Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syrjäytyneitä nuoria miehiä päätyy tehohoitoon hoitamattomien hampaiden vuoksi

Vierailija
27.10.2024 |

Syrjäytyneet nuoret on ryhmä, joka ei hakeudu ajoissa hoitoon. Kun kouluterveydenhuolto loppuu, nuori putoaa tyhjän päälle.

Myös hammaslääkärin pelko voi olla esteenä hoitoon hakeutumiselle.

Hammasperäinen tulehdus voi uhata ihmisen henkeä, jos turvotus ahtauttaa ilmateitä.

Hammastulehdus on aluksi paikallinen, mutta voi hoitamattomana levitä kaulan alueelle. Olemme joutuneet avaamaan kiireellisesti useilta potilailta henkitorviyhteyden ilmatien turvaamiseksi, Kinnunen kertoo.

Tyksin lääkärit taistelevat usein aikaa vastaan, sillä tulehdus voi edetä nopeasti. Ensimmäiseksi on kuitenkin poistettava tulehduspesäke, tulehtunut hammas tai hampaat, mikä vaatii antibioottilääkityksen tuntia ennen toimenpidettä. Hammasoperaation jälkeen potilaan pelastaminen jatkuu usein vielä laajemmalla kaulan tai rintakehän alueen leikkauksella.

Tulehdus voi levitä kaulan kautta keuhkojen väliseen tilaan, jolloin potilaan rintakehä joudutaan avaamaan. Leikkauksen jälkeen saatetaan tarvita jopa kahden viikon ajan vaativinta tehohoitoa, ja esimerkiksi ylipainehappihoitoa.

Lähde: Tyks

Kommentit (205)

Vierailija
121/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaan toivoa, että monet miehet pitäisi itsensä kunnossa ja huoltaisi terveyttä. Toivon hyvää henkistä kuntoa kaikille ja jaksamista arkeen.

Vierailija
122/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella oli oikein kiduttajahammaslääkäri. Siltikin olen pitänyt hampaistani huolen ja käyn säännöllisesti hammaslääkärillä tarkistuttamassa hampaani. Julkiselta puolelta on tehty selväksi, että aikoja ei ole. Käyn siten yksityisellä. En käytä alkoa tai tupakkaa, niin rahaa jää myös hammaslääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta on päättänyt näin. Hammashoitoa ei anneta ja ihmiset joutuvat teholle.

Eiköhän sitä saa jos vaan saa soitettua itselle aikaa?

Minulla on hammaslääkäripelkoa ja muutenkin ollut hampaiden kanssa ongelmia (tulee herkästi reikiä, kiille mennyt refluksioireiden vuoksi kun vatsahapot nousee suuhun), ja aina olen saanut hoitoa jos olen sitä vain itse hakenut. 

Olen saanut myös esilääkitystä, ja myöhemmin selvinnyt ihan vaan luottamuksellisella suhteella hyvään hammaslääkäriin joka osaa kohdata ja olla läsnä siinä tilanteessa. Hammaslääkäri soitellut myös varmistuspuheluita, että olenhan tulossa, ja lähtenyt perään kun olen meinannut lähteä hammaslääkärin aulasta vielä pois :D 

Aika noloa, mutta tällaistakin on ollut ja tämä on esimerkki siitä, että hoitoa todellakin saa

Julkisellakin voi pyytää pelkopotilaisiin erikoistuneen hammaslääkäriin. Ei ne säiky vaikka potilas itkisi ja pyörtyisi pelosta. 

Vierailija
124/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteella oli oikein kiduttajahammaslääkäri. Siltikin olen pitänyt hampaistani huolen ja käyn säännöllisesti hammaslääkärillä tarkistuttamassa hampaani. Julkiselta puolelta on tehty selväksi, että aikoja ei ole. Käyn siten yksityisellä. En käytä alkoa tai tupakkaa, niin rahaa jää myös hammaslääkäriin.

Samoin! Ja tämä kamala kouluhammaslääkäri oli ysärin loppupuolella, ei mikään 50-luvun juttu.

Vierailija
125/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen alkoholisti. Juomisputkien aikana en hoitanut hampaitani ja nyt olen 7 kuukautta ollut raittiina ja käynyt hammaslääkärissä. kaksi hammasta reikien takia joudutaan poistamaan minulta. Pelotti mennä hammaslääkäriin koska omaa tyhmyyttäni, laiskuuttani en ole hoitanut hampaitani ja sekin pelotti mitä se saa suun kunnosta.  No nyt hoidan suutani.

Ei nykypäivän hammaslääkärit tuomitse, ne ennemmin kiittää että vihdoin uskalsit tulla hoitoon. 

