Vihreä sukupuolivähemmistöläinen kielilähettiläs joutui rasismin ja vihapuheen kohteeksi espoolaiskoulussa: Hyppää vit*tu katolta alas!
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010786187.html
Rasismi ja viha sukupuolivähemmistöjä kohtaan kasvaa Hesoissa! Opettajat eivät mitään tolkkua saaneet luokkaansa sukupuolivähemmistöön kuuluneen vihreiden nuorisopoliitikon vierailtua espoolaiskoulussa kielilähettiläänä.
Aivan järkyttävä vierailu. Pysäyttävä monella tavalla, sanoo helsinkiläinen Isaac Jyväsjärvi kielilähettiläsvierailustaan Espoon Järvenperän koulussa.
Jyväsjärven kanssa.
Heti tunnin alettua oppilaat kysyivät Jyväsjärveltä, onko hänellä tyttöystävää. Jyväsjärvi kertoi, ettei tykkää tytöistä. Siitä alkoi huutelu:
Sun vanhemmat ei haluu olla sun vanhempia!
Hyppää vit*tu katolta alas!
Luokassa olleet kaksi opettajaa eivät Jyväsjärven mukaan saaneet tilanteesta mitään otetta. Jälkeenpäin he pahoittelivat tapahtunutta Jyväsjärvelle.
Luokan valkoiset opettajat yrittivät vaan hiljentää oppilaita huutamalla, mutta ei siinä mitään nollatoleranssia minusta ollut.
Luokka oli liian iso ja oppilaat ottivat ylivallan.
Järvenperän koulun rehtori Minna Kartanon mukaan nuorten kielenkäyttö voi joskus äityä rajuksi.
Eipä tuohon nyt kauheasti ole kommentoitavaa. Nuoret osaavat olla sanoissaan aika rajuja ja kielenkäyttö nuorilla on aika kovaa. Meillä koulussa on nollatoleranssi.
Kartanon mukaan tilanteeseen puututtiin välittömästi tapahtuneen jälkeen yhteistyössä oppilaiden huoltajien kanssa.
Jos koululla on nollatoleranssi, niin miksi asiaan ei tunnin aikana puututtu napakammin ja sanottu, ettei kyseinen kielenkäyttö sovi?
Minä en nyt enempää tähän pysty kommentoimaan. Mutta asiaan on puututtu. Luotan opettajan toimintatapaan, hän on toiminut siinä tilanteessa kuten kuuluu.
HS kertoi lokakuussa, kuinka Espoon teatterin Minna Craucher-musikaaliesitys jouduttiin keskeyttämään kahdeksasluokkalaisten homofobisen huutelun takia.
Tällaisia asenteet ovat alkaneet nostaa päätään yhteiskunnassamme. Nuorille pitäisi opettaa, että tällainen ei ole ok, sanoo Kielilähettiläät ry:n vierailukoordinaattori Lina Grönvik
Pitäisikö vihapuheeseen ja rasismiin seksuaalivähemmistöjä kohtaan puuttua napakammin?
Kommentit (468)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalivähemmistö ei ole rotu, joten kyseessä ei voi olla rasismi.
Ei ole homojen tai lesbojen rotua.
Rasismia on myös syrjintä sukupuolen ja mielipiteiden vuoksi, tutustuthan rasismin määritelmiin ja rasismin määrittelyä koskeviin koskeviin kansainvälisiin sopimuksiin!
Ohis mutta kannattaa itse tutustua ettei tule nolattua itseään enempää.
Rasismi on syrjintää ihmisen etnisen ryhmän tai muun syntyperään liittyvän seikan perusteella. Rasismi voi olla ajattelutapa tai toimintaa ihmisryhmä voidaan arvottaa ihonvärin tai kansalaisuuden perusteella alempiarvoiseksi kuin muut ryhmät, tai häneen kohdistetaan rotusyrjintää. Syrjintä on kielletty S
Se vaan, et nykyään ei ajatella ihmisten olevan jotain rotua. Kaikilla on sama lähtökohta ja se on Afrikan mantereella. Näin siis tieteilijät sanovat.
Ilmeisesti homoksisyyttelijöillä oli omat sukupuoliidentiteettiongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Rehtorin vastuuta välttelevä asenne on järkyttävä. Hoetaan nollatoleranssia kuin mantraa mutta oikeasti ei tehdä mitään. Kuka muka haluaisi panna lapsensa tuollaiseen kouluun?
Tämäkin rehtori varmaan istuu omassa rehtorinhuoneessaan ja osallistuu hienoihin palavereihin hienojen ihmisten kanssa ilman mitään opetusvelvollisuutta, ilman todellista kosketusta siihen *ainekseen*, mikä koulussa on oppilaana. Ei *nollatoleranssihöpötykset* tarkoita mitään, ellei ole todellisia seurauksia. Sellainen ei ole oppitunnin aikana pidettävä rehtorin puhuttelu, jossa oppilas lupaa olla jatkossa kunnolla, kaiken jatkuessa kuitenkin ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Millainen on hetero, joka ei tykkää tytöistä? Aikuisilta kysyn.
