Vihreä sukupuolivähemmistöläinen kielilähettiläs joutui rasismin ja vihapuheen kohteeksi espoolaiskoulussa: Hyppää vit*tu katolta alas!
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010786187.html
Rasismi ja viha sukupuolivähemmistöjä kohtaan kasvaa Hesoissa! Opettajat eivät mitään tolkkua saaneet luokkaansa sukupuolivähemmistöön kuuluneen vihreiden nuorisopoliitikon vierailtua espoolaiskoulussa kielilähettiläänä.
Aivan järkyttävä vierailu. Pysäyttävä monella tavalla, sanoo helsinkiläinen Isaac Jyväsjärvi kielilähettiläsvierailustaan Espoon Järvenperän koulussa.
Jyväsjärven kanssa.
Heti tunnin alettua oppilaat kysyivät Jyväsjärveltä, onko hänellä tyttöystävää. Jyväsjärvi kertoi, ettei tykkää tytöistä. Siitä alkoi huutelu:
Sun vanhemmat ei haluu olla sun vanhempia!
Hyppää vit*tu katolta alas!
Luokassa olleet kaksi opettajaa eivät Jyväsjärven mukaan saaneet tilanteesta mitään otetta. Jälkeenpäin he pahoittelivat tapahtunutta Jyväsjärvelle.
Luokan valkoiset opettajat yrittivät vaan hiljentää oppilaita huutamalla, mutta ei siinä mitään nollatoleranssia minusta ollut.
Luokka oli liian iso ja oppilaat ottivat ylivallan.
Järvenperän koulun rehtori Minna Kartanon mukaan nuorten kielenkäyttö voi joskus äityä rajuksi.
Eipä tuohon nyt kauheasti ole kommentoitavaa. Nuoret osaavat olla sanoissaan aika rajuja ja kielenkäyttö nuorilla on aika kovaa. Meillä koulussa on nollatoleranssi.
Kartanon mukaan tilanteeseen puututtiin välittömästi tapahtuneen jälkeen yhteistyössä oppilaiden huoltajien kanssa.
Jos koululla on nollatoleranssi, niin miksi asiaan ei tunnin aikana puututtu napakammin ja sanottu, ettei kyseinen kielenkäyttö sovi?
Minä en nyt enempää tähän pysty kommentoimaan. Mutta asiaan on puututtu. Luotan opettajan toimintatapaan, hän on toiminut siinä tilanteessa kuten kuuluu.
HS kertoi lokakuussa, kuinka Espoon teatterin Minna Craucher-musikaaliesitys jouduttiin keskeyttämään kahdeksasluokkalaisten homofobisen huutelun takia.
Tällaisia asenteet ovat alkaneet nostaa päätään yhteiskunnassamme. Nuorille pitäisi opettaa, että tällainen ei ole ok, sanoo Kielilähettiläät ry:n vierailukoordinaattori Lina Grönvik
Pitäisikö vihapuheeseen ja rasismiin seksuaalivähemmistöjä kohtaan puuttua napakammin?
Kommentit (468)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti vaan yllyttäis nuoria lisää.
Paras ratkaisu olisi, että media ei uutisoisi seksuaalivähemmistöistä, niin pöly laskeutuisi.
Olen samaa mieltä. Vähemmistön on parempi olla kaapissa jo ihan oman parhaansa vuoksi...
Näin olen toiminut lapsuudestani asti läpi kouluvuosien ja työpaikkojen. Olen nimittäin uskova kristitty, enkä halua minkäänlaista vääntöä ja muiden mielipiteitä asiasta (en toisten oikeaoppisten uskovienkaan).
Jo lapsena kun minuun yritettiin eri asioissa vaikuttaa, hiljenin ja lopetin keskustelun. Luultiin varmaan, että asia "meni perille". Ei mennyt, en vain pitänyt meteliä asioistani, mutta myöskään minun päätäni ei käännetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun luokan opettajat ja rehtori kertoisivat miten puuttuivat tilanteen korjaamiseen ja oliko toiminta riittävää muuten kuin toteamalla jääräpäisesti että koulussa on nollatoleranssi tuollaiselle.
Ei oppilaitten kuulu ottaa valtaa luokassa yli opettajien ja toimia miten haluavat.
Ja tämä kuuluu luokan ulkopuolisille ihmisille miten?
Sen verran alkoi kiinnostamaan kun kerta alkutilannekin kerrottiin...tai siis uutisoitiin tuo kouluvierailu luokan tapahtumineen ja kerrottiin että nollatoleranssi.