Vierailija
126/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tyksissä on hammasperäiseen tulehdukseen osastohoitoa saavia koko ajan. Helmikuussa Tyksiin tuli peräkkäisinä päivinä neljä nuorta potilasta, jotka vietiin leikkausoperaation jälkeen tehohoitoon." 

Niin turhaa resurssien tuhlaamista. Kun tulehdus olisi hoidettu ajoissa niin sairaalahoitoa ei tarvittaisi. Mutta nämä lähtee lääkärille vasta kun henki ei enää kulje 🙄

Tampereella on tuhansia ihmisiä jonossa hammashoitoon. Oliko peräti 12 000.

Öh, kaikkihan sinne alkaa tietenkin jonottaa kun ajan varaa. Siksi perus tarkastukseen ja hammaskivenpoistoon varataan aika n. 3-6kk aiemmin kuin haluaisi käydä, näin ei tule minkäänlaista ongelmaa. Jos jotain akuuttia tulee niin hoitoon pääsee silloin tietty nopeammin päivystykseen. Jos kuitenkin kotona hoitaa hampaitaan kunnolla ja tarkastukset ja h

Yritin tilata viime kertaisen suuhygienistikäynnin ohjeen mukaan aikaa hammaskivenpoistoon hyvissä ajoin maaliskuussa, jotta saisin ajan 3-6 kk päähän. Minut määrättiinkin hammaslääkärin jonoon, jossa olen vieläkin. Näin Tampereella. Eli ei toimi. 

Vierailija
127/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäytyneet nuoret, ei syrjäytyneet nuoret miehet. Ja tietenkin myös muutkin kuin nuoret jos /kun on syrjäytynyt tai pelkopotilas tai ei vaan ole varaa mennä yksityiselle eikä voimia alkaa tappelemaan kunnallisen puolen kanssa.

Miksi ihmeessä tästäkin piti tehdä sukupuolikysymys? Siksikö että taas saa lietsoa eripuraa ihmisten välille? Ja miten ne kaikki muut sadat ja tuhannet sukupuolet? Eikö ne hoitamattomat hampaat uhkaa heidän terveyttään? Vai eikö sillä ap ole sulle väliä?

HV.

Vierailija
128/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin Helsingissä päästä julkiselle hampaita korjaamaan, sanoivat että olen niin kiireellinen tapaus etteivät pysty hoitamaan, mutta ota tästä lista yksityisistä hammaslääkäreistä joille saat maksusitoumuksen.

Noh, aloin soittamaan yksityisiä läpi.

Puhelun alussa aikoja oli hyvin, mutta kun sanoin että tulen kaupungin maksusitoumuksella, ei yhtäkkiä aikoja enää ollutkaan tarjolla.

Tämä kun tapahtui listan neljällä ensimmäisellä hammaslääkärillä, annoin asian olla.

Sen jälkeen en ole antanut hampaideni vaivata muita kuin itseäni.

Vierailija
129/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on ientulehdus pitää kirjoittaa antibiootti kuuri heti . Sitten vasta alkaa hoitaa. Ja se perusrokotus oltava päivitetty. On miehiä on naisia joilla ei ole rokotuksia. Paljonkin. Osa pelkää että ne on myrkkyä. Osa että laitetaan siru seuraamaan. Jne. 

Vierailija
130/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta on päättänyt näin. Hammashoitoa ei anneta ja ihmiset joutuvat teholle.

Eiköhän sitä saa jos vaan saa soitettua itselle aikaa?

Minulla on hammaslääkäripelkoa ja muutenkin ollut hampaiden kanssa ongelmia (tulee herkästi reikiä, kiille mennyt refluksioireiden vuoksi kun vatsahapot nousee suuhun), ja aina olen saanut hoitoa jos olen sitä vain itse hakenut. 

Olen saanut myös esilääkitystä, ja myöhemmin selvinnyt ihan vaan luottamuksellisella suhteella hyvään hammaslääkäriin joka osaa kohdata ja olla läsnä siinä tilanteessa. Hammaslääkäri soitellut myös varmistuspuheluita, että olenhan tulossa, ja lähtenyt perään kun olen meinannut lähteä hammaslääkärin aulasta vielä pois :D 

Aika noloa, mutta tällaistakin on ollut ja täm

Kyllä itse olen saanut sekä julkisella että yksityisellä jopa muka pelkopotilaisiin erikoistuneelta hammaslääkäriltä sellaista vähättelyä, silmien pyörittelyä ja empatiakyvyttömyyttä osakseni, että ei hirveästi auta, vaikka itsekin ymmärrän pelkoni olevan ihan irrationaalinen. Toki myös onneksi osa osaa suhtautua ymmärtäväisesti. Enkä halua mitään lässytystä ja pään silittelyä, vaan että pelko otetaan tosissaan eikä minun tarvitse hävetä sitä vielä lisää, kun itseänikin hävettää pyörtyä, itkeä ja täristä.

