Syrjäytyneitä nuoria miehiä päätyy tehohoitoon hoitamattomien hampaiden vuoksi
Syrjäytyneet nuoret on ryhmä, joka ei hakeudu ajoissa hoitoon. Kun kouluterveydenhuolto loppuu, nuori putoaa tyhjän päälle.
Myös hammaslääkärin pelko voi olla esteenä hoitoon hakeutumiselle.
Hammasperäinen tulehdus voi uhata ihmisen henkeä, jos turvotus ahtauttaa ilmateitä.
Hammastulehdus on aluksi paikallinen, mutta voi hoitamattomana levitä kaulan alueelle. Olemme joutuneet avaamaan kiireellisesti useilta potilailta henkitorviyhteyden ilmatien turvaamiseksi, Kinnunen kertoo.
Tyksin lääkärit taistelevat usein aikaa vastaan, sillä tulehdus voi edetä nopeasti. Ensimmäiseksi on kuitenkin poistettava tulehduspesäke, tulehtunut hammas tai hampaat, mikä vaatii antibioottilääkityksen tuntia ennen toimenpidettä. Hammasoperaation jälkeen potilaan pelastaminen jatkuu usein vielä laajemmalla kaulan tai rintakehän alueen leikkauksella.
Tulehdus voi levitä kaulan kautta keuhkojen väliseen tilaan, jolloin potilaan rintakehä joudutaan avaamaan. Leikkauksen jälkeen saatetaan tarvita jopa kahden viikon ajan vaativinta tehohoitoa, ja esimerkiksi ylipainehappihoitoa.
Lähde: Tyks
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Nuo pelot ovat tietenkin täysin tekosyy. Kyse on vain suunnattomasta laiskuudesta ja vastuun ottamisen puutteesta.
No en nyt sanois, olin 2. luokalla kun hammaslääkäri tarttui mun kieleen kiinni ja sanoi että leikkaa sen irti ja paistaa iltaruuaksi. Tänä päivänäkään ei hammaslääkäriin meno houkuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla edes syrjäytynyt kun hammashoidosta on tehty sellainen että ajan saaminen on vaikeata tai vie puolesta vuodesta vuoteen. Yksityinen taas niin kallis ettei sellaiseen ole monella varaa.
Hammasperäisiä tulehduksia voi tulla vaikka hoitaisi hampaansa ja ikenensä kunnolla kun ne voivat olla myös oireettomia pitkään.
Kaikissa kunnissa ja kaupungeissa ei ole enää edes julkista hammashoitoa ollenkaan vaan palvelu ostetaan yksityisiltä. Esimerkiksi Jyväskylässä, tosin sen jälkeen kun kaupunki ulkoisti hammashoidon yksityisille olen kuullut että ihmisten halukkuus käydä kahdesti vuodessa säännöllisellä hammashoitajan kontrollikäynnillä romahti kuin seinään.
Öluttuopin hinnalla saa harjan , tahnan ja hammaslangan. Ja siitä hammaslangasta riittää pitkään. Väitättekö, että on yhteiskunnan syy, ettei ihmiset hoida hampaitaan??
Vierailija kirjoitti:
Minä en pelkää hammaslääkäriä, pelkään lãäkärin laskua. Ja mitä pidempää ei ole käynyt hammaslãäkäristä sitä vähemmän sielä haluaa käydä koska sitä todennäköisemmin sieltä saa korkeamman laskun. ja hammaslääkärissä pitäisi käydä, mutta minulla lohkesi hammas 2014 ja sen jälkeen ei ole huvittanut käydä edes perustarkastuksessa koska ei ole budjettia hammasläkärin laskuille.
No tämäpä juuri. Hammas lohkesi muutama vuosi sitten eikä oireillut niin en heti mennyt hammaslääkäriin. Seurauksena juurihoidon tarve ja siihen minulla ei ole rahaa edes julkisella, vaikka olen työssäkäyvä. Olen aina pessyt hampaani säännöllisesti mutta tässä sitä ollaan särkevien hampaiden kanssa.
Sitten kun vihdoin hammasta alkoi särkeä ja soitin aikaa, pääsin kyllä julkiselle nopeasti väliaikaisen paikan laittoon mutta se ei auttanut. Eikä kyllä tuosta paikkaamisestakaan ihan parilla kympillä selvinnyt vaikka kuinka oli julkinen. Juurihoito olisi vielä kalliimpi.
