Syrjäytyneitä nuoria miehiä päätyy tehohoitoon hoitamattomien hampaiden vuoksi
Syrjäytyneet nuoret on ryhmä, joka ei hakeudu ajoissa hoitoon. Kun kouluterveydenhuolto loppuu, nuori putoaa tyhjän päälle.
Myös hammaslääkärin pelko voi olla esteenä hoitoon hakeutumiselle.
Hammasperäinen tulehdus voi uhata ihmisen henkeä, jos turvotus ahtauttaa ilmateitä.
Hammastulehdus on aluksi paikallinen, mutta voi hoitamattomana levitä kaulan alueelle. Olemme joutuneet avaamaan kiireellisesti useilta potilailta henkitorviyhteyden ilmatien turvaamiseksi, Kinnunen kertoo.
Tyksin lääkärit taistelevat usein aikaa vastaan, sillä tulehdus voi edetä nopeasti. Ensimmäiseksi on kuitenkin poistettava tulehduspesäke, tulehtunut hammas tai hampaat, mikä vaatii antibioottilääkityksen tuntia ennen toimenpidettä. Hammasoperaation jälkeen potilaan pelastaminen jatkuu usein vielä laajemmalla kaulan tai rintakehän alueen leikkauksella.
Tulehdus voi levitä kaulan kautta keuhkojen väliseen tilaan, jolloin potilaan rintakehä joudutaan avaamaan. Leikkauksen jälkeen saatetaan tarvita jopa kahden viikon ajan vaativinta tehohoitoa, ja esimerkiksi ylipainehappihoitoa.
Lähde: Tyks
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Pelkääjille tiedoksi. Pitää pyytää jo aikaa varatessa ja lääkärissä että haluaa PUUDUTUKSEN. Puudutus sattuu sekunnin, puolet vähemmän kuin kipeä hammas. Kun on puudutettu hampaan alue ei enää tunne kipua.
Multa on juurihoidettukin hampaita ilman puudutusta. Hengittelen siinä, hammaslääkäri on kehunut että olen hyvä hengittämään xD
Puudutuspiikki on kamala, maistuu pahalle ja sattuu syvälle. Plus sen jälkeinen olo epämiellyttävä, kun loppupäivä puoli päätä puuduksissa. Erilaisia kokemuksia eri ihmisillä ja pelkääjillä.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan vika kun ei auta syrjäytyneitä miehiä. Sylkevät vain päälle ja käskevät selviämään yksin.
Pitäisikö yhteiskunnan lähettää joku (nainen) aamuin illoin pesemään ne incellien hampaat?
Jälleen näissä kommenteissa korostuu yhteiskunnan vastuu, ei oma. Joo, ei pidä vähätellä pelkoa, mutta toisaalta, pitäisikö niitä pelkoja päin tässä elämässä rohkeasti mennä? Vai jäädäänkö ikuisesti lapsiksi?
Päästäkää suu siihen kuntoon, että juuret on kuolleet niin poisto ei satu yhtään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkääjille tiedoksi. Pitää pyytää jo aikaa varatessa ja lääkärissä että haluaa PUUDUTUKSEN. Puudutus sattuu sekunnin, puolet vähemmän kuin kipeä hammas. Kun on puudutettu hampaan alue ei enää tunne kipua.
Itse en edes pelkää eniten kipua, vaan koko tilannetta. Pelkään, että saan taas paniikkikohtauksen. Jos on oikeasti kokenut sellaisen, tietää, mitä tarkoitan. Pelkään kohtauksessa lopulta aina oikeasti kuolevani tai tulevani lopullisesti hulluksi. Happi- ja hiilidioksidipitoisuuksien mentyä sekaisin alan oikeasti paniikkikohtauksen aikana kokemaan derealisaatiota, kuin harhoja, ja pelkään sekoavani. Sitten kun suu on täynnä työkaluja, en pysty kertomaan tai nousemaan juuri sillä hetkellä pois. Kädet tärisevät niin, että pelkään, että en pysty edes käsillä huitomaan. Ihan kammottava tilanne jo pelkkä hammastarkastus. Mutta
Etkö ota rauhoittavaa lääkitystä?
