Äiti ei suostu katkaisemaan napanuoraa
Olen siis 19-vuotias nainen, ja äitini ei suostu katkaisemaan napanuoraa. Tämä ei muuten olisi varmaan mitenkään ihmeellistä tässä iässä, mutta olen asunut 16-vuotiaasta omillani.
Olen lähes joka viikonloppu vanhemmillani, koska suurin osa ystävistäni ja perheestäni asuu siellä päin. Mietin kuitenkin nyt ihan vakavissani, täytyykö minun lopettaa vanhemmillani yöpyminen
Tosiaan sen lisäksi, että näemme joka viikonloppu, äiti koittaa soittaa tai laittaa viestiä joka päivä. Kiva sinänsä, että hän haluaa tietää mitä kuuluu, mutta tekee tätä myös 10 vuotta vanhemmille sisaruksille, ja on selvästi loukkaantunut, jos joku ei heti vastaa. Eniten ärsyttää kuitenkin se, että varmistaa joka aamu olenko hereillä. Jos olen vaikka pesemässä hampaita enkä huomaa viestiä heti, soittaa 10 kertaa. Yleensä myös soittaa siskolleni, että katsoo sijaintini ja koska olen ollut viimeksi paikalla Snapchatissa ::D Olen sanonut monta kertaa, ettei tarvitse yrittää herättää, mutta äiti vaan sanoo Et sä heräisi muuten. Mietin tässä vaan, aikooko hän herättää mut vielä 50-vuotiaana töihin, vai missä välissä tässä pitäisi olla aikuinen?
Joka kerta nähdessämme äiti voivottelee, kuinka mun pitäisi usemmin soittaa ja laittaa viestiä. Mun mielestä 3x päivässä viestittely alkaa olla jo pikkusen outoa muun kuin oman kumppanin kanssa. Muistaa myös aina sanoa, kuinka pitäisi pitää kännykässä ääniä päällä, että hän saisi minut kiinni aina halutessaan
Äiti myös jatkuvasti utelee asioistani ja antaa suoraan sanottuna paskoja neuvoja. Jos esimerkiksi erehdyn kertomaan, että mulla on koulusta rästissä pari tehtävää, hän käskee aina ottamaan itseäni niskasta kiinni. Kuulostaa tosi pieneltä asialta, mutta ärsyttää. Niin että en sitten itse ole tajunnut, että ottamalla itseni niskasta kiinni saisin tehtävät tehdyksi Äiti syyllistää minua että olen laiska kun valmistumiseni viivästyy. Hän ei tiedä, että minulla on ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta, jotka vaikuttaa opiskeluun, koska en yksinkertaisesti halua enää puhua hänelle kaikesta. Voisin siis kertoa tästä asiasta, mutta hän on niin utelias kaikesta, että mun on pakko pitää jotain itselläni.
Omilla asuvat ystäväni ovat paljon vähemmän tekemisissä vanhempiensa kanssa. Käsitykseni mukaan ehkä pari kertaa viikossa soittelevat, laittavat viestiä tai näkevät. Itsekin soittelen isän kanssa ehkä pari kertaa kuussa, mutta äiti on ihan mahdoton. Ja kyse ei siis ole mistään yksinäisestä mummelista, vaan työssä käyvästä ja harrastavasta aikuisesta, jolla on mies, lapsenlapsia ja lemmikkejäkin ihailtavana
Erehdyin kerran kertomaan että hankin ehkäisyn, ja oli ihan tosissaan ihmeissään että miksi. Olisi kai pitänyt äidille soittaa, että joo mulla on tommonen yhden yön tuttu kylässä.
Nojoo tämä oli nyt vähän turhan pitkä teksti, mutta itse asiaan: Rakastan äitiäni, ja haluan olla hyvissä väleissä hänen kanssaan. Miten saisin kuitenkin välejä etäännytettyä sen verran, ettei joka päivä tarvitsisi ainakaan useampaa viestiä laittaa?
Kommentit (48)
Ärsyttäväähän tuo on, nyt sun (ja myös sisarustesi!) on laitettava äidillesi rajat. Kiellä, riitelemättä, mutta tiukasti, soittelemasta/viestittelemästä heti aamusta. Älä vastaa, mykistä hänet tarvittaessa. Sama juttu jokapäiväisen soittelun/viestittelyn suhteen. Sano selkeästi ja tiukasti, että rakastat ja välität hänestä, mutta ei jokapäiväistä soittelua/viestittelyä. Ja tiedotat tästä myös sisaruksillesi. Älä ole aina tavoitettavissa äläkä seurattavissa!
Äläkä käy kotonasi joka viikonloppu, tämä vaan pahentaa asiaa.
Kyllä se siitä, mutta sun täytyy itse asettaa rajat, tiukasti ja jämäkästi. Ja pitää niistä kiinni.
Viesti äidille, että seuraavan kerran oot tavoitettavissa ylihuomenna tms. Että tänään ja huomenna et (ehdi) vasta(t)a puheluihin etkä viesteihin. Ja pidät ton. Ja uusit sen. Kun syytä kysyy, vastaat lyhyesti itsenäistyväsi.