Voi kai sitä kysyä että miten toimivat että tilanteessa säilyi nollatoleranssi
"Pyytäisivät muitakin puhumaan kouluille kuin näitä vähem mistön edustajia. Osaavat hete rotkin asioita kertoa. Voisi mennä paremmin perille hete ron hyväksymänä kuin jos tra nsu astuu luokan eteen.
Jos miespuhuja kertoo, ettei tykkää tytöistä, niin tulee siinä varmasti mielipiteitä puolesta ja vastaan. Se riski on otettava, etteivät kaikki hyväksy vastausta. Koulunkin ymmärrettävä tilanne ja tarjottava materiaali mielummin luettavaksi, kuin näin, suuri joukko luokkaan kuuntelemaan ja mielipiteitä huutelemaan. Ymmärtäkää ja oppikaa arvon opettajat ja rehtorit toimimaan oikein ja ottamaan riskit huomioon. Ei se muuta vaadi."
Olen hetero, olen mies, olen käynyt kutsuttuna vieraans puhumassa koulussa tai koulusta on tehty vierailu työpaikalleni, kun se on liittynyt jossain oppiaineessa käsiteltävään asiaan. Mitä vähemmistöä mielestäsi edustan, kun väität, että vain vähemmistöjen edustajia kutsutaan kouluun puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehtorin vastuuta välttelevä asenne on järkyttävä. Hoetaan nollatoleranssia kuin mantraa mutta oikeasti ei tehdä mitään. Kuka muka haluaisi panna lapsensa tuollaiseen kouluun?
Eihän sillä rehtorilla ole mitään keinoja puuttua tilanteisiin. Ei tämä mikään uusi asia ole, miten opettajat ja koulut ovat nykyään helisemässä oppilaiden kanssa, kun kaikki kurinpito-menetelmät on kielletty. Onhan koulujen ongelmista puhuttu jo vuosia.
Kyllä sillä rehtorilla on oikeasti keinoja.
Kaikki lähtee siitä, että hän pitää huolen henkilökunnan hyvinvoinnista. Jos kuitenkin on niin, että rehtorin pääenergia menee oman asemansa ja direktio-oikeutensa korostamiseen, ovat asiat totaalisesti pielessä. Opettajat pyrkivät selviytymään tai hakeutuvat kouluun, jota johtaa ammattitaitoinen rehtori. Aina koulun vaihtaminen ei ole kovin nopeasti tapahtuva asia ja silloin opettajien on vain yritettävä jaksaa huonon johdon ja murrosikäisten oppilaiden keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteliko Isaac, että pakkoruotsituspuheenvuorollaan saa yläkoululaisilta kehuja ja ihailua?
Tässä nyt yhdistyi kaksi asiaa (pakkoruotsi ja homous) jotka herättävät k*sipääteineissä ( lue: epävarmoissa nuorissa) tunteita, joten reaktio oli odotettu, joskaan en hyväksyttävä.
Reaktio oli just se mitä haettiinkin ja toimittelija pääsi kirjoittamaan kuinka hirveää on olla vihreä homo joka puhuu ruotsia. Tilausjuttu.
Juuri näin. Teini ei vieraalta mieheltä kysy out of the blue onko hänellä tyttöystävää. Eli teini heitti provon homoseksuaaliksi tietämälleen tai arvioimalleen vierailijalle. Tämä olisi voinut vallan hyvin vastata "ei ole", naurahtaa ja jatkaa agendan mukaista ohjelmaa. Mutta ei. Hänen piti vastata ilmiselvään provoon provolla. Koska sillä aikaansaa haluamansa reaktion.
Aivan samalla tavalla voisin mennä muslimi- tai vasemmistoenemmistöiseen ryhmään vaikka jakamaan reseptejä ja laittaa suuren ristin kaulaan. Odottaa kärsivällisesti kunnes ensimmäinen Jeesus- piikki lentää ja tarttua siihen saadakseni aikaan vastakkainasettelua.
Miksi vihr/ vasemmiston politikointi, myös vähemmistöasiassa, on nykyisin yhtä vastakkainasettelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteliko Isaac, että pakkoruotsituspuheenvuorollaan saa yläkoululaisilta kehuja ja ihailua?
Tässä nyt yhdistyi kaksi asiaa (pakkoruotsi ja homous) jotka herättävät k*sipääteineissä ( lue: epävarmoissa nuorissa) tunteita, joten reaktio oli odotettu, joskaan en hyväksyttävä.