Vierailija kirjoitti:
18 vuotta näille tehdään kaikki puolesta ja valmiiksi. Sitten ihmetellään kun eivät saa mitään aikaiseksi.
suolessa erittäin tyhjänpäiväiset päättäjät.
Kun harjaa 2 kertaa päivässä ja flossaa niin hampaat pysyy kunnossa ilman lääkäriäkin. Mutta kun vetelyksiltä ei tietenkään voi eikä saa edes perushygieniansa hoitamista vaatia.
M48
Vierailija kirjoitti:
Kun harjaa 2 kertaa päivässä ja flossaa niin hampaat pysyy kunnossa ilman lääkäriäkin. Mutta kun vetelyksiltä ei tietenkään voi eikä saa edes perushygieniansa hoitamista vaatia.
M48
Sen lisäksi ettei pestä tulee pelkästään karkista, limpparista ja energiajuomista koostuva ruokavalio.
Täysikäisellä pitää olla älliä. Ei yhteiskunnan tule kaikkia paapoa!
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä puudutukset. Tarvitsen myös esilääkityksen, ja sitä ei kaikki hammasläääkärit meinaa antaa millään.
Minä pyysin alkuvuodesta työttömien tarkastuksessa että saisin ajan hammaslääkärille koska kovasta hampaiden harjauksesta huolimatta hampaaseen iski karies, mutta terveyskeskuslääkäri sanoi että se ei ole mahdollista koska tälle vuodelle ei ollut enää jäljellä vapaita aikoja ja ehdotti että kokeilisin saada aikaa vasta ensi vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Minä pyysin alkuvuodesta työttömien tarkastuksessa että saisin ajan hammaslääkärille koska kovasta hampaiden harjauksesta huolimatta hampaaseen iski karies, mutta terveyskeskuslääkäri sanoi että se ei ole mahdollista koska tälle vuodelle ei ollut enää jäljellä vapaita aikoja ja ehdotti että kokeilisin saada aikaa vasta ensi vuonna.
Yksityiselle saa helpommin ja nopeammin aikoja
Vierailija kirjoitti:
"on erityisesti miesten ongelma, ettei kerrota pelosta, vaikka olisi hammaslääkärin tuolissa naama valkoisena. Suominen korostaa, ettei pelkoaan kannata peitellä, vaan siitä kannattaa sanoa ääneen hammaslääkärille.
Vaikeneminen voi aiheuttaa kierteen, jossa potilaalle tehdään juuri niitä asioita, joita hän pelkää, Suominen kertoo."
Näin varmaan unelma maailmassa, todelisuus hieman toista, minulla noin 30% hammalääkäreistä suhtautuu edes jotenkin empaattisesti, minulla on tois herkkä oksennusrefleksi suurin osa hammaslääkäreistä kehottaa vain olemaan yökkäilemästä aikuinen ihminen nyt uulisi pystyvän, nämä ne yleisemmät kommentit ja syyllistetään että kyllä tämä hoito on sinunkanssasi aina näin vaikeaa.
Pitkässä juoksussa taitaisi tulla halvemmaksi, kun kaikki halukkaat pääsisivät hammastarkastukseen edes kerran kahteen vuoteen. Joo, hyvällä ruokavaliolla ja hygienialla pääsee jo pitkälle, mutta siltikin olisi hyvä katsoa ihmisten suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Onpa tässä taas tosi pätevä kommentti. En itse erityisemmin pelkää hammaslääkäriä, mutta se ei ole noin yksinkertaista, että asia olisi pelkästä kivusta ja puuduttamisesta kiinni.