Jos ei pidä tyttöjen tyhmistä jutuista , mutta sukuvietti pakottaa tyttöihin. Onn vain siedettävä saadakseen.
Vierailija kirjoitti:
Skidit kyllästyneet tuohon jatkuvaan tuputukseen ja antavat sen näkyä ja kuulua. Oli jo ihan alusta saakka tiedossa että jossain vaiheessa koko pakkotuputus tulee kääntymään heitä itseään vastaan.
Ai pakkoruotsin tuputukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skidit kyllästyneet tuohon jatkuvaan tuputukseen ja antavat sen näkyä ja kuulua. Oli jo ihan alusta saakka tiedossa että jossain vaiheessa koko pakkotuputus tulee kääntymään heitä itseään vastaan.
Nykymaailmassa joka lehti alkaa olla täynnä erilaista tuputettavaa ideologiaa, ja harvemmin pelkkiä puhtaita uutisia ilman tuputusta. Ei siis pelkästään pakkoruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko tosiaan niin, että homoutta ei vieläkään tämän paremmin hyväksytä?"
Hyväksyn homouden, mutta sitä ei tarvitse mainostaa lapsille, eikä kenellekkään muullekkaan.
Minusta Isaacin vastaus oli täysin asiallinen ja yläkouluikäisille sopiva.
Lopputulos olisi voinut olla parempi, jos hän olisi jättänyt lopun sanomatta. En todellakaan puolustele huonoa käytöstä, mutta mustavalkoinen, näyttämisenhaluinen teini provosoituu, mistä vaan omasta mielipiteestään poikkeavasta varsinkin, jos on hengenheimolaisiaan ympärillä. Hyvää käytöstä pitää samalla vaatia myös *håmåvastaisista* kulttuureista tulleilta eikä rasisminpelossa sallia heiltä kaikkea mahdollista. Koulun ulkopuolisen yhteiskunnan pitäisi nähdä todellisuus tyhjän lässyttäminen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä!
Nuoret vihaa sitä täällä itä-suomessa! Oppiihan sillä toki valmiiksi työelämää varten suhtautumaan "tee työtä millä on tarkoitus "
Vierailija kirjoitti:
Huvittava ketju, tää teini pistetään saarnaamaan pakkoruotsitusta (miksi? voiko muutkin ideologiat ostaa koulusta propagandatunteja aatteensa levittämiseen??) ja hesari ei salli asian mainitsemista kun ilmeisesti ketju on tarkoitettu viestimään suomalaisten aina vaan lisääntyvää rasismia yms. kuten koko hesari nykyään joka numerossaan.
Ja kyllä, jonkin teinin läppä homoudesta on tietty rasismia, ja merkki ilmastonmuutoksen pahenemisesta. Ainakin hesarin toimitukselle.
Rasismi-sana on menettänyt alkuperäisen merkityksensä. Laventunut yli rotualueen ja menettänyt terävyytensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihervasemmisto on politisoinut seksuaalivähemmistöjen oikeudet omaksi agendakseen. Pride on täysin politisoitunut. Itseäni tämä harmittaa, sillä vaikka olen homo en kannata vihervasemmistoa enkä halua että vihervasemmiston "vastustajat" alkavat vain politiikan takia vastustamaan myös seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Viime vuosina on tuntunut, että yleinen mielipide on ottanut takapakkia vain sen takia, että vihervasemmisto pyrkii asiaa viemään eteenpäin.
Mitä sinun mielestäsi pitäisi siis tehdä? Onko politisoimista se, että ottaa jonkin asian puolustettavakseen? Yritän tässä ymmärtää ajatteluasi. Jos itse ajattelet oikeistolaisesti (tai vaikka keskustalaisestikin), niin miten toivoisit näiden puolueiden toimivan? Esimerkiksi kokoomushan on ajanut paljonkin seksuaalivähemmistöjen asiaa, mutta nyt taitaa olla hiljaisempaa hal
Erikoista, et asioiden edistäminen koetaan voimafantasiana ja siten kaikkea pitää vastustaa. Kuulostaa aika päkkimäiseltä asenteelta. Vastustamista vastustamisen vuoksi. Onko ihan mahdotonta uskoa, et asioita ei tarvitsis edistää, jos kaikki olis ok?
Vierailija kirjoitti:
Miksei voinut vaan nätisti todeta, ettei hänellä ole tyttöystävää, miksi hän lisäsi, ettei tykkää tytöistä. Onko toi hedelmällinen lähtökohta puhua mistään, kun et "tykkää" 50% yleisöä? Jos on noin huono tilannetaju niin kannattais jättää vierailut tekemättä.
