Miksi samaa henkilöä kiusataan lähes läpi elämän.
Mistä tämä johtuu, olen seurannut/ kuunnellut ihmisten kiusaamiskokemuksia. Herää kysymys miksi henkilö erittäin usein kertoo, että häntä kiusattiin jo alakoulussa, yläkoulussa, opiskellessa, työPAIKOISSA kiusattii eläkkeellä harrastuksissa kiusataan.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Saman ole havainnut,kuin ap. Nämä ihmiset ovat useinkin ns herkkähipiäisiä, loukaantuvat helposti ,ottava itteensä, eivät ole verbaalisesti kovin lahjakkaita, itsetunto suht alhaalla , mutta toisaalta jääräpäisiä. Nämä kaikki ovat luonteenominaisuuksia , joille ei ilman terapiaa voi mitään. Kaikki on aina ns, muiden syytäMutta , kun eivät monetkaan halua mennä terapiaan.
Jotta kiusaamista voidaan välttää ja löytyy yhteinen sävel henkilöiden välillä niin pitää oppia tuntemaan toinen, sopia pelisäännöt, määritellä yhdessä missä menee v*ittuilun yms. raja.
Itse olen neuroepätyypillinen enkä yleensä kerro siitä jokaiselle. En halua että minut nähdään vain sen kautta, kun ihmisillä on stereotypioita ym. Pyrin olemaan ystävällinen ja kohtelias, mutta minusta kyllä näkee että olen vähän "outo", en osaa olla luontevasti kaikissa tilanteissa. Silmiin katsominenkin on vaikeaa.
Vähän pitkät piuhatkin minulla on, tarvitsen toimimiseen aikaa enkä osaa toimia ripeästi lennosta. Yksi asiantuntijatyö piti jättää tämän takia, onneksi nykyisessä sallitaan enemmän omaa tahtia ja pohdiskelua. Monia kuitenkin turhauttaa, jos vaikka vitsin tai jonkin toimintatavan tajuamisessa menee aikaa.
Tuo on ollut syy kiusaamiselle nuorena ja todennäköisesti myös aikuisena. Se ei kuitenkaan ole sille oikeutus, en ole käyttäytynyt ikävästi ketään kohtaan ja haluaisin vain että minuun suhtauduttaisiin neutraalisti. Vaikka ihmiset alkavat helposti hylkiä sellaista jonka seurassa ei ole hauskaa, aikuisten pitäisi osata tunnistaa tuollainen tunne ja olla toimimatta sen mukaisesti.
Suomessa kärsitään liikaa diagnosoimattomista mielenterveysongelmaisista. Siksi kiusaajia on paljon, ja siksi taloutemme on päin peetä. Jos kiusaajat saataisiin lukittua houruloihin kuten entisaikoina, niin taloutemmekin piristyisi kun työyhteisöissäkin voitaisiin paremmin. Joku lässyttäjä, joskus vain meni keksimään, että hullu saa olla vapaalla ja sitä pitää ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaja valitsee useimmiten helpon uhrin. Valmiiksi maahan poljetulla on siis suurempi riski joutua kiusatuksi.
Mitä tarkoittaa helppo uhri? Käsitän tämän kokemukseni perusteella siten että hyvempi ihminen ja syy siihen on turvallisuus.
Se mitä uhrina kannattaa tehdä on muistaa oma syyttömyys ja tietysti mahdollisuuksien mukaan kannattaa sanoa että se ei tunnu kivalta. Kovanaamaa ei kannata esittää ja jos puhe ei auta niin suosittelen pysyttäytymään loitommalla sellaisista ihmisistä.
Se mikä on myös tärkeää on omien tunteiden käsittely. On selvää että kiusaaminen aiheuttaa pahoinvointia, kannattaa käydä se läpi ja keskittyä omaan elämään. Tämäkin prosessi opettaa paljon.
Ei kannata jatkaa kiusaamista eteenpäin tai alkaa tekemään pahoja asioita.
Pysäyttäkää jokainen se kiusaaminen.