Vierailija
131/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 vuotta näille tehdään kaikki puolesta ja valmiiksi. Sitten ihmetellään kun eivät saa mitään aikaiseksi.

Tuohon saakka saa hoidot ilmaiseksi. Syrjäytyneelle jokainen kymppi on tärkeä mikä saattaa olla kynnyskysymys hakeutua tarkastukseen. 

Vierailija
132/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syrjäytyneet nuoret, ei syrjäytyneet nuoret miehet. Ja tietenkin myös muutkin kuin nuoret jos /kun on syrjäytynyt tai pelkopotilas tai ei vaan ole varaa mennä yksityiselle eikä voimia alkaa tappelemaan kunnallisen puolen kanssa.

Miksi ihmeessä tästäkin piti tehdä sukupuolikysymys? Siksikö että taas saa lietsoa eripuraa ihmisten välille? Ja miten ne kaikki muut sadat ja tuhannet sukupuolet? Eikö ne hoitamattomat hampaat uhkaa heidän terveyttään? Vai eikö sillä ap ole sulle väliä?

HV.

Niistä syrjäytyneistä nuorista ja myös tehohoitoon joutuvista selvä enemmistö on miehiä. Ei sen toteaminen mitään miesvihaa ole 🤔 Miehet (muutkin kuin syrjäytyneet) myös pesevät hampaitaan laiskemmin kuin naiset, sekä energiajuomien yms. kulutus on suurempaa 

Vierailija
133/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään miellyttävä työ hoitaa heidän pikku hampujaan.

Vuosien energiajuomat, nuuska ym. 🤮

Kannattaisi pestäkin niitä hampaita välillä.

Vierailija
134/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärissäkäynti on aika reippaasti kallistunut viidessä vuodessa. 

Vierailija
135/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuhygienisti saattaa olla huonolla tuulella ja kiskoo hampaan ylös paikaltaan se alkaa heilua. Siinä on sitten tuleva tulehdus ja poistettava. Hygienistiltä voi pyytää pintapuudutuksen ikeniin.  Mutta juurineen voi irrottaa hampaan kun repii hammaskiveä. 

Vierailija
136/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt yhteiskunnan pitää tulla joka ilta pesemään syrjäytyneiden hampaat.

Vierailija
137/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HV.

HV vain itsellesi. Ongelma koskettaa nimenomaan miehiä. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nuoret-miehet-laistavat-hampaiden-h…

Vierailija
138/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"on erityisesti miesten ongelma, ettei kerrota pelosta, vaikka olisi hammaslääkärin tuolissa naama valkoisena. Suominen korostaa, ettei pelkoaan kannata peitellä, vaan siitä kannattaa sanoa ääneen hammaslääkärille.

Vaikeneminen voi aiheuttaa kierteen, jossa potilaalle tehdään juuri niitä asioita, joita hän pelkää, Suominen kertoo."

Vierailija
139/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 luvun ja 80 luvun elohopeissa on sisällä ruostuneet ruuvit. NE ON RUOSTEESSA. VALEHTELEVAT niin täällä kaiken. Varastetuista kultakoruista on tehty kultahampaita. Millä ne on kiinni ei tietoa. Mutta elohopean kiinnitys on ruuveilla ja ne on ruskeaksi ruostuneita. Reikä on ollut pieni mutta kun on porattu koko hammas auki että on voitu tehdä juurihoito. Kun taas nykyään puolet ei osaa tehdä juurihoitoa. Lyö paikan päälle ja liat sekä tulehdukset jää sisään. Osa näkyy röntgen kuvissa. Osassa karkkeja on olenkin menevää massaa ja osassa hampaan pintaan tarttuvaa glugoosia. Lue etiketit. Suurennuslasilla. Ehjiin juuriin voi kiinnittää muovisen tai keraamisen tekohampaan. Jos välistä otetaan pois hammas jompi kumpi viereinen alkaa painua siihen monttuun vinoon. 

Vierailija
140/205 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkääjille tiedoksi. Pitää pyytää jo aikaa varatessa ja lääkärissä että haluaa PUUDUTUKSEN. Puudutus sattuu sekunnin, puolet vähemmän kuin kipeä hammas. Kun on puudutettu hampaan alue ei enää tunne kipua.