Minun on vaikea uskoa että nykyteini joka seuraa normiviihdettä (pelit, tv-sarjat, elokuvat, youtube yms., sarjakuvat, some) voisi olla jotenkin yllättynyt että on miehiä jotka tykkää miehistä tai naisia jotka tykkää naisista. Noitahan esitetään joka paikassa ja joissain seikkailupeleissä pääsee halutessaan larppaamaan itsekin moista suhdetta.
Joten herää kysymys että mistä tässä uutisessa nyt oikeasti on kyse? Tämän poliitikkowannabe-teinin julkisuustempusta ja hesari tietty luottaa lukijoidensa tyhmyyteen juttua kirjoittaessaan?
Minua ei tuon teinin mieltymykset kiinnosta, olen lähinnä korviani myöten täynnä tätä lapsellista temppupolitikointia mitä nykyään tulee joka tuutista. Esim. sanna ukkola kirjoitti pari päivää sitten kolumninkin uhriutuvista vasureista joiden politiikasta ei kukaan tiedä mitään kun nää keskittyy lähinnä uhriutumaan eri asioista. Toki hesari loogisesti taisi poistaa senkin ketjun :D
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Kun on tuputettu liikaa, niin kyllä se vastareaktio sieltä tulee.
Te persuthan jatkuvasti tuputatte omaa ideologiaanne.
Miksi persuttelet? Eikö sinulla ole keskusteluaregumentteja?
Oisko Hesari kirjoittanut ja mitä jos mies olisikin vastannut " ei ole, tykkään äärimmäisen hoikista naisista". Tai " ei ole, en ole löytänyt haluamaani tradwifea". Tai "ei ole, koska pidän vain erittäin nuorista tytöistä"
Ei vaan näiden tulee antaa lasten ja nuorten olla TAVALLISIA.
Jättäkää lapset ja nuoret rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihervasemmisto on politisoinut seksuaalivähemmistöjen oikeudet omaksi agendakseen. Pride on täysin politisoitunut. Itseäni tämä harmittaa, sillä vaikka olen homo en kannata vihervasemmistoa enkä halua että vihervasemmiston "vastustajat" alkavat vain politiikan takia vastustamaan myös seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Viime vuosina on tuntunut, että yleinen mielipide on ottanut takapakkia vain sen takia, että vihervasemmisto pyrkii asiaa viemään eteenpäin.
Mitä sinun mielestäsi pitäisi siis tehdä? Onko politisoimista se, että ottaa jonkin asian puolustettavakseen? Yritän tässä ymmärtää ajatteluasi. Jos itse ajattelet oikeistolaisesti (tai vaikka keskustalaisestikin), niin miten toivoisit näiden puolueiden toimivan? Esimerkiksi kokoomushan on ajanut paljonkin seksuaalivähemmis
240: siis oliko Vierailija koulussa edistämässä homoseksuaalien asiaa? Oliko hän ilmaissut tavoitteensa kutsun esittäneelle henkilökunnalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteliko Isaac, että pakkoruotsituspuheenvuorollaan saa yläkoululaisilta kehuja ja ihailua?
Tässä nyt yhdistyi kaksi asiaa (pakkoruotsi ja homous) jotka herättävät k*sipääteineissä ( lue: epävarmoissa nuorissa) tunteita, joten reaktio oli odotettu, joskaan en hyväksyttävä.
Reaktio oli just se mitä haettiinkin ja toimittelija pääsi kirjoittamaan kuinka hirveää on olla vihreä homo joka puhuu ruotsia. Tilausjuttu.
No nyt on kyl salaliittoteoriat tulilla! Että ihan tilattu juttu! Voi luoja...
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin muistaa jatkossa, jos joku vieras kysyy onko mulla miestä tai puolisoa, vastata ettei ole koska edellinen puoliso petti minua rumasti joten mulla on ollut vaikeuksia luottaa enää yhteenkään mieheen ja lisäksi olen elänyt jo niin kauan lapseni kanssa kahden etten varmaan enää osaisi olla suhteessa puhumattakaan siitä että lapsen ollessa nuorempi luin kauhujuttuja siitä kuinka joku mies oli alkanut suhteeseen yh kanssa vaan päästäkseen lähelle sen nuorta tyttölasta ja..otetaan välillä henkeä sen verran että jollain kakaralla on aikaa protestoida tai tirskua. Sitten pääsenkin pahoittamaan mieleni julkisesti.
Tää on aina yhtä erikoista, et tällä julkisella palstalla ihmiset avautuvat siitä, kuinka eivät arvosta ihmisiä, jotka avautuvat julkisesti.
Ja sama toisinpäin: jenkeissä vahvasti protestanttisella alueella pidin ateismini omana tietonani. Minä voin läheisten mieliksi vallan hyvin istua kirkossa omine ajatuksineni, eikä ympärillä soiva musiikki tai keskustelu mua mitenkään haavoittunut. En vaan osallistunut mihinkään mihin en kerran uskonutkaan.
Mun itsetuntoni ei kaipaa jatkuvaa oman yksilöllisyyteni alleviivaamista.