Reaktio oli just se mitä haettiinkin ja toimittelija pääsi kirjoittamaan kuinka hirveää on olla vihreä homo joka puhuu ruotsia. Tilausjuttu.
Kannattaisiko hankkia löysempi pipo?
Kumman?
Pitääkin muistaa jatkossa, jos joku vieras kysyy onko mulla miestä tai puolisoa, vastata ettei ole koska edellinen puoliso petti minua rumasti joten mulla on ollut vaikeuksia luottaa enää yhteenkään mieheen ja lisäksi olen elänyt jo niin kauan lapseni kanssa kahden etten varmaan enää osaisi olla suhteessa puhumattakaan siitä että lapsen ollessa nuorempi luin kauhujuttuja siitä kuinka joku mies oli alkanut suhteeseen yh kanssa vaan päästäkseen lähelle sen nuorta tyttölasta ja..otetaan välillä henkeä sen verran että jollain kakaralla on aikaa protestoida tai tirskua. Sitten pääsenkin pahoittamaan mieleni julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kyseisiä oppilaita vaan poistettu salista ja annettu sen jälkeen pisin mahdollinen jälki-istunto? Vanhemmille ilmeisesti ilmoitettu, mutta en nyt jaksa uskoa, että tehtiin kaikki mitä voitiin.
Ymmärtääkseni tuon koulun rehtori ei ole oikein muissakaan asioissa tilanteen tasalla. Ehkä hänen olisi pitänyt pysyä koulutuksensa mukaisessa tehtävässä uskonnonopettajana ja antaa pätevämpien ja sopivampien tehdä rehtorin työt.
Mutku parempi palkka ja hienompi asema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun luokan opettajat ja rehtori kertoisivat miten puuttuivat tilanteen korjaamiseen ja oliko toiminta riittävää muuten kuin toteamalla jääräpäisesti että koulussa on nollatoleranssi tuollaiselle.
Ei oppilaitten kuulu ottaa valtaa luokassa yli opettajien ja toimia miten haluavat.
Ja tämä kuuluu luokan ulkopuolisille ihmisille miten?
Sen verran alkoi kiinnostamaan kun kerta alkutilannekin kerrottiin...tai siis uutisoitiin tuo kouluvierailu luokan tapahtumineen ja kerrottiin että nollatoleranssi.
Voi kai sitä kysyä että miten toimivat että tilanteessa säilyi nollatoleranssi
No joo, olet oikeassa, että kerran alku tilanteesta on tehty julkinen juttu, niin myös ratkaisun voisi olettaa olevan julkinen. Alunperinkin olisi voinut jättää koulun mainitsematta ja viitata henkilöihin tittelillä luokan opettajat/ koulun rehtori ja kertoa, että koulu ja henkilökunnan henkilöllisyys on toimituksen tiedossa, jolloin ei olisi tarvinnut miettiä, että paljastuuko lasten henkilöllisyys jutun myötä. Jo nyt osa paikallisista osaa yhdistellä asioita niin, että osalliset ovat tiedossa. Tuskin kuitenkaan tätä haluat?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin muistaa jatkossa, jos joku vieras kysyy onko mulla miestä tai puolisoa, vastata ettei ole koska edellinen puoliso petti minua rumasti joten mulla on ollut vaikeuksia luottaa enää yhteenkään mieheen ja lisäksi olen elänyt jo niin kauan lapseni kanssa kahden etten varmaan enää osaisi olla suhteessa puhumattakaan siitä että lapsen ollessa nuorempi luin kauhujuttuja siitä kuinka joku mies oli alkanut suhteeseen yh kanssa vaan päästäkseen lähelle sen nuorta tyttölasta ja..otetaan välillä henkeä sen verran että jollain kakaralla on aikaa protestoida tai tirskua. Sitten pääsenkin pahoittamaan mieleni julkisesti.
Rajattomuutta jakaa yksitysasioitaan oppilasryhmälle kun vierailun aihe ei liity asiaan mitenkään.
Tuo rajattomuus on juuri se mikä monissa herättää sen ärtymyksen. Pidä yksityisasiasi yksityisasioinasi. Ei aikuinen heterokaan ala avata kumppanipreferenssejään koululuokallle.
"Onko jotain keinoa, jolla puolueet, ihmiset, järjestöt yms. voisivat tehdä tässä yhteistyötä, vaikka poliittiset kannat olisivatkin muuten erilaiset?"