Turun kaupunki nyt on tehnyt äärettömän vähän työttömien yms eteen. Alkoholisoituvat ja sitten majailevat kauppatorilla kun ei ole edes kokoontumispaikkaa.
Sitä niittää mitä kylvää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on päättänyt näin. Hammashoitoa ei anneta ja ihmiset joutuvat teholle.
Hampaat saa kyllä julkisella tarkistettua, tilaa ajan ja näkeehän siellä milloin viimeksi käynyt hammaslääkärissä ja kertoo vielä että reikiä tuntuu olevan jne. Itse käyn julkisella.
Taitaa riippua paikkakunnasta. Helsingissä ei pääse julkiselle puolelle noin vaan, jonotusaika useita kuukausia. Jos on akuuttia, pääsee palvelusetelillä yksityiselle. Joka saattaa ilmoittaa, ettei paikkaa vaan pitää laittaa 1000 €:n kruunu. Yksityinen hammaslääkäri sitten laittaa ihan tavallisen paikan. Ei ole ihme, jos alkaa olla ihmisten hampaat huonossa kunnossa.
Suomessa pääsee yhteiskunnan piikkiin tekemään sukupuolen vaihdoksen, pääsee kauneus kirurgiaan ja saa tehtyä vaikka yksin lapsen. Mutta jos hammaslääkäriin haluat niin sinun pitää voittaa lotossa että saat laskut maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta on päättänyt näin. Hammashoitoa ei anneta ja ihmiset joutuvat teholle.
Eiköhän sitä saa jos vaan saa soitettua itselle aikaa?
Minulla on hammaslääkäripelkoa ja muutenkin ollut hampaiden kanssa ongelmia (tulee herkästi reikiä, kiille mennyt refluksioireiden vuoksi kun vatsahapot nousee suuhun), ja aina olen saanut hoitoa jos olen sitä vain itse hakenut.
Olen saanut myös esilääkitystä, ja myöhemmin selvinnyt ihan vaan luottamuksellisella suhteella hyvään hammaslääkäriin joka osaa kohdata ja olla läsnä siinä tilanteessa. Hammaslääkäri soitellut myös varmistuspuheluita, että olenhan tulossa, ja lähtenyt perään kun olen meinannut lähteä hammaslääkärin aulasta vielä pois :D
Aika noloa, mutta tällaistakin on ollut ja tämä on esimerkki siitä, että hoitoa todellakin saa jos vain hakee ja osaa kommunikoida haasteistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tyksissä on hammasperäiseen tulehdukseen osastohoitoa saavia koko ajan. Helmikuussa Tyksiin tuli peräkkäisinä päivinä neljä nuorta potilasta, jotka vietiin leikkausoperaation jälkeen tehohoitoon."
Niin turhaa resurssien tuhlaamista. Kun tulehdus olisi hoidettu ajoissa niin sairaalahoitoa ei tarvittaisi. Mutta nämä lähtee lääkärille vasta kun henki ei enää kulje 🙄
Tampereella on tuhansia ihmisiä jonossa hammashoitoon. Oliko peräti 12 000.
Öh, kaikkihan sinne alkaa tietenkin jonottaa kun ajan varaa. Siksi perus tarkastukseen ja hammaskivenpoistoon varataan aika n. 3-6kk aiemmin kuin haluaisi käydä, näin ei tule minkäänlaista ongelmaa. Jos jotain akuuttia tulee niin hoitoon pääsee silloin tietty nopeammin päivystykseen. Jos kuitenkin kotona hoitaa hampaitaan kunnolla ja tarkastukset ja hammaskiven poistot on tehty säännöllisesti, ei niitä akuutteja vaivojakaan synny niin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään miellyttävä työ hoitaa heidän pikku hampujaan.
Vuosien energiajuomat, nuuska ym. 🤮
Huumeet ja sen seurauksena sokerin syönti.
Aika moni näistä narkeista on jo hampaattomia 30.n iässä. Niin eipä sen kummemmin tarvitse hoitaa, kun repii vaan mädät pois .
