Miksi samaa henkilöä kiusataan lähes läpi elämän.
Mistä tämä johtuu, olen seurannut/ kuunnellut ihmisten kiusaamiskokemuksia. Herää kysymys miksi henkilö erittäin usein kertoo, että häntä kiusattiin jo alakoulussa, yläkoulussa, opiskellessa, työPAIKOISSA kiusattii eläkkeellä harrastuksissa kiusataan.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Erilaisuuden hyväksymistä pitäisi opettaa ihan pienestä pitäen. Lapset saa mallia aikuisilta, vanhemmilta.
Ja siis oikeasti elää niiden oppien mukaisesti, kyllä pikkulapsetkin huomaavat jos vanhempi sanoo jotain ja tekee toista. Monet jotenkin ajattelevat että "kiusaaminen" loppuu kouluun (sen takia on näitä kohuja missä joku poliitikko paljastuu koulukiusaajaksi) vaikka aikuisiän kiusaaminen on usein vielä paljon raaempaa.
Usein tällä raakuudella pääsee myös pitkälle ainakin pintapuolisesti. Harvalla on kovin vahvaa moraalikäsitystä. Itselleen on aina helpompi keksiä kiusaamisen oikeuttava tekosyy. Ei tarvitse ihmetellä miksi ihmiset turvautuvat lähes eläimelliseen kiusaamiseen noustakseen hierarkiassa ylös - se usein toimii.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kiltti, melko arka ja herkkä lapsi mutta kaikille hyväntahtoinen. No, pitkälle aikuisikään kiusattiin monessa paikassa. Sitten alkoi riittää ja aloin rakentaa kovempaa suojamuuria, jämäkkyys on hyvä oppia ja mahdollisesti takaisin sanominen. Ottakaa asenne, että te ette ole enää kynnysmattoja. Olen kiva kivoille, mutta mulk*u mulkvisteille.
Bud Spencer ja Terence Hill: Turpiin vaan ja onnea!
No, oman kokemuksen mukaan tällaisia ihmisiä on oikeasti kiusattu joskus, toisinaan tosi rajustikin. Sitten he ikään kuin reaktiona näkevät kiusaamista myöhemmin ihan viattomissakin jutuissa, ovat tavallaan herkistyneet ylitulkitsemaan pieniäkin eleitä.
Silti jotenkin jännä kuulla niitä "koulussa kiusattiin, seurattiin kotimatkalla ja sytytettiin reppu tuleen... no, onneksi mut työnnettiin samalla järveen niin ei käynyt pahasti"-tason muistoja sellaisten "töissä kiusataan, työkaveri sanoi mulle huomenta tylsistyneen kuuloisesti"-juttujen kanssa. Jotenkin luulisi, että tuollaiset kommentit tulisivat eri ihmisiltä.
Kiusaamiseen ei ole yhtä mittaria, koska jokainen ihminen, kokemus ja tilanne on erilainen. Toiselle ampuminen on vasta kiusaamista (väkivaltaa), toiselle riittää sanallinen nimittely. Kiusaamistilanteita ja -kokemuksia on kaikkea tältä väliltä
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt muutaman "aina kiusatun" tunnen, heitä yhdistää kiusatun mentaliteetti. Ovat kuin luovuttaneet asian suhteen ja "hyväksyneet" että minä olen nyt sitten kiusattu. Mua itseä kiusattiin ala-asteella, mutta kun pääsin siitä irti, otin sellaisen mentaliteetin, että ei enää ikinä. Pari kertaa joku on koittanut kiusata, mutten ole antanut sen tapahtua. Olen siis sanallisesti puolustautunut tai jättänyt kiusaajat omaan arvoonsa. En anna heidän nähdä, miten vaikuttavat minuun vaan kylmän viileästi sivuutan heidät. Kiusaajat haluavat nähdä reaktion, sitä eivät minulta enää saa!
Olen ollut myös kiusattu lapsesta lähtien koulussa ja sittemmin töissä ihan esimiehiä myöten, ennen en laittanut vastaan mutta nykyään puolustaudun juuri samalla lailla kuin kirjoittajakin, ylitseni ei siis enää kävellä. Ei auta sekään kuin hetken, uusia tapauksia vaan satelee uusien ihmisten tahoilta ja lähes koko ajan pitää puolustautua jotain vastaan. Uuvuttavaa.
Onko kaikkien muidenkin elämä jatkuvaa puolustautumista? Olen kiltti, ystävällinen ja empaattinen, en haasta riitaa yms, en kuitenkaan ole mikään hiljainen tossukka vaan menevä, mukava ja aina on ollut paljon ystäviä. Joku kumma vaan saa tuntemattomatkin ihmiset jatkuvasti purkamaan pahan olonsa minuun.
Suoraselkäiset ihmiset eivät kiusaa
No, jotkut on vaan niin hankalia ihmisiä ja kaikki on aina kiusaamista.
