Takuueläke 976,59 e/kk. Paljonko on työeläkkeesi? Kannattaako käydä töissä?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläke nafti 2500 euroa, lisäksi nostan n. 1000 euroa/kk vapaaehtoista eläkevakuutusta, jota olen maksanut työssäkäynnistä ansaitsemillani rahoilla.
Juuri noin!
Tuota olen monille sanonut, että kannattaa laittaa eläkettä varten rahaa.
Toi eläkevakuutus, olen ymmärtänyt, ettei se ollut hirveän kannattava viime vuosina, mutta samalla lailla voi säästää vaikka rahastoihin ja nostaa ne eläkkeellä.
Minä mietin tuota nuorena, mutten ymmärtänyt asiasta tarpeeksi. Niinpä sitten käytin saman summan lainanlyhennykseen ostamiini asuntoihin. Nyt on sitten kaksi velatonta yksiötä Töölössä, joista saan vuokratulot ja asuntojen arvo sen kun nousee. Tosin vähän vaivaahan tässä on.
Eläkkeeni on vähän päälle 1100 euroa ja siitä kansaneläkkeen osuus on reilu 300. Jäin tässä kuussa vanhuuseläkkeelle ja sitä ennen olin muutamia vuosia työkyvyttömyyseläkkeellä. Töitä ehdin tehdä liki 30 vuotta, ihan kokoaikatyötä, mutta pienellä palkalla. Sain kerrytettyä säästöjäkin sen jälkeen, kun lapset olivat muuttaneet omilleen. Olen samaa mieltä kuin aiemminkin samanlaista eläkettä saava, että työnteko kannattaa, vaikka saisi pientä palkkaa ja vaikka eläke jäisi pieneksi. Ilman työntekoa ei minulla olisi säästöjä. Koskaan ei ole myöskään muihin tukiin tarvinnut turvautua, paitsi lasten ollessa pieniä sain kotihoidontuen ja tietenkin lapsilisät. No tietysti myös opintotukea opiskeluaikoina ja asumislisää. Opintotuki oli tosin lainapainotteinen minun opiskeluaikana, mutta senkin sain palkallani maksettua pois. Ilman toimeentulotukea, asumistukea ja työttömyyskorvauksia on eletty.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeeni ylittää takuueläkkeen ja olen vähän yli 30 vuotias. Jos ei työuran aikana saavuta sitä, niin eipä ole ollut häävi ura.
Ei sen korkean eläkkeen tavoittelu, mikään itseisarvo olekkaan, kun katsot Suomen veronmaksajien sivuilta eläkkeensaajan verotaulukot, ankara yli 40%:n veroprogressio alkaa yli 13.000 eläkevuosituloilla.
KTM 45
Vierailija kirjoitti:
30v työuraa jäljellä. Kertynyt eläke 1960€. Voisin lähtee heti tolla eläkkeelle.
Tämäkin uni olisi mukava nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä kertymä on reilu 1500€/kk luokkaa. Ja työuraa jäljellä sellaiset 15-20 vuotta riippuen milloin jään eläkkeelle. Ikää nyt 49, alin eläkeikä 66v 4kk.
Täällä kohtuu sama, kertymä 1500€, mutta minulla ikää 44v.
Alin eläkeikä on sinua korkeampi, alimmalla eläkeiällä jäädessä taisi minulla olla 3400€ eläke.
Kaipa se on kohtalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko minulla vielä mahdollisuus kerryttää eläkettä suureksi työnteolla.
Olen 32 vuotias mies, joka on vasta etsimmässä ensimmäistä työpaikkaa. Minulla ei ole ajokorttia edes, joka helpottaisi oman alan työnsaantia.
Onko mahdollista saada kuitenkin hyvä eläke (noin 2500€ - 4500€) työnteolla, jos ajatellaan että työllistyn luultavasti kahden vuoden sisällä mahdollisesti?
On tietysti. Kannattaa myös säästää itselleen eläkettä rahastoihin eikä pelkästään heittäytyä työeläkkeen varaan. Ehdit hyvin säästää maltillisellakin panoksella hyvän potin.
Heti jos työpaikan saan, niin palkasta menisi suoraan Ulosottoon 1/3osa ja elatusmaksuihin oma osuus. Mutta se on minulla tärkeimpänä motivaattorina, että saan ulosoton maksettua. Ei sitä ole kuin noin 20 000€
Miten ihmeessä olet mokannut niin pahasti, että 20000€ ulosotossa?
Jos olit yrittäjä, niin ainoa hyväksyttävä selitys.
Sillä isolla eläkkeellä mitään tee, jos ei pysy terveenä. Lääkäriin tietysti on varaa, mutta kaikelle et mahda mitään. Mulle siis pieni eläke tulossa, sama teenkö töitä vai en, mutta sairastua ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeeni ylittää takuueläkkeen ja olen vähän yli 30 vuotias. Jos ei työuran aikana saavuta sitä, niin eipä ole ollut häävi ura.
Ei sen korkean eläkkeen tavoittelu, mikään itseisarvo olekkaan, kun katsot Suomen veronmaksajien sivuilta eläkkeensaajan verotaulukot, ankara yli 40%:n veroprogressio alkaa yli 13.000 eläkevuosituloilla.
KTM 45
Ei ole, kukapa nyt olisi töissä vain siksi, että tulee hyvä eläke. Pointti oli, että voitolle jää kuitenkin työeläkkeessä verrattuna takuueläkkeeseen jos tekee edes kohtuullisen työuran.
