Ostatko uusia vaatteita jos vanhat tympäsee vaikka ne olis vielä hyviä ja käyttökelpoisia?
Itse nyt kamppailen tämän asian kanssa. Mulla on 2 talvitakkia, jotka molemmat lahjaksi saatuja. Toinen ystävältä käytettynä, siinä on hyvät ominaisuudet ja se on muuten perustakkia, sellainen mistä tykkään, mutta hieman liian reilun kokoinen mulle. Toisaalta ei se takissa niin haittaa, mahtuu alle enemmän... Ystävä antoi tämän ja säkillisen muitakin vaatteita mulle sanoilla "pidä mitä pidät ja vie loput vaikka UFF:ään".
Toinen on sopivan kokoinen, vanhempieni mulle synttärilahjaksi hankkima, mutta ulkonäöltään liiankin räväkkä mulle.
Periaatteessa en siis tarvitse, pärjään noilla, mutten ole niihin ihan tyytyväinen silti. Eivät ole sellaisia mitä itse olisin ostanut.
Pidätkö sinä näissä tilanteissa vanhat loppuun ja sitten vasta hankit uutta vai vanhat kiertoon jos ne kyllästyttää ja uutta shoppailemaan vaiko miten...?
Näinä ilmastokriisiaikoina ei tekisi mieli ostaa turhaan.
Kommentit (88)
Moni ei ymmärrä että köyhillä kuluu loppuun vanha ja ei saa uusia. Silti vaan leikataan.
Olen tänä.vuonna ostanut alennusmyynneistä uusia vaatteita. Mutta ne oli kyllä tarpeen. Entiset kesähousut ovat ratkeamaisillaan. Mutta ostin myös uusia koska juhlia on aikuisten lasten myötä tullut roimasti lisää. Ei kelpaa entiset kulahtaneet rytkyt,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on oikeastaan ainoa syy miksi edes ostan vaatteita. Ei mulla ikinä kulu vaatteet loppuun että sen vuoksi joutuisin niitä uusimaan. Kyllästyn ja haluan uutta.
Sama juttu. Ja itselleni uusi ei tarkoita, että ostan kaupasta. Rakastan mekkoja ja kesällä käytän vain niitä. Nyt ostin torin kautta paketin missä vain mekkoja. Hintaa per mekko tuli vain muutama euro. Sain monta ihanaa uutta siistikuntoista mekkoa itselleni. Näissä myös pari sellaista, mitä voin käyttää myös syksyllä ja talvella. Kyllä vaihtelu virkistää ja pikkurahalla voin tuon ilon itselleni suoda.
Käytän kesäisin myös pelkästään mekkoja. Niitä löytyy kaapista monia erilaisia ja aina on kuitenkin kiva myös uutta saada. Tykkään vaihtelusta ja kiva, ettei tarvitse joka päivä kulkea samalla mekolla. Näitä löytyy helposti käytettynä. Ostan vain hyväkuntoisia enkä maksa niistä montaa euroa.
Ostan vaatteita ym. jo siitä syystä että kaupassa on hemaiseva nuori hoikka kinkku myyjänä tai kassalla.
Vierailija kirjoitti:
En. Ostan vaatteita vain tarpeeseen siten, että edellinen on mennyt rikki. Nytkin kuljen hyvillä mielin rikkinäisillä lenkkikengillä, sisäpohja on omalle jalalle tosi hyvä, joten niin kauan kuin nuo kestää vielä niin en osta uusia.
Ostan kyllä tarpeeseen kun on pakko saada juhliin uutta, mutta arkeen en juuri uutta. Mulla kanssa aivan ihanat kengät jalassa mutta alkaa hajota päältä. En vain löydä yhtä hyvän tuntusia jalalle joten ne menee vielä.
Kyllä mä vaihtaisin ei-mieluisat takit, jos raha ei ole este.
Toisaalta enimmäkseen käytän 22v vanhaa villakangastakkia, kun tykkään se mallista tosi paljon. Hihansuita on jo joutunut vähän fiksaamaan kun rispaantuu.... mutta vastaan ei oo tullut mitään lähellekään yhtä kivaa jotta vaihtaisin.
Pääasia että vaatteet on mieluisia, muuten harmittaa joka aamu. Ja sitä mieluisaa sitten käyttääkin kauan.
Yksi takki joka on käytännöllinen, jostain syystä en haluaisi pitää. En juuri osta turhan takia.