Tämä on se mikä toimii. Ope
Kiusaajalla on valtaa suhteessa kiusattuun. Kiusaaja voi olla kiusattua fyysisesti vahvempi, itsevarmempi, aggressiivisempi, hänellä saattaa olla porukan tuki, hän voi olla esihenkilö jne.
Koskeeko tämä samainen väite mm. kaikkia, ketkä on ollut pitkään pois työelämässä ?
Henkilökohtaisesti tiedossa eräs henkilö, ketä on ollut tietoisesti pois työelämästä yli 10 vuotta. Onkohan miehellä pitkä piuhat vai mistä käytös mahtaa johtua?
Suomi on mt-ongelmaisten luvattu maa. Kiusaaminen, epäasiallinen käytös ja muu syrjintä ei varmasti ainakaan edesauta henkilöiden työelämässä pärjäämistä. Kiusaamiseen liittyy usein myös vallanväärinkäyttöä, joten jo valmiiksi heikommassa asemassa oleva joutuu silmätikuksi ja kärsimään. Heikommassa asemassa oleva joutuu siis kärsimään vallanpitäjien väärinkäytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herkkyys on hieno ominaisuus, mutta sitä ei kannata näyttää kaikille.
Samoin, erilaisuus, suorapuheisuus, ulkonäkö, viisaus jne. Kaikki eivät ole voittaneet geenilotossa.
Usein työpaikalla kiusataan sitä tunnollista hyvin työssään suoriutuvaa, mutta hiljaista ja jollain tavalla erilaista ihmistä ja usein työnjohtoa myöten.
Tuntuu, että narsistit perivät maan.
Sitten ihmetellään koulusur mia ja työkavereiden tap poja. "Wöö meillä oli niin hyvä yhteishenki, en tajuu".
Vierailija kirjoitti:
Saman ole havainnut,kuin ap. Nämä ihmiset ovat useinkin ns herkkähipiäisiä, loukaantuvat helposti ,ottava itteensä, eivät ole verbaalisesti kovin lahjakkaita, itsetunto suht alhaalla , mutta toisaalta jääräpäisiä. Nämä kaikki ovat luonteenominaisuuksia , joille ei ilman terapiaa voi mitään. Kaikki on aina ns, muiden syytäMutta , kun eivät monetkaan halua mennä terapiaan.
Voisihan suakin kiusata jo huonon ulosannin takia. Moni kehitysvammainenkin kirjoittaa paremmin.
Voi olla tilanteita, että oikeudenmukainen, auttavainen ja kohtelias henkilö auttaa muita, mutta joutuu itse kiusatuksi, koska ei kiusaamista yksinkertaisesti tue?
Tähän liittyy myös moraali ja vastuullisuus. Kiusaajilla nämä ovat matalammalla tasolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin, erilaisuus, suorapuheisuus, ulkonäkö, viisaus jne. Kaikki eivät ole voittaneet geenilotossa.
Usein työpaikalla kiusataan sitä tunnollista hyvin työssään suoriutuvaa, mutta hiljaista ja jollain tavalla erilaista ihmistä ja usein työnjohtoa myöten.
Sitten ihmetellään koulusur mia ja työkavereiden tap poja. "Wöö meillä oli niin hyvä yhteishenki, en tajuu".
Tämä. Ei lisättävää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
näissäkin vierestä katsojat ummistavat silmänsä eikä puutu, sitten ihmetellään lopputulosta. ihmisten pahoinvoinnin lisääntyminen lisää riskiä surmiin ja tappoihin. ennaltaehkäisevällä työllä nämäkin on vältettävissä
Mua on kiusattu alakoulussa ja yläkoulussa. Ammattiopinnoissa ei.
Syynä kiusaamiseen oli se,että olen lyhyt. Alle 160 senttiä pitkä. Ja olen epätavallisen karvainen suomalaiseksi.Myös punaiset posket liikunta tuntien jälkeen oli syynä nimittelylle. Opettajat eikä kukaan puuttunut siihen vaikka kuulivat nimittelyä.Luulen että osa ihmisistä vaistoaa herkkyyden. Olen myös hyvin herkkä.