Minä käyn yksityisellä, palvelu on paljon ystävällisempää ja kiireettömämpää, asiakasta kuunnellaan. Kunnallisella taas kauhea kiire ja akka kiukkuaa kun ampiainen, ahdistuu siinä itsekkin muutenkin epämieluisassa tilanteessa.
N29
Vierailija kirjoitti:
18 vuotta näille tehdään kaikki puolesta ja valmiiksi. Sitten ihmetellään kun eivät saa mitään aikaiseksi.
Maailma ei ole täydellinen. Kukaan ei halua kasvaa syrjäytyneeksi, mutta miehiä syrjäytyy, ja jotkut halveksivat heitä siksi. On helppo halveksia, jos on saanut geenit, jotka kantavat elämässä vähäisin omin ponnistuksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en edes pelkää eniten kipua, vaan koko tilannetta. Pelkään, että saan taas paniikkikohtauksen. Jos on oikeasti kokenut sellaisen, tietää, mitä tarkoitan. Pelkään kohtauksessa lopulta aina oikeasti kuolevani tai tulevani lopullisesti hulluksi. Happi- ja hiilidioksidipitoisuuksien mentyä sekaisin alan oikeasti paniikkikohtauksen aikana kokemaan derealisaatiota, kuin harhoja, ja pelkään sekoavani. Sitten kun suu on täynnä työkaluja, en pysty kertomaan tai nousemaan juuri sillä hetkellä pois. Kädet tärisevät niin, että pelkään, että en pysty edes käsillä huitomaan. Ihan k
En ole enää vuosiin halunnut käyttää lääkkeitä. Varmaan koska olen muutenkin niin ahdistunut, että ajatus kaikista lääkkeistäkin ahdistaa... Olen siis varmasti monin tavoin nimenomaan vähän "hullu", kuten paniikkikohtauksen aikana pelkään olevani... :D Saisin varmasti nyt myös jonkun yleisen ahdistuneisuushäiriön diagnoosin, jos en olisi niin ahdistunut kertomaan ahdistuksestani. Hah. Mutta en halua hammaslääkäriinkään esilääkitystä, vaikka pelkään järjettömästi. Ellei kyseessä olisi esim. hampaan poisto, sitten olisi pakko ottaa.
Tulen rauhoittavista lääkkeistä lähinnä todella uniseksi. Kun paniikkihäiriöni oli pahempi ylipäätään, käytin lääkkeitä, mutta en todellakaan hakeutunut hammaslääkäriin. Nyt en ole halunnut ottaa rauhoittavia lääkkeitä, vaikka aiempi hammaslääkärini sitä suositteli, koska sitten olisin tarvinnut kuulemma saattajan mukaan. Nolottaa pyytää ketään tuon takia mukaan, eikä oikein edes ole ketään... :(
Jos yksilö on pelokas, saamaton, välipitämätön ja laiska, niin ei se hänen vikansa ole. On sellainen kuin on ja yhteiskunnan on kannettava vastuunsa.
Itse en edes pelkää eniten kipua, vaan koko tilannetta. Pelkään, että saan taas paniikkikohtauksen. Jos on oikeasti kokenut sellaisen, tietää, mitä tarkoitan. Pelkään kohtauksessa lopulta aina oikeasti kuolevani tai tulevani lopullisesti hulluksi. Happi- ja hiilidioksidipitoisuuksien mentyä sekaisin alan oikeasti paniikkikohtauksen aikana kokemaan derealisaatiota, kuin harhoja, ja pelkään sekoavani. Sitten kun suu on täynnä työkaluja, en pysty kertomaan tai nousemaan juuri sillä hetkellä pois. Kädet tärisevät niin, että pelkään, että en pysty edes käsillä huitomaan. Ihan kammottava tilanne jo pelkkä hammastarkastus. Mutta olenkin varmaan vähän "hullu" tämän typerän paniikkihäiriöni kanssa.