Lisäksi nämä kiusaamisesta huutelijat on joskus itse kiusaajia. He yrittävät alistaa ja kiusata toisia kiusaamissyytöksillä. Erityisesti lapsissa on näitä. Syytetään toisia aina kiusaajaksi joka asiasta, jotta toisten mahdollisuus olla normaalisti alkaa kapenemaan, koska kaikki on aina vaan kiusaamista. Lopulta toiset ei saisi olla enää vapaasti ja oma itsensä, jotta ei ala vikinä kiusaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
No, jotkut on vaan niin hankalia ihmisiä ja kaikki on aina kiusaamista.
Lisäksi nämä kiusaamisesta huutelijat on joskus itse kiusaajia. He yrittävät alistaa ja kiusata toisia kiusaamissyytöksillä. Erityisesti lapsissa on näitä. Syytetään toisia aina kiusaajaksi joka asiasta, jotta toisten mahdollisuus olla normaalisti alkaa kapenemaan, koska kaikki on aina vaan kiusaamista. Lopulta toiset ei saisi olla enää vapaasti ja oma itsensä, jotta ei ala vikinä kiusaamisesta.
On myös tuollaisia aikuiskiusaajia jotka jatkuvasti syyttävät muita kiusaajiksi. Eivät kestä kritiikkiä lainkaan.
Ainakin jos asut aina samalla paikkakunnalla niin jutut kiertää ja törmäät aina kiusaajien kavereihin. Jotka myös kiusaa. Tai olet traumatisoitunut ja käyttäydyt oudosti joissakin tilanteissa, ja siinä syy alkaa kiusaamaan. Olet kaunis tai rikasta sukua tai rikkaissa naimisissa. Olet ruma tai köyhä. Olet heikko sosiaalisissa tilanteissa, mikä ei sekään ole oma vikasi koska sitä osaa mitä osaa. Kukaan ei anna opetusta miten kehittäisit sosiaalisia taitoja. Mutta sen minä sanon että kiusatuksi joutuminen traumatisoi, se on paha nakki kaiken ikäisille. Trauma pitäisi purkaa niin se ei vaikuttaisi koko ajan alitajunnassa. Tätä ei tarpeeksi ymmärretä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt muutaman "aina kiusatun" tunnen, heitä yhdistää kiusatun mentaliteetti. Ovat kuin luovuttaneet asian suhteen ja "hyväksyneet" että minä olen nyt sitten kiusattu. Mua itseä kiusattiin ala-asteella, mutta kun pääsin siitä irti, otin sellaisen mentaliteetin, että ei enää ikinä. Pari kertaa joku on koittanut kiusata, mutten ole antanut sen tapahtua. Olen siis sanallisesti puolustautunut tai jättänyt kiusaajat omaan arvoonsa. En anna heidän nähdä, miten vaikuttavat minuun vaan kylmän viileästi sivuutan heidät. Kiusaajat haluavat nähdä reaktion, sitä eivät minulta enää saa!
Olen ollut myös kiusattu lapsesta lähtien koulussa ja sittemmin töissä ihan esimiehiä myöten, ennen en laittanut vastaan mutta nykyään puolustaudun juuri samalla lailla kuin kirjoittajakin, ylitseni ei siis enää kävellä. Ei auta sekään kuin hetken, uusia tapauksia vaan satelee uusien ihmisten
Sinä olisit hyvä tutkimuskohde. Miksi ihmiset hyökkää. Oletko itse päässyt yhtään jyvälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut myös kiusattu lapsesta lähtien koulussa ja sittemmin töissä ihan esimiehiä myöten, ennen en laittanut vastaan mutta nykyään puolustaudun juuri samalla lailla kuin kirjoittajakin, ylitseni ei siis enää kävellä. Ei auta sekään kuin
Vedä takaisin kuonoon niin kiusaaminen loppuu
Vierailija kirjoitti:
Autisteja kiusataan joka paikassa läpi koko elämän.
Kaikkia autisteja kiusataan, mutta kaikki eivät huomaa/tajua sitä, koska kiusaaminen tehdään tavalla, jota ko. autisti ei kykene havainnoimaan.
Olen itsekin autisti. Joskus, kun olen entisen koulu-, opiskelu- tai työkaverin kanssa muistellut menneitä, on minulle sanottu, että minua on kiusattu siinä työ- tai opiskelupaikassa, missä olimme yhdessä. Nimiä ei mainita, mutta "kaikkihan sen tiesi".
On minua kiusattu myös sellaisilla tavoilla, jonka olen huomannut. Mutta ne ovat olleet yksittäisiä tilanteita, joissa minusta on esim. tehty pilaa. Joskus olen nauranut mukana, toisinaan ollut kuin en huomaisikaan.
Pedot haistaa heikkouden ja pian iskevät laumalla.
Vierailija kirjoitti:
Pedot haistaa heikkouden ja pian iskevät laumalla.
