Syrjäytyneitä nuoria miehiä päätyy tehohoitoon hoitamattomien hampaiden vuoksi
Syrjäytyneet nuoret on ryhmä, joka ei hakeudu ajoissa hoitoon. Kun kouluterveydenhuolto loppuu, nuori putoaa tyhjän päälle.
Myös hammaslääkärin pelko voi olla esteenä hoitoon hakeutumiselle.
Hammasperäinen tulehdus voi uhata ihmisen henkeä, jos turvotus ahtauttaa ilmateitä.
Hammastulehdus on aluksi paikallinen, mutta voi hoitamattomana levitä kaulan alueelle. Olemme joutuneet avaamaan kiireellisesti useilta potilailta henkitorviyhteyden ilmatien turvaamiseksi, Kinnunen kertoo.
Tyksin lääkärit taistelevat usein aikaa vastaan, sillä tulehdus voi edetä nopeasti. Ensimmäiseksi on kuitenkin poistettava tulehduspesäke, tulehtunut hammas tai hampaat, mikä vaatii antibioottilääkityksen tuntia ennen toimenpidettä. Hammasoperaation jälkeen potilaan pelastaminen jatkuu usein vielä laajemmalla kaulan tai rintakehän alueen leikkauksella.
Tulehdus voi levitä kaulan kautta keuhkojen väliseen tilaan, jolloin potilaan rintakehä joudutaan avaamaan. Leikkauksen jälkeen saatetaan tarvita jopa kahden viikon ajan vaativinta tehohoitoa, ja esimerkiksi ylipainehappihoitoa.
Lähde: Tyks
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse ihmetellä, että ei naista löydy.
Oikeasti Suomessa on holhoaminen mennyt liian pitkälle. Sitten kun holhoaminen loppuu, jotkut ovat aivat avuttomia. Johonkin sen holhoamisen on siitä huolimatta päätyttävä, ja ihmisen otettava edes vähän omaa vastuuta tai kärsittävä seuraukset.
Ei voi mitään mutta jos hammas puuttuu niin tulee ihmisestä epämääräinen kuva.
Työkäisillä ei ole rahaa hammaslääkäriin ja sydänongelmaisena ei sitten fyysisiä töitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Työkäisillä ei ole rahaa hammaslääkäriin ja sydänongelmaisena ei sitten fyysisiä töitä tehdä.
Orpo yllättyy, kun iso osa työikäisiä siirtyy työkyvyttömyyseläkkeelle.
Eläkkeellä on vasta miljoona kuusisataa tuhatta ihmistä.
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja yhteiskunnalle tulee hiivatin kalliiksi nämä tyhmät.
Luulisi hammaslääkäripelkoisen jynssäävän sitten senkin edestä itse hampaitaan, jottei vaan joutuisi vastaanotolle.
Vierailija kirjoitti:
Eutanasia on hyvä ratkaisu tälle hyödyttömäksi kuluerälle.
Arvotatko kaikki ihmiset "hyödyn" perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpo yllättyy, kun iso osa työikäisiä siirtyy työkyvyttömyyseläkkeelle.
Eläkkeellä on vasta miljoona kuusisataa tuhatta ihmistä.
Tarvitaan ulkomailta lisää ihmisiä töihin, kun me ollaan työkyvyttömyyseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on päättänyt näin. Hammashoitoa ei anneta ja ihmiset joutuvat teholle.
Älä puhu pas...... . Käyn kaksi kertaa vuodessa suuhygienistille ja kolmen vuoden välein hammaslääkärillä. Tämä kunnallisella puolella Turussa.
Käyn Helsingissä kerran vuodessa hammaslääkärillä yksityisellä koska julkista puolta ei käytännössä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pelkäämistä hammaslääkärissä on? Saati tarkistamisessa? Vanhempien velvollisuus huolehtia, että jälkikasvu oppii hampaidenhoidon. Älkää heittäytykö avuttomiksi.
10 vuotiaaksi asti joutui käymään hammaslääkärissä joka avoimesti sanoi että vihaa lapsia ja varsinkin poikia. Hänen mielestä oli hyvä idea paikata hampaat ilman minkäänlaista puudutusta että poika oppii olemaan syömättä karkkia. Ja jos sanoi että sattuu kamalasti niin vastaus oli että kestä kuin mies. Minun kotikunnassa lähes jokaisella minun ikäisellä miehellä on hammaslääkäri kammo tämän yhden hammaslääkärin takia. Tämä hammaslääkäri oli nainen. En muista koska olisin ollut niin iloinen kun kuulin että tämä sadisti kuoli
Meidän kylällä sama juttu. 60-80-luvuilla näitä vielä oli, ihan hulluja hammaslääkäreitä. Mun sukupolvella on siksi monilla traumoja. Yksi ikätoverini pitää aina nukuttaa, niin pahat traumat.
Mutta en tajua miksi nuoremmilla näitä olisi, nykyään kun menee hlääkäriin niin ovat kilttejä, ennakoivat, sanovat mitä tekevät ja ettävoiko sattua.