Mut pelasti kouluaikana se että mulla oli yksi hyvä ystävä koulussa. Ja vapaa aikana muutama hyvä ystävä .
Yhdessä työpaikassa otettiin silmätikuksi. Järkyttävää kiusaamista vuoden ajan.
Sieltä kun lähdin kuulin onneksi että tämä kiusaaja on harrastanut samaa jo pitkään. En ollut ensimmäinen enkä sitten myöskään viimeinen.
Silloin päätin että nyt mua ei enää kukaan nimittele eikä halveksi. Todella vaikeaa se on ollut pistää kampoihin mutta olen onnistunut siinä. Nykyisessä työpaikassa olen melko napakasti sanonut takaisin jos joku aukoo päätään tai haukkuu. Siihen se onkin tyrehtynyt.
Uskon että ulkonäkö seikkojen lisäksi oma herkkyyteni on ollut syy kiusaamiselle.
Nykyään osaan jo käyttää herkkyyttä voimavarana ja empatian lähteenä.
Mä en enää palkkaa, jos tulee ilmi, että hakijaa on kiusattu läpi elämänsä.
Karrikoiden:
kKiusatut ovat olleet niitä pahimpia juoruämmiä, jotka työntää nokkansa mihin vaan. Haukkuvat herkästi seläntakana ja niin.. eräskin "paljasteli" saikuttajia.
Sen kerran, kun itse joutuivat juorujen kohteeksi alkoi saikuttelu.
Pikkusielusia tyranneja seläntakana tai kahden. Järjetöntä perseennuolentaa porukassa.
kiusaamisen sijaan pitäisi olla auttamisen ja välittämisen kulttuuri. kun henkilöistä välitetään työpaikalla ja vapaa-ajalla, hyvinvointi lisääntyy ja henkilö on myöskin tuottavampi työntekijä. ts. hyvinvoiva ihminen voi hyvin myös työpaikalla eikä ole tarvetta kiusata muita
Vierailija kirjoitti:
Mä en enää palkkaa, jos tulee ilmi, että hakijaa on kiusattu läpi elämänsä.
Karrikoiden:
kKiusatut ovat olleet niitä pahimpia juoruämmiä, jotka työntää nokkansa mihin vaan. Haukkuvat herkästi seläntakana ja niin.. eräskin "paljasteli" saikuttajia.
Sen kerran, kun itse joutuivat juorujen kohteeksi alkoi saikuttelu.
Pikkusielusia tyranneja seläntakana tai kahden. Järjetöntä perseennuolentaa porukassa.
Mikä saa sut ajattelemaan, että tällaiset ihmiset on kiusattuja???
Nämähän on kiusaajia.
Kiusaaminen on aina väärin.
Yksi tekijä voi olla, että kiusattu on huono lukemaan sosiaalisia tilanteita ja mieleltään sairaissa ihmisissä se voi herättää heidän kiusaamisviettinsä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tekijä voi olla, että kiusattu on huono lukemaan sosiaalisia tilanteita ja mieleltään sairaissa ihmisissä se voi herättää heidän kiusaamisviettinsä.
Voihan se olla, että on hyvä lukemaan sosiaalisia tilanteita ja joutuu myös senkin takia hankaluuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtumilla on reaktio ja vastareaktio, ehkä myöskin vastareaktion vastareaktio
Minä olin kiltti, melko arka ja herkkä lapsi mutta kaikille hyväntahtoinen. No, pitkälle aikuisikään kiusattiin monessa paikassa. Sitten alkoi riittää ja aloin rakentaa kovempaa suojamuuria, jämäkkyys on hyvä oppia ja mahdollisesti takaisin sanominen. Ottakaa asenne, että te ette ole enää kynnysmattoja. Olen kiva kivoille, mutta mulk*u mulkvisteille.
Sisällissodan haavat on vieläkin käsittelemättä, se heijastuu kaikkeen.