Omalla käytökselläsi sinä mahdollistat äitisi läheisriippuvuuden ja pitkität lapsuuttasi. Et ole vielä todistanut että pärjäät itsenäisesti. Lakkaa ravaamasta viikonloppuisin äitisi helmoissa. Pese itse pyykkisi ja laita ruokasi. Paljonko saat mammalta rahaa? Maksaako hän laskusi?
Vierailija kirjoitti:
Eli hyväksikäytät vanhempiasi sillä, että yövyt ilmaiseksi heidän luonaan, kun käyt kavereitasi tapaamassa, mutta et tykkää siitä, että heitä kiinnostaa sinun kuulumisesi?
On toki äitisikin käyttäytymisessä outoa. Mutta sinun ei ole pakko kertoa hänelle yhtään mitään, mitä et halua kertoa. Hyvä vastaus äidin kyselyihin on: "Olen elossa ja voin hyvin."
Vinkki 1: Kun vierailet kotipaikkakunnallasi, yövy jonkun sellaisen kaverisi luona, jota olet tapaamassa, tai hotellissa.
Vinkki 2:Harvenna käyntejä kotipaikkakunnallasi, ja vietä viikonloppuja siellä, missä asut. Näin annat itsellesi paremmat mahdollisuudet löytää kavereita sieltä, missä asut.
Ja vielä sellainen sivuseikka, että sitten kun äiti lakkaa olemasta huolissaan omista lapsistaan, on lasten aika huolestua äidistä. Emme me hankalatkaan äidit ole ikuisia.
Jaa miksi teistä pitäisi olla huolissaan? Muutenkin hieman tärähtänyt ajatus, että äidin työ olisi "ollan huolissaan" lapsista. Äiti ruokkii lapset, opettaa heille tapoja, ja sitten tekeeo mia juttujaan. Jos äidillä on "huoliongelmia" niin menkööt terapiaan tai ottakoot vaikka lääkityksen, sen sijaan että kontrolloi tai purkaa olojaan lapsiinsa. Huh huh mitä settiä
Ryhdy vetämään huumeita, niin on äitylillä sitten oikeitakin murheita.
Saa oikein valvoa yötkin läpeensä...
Ap vätylä makaa viikonloput äitinsä hoiteissa, syö, tekee pyykkiä, sotkee paikat ja sitten valittaa. Apn pitää ilmeiseksi päästä kavereita treffaamaan mutta yhtään ei voi antaa aikaansa omalle äidilleen. Sietämättömän itsekeskeinen paska olet ap, siis jos tämä olisi totta. Typerä provohan tämä vaan.
Onko elämäntavoissasi jotain huolestuttavaa? 😳
Ap, keksi parempi satu, äläkä jätä työtäsi kirjailija sinusta ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Hah hah, siellä taisi kalikka kalahtaa...
Vierailija kirjoitti:
Eli hyväksikäytät vanhempiasi sillä, että yövyt ilmaiseksi heidän luonaan, kun käyt kavereitasi tapaamassa, mutta et tykkää siitä, että heitä kiinnostaa sinun kuulumisesi?
On toki äitisikin käyttäytymisessä outoa. Mutta sinun ei ole pakko kertoa hänelle yhtään mitään, mitä et halua kertoa. Hyvä vastaus äidin kyselyihin on: "Olen elossa ja voin hyvin."
Vinkki 1: Kun vierailet kotipaikkakunnallasi, yövy jonkun sellaisen kaverisi luona, jota olet tapaamassa, tai hotellissa.
Vinkki 2:Harvenna käyntejä kotipaikkakunnallasi, ja vietä viikonloppuja siellä, missä asut. Näin annat itsellesi paremmat mahdollisuudet löytää kavereita sieltä, missä asut.
Ja vielä sellainen sivuseikka, että sitten kun äiti lakkaa olemasta huolissaan omista lapsistaan, on lasten aika huolestua äidistä. Emme me hankalatkaan äidit ole ikuisia.
Tapaan yleensä viikonlopun aikana vanhempani, 2-5 kaveria ja siskon perheineen. Enkä taida kyllä minkään kaverin yksiöön tuppautua, saati sitten siskon vaivaksi pikkulapsiarkeen, kun vanhemmillani on iso talo tyhjillään ja halua ottaa minut sinne. Sulla on kyllä ihan todella sairas suhde lapsiisi, jos vaadit heiltä jotain siitä että he saavat tulla kotiin.
En tiedä mistä kavereita löytäisin, kun en baareissakaan käy. Luokkalaisia nään valmiiksi jo 5 kertaa viikossa (silloin siis, kun meillä ei ole työharjoittelua, jolloin kaverit on yleensä ympäri suomea), joten viikonloppuna keskityn mielummin niihin tärkeisiin vanhoihin ystäviin ja perheeseen. Tossa sun viestissä on nyt vähän mutkia vedetty suoraksi, kun tykkään kyllä viettää aikaa äitini kanssa, mutta jatkuva yhteydenpito ja loukkaantuminen siitä jos ei heti vastaa on vaan liikaa
Vierailija kirjoitti:
Äitisi on läheisriippuvainen. Pidä omat rajasi äläkä kuuntele syyllistämistä yhtään!
