Miksi samaa henkilöä kiusataan lähes läpi elämän.
Mistä tämä johtuu, olen seurannut/ kuunnellut ihmisten kiusaamiskokemuksia. Herää kysymys miksi henkilö erittäin usein kertoo, että häntä kiusattiin jo alakoulussa, yläkoulussa, opiskellessa, työPAIKOISSA kiusattii eläkkeellä harrastuksissa kiusataan.
Kommentit (169)
Herkkyys on hieno ominaisuus, mutta sitä ei kannata näyttää kaikille.
Voipi olla itseään toteuttava ennuste: kun on lapsena kiusattu, pelkää tulevansa kiusatuksi myöhemminkin, ja käyttäytyy siten, että se houkuttelee kiusaamaan.
Voipi myös olla, että tulkitsee ihan normaalejakin juttuja kiusaamiseksi, koska se on sitä, mitä muilta on tottunut odottamaan.
Terapia voisi auttaa.
On uhriutuja tai jotain vikaa käyttäytymisessä.
Itse olen tällainen henkilö. Olen ystävällinen, kiltti, auttavainen ja empaattinen. Yleensä nämä kiusaajat on niitä, joita olen aluksi puollustanut ja auttanut. Monesta työpaikasta olen joutunut tämän takia lähtemään. Ja todellakin se lähtijä olen lopulta työnantajankin painostuksesta ollut minä. Kiusaaja/kiusaajat ovat saaneet jäädä.
N.55
Mitä nyt muutaman "aina kiusatun" tunnen, heitä yhdistää kiusatun mentaliteetti. Ovat kuin luovuttaneet asian suhteen ja "hyväksyneet" että minä olen nyt sitten kiusattu. Mua itseä kiusattiin ala-asteella, mutta kun pääsin siitä irti, otin sellaisen mentaliteetin, että ei enää ikinä. Pari kertaa joku on koittanut kiusata, mutten ole antanut sen tapahtua. Olen siis sanallisesti puolustautunut tai jättänyt kiusaajat omaan arvoonsa. En anna heidän nähdä, miten vaikuttavat minuun vaan kylmän viileästi sivuutan heidät. Kiusaajat haluavat nähdä reaktion, sitä eivät minulta enää saa!
Autisteja kiusataan joka paikassa läpi koko elämän.
Sitä olen miettinyt läpi elämäni. Nyt olen päivät kotona ja käyn siellä kuuluisassa terapiassa. Ei sielläkään kyllä aukene se miksi joka paikassa joutuu kiusatuksi. Viimeisin työpaikka alle 10 henkilön yhteisö ja pomo alkoi kiusaamaan vain minua.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tällainen henkilö. Olen ystävällinen, kiltti, auttavainen ja empaattinen. Yleensä nämä kiusaajat on niitä, joita olen aluksi puollustanut ja auttanut. Monesta työpaikasta olen joutunut tämän takia lähtemään. Ja todellakin se lähtijä olen lopulta työnantajankin painostuksesta ollut minä. Kiusaaja/kiusaajat ovat saaneet jäädä.
N.55
Ei kuulosta ihan realistiselta tapahtumaketjulta. Onko sama kuin näillä "kiltti"miehillä?
Jos joku tapaa jonkun asiattoman yhdessä paikassa ehkä helposti kommentoi että kyseinen kiusaaja on mulkku? Heti ei ehkä kommentoi muille että on "kiusattu" ihmisenä.
Jos ikävä kokemus toistuu voi alkaa valittaa että joutuu kiusatuksi.
Olen kyllä kuullut että joku valittaa jostain yhdestä paikasta. Usein uhriksi joutunut silloin kertoo nimellä tai asemaan viitaten kuka on sanonut tai tehnyt jotain.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka voit maallikkona leimata itsellesi täysin tuntemattoman autistiksi?
Tämä näissä kiusaajaluonteisten "logiikoissa" aina "vähän" ontuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N.55
Ei kuulosta ihan realistiselta tapahtumaketjulta. Onko sama kuin näillä "kiltti"miehillä?
Kiusaaja itse?
Vierailija kirjoitti:
Voipi olla itseään toteuttava ennuste: kun on lapsena kiusattu, pelkää tulevansa kiusatuksi myöhemminkin, ja käyttäytyy siten, että se houkuttelee kiusaamaan.
Voipi myös olla, että tulkitsee ihan normaalejakin juttuja kiusaamiseksi, koska se on sitä, mitä muilta on tottunut odottamaan.
Terapia voisi auttaa.
