Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostatko uusia vaatteita jos vanhat tympäsee vaikka ne olis vielä hyviä ja käyttökelpoisia?

Vierailija
25.10.2024 |

Itse nyt kamppailen tämän asian kanssa. Mulla on 2 talvitakkia, jotka molemmat lahjaksi saatuja. Toinen ystävältä käytettynä, siinä on hyvät ominaisuudet ja se on muuten perustakkia, sellainen mistä tykkään, mutta hieman liian reilun kokoinen mulle. Toisaalta ei se takissa niin haittaa, mahtuu alle enemmän... Ystävä antoi tämän ja säkillisen muitakin vaatteita mulle sanoilla "pidä mitä pidät ja vie loput vaikka UFF:ään". 

Toinen on sopivan kokoinen, vanhempieni mulle synttärilahjaksi hankkima, mutta ulkonäöltään liiankin räväkkä mulle. 

Periaatteessa en siis tarvitse, pärjään noilla, mutten ole niihin ihan tyytyväinen silti. Eivät ole sellaisia mitä itse olisin ostanut. 

Pidätkö sinä näissä tilanteissa vanhat loppuun ja sitten vasta hankit uutta vai vanhat kiertoon jos ne kyllästyttää ja uutta shoppailemaan vaiko miten...?

Näinä ilmastokriisiaikoina ei tekisi mieli ostaa turhaan. 

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytettynä lähinnä saatan ostaa.    Entä jos luovut jostakin aiemmasta takista, kun hankit uuden tai käytetyn tilalle?

Vierailija
2/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon niin ruma, että on yks lysti mitä on päällä. kuhan jotakin vaan on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oon niin ruma, että on yks lysti mitä on päällä. kuhan jotakin vaan on

Et oo ruma!

Vierailija
4/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ostan joka kesäksi pari kesämekkoa ja t-paitaa ja talveksi pari neuletta ja pari pitkähihaista puseroa. Toisesta päästä sitten aina vastaava määrä kiertoon ja t-paidat roskiin (ne on niin pidettyjä ettei niistä ole enää kierrätykseen).

Vierailija
5/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ostan välillä jotain ihan mielen virkistyksenä. Käyn töissä, joten saa se raha joskus näkyäkin ostoksina. 

Vierailija
6/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkoilla tulee ostettua. Suomessa harvemmin.

Vierailija
7/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todella hyväkuntoinen talvitakki jonka ostin 7 vuotta sitten. Oli aika tyyris. Mulla on siis talvitakkeja eri käyttötarkoituksiin ja joita voi käyttää erilaisilla keleillä. En siis ole vain yhden takin varassa.

No, joka vuosi oon tehnyt kaupoissa ihania talvitakki löytöjä joita haluaisin, kokeillut päälle ja miettinyt ostaisinko. En oo ostanut vimmatusta halustani huolimatta koska olen päättänyt ettei uutta osteta jos vanha on käyttökelpoinen ja hyväkuntoinen. Saa kyllä aika lailla tapella itsensä kanssa ettei osta uutta kun kerta entisiäkin on.

Olen siis ostanut takkini itse ja edelleen tykkään niistä. Olen varma siitä jos olisin saanut takin joka ei tunnu omalta niin laittaisin kiertoon ja ostasin takin joka tuntuu heti omalta.

Vierailija
8/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vain harvoin uusia vaatteita, ja käytän aina entiset loppuun. Parempi jos takki on hieman reilun kokoinen kuin liian pieni. Omakin talvitakkini on isohko, mutta se ei haittaa minua.

Vierailija
9/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin ne varmaan loppuun. Talvella on yleensä pimeää ja jos nyt takki ei ole niin mieluinen niin varmaan on kaapissa jotain muita vaatteita mitkä on kivoja ja piristäviä. Kiva pipo tai kiva paita siellä takin alla piristäisi tarpeeksi mieltä. 

Ostan jos oikeasti tarvitsen. Pidän ne ei niin kivatkin nykyään loppuun. 

Vierailija
10/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ostan. Entiset hyväkuntoiset jää silti käyttöön tai odottamaan kaappiin kunnes näyttää taas mun silmään uusilta. Hävitän vain rikkinäiset pois ja ne harvat hutiostokset myyn kirpparilla.

Vierailija
11/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän oikeesti vaatteita niin kauna kunnes ne repeää. Niitä ei voi edes korjata, koska kangas on haurastunut niin paljon, että se repeää, jos vähänkin venyttää. Viimeisestä vaateostoksesta onkin jo pari vuotta ja nekin oli kirpparilta. En ymmärrä emäntiä, jotka joka viikko ostavat jonkun uuden rätin hooämmästä. 

Vierailija
12/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ostaisin uuden sellaisen, joka vastaa tarpeitani ja miellyttää muutenkin. jos varaa on. Voihan niitä muitakin silti joissain tilanteissa käyttää. Muuten, ei kai kukaan Suomen ilmastossa yhdellä takilla pärjää, tarkoittanet siis jonkun tietyn vuodenajan takkeja?

Vierailija
13/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan käytä mitään tuttujen vanhoja rättejä. Osta oma, sellainen mistä pidät. Kierrätykseen voi viedä vanhentuneet ja huonot. Ja jatkossa sano kavereille, että "en ole roskakori"

Vierailija
14/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan käytä mitään tuttujen vanhoja rättejä. Osta oma, sellainen mistä pidät. Kierrätykseen voi viedä vanhentuneet ja huonot. Ja jatkossa sano kavereille, että "en ole roskakori"

Kierrätyskeskuksiin ei viedä huonoja kamppeita. Mikä siinä on ettei ihmiset tuotakaan ymmärrä.

Materiaalista riippuen huonot mutta puhtaat vaatteet viedään poistotekstiileihin. Kaikki muut viedään sekajätteeseen, myös silloin jos ei ole lähettyvillä poistotekstiilikeräystä. Sekajäte on paras ratkaisu jos ei tiedä mitä materiaaleja vaatteissa on käytetty.

Vierailija
15/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan jos tulee hyvä vastaan. Kun aika harvoin löytää mieluisaa. Esimerkiksi uusi takki tulee sitten parempaan käyttöön, ja vanhat takit kyllä tulee käytettyä loppuun koiranlenkitysreissuilla ja pihatöissä. 

Vierailija
16/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas sulla outo asenne. Ihan hyvin voi käyttää tuttujen antamia vaatteita! Itsekin voisin antaa omia käyttämättömiä vaatteitani pois joillekin kavereille. 

Vierailija
17/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta.

Vierailija
18/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odotin monta vuotta että haluamani takki maksaisi alle 150 euroa, siihen asti pidin sellaista ei-niin-kivaa rotsia. Käytän asiat yleensä loppuun mutta tuo ei-niin-kiva mutta lämmin takki meni asunnottomien yön keräykseen. Muut vaatteet ja kengät käytän reikäisiksi, kaikki farkut ostan kirppikseltä.

Vierailija
19/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy edes katsomassa liikkeissä tai netissä jos on olemassa jo hyviä vaatteita, en siis voi ostaakaan enkä altistu houkutukselle alttiiksi.. Sitten kun tarve tulee saatan ostaa useamman paidan, housut jne. Eli käytän vaatteet melko loppuun ennen kuin ostan uutta. Sama pätee kenkini.

Vierailija
20/31 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä heitä t-paitoja roskiin, leikkaa ne räteiksi, tai käydä yöpaitoina kunnes repeää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä