkeä, jos turvotus ahtauttaa ilmateitä.
Hammastulehdus on aluksi paikallinen, mutta voi hoitamattomana levitä kaulan alueelle. Olemme joutuneet avaamaan kiireellisesti useilta potilailta henkitorviyhteyden ilmatien turvaamiseksi, Kinnunen kertoo.
Tyksin lääkärit taistelevat usein aikaa vastaan, sillä tulehdus voi edetä nopeasti. Ensimmäiseksi on kuitenkin poistettava tulehduspesäke, tulehtunut hammas tai hampaat, mikä vaatii antibioottilääkityksen tuntia ennen toimenpidettä. Hammasoperaation jälkeen potilaan pelastaminen jatkuu usein vielä laajemmalla kaulan tai rintakehän alueen leikkauksella.
Tulehdus voi levitä kaulan kautta keuhkojen väliseen tilaan, jolloin potilaan rintakehä joudutaan avaamaan. Leikkauksen jälkeen saatetaan tarvita jopa kahden viikon ajan vaativinta tehohoitoa, ja esimerkiksi ylipainehappihoitoa.
Lähde: Tyks
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pääsee yhteiskunnan piikkiin tekemään sukupuolen vaihdoksen, pääsee kauneus kirurgiaan ja saa tehtyä vaikka yksin lapsen. Mutta jos hammaslääkäriin haluat niin sinun pitää voittaa lotossa että saat laskut maksettua.
Tämä on kyllä totta, kaikkea perrvoa saa, mutta ei perusterveydenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja yhteiskunnalle tulee hiivatin kalliiksi nämä tyhmät.
Luulisi hammaslääkäripelkoisen jynssäävän sitten senkin edestä itse hampaitaan, jottei vaan joutuisi vastaanotolle.
Hampaiden jynssäys ei ole kaikille ratkaisu. Reikiä tulee vaikka kuinka jynssää. Se on ihan yksilöllistä.
Tämä on varmasti totta, vaikka itse kuulun siihen ryhmään, joka pelkää hammaslääkärikäyntejä niin paljon, että pesen aina hampaat huolellisesti, käytän xylitol-pastilleja, enkä esimerkiksi pysty juomaan mitään limppareita kuin ehkä kerran vuodessa, koska pelkään hysteerisesti, että hampaille käy jotain ja joudun hammaslääkäriin. Koko elämäni aikana hampaistani on jouduttu paikkaamaan vain yksi, mutta silti hammaslääkäripelko on ihan hirveä. Pelkoni myös hävettää, mutta ehkä naisena sitä järjetöntä pelkoa on jotenkin edelleen epäreilusti soveliaampaa ilmaista. Aloituksessakin puhuttiin nimenomaan miehistä.
Olen itse todella neuroottinen ja ahdistunut. Ehkä siksi ymmärrän toisaalta aloituksessa mainittuja syrjäytyneitä, joilla on varmasti tuhat muutakin huolta ja toimintakyky olematon varmasti esim. masennuksen vuoksi. Ei saisi tuomita ketään. Surullisia tapauksia. En lähde moralisoimaan, vaikka itse pakotankin itseni muutaman vuoden välein hammaslääkäriin siitä huolimatta, että ennen sitä ja sen jälkeen olen viikkoja niin ahdistunut, että se vaikuttaa toimintakykyyni. Hammaslääkäripelko on ihan todellinen fobia, mutta ei varmasti näiden aloituksessa mainittujen ainoa ongelma. Tästä voin tosin nyt jopa päätellä, että omasta ahdistuneisuudestani on jopa hyötyä. Mutta en ole valinnut sitä.
Porukka elää maassa, jossa elintaso on maailman parasta. Puhdasta vettä tulee käytännössä ilmaiseksi hanasta, eikä hammastahnakaan maksa mitään, kun sossu tukee aina. Ja nämä pilalle hemmotellut aikuiset ukot ei vaivaudu edes harjaamaan hampaitaan.
Kaikki tuet ja ilmainen terveydenhoito pois jokaiselta, joka ei vaivaudu edes sen vertaa. Taas nähdään, kuinka hyvinvointi-ideologia tuottaa vain laiskuutta ja epäreilun yhteiskunnan, joissa osa syö tahallaan kuormasta koko ajan muiden piikkiin.
Hammaslääkäripelko on varmasti todellinen mutta luulisi nyt jokaisen enemmän pelkäävän tuota henkitorven ja rintakehän aukaisua ja viikkojen tehohoitoa...
Tarjoaahan Yle sentään parannusnusta
Voi valita hammanhoidon sijaan Suomen Elokuvasäätiön tuella framille nostetun kehopositiivisen tankin esittelemässä peräänsä seksiklubilla, tai voi valita samaisen kehopositiivisen tankin esittelemässä rintavarustustaan seksiklubilla. Että eikös tämä ole muka monipuolista hoitoa, koska on kaksipuolista ja lisäksi seksipuolista? Hän? Lisäksi on myös niin äärettömän rohkeaa palvella imbesillejä tirkistelijöitä, joihin myös Ylen toimijoiden on niin tavattoman helppo samaistua.
Ennen kaikille oli ilmainen ja toimiva hammashoito. Tarkastusaika tuli automaattisesti ja varmasti. Nykyään aikoja pitää anomalla anoa ja siltikin sen saaminen on epävarmaa. Aikoja perutaan ja siirretään. Miten kalliiksi tämä käy yhteiskunnalle?
Miksi nämä syrjäytyy, laiskuuttaan. Eivät viitsi itse tehdä mitään, aina odotetaan, että muut tekee, muut kustantaa, muut hoitaa. Antaa kuolla, onpahan muutama ää liö vähemmän?
Muistan kun täällä joku valitti kun oli määrätty työttömien terveystarkastukseen. Kauheaa kyttäämistä muka. Mutta just esim. sitä kautta pääsee hammaslääkäriinkin tarvittaessa. Apua siis kyllä saa mutta kun jotkut on vaan niin hemmetin vastahakoisia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä syrjäytyy, laiskuuttaan. Eivät viitsi itse tehdä mitään, aina odotetaan, että muut tekee, muut kustantaa, muut hoitaa. Antaa kuolla, onpahan muutama ää liö vähemmän?
Ja vähemmän ölinää tällä palstalla... Eiköhän näitä törkysuita täälläkin vilise. Voisin veikata että henkinen ja fyysinen törkyily korreloivat vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäripelko on varmasti todellinen mutta luulisi nyt jokaisen enemmän pelkäävän tuota henkitorven ja rintakehän aukaisua ja viikkojen tehohoitoa...
Pelkäävä ihminen ei ole rationaalinen! Asia ei ihmettelyllä muuksi muutu.
Itse kun sairastuin syöpään ja hoitojen aloitukseen liittyi hammastarkastus, niin jäi mieleen kun syöpälääkäri oikein kiitteli että olen hoitanut hampaat hyvin. Monilla kuulemma syöpähoidot viivästyvät kun pitää ensin hoitaa hampaat kuntoon 🤔
Hakekaa TK:sta resepti perus rauhottavaan, hammaslääkäripelkoa varten.
Tai sitten kysykää esilääkettä hammaslääkäriltä suoraan,ennen käyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Porukka elää maassa, jossa elintaso on maailman parasta. Puhdasta vettä tulee käytännössä ilmaiseksi hanasta, eikä hammastahnakaan maksa mitään, kun sossu tukee aina. Ja nämä pilalle hemmotellut aikuiset ukot ei vaivaudu edes harjaamaan hampaitaan.
Kaikki tuet ja ilmainen terveydenhoito pois jokaiselta, joka ei vaivaudu edes sen vertaa. Taas nähdään, kuinka hyvinvointi-ideologia tuottaa vain laiskuutta ja epäreilun yhteiskunnan, joissa osa syö tahallaan kuormasta koko ajan muiden piikkiin.
Hammaslääkäriin pelkän tarkastusajan saaminen on tehty vaikeaksi. aikoja annetaan jonnekin hamaan tulevaisuuteen ja niitä siirretään tai perutaan heidän puoleltaan.