No ei olis kannattanut, työeläke nippa nappa tuon yli ja töitä 38 v ja jokapäiväinen stressi päällä töissä. Sit vielä esim HSL antaa alennusta jos saa taluueläkettä mut jos työeläke on vaikk 1 e yli takuueläkerajan niin alennusta ei saa. Todellakaan työskentely ei olisi kannattanut. Lisäksi eläkkeen verotus on kovempi kuin esim tylttömyysetuudessa niin että ennemmin työtön kuin eläkkeellä.
Työeläkkeeni on 2010 euroa ja taisi mennä puolet työvuosistani (yli 40 v.) ja vähän enemmänkin ennen kuin tuo takuueläkkeen määrä n. 977 euroa oli tienattu. Tein töitä melkein 2 vuotta yli alimman eläkeiän ja sain kurottua kiinni eläkekertymässä sen minkä menetin 1990-luvun lama-ajan työttömyysvuosien aikana. Takuueläkkeen määrä alkaa lähennellä matalapalkka-aloilla pienempiä palkkoja saaneiden täydet työvuodet tehneiden työeläkkeitä.
Saan työeläkettä 3100 euroa kuussa. Lisäksi teen vielä töitä. Nytkin puoli vuotta koulussa opettajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan nyt eläkettä reilut 2800€/kk.
Olen ollut eläkkeellä jo yli 30 v. "Pääsin" pois työelämästä nuorena.
ihailen mielikuvitustasi
Lääkäri joka jää sairaseläkkeelle nuorena saa eläkettä aika hyvin. Siihen lasketaan tulevan ajan eläkettä jne. Näin esimerkkinä.
Tuttu on ollut vuosia kuntoutustuella (eli määräaikaisella eläkeellä) ihan vaan kaupan alalta ja ihan hyvin saa hänkin eläkettä. Ehti olla vuoden tai kaksi töissä. Muistakaa että myös työkyvyttämyyseläkkeelle kannattaa jäädä niin että on työhistoriaa alla. Huonompi juttu heille jotka sairastuvat ennen kuin ehtivät töihin.
Ei ole olemassa mitään sairaseläkettä, se on työkyvyttömyyseläke. Vaikka on sairas, voi olla työkykyinen. Kannattavinta on olla tapaturmaeläkkeellä, siinä on parhaat edut.
Vierailija kirjoitti:
No ei olis kannattanut, työeläke nippa nappa tuon yli ja töitä 38 v ja jokapäiväinen stressi päällä töissä. Sit vielä esim HSL antaa alennusta jos saa taluueläkettä mut jos työeläke on vaikk 1 e yli takuueläkerajan niin alennusta ei saa. Todellakaan työskentely ei olisi kannattanut. Lisäksi eläkkeen verotus on kovempi kuin esim tylttömyysetuudessa niin että ennemmin työtön kuin eläkkeellä.
Ei ole. 1000 euron eläkkeestä ei mene veroa, mutta työmarkkinatuesta menee 20 %.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovempi kuin työttömyysetuudessa. Mistä tuollaista olet päähäsi saanut.
Ajattelin jäädä osittaiselle varhaiseläkkeelle 62-vuotiaana eli melko pian. Kertymä nyt noin 2800. Justeeraan tuo niin että otan ulos 50% ovella ja loput sijoitussalkusta. Jolloin osittain itseni maksamani nettotulo kuukaudessa olisi noin 2500 euroa.
Saman suuruista nettoa suunnittelen myös 65 ikävuoden eli oman vahvistetun eläkeiän jälkeiseksi tuloksi. Tarkoitus olisi pitää salkussa sen verran pelivaraa ettei tarvitse elää kädestä suuhun jatkossakaan. Tulot nyt 3700 nettona, josta jää melko paljon säästöön ja sijoitettavaksi.
Hallitus on nostamassa oven ikärajaa.
Jos olet tehnyt töitä koko ikäsi 40v n. 2200e bruttopalkalla. Eläkkeesesi on n. 1400_1500 siitä verot jää n. 1200e - siitä vuokra 600e jää 600 eli saman verran mitä saisit tt-tukea. Työteko ei kannata raskaassa huonopalkkaisessa työssä, siinä menee myös terveys. Huonotuloiset kuolee n. 13-16 vuotta aiemmin kuin hyvätuloiset. Myös hyvätuloiset nauttii eläkkeistään kauemmin ja saavat enemmän kuin ovat maksaneet eläkettä, tavalliset duunarit maksaa nämä eläkkeet kuolemalla aikaisin.
Mulla eläkekertymä tällä hetkellä hiukan alle 2000e/kk. Eläkkeelle vuonna 2030.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet tehnyt töitä koko ikäsi 40v n. 2200e bruttopalkalla. Eläkkeesesi on n. 1400_1500 siitä verot jää n. 1200e - siitä vuokra 600e jää 600 eli saman verran mitä saisit tt-tukea. Työteko ei kannata raskaassa huonopalkkaisessa työssä, siinä menee myös terveys. Huonotuloiset kuolee n. 13-16 vuotta aiemmin kuin hyvätuloiset. Myös hyvätuloiset nauttii eläkkeistään kauemmin ja saavat enemmän kuin ovat maksaneet eläkettä, tavalliset duunarit maksaa nämä eläkkeet kuolemalla aikaisin.
Unohdit laskelmasta eläkkeensaajan asumistuen. Ja satun saamaan eläkettä tällä hetkellä noin 1500e brutto ja satun myös asumaan 600e vuokra-asunnossa ja tällä hetkellä saan käteen 1350e/kk ja jos saisin eläkkeensaajan asumistukea se olisi 232e.
On mahdollista, jos tienaat todella hyvin. Ja sitten kun alat tienaamaan, niin nettotuloista vähintään 10% säästöön. Mieluummin 20%.
Omia eläkepäiviä varten kannattaa aloittaa säästämään viimeistään nelikymppisenä. Joo kaikki ei pysty, mutta tarkoitan heitä jotka pystyvät.