Aloin polttaa tupakkaa 13-14 ikäsenä ja juomaan kahvia jonne laitoin paljon sokeria. Kuumaa sokerilientä keskimäärin 5 kertaa päivässä noin 8 vuoden ajan tuhos hampaat, mut helpompi syyttää satunnaisia teininä tehtyjä huumekäyttökertoja eks nii? ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo pelot ovat tietenkin täysin tekosyy. Kyse on vain suunnattomasta laiskuudesta ja vastuun ottamisen puutteesta.
No en nyt sanois, olin 2. luokalla kun hammaslääkäri tarttui mun kieleen kiinni ja sanoi että leikkaa sen irti ja paistaa iltaruuaksi. Tänä päivänäkään ei hammaslääkäriin meno houkuta.
Sitä voi jäädä loppuelämäkseen ruikuttamaan traumojaan tai sitten voi työstää niitä ja ottaa vastuun elämästään, kukaan ei tee sitä puolestasi. Tämän kun tajusin vaikean lapsuuden jäljiltä (aiheutti esim. vaikeaa paniikkioireilua) alkoi elämä helpottaa huomattavasti
-eri
Minulla mätäni jo lapsena hampaat suussa, vaikka harjattiin ja langattiin ja en saanut syödä sokeria enkä juoda limuja :( Sain verenmyrkytyksen näitten mätähampaitten takia ja tilanteen vakavuuden paljastuttua pääsin lopulta nukutuksen kautta operoitavaksi jolloin viisi hammasta poistettiin ja reikiä porailtiin yms, operaatio kesti kolmisen tuntia. Poistettuja hampaita oli enemmän toisella puolella, joten kasvaessani purennan epätasaisuuden takia sain sitten kunnon "viäräleuan" eli toinen puoli on ihan kiero ja leuankärki sojottaa vasemmalle... Aikuisiällä sain diagnoosin yhdestä harvinaisesta sairaudesta joka voi olla osatekijänä (paskojen hammasgeenien lisäksi) reikiintymisalttiuteen. Nyt yli 30-vuotiaana hampaat alkaa olla kunnon kuluneet nysät ja reikiä paikkailtu niin paljon että taitaa olla enemmän paikkausmuovia kuin itse hammaskudosta enää hampaissa jäljellä..
- M33, tekohampaita odotellessa
Tullaan kulttuureista joissa hammashoito maksaa vuohen verran eikä siihen olla totuttu. Hampaat hoidetaan mädäntyneet poisvetämällä ja hammasharjakin on vääräuskoisten metkuja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla mätäni jo lapsena hampaat suussa, vaikka harjattiin ja langattiin ja en saanut syödä sokeria enkä juoda limuja
Siitä lähtien kun asian itse muistat? Mun miehellä oli mädät hampaat jo kaksivuotiaana, kolmevuotiaana niitä poistettiin. Valokuvista näkee että tuttipullossa oli lähes aina mehua(!!!) Nukahtikin sen kanssa.
Anoppi kuvittelee edelleen että he hoiti hampaat hyvin, syy oli jossain muualla.
Lähde Tyks? Lähdeviitteen pitäisi olla sellainen, että lukija voi itse käydä katsomassa sitä lähdettä.
Vierailija kirjoitti:
Tullaan kulttuureista joissa hammashoito maksaa vuohen verran eikä siihen olla totuttu. Hampaat hoidetaan mädäntyneet poisvetämällä ja hammasharjakin on vääräuskoisten metkuja.
Mm, nope. Nämä yksinasuvat syrjäytyneet heikkohampaiset ovat tyypillisemmin ihan kantiksia. Eivät vaan saa tehtyä mitään omatoimisesti.
Vierailija kirjoitti:
Lähde Tyks? Lähdeviitteen pitäisi olla sellainen, että lukija voi itse käydä katsomassa sitä lähdettä.
Google...
Kysyppä hammaslääkäriltä et vetäsitkö kaikki hampaat pois ja tekarit tilalle?
Aika harva suostuu toimenpiteesee joka oli 50 vuotta sitten vielä ihan validi homma.
Vierailija kirjoitti:
Kysyppä hammaslääkäriltä et vetäsitkö kaikki hampaat pois ja tekarit tilalle?
Aika harva suostuu toimenpiteesee joka oli 50 vuotta sitten vielä ihan validi homma.
Miksi tähän pitäisi mennä? Hammasharja ja lanka ei paljon maksa.
Eipä tuolle oikein mitään voi. Jokainen on loppuviimein itse vastuussa omasta terveydestään.