Mulle ainakin kävi noin. Uusissa paikoissa pelkäsin, että muut kiusaisivat ja osa lapsista sitten huomasi sen ja kävi innolla kimppuun. Osa lapsista oli ihan ystävällisiä, joten vika ei ollut pelkästään minussa.
No mieti nyt itse. Kyse on tietystä toistuvasta kuviosta. Kannattaa kuitenkin myös muistaa, ettei se nyt aina noin ole, että kerran kiusattu on joka paikassa kiusattu, vaan voi olla tapahtunut jossain työpaikassa tai harrastuksessa kerran, kaksi tai muutaman. Jos on pitkä työ- ytai harrastusura takana, niin sinne kyllä mahtuu paljon hyviä ja niitä vähemmän hyviä paikkoja, ihmisiä ja kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt muutaman "aina kiusatun" tunnen, heitä yhdistää kiusatun mentaliteetti. Ovat kuin luovuttaneet asian suhteen ja "hyväksyneet" että minä olen nyt sitten kiusattu. Mua itseä kiusattiin ala-asteella, mutta kun pääsin siitä irti, otin sellaisen mentaliteetin, että ei enää ikinä. Pari kertaa joku on koittanut kiusata, mutten ole antanut sen tapahtua. Olen siis sanallisesti puolustautunut tai jättänyt kiusaajat omaan arvoonsa. En anna heidän nähdä, miten vaikuttavat minuun vaan kylmän viileästi sivuutan heidät. Kiusaajat haluavat nähdä reaktion, sitä eivät minulta enää saa!
Joka kerta, kun mä olen puolustanut itseäni, ympärillä olevat ihmiset ovat suunnilleen raivostuneet mulle. Heistä on yhtäkkiä tullut erittäin jyrkkiä ja tylyjä ja he ovat yrittäneet kaikin keinoin saada minut lopettamaan sen puolustautumisen, joka heidän mielestään on ilmeisesti sen kiusaajan kiusaamista.
Eli osalle meistä ei sallita puolustautumista.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Taidankin alkaa opiskella Espanjaa ka muuttaa vaikka Chileen. 🌎
Paskat sä lähet mitään opettelemaan. Puhun ite kuutta kieltä, ja tiedän paremmin kun hyvin, että suurimmasta osasta ihmisistä ei ole oppimaan ensimmäistäkään vierasta kieltä
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten kestät ainaista kiusaamista?
Oma teoriani on se, että kiusattu poikkeaa liikaa ns. keskiverrosta siinä yhteisössä, jossa hän on.S ekoetaan uhkaksi, koska ns. massan ihminen ei kykene ymmärtämään mitään muuta kuin omaan elämäänsä pohjautuvia ilmiöitä. Ei vaikka hänelle ne yrittäisi selittää.
Minua on aina kiusattu. Lapsena kun muutimme kaupungista maalle, kiusattiin kaupunkilaisuudesta, liian pitkästä pituudesta (tytöksi), hikipinkoksi (ei saanut saada kokeista kymppejä), milloin mistäkin. AIkuistuttua minua syrjittiin sen vuoksi, että joidenkin naistuttavien miehet erehtyivät kehumaan minua, että siinäpä tasapainoinen nainen eikä lähde naisten kotkotuksiin mukaan vaan elää omaa elämäänsä. Sitten siitä, että olin senjasenikäinen enkä vieläkään "päässyt" naimisiin. Ja kohta minulla olikin maine miestennielijänä, joka vain vaanii toisten miehiä ja odottaa sopivaa ajankohtaa avioliittojen rikkomiseksi. Milloin mistäkin, aina joudun etenkin tietyntyyppisten naisten hampaisiin. Minulla onkin ollut aikamoisen värikäs elämä - jos juoruihin on uskominen, tietäisittepä vain :P
Enää en välitä siitä yhtään, sillä elämä on todistanut, että minä tunnun olevan onnellisempi kuin nuo naiset, jotka minut aina nokkimiskohteekseen ottavat. Olen ihan tyytyväinen elämääni enkä olisi ikinä voinut elää ns. massan elämää tulematta hulluksi. Olen vapaa sielu ja sellaisena pysyn ja tykkään edelleen enemmän miehistä kuin naisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka voit maallikkona leimata itsellesi täysin tuntemattoman autistiksi?
Tämä näissä kiusaajaluonteisten "logiikoissa" aina "vähän" ontuu.
Kyllä autismin huomaa jos on tarpeeksi tekemisissä ihmisen kanssa
Autisti mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten kestät ainaista kiusaamista?
Ihan hyvin
En tiedä. Taidankin alkaa opiskella Espanjaa ka muuttaa vaikka Chileen. 🌎