Ota sinä nyt ensin selvää, mitä läheisriippuvuudella tarkoitetaan
Jos minun aikuinen lapseni yrittäisi työntyä joka viikonloppu kotiini makaamaan ja kavereitaan tapaamaan niin suuttuisin todella. Kun omaan kotiin lapsi muutaa, se on aika itsenäistyä ja tulla toimeen omillaan. Ap on sietämättömän itsekäs ää liö, joka haluaa elämässä vain etuja, ei velvollisuuksia. Anna äitisi olla rauhassa ja mene yöksi kavereillesi, olet äitisi helmoissa riippuva kakara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah hah, siellä taisi kalikka kalahtaa...
Ja sinä olet niin ää liö, että apn satuilut menee täydestä. Minulla ei ole edes lapsia, joten mikä on ää liö pointtisi.
Älä mee sinne enää joka vkonloppu! Joko meet kaverille tai jäät uudelle paikkakunnalle. Älä vastaa aamupuheluihin, lähetä päivällä joku emoji tai kaikki ok -viesti, että tietää sun olevan elossa. Sä itse katkaiset sen nuoran, läheisriippuvainen äitisi ei pysty. Feidaat vähitellen koko homman.
Vierailija kirjoitti:
Omalla käytökselläsi sinä mahdollistat äitisi läheisriippuvuuden ja pitkität lapsuuttasi. Et ole vielä todistanut että pärjäät itsenäisesti. Lakkaa ravaamasta viikonloppuisin äitisi helmoissa. Pese itse pyykkisi ja laita ruokasi. Paljonko saat mammalta rahaa? Maksaako hän laskusi?
Maksan itse laskuni, pesen pyykit ja laitan ruuat (pois lukien kun olen vanhemmilla kylässä, jolloin saan syödä heidän laittamaa ruokaa). Mutta kai on tästä lähin aina ajettava takaisin kotiin yöksi kun kotona päin käyn
Apn provossa on ilmeinen virhe, hänen piti kirjoittaa, etten osaa katkaista napanuoraani, roikun äitini helmoissa kaikki viikonloput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan itse laskuni, pesen pyykit ja laitan ruuat (pois lukien kun olen vanhemmilla kylässä, jolloin saan syödä heidän laittamaa ruokaa). Mutta kai on tästä lähin aina ajettava takaisin kotiin yöksi kun kotona päin käyn
Joka viikonloppu menet syömaan äidillesi, kulutat sähköä ja vettä, peset pyykkiä ja vielä kitiset? Harmi kun isäsi ei käyttänyt kortsua pannessaa äitiäsi, olisit paskakasa jäänyt kortsuun.
Vierailija kirjoitti:
Ap vätylä makaa viikonloput äitinsä hoiteissa, syö, tekee pyykkiä, sotkee paikat ja sitten valittaa. Apn pitää ilmeiseksi päästä kavereita treffaamaan mutta yhtään ei voi antaa aikaansa omalle äidilleen. Sietämättömän itsekeskeinen paska olet ap, siis jos tämä olisi totta. Typerä provohan tämä vaan.
Otan kyllä omat pyykit mukaan aina kotiin, kuten kai ihmisillä yleensä on tapana? Yöpaikan ja ruuan saan ilmaiseksi, mutta kai nyt jokainen yli 5-vuotias osaa omat jälkensä siivota? Annan kyllä aikaa äidillenikin, juttelen kun olen kylässä ja soitan sillon kun on oikeasti asiaa. Olen sitten kai itsekeskeinen, kun mielestäni henkilökohtaiset asiani eivät enää tässä iässä kuulu kenellekään, jos en niitä itse halua kertoa, enkä ole aina tavoitettavissa minuutilleen silloin kun äiti haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaan yleensä
Kuka ylipäätään haluaa olla kaveri kaltaisesi hyväksikäyttäjän kanssa? Hyi miten inhottava, itsekäs ja ilkeä ihminen olet. Puhut niin rumasti äidistäsi että toivon, että joudut kuolonkolariin jo heti tänä vkloppuna, saa vanhemmatkin hiukan levätä, iäkkäät ihmiset. En voi käsittää, että ihminen , joka odottaa palvelua joka vknloppu kehtaa kirjoittaa noin äidistään. Toivottavasti olet maho, ettei kukaan lapsi joudu kaltaisesi pirun kanssa kasvamaan.
Sanot äiteelle, että tästä lähin nähdään viikonloppuna ja muuten pärjäilet omillasi. Sitten annat pärjätä. Viestit voit kaivaa perjantaina ilapalapöydässä esiin ja vastata niihen suusanallisesti
Jos äiti loukkaantuu ja marttyroituu, anna loukkaantua ja marttyroitua. Elä omaa elämääsi. äiti rakentakoot omansa