Näin se menee. Luonnonlaki. Heikompi aines ei selviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia autisteja kiusataan, mutta kaikki eivät huomaa/tajua sitä, koska kiusaaminen tehdään tavalla, jota ko. autisti ei kykene havainnoimaan.
Olen itsekin autisti. Joskus, kun olen entisen koulu-, opiskelu- tai työkaverin kanssa muistellut menneitä, on minulle sanottu, että minua on kiusattu siinä työ- tai opiskelupaikassa, missä olimme yhdessä. Nimiä ei mainita, mutta "kaikkihan sen tiesi".
On minua kiusattu myös sellaisilla tavoilla, jonka olen huomannut. Mutta ne ovat olleet yksittäisiä tilanteita, joissa minusta on esim. tehty pilaa. Joskus olen nauranut mukana, toisinaan ollut kuin en huomaisikaan.
"Olen itsekin autisti". Oletko käynyt tutkimuksissa? Kannattaa käydä. Saat asiaan varmuuden. Tämäkin "autistilässytys" on 99% täyttä paskaa. Kiusaajat keksivät omasta päästään omia spekulointejaan. Käyty on. Ei mitään siihen viittaavaa. Näin pääsee niistäkin spekuloinneista eroon. Kiusaajat keksii itse omia paskaväitteitä, koska empatiakyvyttömät henkilöt eivät näe omassa toiminnassaan mitään virheitä. Narsistipsykopaatit on erehtymättömiä, mukamas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen itsekin autisti". Oletko käynyt tutkimuksissa? Kannattaa käydä. Saat asiaan varmuuden. Tämäkin "autistilässytys
Jos on pahasti autisti niin heillä on motorisia vaikeuksia, vaikea puhua, ymmärtää puhetta jne. Menee jo lähemmäs kehitysvaimmaisesta, heitä moittimatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen itsekin autisti". Oletko käynyt tutkimuksissa? Kannattaa käydä. Saat asiaan varmuuden. Tämäkin "autistilässytys
Kerran psykopaatti, aina psykopaatti. Kerran oikeassa, aina oikeassa. Mestarit on erehtymättömiä, kunnes kaikki osoitetaan vääräksi.
Jos näyttää heikolta, herkältä tai haavoittuvaiselta, niin joillakin ilkeillä ja vajailla ihmisillä on tapana ylentää itseään ottamalla herkemmät silmätikuksi. Tuota tapahtuu varmasti tarhasta seniorikoteihin asti.
Jos tuntuu, että jostain syystä on aina kiusattu silmätikku paikasta riippumatta, niin ei pitäisi vain surra kohtaloaan, vaan kovettaa itseään ja ainakin henkisesti tehdä itsestään kamppailija. Opetella sanomaan ei hyväksikäyttäjille ja tarvittaessa vastaamaan vittuiluun ilkeämmin takaisin, mutta ennen kaikkea hankkimaan itsevarmuutta joko fyysisestä tai henkisestä harrastuksista.
Epävarmuus kerää kiusaajia ympärilleen kuin paska kärpäsiä, mutta hyvä itseluottamus pitää enimmät loitolla sekä tuo elämään muutenkin yhtä sun toista hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Jos näyttää heikolta, herkältä tai haavoittuvaiselta, niin joillakin ilkeillä ja vajailla ihmisillä on tapana ylentää itseään ottamalla herkemmät silmätikuksi. Tuota tapahtuu varmasti tarhasta seniorikoteihin asti.
Jos tuntuu, että jostain syystä on aina kiusattu silmätikku paikasta riippumatta, niin ei pitäisi vain surra kohtaloaan, vaan kovettaa itseään ja ainakin henkisesti tehdä itsestään kamppailija. Opetella sanomaan ei hyväksikäyttäjille ja tarvittaessa vastaamaan vittuiluun ilkeämmin takaisin, mutta ennen kaikkea hankkimaan itsevarmuutta joko fyysisestä tai henkisestä harrastuksista.
Epävarmuus kerää kiusaajia ympärilleen kuin paska kärpäsiä, mutta hyvä itseluottamus pitää enimmät loitolla sekä tuo elämään muutenkin yhtä sun toista hyvää.
Hyvä itsetunto ja itseluottamus on perusasia jotta elämän valinnat menevät järkevästi. Epävakaat sössivät elämänsä ja uhriutuvat sitten ihmisten edessä.
Tällainen hyväntahtoisuus tulkitaan usein heikkoudeksi ja naiviudeksi, ja hyväsydämistä ihmistä halutaan ikäänkuin näpäyttää. Tämä taas on alhaista ja erittäin epäoikeudenmukaista. Osa lannistuu ja lakkaa yrittämästä, joku toinen taas päättääkin antaa kiusaajalle takaisin sitä mitä se tilaa, koskaan ei voi tietää. Aika isolla riskillä se kiusaajakin pelaa, kun voi käydä miten tahansa, ja onhan näitä nähty.