Noin käy, kun nuorelta mieheltä puuttuu elämästä naisen lämpö, lempi ja leipä.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja yhteiskunnalle tulee hiivatin kalliiksi nämä tyhmät.
Luulisi hammaslääkäripelkoisen jynssäävän sitten senkin edestä itse hampaitaan, jottei vaan joutuisi vastaanotolle.
Hampaiden jynssäys ei ole kaikille ratkaisu. Reikiä tulee vaikka kuinka jynssää. Se on ihan yksilöllistä.
Ei tarvitse olla edes syrjäytynyt kun hammashoidosta on tehty sellainen että ajan saaminen on vaikeata tai vie puolesta vuodesta vuoteen. Yksityinen taas niin kallis ettei sellaiseen ole monella varaa.
Hammasperäisiä tulehduksia voi tulla vaikka hoitaisi hampaansa ja ikenensä kunnolla kun ne voivat olla myös oireettomia pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös sydän voi tulehtua, tälläinen tapaus ollut lähipiirissä. Tuli niin pahoja oireita, että sairaalaan joutui ja sydänvika jäi.
Lisään vielä, että lääkärit eivät meinanneet löytää syytä näihin sydänoireisiin, kunnes joku älysi, että voi olla lähtöisin hampaista ja siellä oli jostain reikäisestä takahampaasta levinnyt tulehdus sydämeen. Ei ilmeisesti tarvitse edes olla kovin huonossa kunnossa suu, vaan jos huono tuuri käy, niin ihan yksikin reikäinen hammas riittää.
Ei se ihan tuurinkaan piikkiin mene, koska hampaan eteneminen tuohon kuntoon kestää todella monta vuotta, jos hampaistaan yhtään huolehtii. Säännöllisillä tarkastuksilla asia olisi huomattu.
Vierailija kirjoitti:
Nuo pelot ovat tietenkin täysin tekosyy. Kyse on vain suunnattomasta laiskuudesta ja vastuun ottamisen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään miellyttävä työ hoitaa heidän pikku hampujaan.
Vuosien energiajuomat, nuuska ym. 🤮
Huumeet ja sen seurauksena sokerin syönti.
Aika moni näistä narkeista on jo hampaattomia 30.n iässä. Niin eipä sen kummemmin tarvitse hoitaa, kun repii vaan mädät pois .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pelkäämistä hammaslääkärissä on? Saati tarkistamisessa? Vanhempien velvollisuus huolehtia, että jälkikasvu oppii hampaidenhoidon. Älkää heittäytykö avuttomiksi.
10 vuotiaaksi asti joutui käymään hammaslääkärissä joka avoimesti sanoi että vihaa lapsia ja varsinkin poikia. Hänen mielestä oli hyvä idea paikata hampaat ilman minkäänlaista puudutusta että poika oppii olemaan syömättä karkkia. Ja jos sanoi että sattuu kamalasti niin vastaus oli että kestä kuin mies. Minun kotikunnassa lähes jokaisella minun ikäisellä miehellä on hammaslääkäri kammo tämän yhden hammaslääkärin takia. Tämä hammaslääkäri oli nainen. En muista koska olisin ollut niin iloinen kun kuulin että tämä sadisti kuoli
Meidän kylällä sama juttu. 60-80-luvuilla näitä vielä oli, ihan hulluja ha
Tämä tapahtui meillä päin -90 luvun alkupuoliskolla. Silloin ollut vielä nettiä niin silloin ei vielä ollut yleisessä tiedossa että tämä meillä päin työskennellyt hammaslääkäri oli saanut ainakin kahdesta paikkaa lopputilin juuri tästä sadisistisesta kohtelusta nuoria poikia kohtaan
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla edes syrjäytynyt kun hammashoidosta on tehty sellainen että ajan saaminen on vaikeata tai vie puolesta vuodesta vuoteen. Yksityinen taas niin kallis ettei sellaiseen ole monella varaa.
Hammasperäisiä tulehduksia voi tulla vaikka hoitaisi hampaansa ja ikenensä kunnolla kun ne voivat olla myös oireettomia pitkään.
Juuri tämä asenne, että syytetään yhteiskuntaa kaikesta, ja terve aikuinen heittäytyy avuttomaksi uhriksi, johtaa kaikkeen huonoon kuten maksukyvyttömyyteen, työttömyyteen, masennukseen, hammastuhoon
hammashoitoon pääsee, jos haluaa eikä seiso tumput suorina.
Miksi jenkeissä ja monessa muussa p_s_kamaassa hammashoito on paljon yleisempää, kehittyneempää, (kuuluu yleensä myös vakuutukseen) ja halvempaa mitä täällä suomessa?
Minä en pelkää hammaslääkäriä, pelkään lãäkärin laskua. Ja mitä pidempää ei ole käynyt hammaslãäkäristä sitä vähemmän sielä haluaa käydä koska sitä todennäköisemmin sieltä saa korkeamman laskun. ja hammaslääkärissä pitäisi käydä, mutta minulla lohkesi hammas 2014 ja sen jälkeen ei ole huvittanut käydä edes perustarkastuksessa koska ei ole budjettia hammasläkärin laskuille.