Vierailija kirjoitti:
Eivät pelkästään syrjäytyneet miehet, vaan pelkopotilaat voivat joutua tohon tilanteeseen. Kun luottamus on mennyt, ei hakeuduta hoitoon. Kenenkään pelkoja ei pidä mennä vähättelemään tai järkeilemään, vaan pitäisi uskoa heti kun hän sanoo pelkäävänsä ja paljon. Esilääkitys ei ole kallis eikä vaikea asia, enkä ymmärrä miksi siitä jotkut hammaslääkärit pihistelevät.
Olet oikeassa. Olen itse joutunut hammaslääkäreiden ja suuhygienistien vähättelyn ja huonon käytöksen kohteeksi lapsesta asti. Kerroin pelostani johon vastaus oli pelkkä PÖH. Ja kuulemma kuuluu koskeakin jos on paljon hammaskiveä, sen poisto. Vitkuttelin vuosia, ennen kuin uskalsin varata ajan yksityiselle hammaslääkärille, koska en halunnut enää hävetä hampaitani ja pelkäsin myös että tulee jotain. Nyt minulla on maailman ihanin nuori hammaslääkäri ja hoitaja. En luovu hänestä. Jos hän sattuisi muuttamaan ,menisin hänelle hoitoon myös uudelle paikkakunnalle. Hän kuunteli, ymmärsi ja oli erittäin ammattitaitoinen. Vuoden päästä menen erittäin mielellään penkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt monesti, eivät anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkäävä ihminen ei ole rationaalinen! Asia ei ihmettelyllä muuksi muutu.
Juu, mutta pelkäävillekin on omat pelkovastaanotot. Apua on saatavilla siihen pelkoonkin. Ensimmäisellä kerralla ei tarvitse edes vielä näyttää sitä suuta, ihan vain jutellaan ja mietitään miten edetään. Esim. hammasröntgeniin (panoraama) moni suostuu kun siinäkään ei tarvitse vielä hammaslääkärin tuoliin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on päättänyt näin. Hammashoitoa ei anneta ja ihmiset joutuvat teholle.
Eiköhän sitä saa jos vaan saa soitettua itselle aikaa?
Minulla on hammaslääkäripelkoa ja muutenkin ollut hampaiden kanssa ongelmia (tulee herkästi reikiä, kiille mennyt refluksioireiden vuoksi kun vatsahapot nousee suuhun), ja aina olen saanut hoitoa jos olen sitä vain itse hakenut.
Olen saanut myös esilääkitystä, ja myöhemmin selvinnyt ihan vaan luottamuksellisella suhteella hyvään hammaslääkäriin joka osaa kohdata ja olla läsnä siinä tilanteessa. Hammaslääkäri soitellut myös varmistuspuheluita, että olenhan tulossa, ja lähtenyt perään kun olen meinannut lähteä hammaslääkärin aulasta vielä pois :DAika noloa, mutta tällaistakin on ollut ja tämä on esimerkki siitä, että hoitoa todellakin saa jos vain hakee ja osaa kommunikoida haasteistaan.&nb
Itseäni hammaslääkäripelkoisena lohduttaa todella paljon kuulla, että en ole ainoa nolo järjettömän pelkoni kanssa. En ole itse koskaan karannut aulasta, mutta perunut viime hetkellä, pyörtynyt ovella, itkenyt niin, että tarkastuksesta ei tullut mitään, saanut paniikkikohtauksia yms. Silti olen yrittänyt hakeutua aina ajoissa hoitoon. Tosin yksityiselle tämän nolon pelkoni vuoksi... Enkä tiedä tosiaan, miten hyvin vastaavia pelkääviä miehiä varsinkaan julkisella kohdeltaisiin verrattuna hysteerisiin naisiin yksityisellä... :/
Minä olen alkoholisti. Juomisputkien aikana en hoitanut hampaitani ja nyt olen 7 kuukautta ollut raittiina ja käynyt hammaslääkärissä. kaksi hammasta reikien takia joudutaan poistamaan minulta. Pelotti mennä hammaslääkäriin koska omaa tyhmyyttäni, laiskuuttani en ole hoitanut hampaitani ja sekin pelotti mitä se saa suun kunnosta. No nyt hoidan suutani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt monesti, eivät anna.
Hae se sitten yleislääkäriltä ensin