Keinoja voivat miettiä ne tahot, jotka sulkevat puolueita pois esim. Pridesta.
Hyvin samantapainen tilanne liittyen rajattomuuteen kuin suolistosairautta potevan mieheni tapa toimia vs joku muu. Jos mieheni huomaa ettei lounaalla ole kuin vehnä tai ruisleipää, hän jättää leivän kokonaan väliin. Tai numeroa tekemättä kysyy 'onko tämä kauraa'. Kun taas vegaani vastaavassa tilanteessa.. suolistosairaus ei ole niin hottia identiteetin rakennuspalikkana kuin jokin "eettinen valinta " tai nyt sukupuoli/seksuaalivähemmistöön kuuluminen.
Vierailija kirjoitti:
Valta oppilaille on annettu jo aikaa sitten. Miten pihalla ihmiset ovatkaan koulujen arjesta, jos vasta tämä tapaus saa ihmettelemään, miksi koulu/opettaja/rehtori eivät puuttuneet järeämmin kohteluun.
Miksei voinut vaan nätisti todeta, ettei hänellä ole tyttöystävää, miksi hän lisäsi, ettei tykkää tytöistä. Onko toi hedelmällinen lähtökohta puhua mistään, kun et "tykkää" 50% yleisöä? Jos on noin huono tilannetaju niin kannattais jättää vierailut tekemättä.
Oliko kyse vain poikia sisätävästä luokasta kun kehtasi sanoa ettei tykkää tytöistä.
Mikäli ei niin olisin ainakin tyttönä pahoittanut mieleni heti alussa. Kyllä kai tytöistä voi tykätä vaikkei niitä paneskelisikaan.
Olivatko nämä häiriköksi kutsutut ja ymmärretyt sittenkun niitä luokan herrasmiehiä jotka olivat tyttöjen puolella ja tuota luennon pitäjää vastaan juurikin tuosta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehtorin vastuuta välttelevä asenne on järkyttävä. Hoetaan nollatoleranssia kuin mantraa mutta oikeasti ei tehdä mitään. Kuka muka haluaisi panna lapsensa tuollaiseen kouluun?
Eihän sillä rehtorilla ole mitään keinoja puuttua tilanteisiin. Ei tämä mikään uusi asia ole, miten opettajat ja koulut ovat nykyään helisemässä oppilaiden kanssa, kun kaikki kurinpito-menetelmät on kielletty. Onhan koulujen ongelmista puhuttu jo vuosia.
Kyllä sillä rehtorilla on oikeasti keinoja.
Kaikki lähtee siitä, että hän pitää huolen henkilökunnan hyvinvoinnista. Jos kuitenkin on niin, että rehtorin pääenergia menee oman asemansa ja direktio-oikeutensa korostamiseen, ovat asiat totaalisesti pielessä. Opettajat pyrkivät selviytymään tai hakeutuvat kouluun, jota johtaa ammattitaitoinen rehtori. Ai
Kerro vielä ne keinot, mitä on käytettävissä?
Taitaa olla mainitussa koulussa biologian opetus huonoissa kantimissa, kun nimittävät kuvan perusteella mieheltä näyttävää vierasta vituksi. Eivätkö he tiedä, ettei sitä miesten jalkovälistä löydy? Sieltä löytyy kulkuset, olipa seksuaalinen suuntaus mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voinut vaan nätisti todeta, ettei hänellä ole tyttöystävää, miksi hän lisäsi, ettei tykkää tytöistä. Onko toi hedelmällinen lähtökohta puhua mistään, kun et "tykkää" 50% yleisöä? Jos on noin huono tilannetaju niin kannattais jättää vierailut tekemättä.
Tai 'ei, mutta on mulla poikaystävä" ja iloinen nauru päälle. Mutta kun pitää päästä saarnaamaan.. valmiiksi jo nyrkit pystyssä, tai ainakin käsi nyrkkiin puristettuna taskussa.
Olin joskus vaihtarina jenkeissä parin itäsaksalaisen "anarkistin" kanssa. Kotibileissä oli mahdotonta välttyä kuulemasta heidän mielipidettään alkoholista. Mikä hemmetti siinä on ettei voi vaan jättää sitä kaljaa ottamatta ja pössytellä ihan kaikessa rauhassa itsekseen vaan siitä on pakko aikaansaada joku väittely? Ihan samasta ilmiöstä kyse.
Kannattaisiko hankkia löysempi pipo?